וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תם אהרון הוא ההוכחה שבשביל תכנית טובה לא צריך שעתיים ופירוטכניקה

24.8.2018 / 7:21

בחצי שעה בלבד מצליח תם אהרון לפרק ב"פעם בשבוע" (כאן 11) לבנה ועוד לבנה מחומות הטמטום שמקיפות אותנו, מפרק עוד קלישאה, עוד אמירה בלתי נתפשת שאמר נבחר ציבור. את המציאות לא יכולה לשנות תכנית סאטירה אחת, אבל בשביל סיכה בבלון זה מספיק

הסדרה "פעם בשבוע" בהגשת תם אהרון. כאן 11, צילום מסך
לא שייך לבריונים. תם אהרון/צילום מסך, כאן 11

בשביל תכנית טובה בטלוויזיה לא צריך שעתיים וחצי, חסויות, שני אורחים ופירוטכניקה. הרעיון הזה הוא סוד של כמה מההפקות היותר חכמות של תאגיד השידור, וכזאת היא התכנית "פעם בשבוע" עם תם אהרון, שאפילו השם שלה לא רומז על יומרות מוגזמות. פעם בשבוע, בקושי חצי שעה בכל פעם, עם פתיחה קצרה, פינה קבועה של גיא אדלר הנהדר ומונולוג סיום מושקע - וזהו. ובחצי השעה הזאת הוא מפרק לבנה ועוד לבנה מחומות הטמטום שמקיפות אותנו, מפרק עוד קלישאה, עוד אמירה בלתי נתפשת שאמר נבחר ציבור, עוד רמיזה גזענית. את המציאות לא יכולה לשנות תכנית סאטירה אחת, אבל בשביל סיכה בבלון זה מספיק.

אתמול, בתכנית סיום העונה השנייה שלו, הוא עסק ברפורמת הנשק של ארדן, בקמפיינים של ארגון הימין "אם תרצו", בסרט ובספר של ליהיא לפיד ובמשפט האומלל של יו"ר הקואליציה דוד אמסלם באשר לגבול האדום הדמיוני אשר כשייחצה הוא לא יתייצב כדי להגן על ראש הממשלה. המשותף לכל הדברים הללו הוא שמאחורי כולם עומדת רטוריקה לוליינית שמסתירה אמת מבהילה. אהרון מנתח אותם בלי רחמים, כמו מין טיפול פסיכואנליטי קולקטיבי שמגלה את כל התסביכים האדיפליים שמניעים את הטרלול הנוכחי, ובסופו קשה לדעת אם חשים תחושת הקלה או אימה.

תם אהרון פעם בשבוע. צילום מסך
בלון בסיכה. תם אהרון וגיא אדלר/צילום מסך

אהרון לא שייך לבריונים, לצועקים או לזחוחים. ההומור שלו לוזרי, חנוני וחלשלושי במתכוון, ולכן קל לו להיות עוד יותר בוטה מאחרים ועדיין לא לעורר את ההתנגדות האוטומטית שהיא מנת חלקם של סאטיריקנים בישראל. שליין לוחמני יותר, גורי אלפי קומיקאי מגוון יותר, אסף הראל פשוט לא מאמין בסאב-טקסט, ואילו אהרון הנעבעך מצליח איפה שהם נכשלו, דווקא מעמדה של מפסידן. זה מתבטא בין היתר בבדיחות החוזרות שלו על הארי פוטר, על מכות בבית הספר או על שירות צבאי לא הרואי. לכן, הצופים לא חושדים בו שינהל על גבם קמפיין או שיזלזל בהם - הרי רבות מהבדיחות הן בכלל על עצמו - ולכן, כשהם רדומים, הוא מכה אותם חזק בהרבה.

דוגמה טובה היא הפינה עם השם הלא-כל-כך קליט "סטריאוטיפ מזרחי חוזר על דברים שיאיר לפיד אומר". זאת לא קומדיה מתוחכמת מדי, אבל מאוד אפקטיבית, ששולחת שתי זרועות שונות: מצד אחד היא חושפת עד כמה משפטים של פוליטיקאים עשויים להיות חלולים כשמפשיטים אותם מהפירוטכניקה, ובצד השני היא מזכירה לצופים שלה עד כמה הם עצמם לכודים בסבך של דעות קדומות. בלי להתלהם ובלי לדרוש יותר מדי תשומות לב, אלה שתי פצצות קבועות שנוחתות בסלון מדי כמה תכניות.

ביחס לפורמט המינימליסטי שלה, "פעם בשבוע" משיגה הרבה מאוד ולא מספיק בו בזמן. משבצת ארוכה ומופקת יותר עלולה למחוק את העמדה האופוזיציונית שלה, ובכל זאת הוא הוכיח שהוא ראוי לפחות לנסות להצליח איפה שתכניות הלייט נייט האחרות נכשלו. תנו לו לנצח.

עוד באותו נושא

"גרוטראלי - שובם של ילד אוכל מפח": גאולה דרך הגרוטאות

לכתבה המלאה
תם אהרון בתכנית "פעם בשבוע" בכאן 11. כאן 11, צילום מסך
תנו לו לנצח. תם אהרון/צילום מסך, כאן 11

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully