וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אמנים הפגינו נגד כחלון: "אל תהיה סמרטוט של מירי"

25.11.2018 / 13:44

עשרות אמנים ויוצרים הפגינו מול משרד האוצר בירושלים, כמחאה על תמיכת שר האוצר משה כחלון בחוק הנאמנות בתרבות. המפגינים הגיעו עם סמרטוטים ומגבים, ושלטים שעליהם נכתב "מי סמרטוט של מירי?" ו"נטו סמרטוט". הערב צפוי אירוע שריפת אמנות מחאתי בכיכר המדינה בת"א. צפו

צילום סטילס: ענת רדנאי, צילום ודאו: אלון סהר

עשרות אמנים ויוצרים הפגינו מול משרד האוצר בירושלים, כמחאה על תמיכת שר האוצר משה כחלון בתיקוני חוק התרבות, המכונים "חוק הנאמנות בתרבות", לקראת קריאה שנייה ושלישית. התיקונים כזכור מאפשרים למשרד התרבות את הסמכות שהייתה עד כה למשרד האוצר, לשלול או להפחית תקציבי תמיכה ממשלתיים מגורמים שיעברו על כמה סעיפים, ובהם למשל ציון הקמת המדינה כיום אבל או הסתה לגזענות, אלימות וטרור. המפגינים הגיעו למקום עם סמרטוטים ועם מגבים, ונשאו שלטים עליהם כתוב "כחלון, אל תהיה סמרטוט", "מי סמרטוט של מירי?" ו"נטו סמרטוט". בין השאר הגיעו להפגנה השחקנים עודד קוטלר, יניב ביטון, אמיתי יעיש ונדב בושם, המחזאי והתסריטאי מוטי לרנר והבמאיות איה קפלן ודדי ברון. צפו למעלה בקטע מההפגנה.

ההפגנה הזאת היא חלק מצעדי מחאה רבים: הערב צפוי אירוע שריפת אמנות מחאתי בככר המדינה בתל אביב; מחר צפויה הפגנת יוצרים וסטודנטים נגד הצעת החוק בגן הוורדים מול הכנסת; בחודש שעבר הגיעו כ-1,500 בני אדם, ובהם אמנים רבים, להפגנה כנגד החוק, שהתקיימה ברחבת סינמטק תל אביב; לפני ההפגנה חתמו אלפי אנשים, ובהם מאות אמנים ואנשי רוח, על עצומה נגד החוק, שבה נכתב בין השאר: "אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהו בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון".

מפגינים כנגד תמיכת שר האוצר, משה כחלון, ב"חוק הנאמנות בתרבות", מול משרד האוצר בירושלים. תמונות גולשים
מפגינים כנגד תמיכת שר האוצר משה כחלון ב"חוק הנאמנות בתרבות" מול משרד האוצר בירושלים/תמונות גולשים

בנוסף, מעל ל-60 קולנוענים שלחו בתחילת החודש מכתב לראש הממשלה נתניהו ולשר האוצר כחלון, ובו הם מזהירים כי חוק הנאמנות בתרבות הוא "איום כבד על חופש הביטוי ואיום כבד על הקולנוע הישראלי". עוד כתבו במכתב כי הם "קובעים בתקיפות שאל לממשלת ישראל לפגוע בחופש הביטוי הזה או לפגוע בזכות היסוד הזאת, שהם תנאי הכרחי ליצירה פורייה, מרתקת ומאתגרת, וגם תנאי הכרחי לקיומה של הדמוקרטיה". בין החותמים על המכתב שני זוכי פרס ישראל בקולנוע, ג'אד נאמן ורם לוי, היוצרים ארי פולמן, יוסף סידר, שמוליק מעוז, קרן ידעיה, שבי גביזון, שמי זרחין, עמוס גיתאי, ערן ריקליס, ניר ברגמן, יוסף סידר, השחקנים קרן מור, מנשה נוי, צחי גראד ועוד.

הצעת חוק הנאמנות בתרבות, שיזמה שרת התרבות והספורט מירי רגב, אמורה לעלות מחר (שני) להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת. עם זאת, הקואליציה עלולה להיתקל בקשיים לגיוס הרוב הדרוש. חה"כ רחל עזריה מ"כולנו" אמרה הבוקר לוואלה! NEWS כי היא מתקשה לתמוך בהצעה בנוסח שיובא למליאה, וקוראת לראשי הקואליציה להימנע מההצבעה עליו. ח"כים נוספים בקואליציה מסתייגים מהצעת החוק, ובהם חה"כ בני בגין (ליכוד) שנעדר מההצבעה בקריאה ראשונה. רגב טענה כי סיעת ישראל ביתנו תתמוך בהצעת החוק שלה ובכך יהיה רוב לקואליציה אך יו"ר המפלגה, ח"כ אביגדור ליברמן, הבהיר בישיבת הסיעה האחרונה כי חברי מפלגתו לא יצביעו בעד הצעת החוק אם הקואליציה לא תתמוך בהצעות החוק שיזמו כמו עונש מוות למחבלים.

עוד באותו נושא

מעל אלף הפגינו נגד חוק הנאמנות: "הרצון לאלף אותנו מרושע"

לכתבה המלאה
מפגינים כנגד תמיכת שר האוצר, משה כחלון, ב"חוק הנאמנות בתרבות", מול משרד האוצר בירושלים. תמונות גולשים
הפגנה מול משרד האוצר כנגד תמיכת כחלון "חוק הנאמנות בתרבות"/תמונות גולשים

בתחילת החודש נשמעה ביקורת משפטית חריפה על החוק בעת דיון ועדת החינוך של הכנסת, הן מצד היועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון, והן מצד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה עו"ד דינה זילבר, שאמרה בין השאר: "התיקון המוצע מעורר קשיים של ממש. החוק מקנה סמכויות גורפות עד כדי שלילת תקציבים, תוך כדי יצירת אפקט מצנן וצנזורה עצמית. תרבות היא דמיון חופשי, ויופי, וריבוי קולות, ואומץ, והתרסה, וכנות, וביטוי שאיננו מתחנף שאינו מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים. אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה. הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות - נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע - האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד. הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבתו אחידה. הנאמנות בתרבות היא אוקסימורון כמו שתיקה רועמת. מגילת העצמאות קוראת להיות עם חופשי בארצנו - בכל, ובעיקר בתרבות, זוהי התורה כולה. המסגרת החוקית שמסדירה את התמיכות הממשלתית - אנחנו משאירים את החוק ההוא שיטפל בכל שאר התמיכות, ורק לנושא התרבות אנחנו מייצרים הסדר ייחודי, שהוא מחמיר יותר ומתנהל בצורה שונה מההסדרים האחרים. עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהחוק מעורר קשיים של ממש".

מפגינים כנגד תמיכת שר האוצר, משה כחלון, ב"חוק הנאמנות בתרבות", מול משרד האוצר בירושלים. תמונות גולשים
מפגינים כנגד תמיכת השר כחלון ב"חוק הנאמנות בתרבות"/תמונות גולשים
מפגינים כנגד תמיכת שר האוצר, משה כחלון, ב"חוק הנאמנות בתרבות", מול משרד האוצר בירושלים. תמונות גולשים
מפגינים כנגד תמיכת השר כחלון ב"חוק הנאמנות בתרבות"/תמונות גולשים
מפגינים כנגד "חוק הנאמנות בתרבות" מול משרד האוצר בירושלים. תמונות גולשים
הפגנה מול משרד האוצר כנגד תמיכת כחלון "חוק הנאמנות בתרבות"/תמונות גולשים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully