וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאופרטות ועד פאבים, מסרטים ועד אוכל: החגיגה ההונגרית מגיעה לישראל

ניר יהב, בודפשט

20.2.2019 / 6:00

בחודש הבא ייפתחו אירועי "שנת תרבות הונגריה" בישראל, שנה חגיגית שתכלול שבוע קולינרי, פסטיבל קולנוע, מופע של להקת בלט גיור, וגולת הכותרת: "גאלה אופרטה" בביצוע תיאטרון האופרטה של בודפשט. קפצנו לבירה ההונגרית כדי לקבל הצצה למקצת מעשרות המופעים שיגיעו ארצה

צילום: ניר יהב

בניין תיאטרון האופרטה של בודפשט נבנה על ידי שני אדריכלים אוסטרים לפני 125 שנים. על פניו הוא נראה כמו עוד בניין הונגרי רגיל מבחוץ, אולם מבפנים הוא אחד הבניינים המרשימים ומלאי הקסם בבירה ההונגרית: הוא כולל נברשות גדולות שמעטרות את המבואות, שטיחים אדומים מקיר לקיר ופריטי ריהוט מקוריים ועתיקים אשר מייצרים אווירה יוקרתית וניחוחות של קלאסיקה. האווירה המכבידה והמכובדת התאימה ככפפה ליד במשך שנים לקהל המבוגר שנהג לפקוד את האופרטות הרבות המציגות בתיאטרון, אולם בשנים האחרונות חלה התעוררות מפתיעה בקרב צעירי הונגריה שגילו את האופרטות ונדמה כי בעקבות כך יש צורך לעדכן במעט את התפאורה המוזהבת שבמקום.

לפי הערכות עדכניות, כמעט מחצית ממבקרי תיאטרון האופרטה בבודפשט הם צעירים בני 20-30. אחרי עשרות שנים של התרחקות מהז'אנר, מצליחים הבמאים העכשוויים בתיאטרון למשוך אליו קהל צעיר יותר, הן בזכות העיבודים המעודכנים, הבימוי המפתיע והתכנים שמצליחים לגעת במבוגרים ובצעירים גם יחד. בעשור האחרון הפך תיאטרון האופרטה של בודפשט גם לאורח קבוע בישראל, אם כי הצעירים בארץ עדיין לא נוהרים לאולמות כפי שעושים זאת ההונגרים.

גאלה אופרטה בודפשט שנת תרבות הונגריה בישראל. יח"צ,
צעירים, הגיע הזמן לנהור. אופרטה בבודפשט/יח"צ

ב-11 במרץ תהיה לצעירי ישראל הזדמנות להכות על חטא ולחזות בקסם ההונגרי, עת ייפתחו אירועי שנת תרבות הונגריה בישראל עם המופע הגדול והחגיגי מכולם: גאלה אופרטה בביצוע תיאטרון האופרטה הממלכתי מבודפשט. הפעם שבים אנשי האופרטה עם מופע שמציג את מיטב להיטי האופרטה ("העטלף", "האלמנה העליזה", "הרוזנת מאריצה", "נסיכת הצ'ארדש", "חיי פריס" ועוד ועוד). לעשרות הזמרים והנגנים יצטרפו הפעם גם רקדני להקת המחול הלאומית ההונגרית שירקדו לפרקים לצד סולני האופרטה. חזינו בקטעים מהמופע בבודפשט ואין לנו אלא להמליץ עליו בחום. מדובר במופע מרהיב, סוחף, צבעוני ויפהפה. בתחילה (11 במרץ) יוצג המופע בתיאטרון ירושלים ולאחר מכן (13-14 במרץ) - בבית האופרה הישראלית בתל אביב.

"בשבילנו להגיע לישראל זה כמו להגיע הביתה", הסביר מנהל תיאטרון האופרטה, אטילה קיש-בי. "ניסינו להתאים את ההצגה למה שהקהל בישראל אוהב. מעולם לא הגענו עם תזמורת כל כך גדולה אליכם. בנוסף, מכיוון שהונגריה שמה דגש על הצגת המסורת לצד המודרניות החלטנו להכניס חלק של פולקלור לקטע האופראי. בכל שנה אנחנו מגיעים לישראל וזה תמיד כבוד גדול עבורנו לבוא. תמיד כיף לבוא אליכם כי היחס מהקהל הישראלי תמיד מעולה".

עוד באותו נושא

הכירו את עיישה קרדפי, הכוכבת ההונגריה הצעירה והמסקרנת

לכתבה המלאה
גאלה אופרטה בודפשט שנת תרבות הונגריה בישראל. יח"צ,
קסם אמיתי. אופרטה בבודפשט/יח"צ

המופע של האופרטה יהיה כאמור יריית הפתיחה באירועי "שנת תרבות הונגריה בישראל", שנה שתיפתח עוד כשלושה שבועות ותימשך עד אוקטובר, עמוסה במגוון מופעים, אירועים ופסטיבלים בהשתתפות מאות זמרים, רקדנים, שחקנים, אמנים, שפים ואנשי רוח. "המטרה המרכזית שלנו היא לספק לקהל הרחב בישראל הצצה לתרבות ההונגרית", אמר לוואלה! תרבות מרטון שורבל, הממונה על התרבות במשרד החוץ ההונגרי. "אנו גאים בשורשים שלנו, בהיסטוריה שלנו, ובמקביל לכך אנו רוצים להציג את האמנות העכשווית שלנו".

למה דווקא ישראל?

"זה חלק מצעדים דיפלומטיים רחבים יותר. אנחנו מתמקדים באזורים בעלי חשיבות למדיניות החוץ שלנו. יש להונגריה ולישראל קשרים מצוינים ברמה הפוליטית בין שתי הממשלות, יש גם קשרים כלכליים שהולכים ומשתפרים. וזו הזדמנות טובה לחבר בין בני האדם. תרבות היא הרי חלק מהדיפלומטיה והיא גשר בין העמים וזה בדיוק מה שאנחנו צריכים".

אז מה צפויה לכלול השנה התרבותית העשירה הזאת? בין 7-12 באפריל יתקיים שבוע הקולינריה ההונגרית שבמסגרתו יגיעו לישראל שפים וקונדיטורים מובילים מהונגריה שיתארחו במסעדות בישראל ויעבירו סדנאות בישול. במקביל יתקיימו אירועים סביב תרבות האוכל ההונגרית, ביניהם הרצאות, מפגשים, תערוכות וסרטים. במהלך הביקור שלנו בבודפשט זכינו להיחשף הן למאכלים הקלאסיים של המטבח ההונגרי במסעדות יהודיות ותיקות כמו "רוזנשטיין" (שהשפים שלה צפויים להגיע לארץ כחלק משבוע הקולינריה) או "גטו גויאש" והן לאוכל יצירתי, צעיר, מפתיע וטעים במקומות חדשים שמיישרים קו עם המגמות הכי חמות בעולם. בסופו של דבר, בפסטיבל שיתקיים בישראל וייערך על ידי עופר ורדי יוכלו ליהנות גם יוצאי הונגריה גדושי-געגועים לאוכל מבית אמא וגם חובבי אוכל טעים באשר הם.

מסעדת גטו גויאש שנת הונגריה בישראל. יח"צ,
עושה חשק? כופתאות גבינה ממסעדת "גטו גויאש" בבודפשט/יח"צ

מעט לאחר מכן, בין 12-19 במאי, ממש במקביל לשבוע האירוויזיון בתל אביב, יתקיים פסטיבל קולנוע הונגרי בסינמטקים בתל אביב, חיפה וירושלים. בפסטיבל יוקרנו סרטים הונגריים קלאסיים, כמו גם קולנוע עכשווי של יוצרים בולטים. בין האורחים שיגיעו מהונגריה: פרנץ רופוס, במאי הסרט הקצר זוכה האוסקר "הזבוב"; המפיק פרנץ ורשני; וכן תאמאש טופלנסקי וקלאודיה שימגי, מפיקי הסרט "קורטיז" על חייו של הבמאי היהודי-הונגרי מייקל קורטיז שביים בין היתר את הסרט "קזבלנקה". "הסרטים ההונגרים הפכו להיות פופולריים בזירה הבינלאומית", אמר טופלנסקי לוואלה! תרבות. "אני חושב שבמאים צעירים בהונגריה מתמקדים כיום הרבה יותר בסיפורים שהקהל מתעניין בהם יותר. הם מסתכלים על מה שקורה בזירה הבינלאומית ולומדים".

זה בטח מלחיץ לעשות סרט על סמל ענק, על דמות מפורסמת וידועה.

"זו אחריות גדולה. עם זאת, באנו לעשות את הסרט הזה עם דרייב גדול. התעלמנו הרבה פעמים מכל מיני רעשים חיצוניים, וזה מה שגרם בסופו של דבר לסרט הזה לקרום עור וגידים".

מה הפתיע אותך לגלות על קורטיז?

"הכול היה מלא בהפתעות. ידעתי על האופן הרע שבו הוא התייחס לנשים, ונראה לי שאם אצטרך לבחור, אז אולי הופתעתי לגלות שהאנגלית שלו הייתה רצוצה מאוד".

כמה היהדות הייתה נוכחת בחיים שלו?

"הוא לא היה אדם דתי והזהות היהודית שלו לא השפיעה עליו. עם זאת, היה לו חשוב לשמור על קשר עם יוצרים ומפיקים יהודים אחרים".

מה הפך את 'קזבלנקה' לאחד הסרטים הכי גדולים בהיסטוריה?

"זה סרט שלעולם לא מתיישן. הוא תמיד רלוונטי. זו הפעם הראשונה שאפשר לראות שיש דברים גדולים יותר מאהבה בניגוד לסרטים שקדמו לו".

הטריילר ל"קורטיז"

אך לא רק קולנוע, קולינריה ואופרטות. גם אמנות תגיע לישראל במסגרת שנת התרבות ההונגרית: יריד האמנות העכשווית "צבע טרי" יפנה השנה זרקור מיוחד על סצנת האמנות ההונגרית ב-30 במאי ועד 2 ביוני. אותו זרקור, "פוקוס על הונגריה" שמו, הוא יוזמה משותפת של הירד ושל "ארט מרקט בודפשט", יריד אמנות עכשווית מהגדולים והחשובים באירופה שמושך אליו כל שוחר אמנות. באותם ימים, בין 1-3 ביוני, תתארח בישראל גם להקת הבלט המופלאה של גיור, מלהקות המחול החשובות בהונגריה, ותציג את הבולרו של ראוול לכוריאוגרפיה של אנדרס לוקאש ואת "פסנתר", יצירתו של הכוריאוגרף לאסלו ולקי למוזיקה של פרנץ ליסט. בהמשך החודש, ב-20 ביוני, יתארח התיאטרון הלאומי ההונגרי בפסטיבל התיאטרון הבינלאומי ביפו שם יציג את "הפסיון של קסיקסומליו" שנכתב ועובד על ידי ג'יזה שוץ. בהפקה משתתפים אנדרס ברקץ והאנסמבל העממי של הונגריה.

אחת התופעות המרתקות שחזינו בה בבודפשט היא תופעת "פאב החורבות" (Ruin Bar) שהשתלטה על חיי הלילה של העיר התוססת. מדובר למעשה במבנים עתיקים, חורבות, שזוכים לעיצוב מחדש והופכים לברים לוהטים שמצליחים למשוך אליהם אלפי מבקרים ביום. הבר "סימפלה קרט", לדוגמא, שבו ביקרנו, הוא מבנה ישן שהוסב למקום מדליק ועדכני, משופע ביצירות של אמנים עכשוויים, חדרים שונים שמגישים סוגים שונים של אלכוהול וכן די-ג'ייז ולהקות שמגיעים מדי יום לנגן לקהל הרחב. ב-13 ביוני, במסגרת הפסטיבל הבינלאומי לתיאטרון של תל אביב-יפו, יהפוך מתחם "קן הקוקייה" ביפו למשך 18 ימים לבר חורבות "ישראהונגרי" אמיתי שבו ישתלבו אמנים עכשוויים, די ג'יי ולהקות פופ הונגריות וישראליות. בנוסף יתקיימו בו הרצאות, הופעות ותערוכות.

רוין בר RUIN BAR בודפשט. ניר יהב, עיבוד תמונה
חורבה אמיתית. הבר "סימפלה קרט" בבודפשט/עיבוד תמונה, ניר יהב

בין 19-23 ביולי יחזור לישראל קרקס ריסרקל עם "הליצן העירום", מופע וירטואוזי ועטור פרסים, שמשלב את עולם הקברט עם אלמנטים של קרקס עכשווי. לאחר מכן, בין 2-4 באוגוסט, יגיע אנסמבל המחול הלאומי של הונגריה ויופיע עם היצירה "הפסיפס של ליסט" בפסטיבל כרמיאל. ב-10 בספטמבר יגיע בית האופרה הממלכתי לביקור ראשון בישראל עם "מלכת שבא", יצירתו החשובה של המלחין היהודי-הונגרי קארל גולדמרק, ומיד לאחר מכן, ב-12-13 בספטמבר יגיע לישראל מחזמר הכלייזמרים הראשון בעולם, "ריקוד החתונה" של המלחין ההונגרי פרנץ קושוט.

ומה עוד צפוי במסגרת שנת התרבות ההונגרית בישראל? נמל תל אביב יארח את "ימי הונגריה", אירוע חוצות גסטרונומי תרבותי בן שלושה ימים (16-18 באוקטובר) שיציע דוכני אוכל הונגרי, טעימות יין, והכול לצד מופעי פולקלור, להקות פופ ודי ג'יי. בנוסף, בין 10-26 באוקטובר יארח האנגר 11 בנמל את תערוכת העיצוב "מסביבנו", וב-23 באותו חודש יינעלו אירועי השנה בקונצרט הצדעה לקהל הישראלי ולתרבות ההונגרית. ערב הגאלה החגיגי ייפתח עם כוכבת האופרה הגדולה ביותר של הונגריה בעשור האחרון, אנדריאה רוסט. יחד איתה יופיעו כמה כוכבים צעירים של המוזיקה הקלאסית ההונגרית. בחלק השני של הערב ישתתפו המלחין מיקלוש לוקאץ וביחד עם תזמורתו ועם להקת המחול הלאומית של הונגריה יציג עוד כמה מטעמים לקינוח.

seperator

הכותב היה אורח של משרד החוץ ההונגרי ושגרירות הונגריה בישראל.

בלט גיור בודפשט שנת הונגריה תרבות בישראל. יח"צ,
מומלץ. בלט גיור/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    6
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully