וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עצרו את המכירה ושנו את השם": יוסי גיספן נגד המחזמר משירי אייל גולן

26.3.2019 / 14:30

פרסום ראשון: הפזמונאי יוסי גיספן טוען להפרת זכויות יוצרים במחזמר "זה אני" של הקאמרי המבוסס על שירי אייל גולן, בשל שימוש בלהיטו כשם המחזמר ובשירים נוספים שכתב בתוכנו. הוא דורש לעצור את מכירת הכרטיסים, להסיר את השם "זה אני" מהמחזמר, ולהוציא את שיריו ממנו

צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: אבי כהן, עריכה: אביב ארגז

סערה נוספת סביב העלאת המחזמר "זה אני" בתיאטרון הקאמרי, בו כלולים שירים שביצע אייל גולן, אשר אמור לעלות ב-16 באפריל. לוואלה! תרבות נודע כי הפזמונאי יוסי גיספן העביר השבוע מכתב התראת זכויות יוצרים הטוען בין השאר להפרת זכויות יוצרים ולהפרת זכויות מוסריות במחזמר בגלל השימוש בשם הלהיט שכתב לגולן "זה אני" כשם המחזמר, ובגלל שימוש בשיריו של גיספן במחזמר, לטענתו ללא הסכמתו וללא הסדרת תנאי השימוש ביצירותיו. הפזמונאי טוען עוד לעשיית עושר ולא במשפט ולגזל של נכסים בקניין רוחני. את המחזמר הגה ויזם דורון מור וכתב מאור זגורי.

גיספן הוא פזמונאי ותיק ומצליח, זוכה פרס אקו"ם כמחבר השנה לשנת 2010, החתום על להיטים שביצעו אמנים רבים. הוא יצר לאייל גולן מעל ל-30 שירים במהלך כ-20 שנה. במכתב שהעביר לקאמרי באמצעות עו"ד יוחאי חי והגיע לידי וואלה! תרבות, טוען גיספן כי הופתע לגלות שהתיאטרון מעלה מחזמר ונקרא על שם להיטו "זה אני", וזאת לטענתו מבלי שהתיאטרון יידע אותו בכוונה, מבלי שהתקבלה הסכמתו ומבלי שהוסדרו עמו תנאי השימוש ביצירה. עוד מציין גיספן גם ששמו לא הופיע בפרסומים וביחסי הציבור של המחזמר, כפי שלטענתו מתחייב על פי דין.

יוסי גיספן ואייל גולן. ניב אהרונסון ואור גפן, ניב אהרונסון
"השם שלי לא הופיע בפרסומים". יוסי גיספן ואייל גולן/ניב אהרונסון, ניב אהרונסון ואור גפן

בנוסף לשימוש בלהיטו כשם המחזמר, מעריך גיספן שבהצגה ייעשה שימוש ביצירותיו גם במחזמר עצמו. נציין כי בפרזנטציה למחזמר שנעשתה בתיאטרון הקאמרי בפני עיתונאים, הוצג גם השיר "שוב לאהוב" שכתב גיספן והלחין עדי לאון. בנוסף, שחקנים אמרו לוואלה! תרבות כי גם "זה אני" שכתב גיספן, לא רק יתנוסס כשם המחזמר אלא גם יבוצע על הבמה כחלק מתוכנו. יצוין שלא כל שירי המחזמר הוצגו בפרזנטציה, כך שלא ידוע האם ואילו שירים נוספים של גיספן כלולים במחזמר.

גיספן טוען כי מאחר ותיאטרון הקאמרי לא קיבל את הסכמתו להכללת שיריו במחזמר, הרי שזו "הפרה בוטה של זכויות יוצרים", וכי גם הענקת השם למחזמר על שם יצירותו היא "פעולה בלתי מורשית שהרי גם שמה של היצירה מוגנת בדין ושייכת באופן בלעדי לגיספן". הוא מציין במכתבו כי על פי חוק זכויות יוצרים 2007 הוא זכאי לדרוש פיצוי בסך של 100 אלף שקלים על כל הפרה והפרה של זכות יוצרים או של של זכות מוסרית.

עוד באותו נושא

"המחזמר משירי אייל גולן - יריקה בפרצוף הקורבנות שלו"

לכתבה המלאה
זה אני מחזמר איל גולן אייל גולן הקאמרי. ראובן קסטרו
"פעולה בלתי מורשית". נופר סלמאן ואיציק כהן במחזמר "זה אני"/ראובן קסטרו

הפזמונאי דורש בין השאר להפסיק באופן מיידי לקרוא למחזמר בשם להיטו, "זה אני"; לעצור את כל הפרסומים למחזמר תחת השם הזה; לא להמחיז ולא לבצע את יצירותיו במחזמר; לעצור את מכירת הכרטיסים למחזמר "זה אני"; ולדווח לו על היקף מכירות הכרטיסים וההכנסות מהמחזמר עד כה.

עו"ד יוחאי חי, המייצג את גיספן, מסר בתגובה לוואלה! תרבות: "בשלב זה אני יכול לאשר שאכן מרשי שלח לתיאטרון הקאמרי התראת זכויות יוצרים על השימוש הבלתי מורשה שנעשה ביצירתו 'זה אני', וכן התראה מפני הפרת זכויות צפויה אשר עומדת להתבצע ביצירות אחרות של מרשי מעצם הכללתן, ללא הסכמה, במחזמר. לתיאטרון הקאמרי ניתנה ארכה לתגובה שתסתיים ביום ראשון הקרוב טרם נקיטת הליכים".

מתיאטרון הקאמרי נמסר בתגובה: "קיבלנו את המכתב, הנושא בבדיקה".

זה אני מחזמר איל גולן אייל גולן הקאמרי. ראובן קסטרו
מתוך המחזמר "זה אני"/ראובן קסטרו

הטענות החדשות בפן החוקי מצד גיספן מופיעות לאחר סערה אחרת בפן המוסרי, שליוותה את המחזמר. מחאה עזה התעוררה מרגע שנודע על הכוונה להעלות את ההפקה בה משולבים שיריו של אייל גולן, על רקע מעורבותו של הזמר בפרשת הקטינות, שהופיעה מצד שחקנים, עובדי תיאטראות, ארגוני נשים, פורום יוצרות התיאטרון, התארגנות מורים ועוד. כפי שנחשף בוואלה! תרבות, השחקן והבמאי המוערך דרור קרן, איש תיאטרון הקאמרי, שלח בשנה שעברה מכתב חריף לתיאטרון כנגד העלאת המחזמר. הוא כתב בין השאר: "רציתי לשתף אתכם במבוכה, בתדהמה, ובבושה. יש פה, אצלנו בבית, תחושות קשות. תחושה של אובדן דרך וערך. של מכירת חיסול כללית (...) "זה לא תיקון 'מזרחי' כפי שאמרה שרת התרבות, וזו לא 'פנייה לקהלים חדשים', זאת קודם כל יריקה בפני הקורבנות של אייל גולן ובפרצוף של כל מי שחושב שזה פסול". עוד נחשף בוואלה! תרבות כי התיאטרון הלאומי הבימה דחה את הצעת זגורי להעלות את המחזמר, וגורם בכיר בתיאטרון אמר כי "לסירוב היה גם נימוק מוסרי על רקע הפרשה ההיא".

"כל אחד יכול למחות את המחאה שלו איך שהוא מרגיש", אמר בשבוע שעבר כותב המחזמר, מאור זגורי, לוואלה! תרבות על ההתנגדויות שנשמעו להעלאת המחזמר. "אבל גם לי יש מחאה, גם לי יש זעקה וגם לה יש לגיטימיות. ובאתי לבטא אותה כאן. אני חושב שדרור קרן ועוד קבוצה של יוצרים בתיאטרון שפטו את מה שאנחנו הולכים לעשות ומה אנחנו רוצים לעשות, עוד לפני שבכלל פצינו פה ואמרנו מילה אחת על ההצגה. עוד לפני שהם ידעו על מה זה, למה זה. אני אומר לך שזה כן חלק מרנסנס מזרחי. אין יצירות כאלה בתיאטרון. אתה לא יכול להביא כל מוזיקה לתיאטרון, וכשמביאים מוזיקה לתיאטרון היא צריכה להיות איקונית. ויש שני אייקונים מזרחיים לאורך השנים - זוהר ארגוב ואייל גולן. על זוהר כבר עשו אינספור מחזות, ואני הרגשתי שהגיע הזמן לעשות את המחזמר של הדור הבא".

אייל גולן, עדי ליאון, יוסי גיספן. ניר פקין
בימים יפים יותר: יוסי גיספן, אייל גולן ועדי לאון/ניר פקין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully