וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משאל בינלאומי מיוחד קבע: זהו הסרט הזר הטוב בכל הזמנים

31.10.2018 / 2:52

הסקר השנתי של ה-BBC, בו השתתפה גם וואלה! תרבות, הוקדש הפעם לשאלה - מהו הסרט בשפה זרה (כלומר, לא אנגלית) הכי טוב שנעשה אי פעם. הנה התוצאות

חיים של אחרים.
נציג הדור העכשווי. מתוך "חיים של אחרים"

בזמן שבישראל הצביעו לרשויות המקומיות, בעולם הקולנוע התנהלו אמש בחירות מסוג אחר: ה-BBC פרסם את תוצאות משאל המבקרים והמבקרות הבינלאומי השנתי שלו. כל שנה, הסקר הזה מציג שאלה אחרת, והשנה היא היתה - מהו הסרט בשפה זרה, כלומר שאינה אנגלית, הטוב בכל הזמנים?

בסקר השתתפו 209 מבקרים ומבקרות מ-43 מדינות, כולל ישראל, וגם לוואלה! תרבות היתה הזדמנות להשתתף, יחד עם נציגות מקומית מכובדת שכללה את יעל שוב מטיים אאוט, חנה בראון מג'רוזלם פוסט, נעמה רק מעין הדג, אור סיגולי מגלובס, אורי קליין מהארץ ואיילת דקל. סרטים תוצרת הארץ, לעומת זאת, כמעט ולא הוזכרו בתשובות מרחבי העולם.

די כצפוי, המנצחים הגדולים של הסקר היו סרטים אסייתיים ואירופאיים שנעשו בין שנות השלושים לשישים. "שבעת הסמוראים" של אקירה קורסוואה הגיע למקום הראשון, ונבחר כסרט בשפה זרה הטוב בכל הזמנים. "רשומון" של אותו במאי התמקם במקום הרביעי, ובמקום השלישי אפשר למצוא קלאסיקה של במאי יפני אחר - "סיפור טוקיו" של יסוג'ירו אוזו. "גונבי האופניים" הניאו-ריאליסטי של ויטוריו די-סיקה האיטלקי תפס את הסגנות, ואת החמישיה סגר סרט צרפתי, "חוקי המשחק" של ז'אן רנואר.

במקום השישי: "פרסונה" של אינגמר ברגמן, ובמקום השביעי "שמונה וחצי" של פדריקו פליני, שהכניס סרט נוסף לעשירייה הראשונה -"לה דולצ'ה ויטה" שבמקום העשירי.
"400 המלקות" של פרנסואה טריפו השתבץ במקום השמיני, ורק במקום התשיעי אפשר למצוא סרט מהדור שלנו - "מצב רוח לאהבה" של וונג קר-וואי.

שבעת הסמוראים. צילום מסך
מקום ראשון. "שבעת הסמוראים"/צילום מסך

סרטים עכשוויים בולטים אחרים שהשתחלו למקומות גבוהים יחסית - "פרידה" האיראני במקום ה-21, "המבוך של פאן" של גיירמו דל-טורו במקום ה-22 ו"חיים של אחרים" שעקף אותו בזמנו בקרב על האוסקר במקום ה-31. מיד אחריו, במקום ה-32, "הכל אודות אמא" של פדרו אלמודובר.

עוד נתונים מעניינים: בין מאה הגדולים אפשר למצוא רק שני סרטים תיעודיים, מתקופות זמן שונות לגמרי - "האיש עם מצלמת הקולנוע" מ-1929, ו"שואה" של קלוד לנצמן מ-1985. כמו כן, יש במצעד רק סרט קצר אחד - "המזח" הפולחני של כריס מרקר. בגזרת האנימציה, סרט אחד בלבד התברג ברשימה, ושלא במפתיע זהו "המסע המופלא" של הייאו מיאזאקי שבמקום ה-37.

עוד כמה נתונים: הרשימה כללה סרטים מ-24 מדינות ו-19 שפות שונות. כצפוי, הדומיננטית מכולן היתה צרפתית, עם 27 סרטים בשפה זו.

האזור המצטיין היה מזרח אסיה, עם לא פחות מ-25 סרטים במאה הגדולים - 11 יפניים, כולל המנצח הגדול, שישה סינים, ארבעה טאיוואנים, שלושה הונג-קונגים ודרום-קוריאני אחד.

עוד באותו נושא

סקר מיוחד: מהי הקומדיה הטובה אי פעם?

לכתבה המלאה
הכל אודות אמא. צילום מסך
עכשווי ובכל זאת התברג גבוה. מתוך "הכל אודות אמא"/צילום מסך

כמו כן, למרות ש-45 אחוז מן המשתתפות במשאל היו מבקרות קולנוע, רק ארבעה סרטים שיצרו במאיות נכנסו למצעד, רובם מבלגיה או צרפת - "ז'אן דילמן" של שנטל אקרמן במקום ה-14, ואז שלושה ברצף בזה אחר זה: "עיר האלוהים", שקטיה לונד יצרה יחד עם פרננדו מיירלס, במקום ה-42, "Beau Travail" של קלייר דני במקום ה-43 ו"קליאו מחמש עד שבע" של אנייס ורדה במקום ה-44. כל זאת, כהוכחה נוספת לכמות הזעומה של הזדמנויות שבמאיות קיבלו לאורך השנים ובמדינות שונות.

כרגיל ברשימות הללו, את רוב הסרטים הנבחרים אפשר לקטלג כדרמות, ומעטים הם תוצרים ז'אנריים. בין יוצאי הדופן: חוץ מ"המבוך של פאן" שכבר ציינו, גם המותחן "שבעה צעדים" במקום ה-29 ולהיט אמנויות הלחימה "נמר, דרקון" במקום ה-79.

את המצעד המלא אפשר למצוא באתר ה-BBC, בו ניתן גם לראות את העשירייה שלנו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כמעט הדוקו היחיד. "שואה" של קלוד לנצמן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully