וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבריטים פחדו לתת לנו כסף, מחשש שנפגע בבית המלוכה": ריאיון מפתיע עם במאי "רקסי המלך"

10.4.2019 / 0:39

סיפור האהבה ארוך השנים בין המלכה אליזבת השנייה וכלבי הקורגי שלה שימש השראה לסרט האנימציה "רקסי המלך", שעולה בארץ בדיבוב לעברית. בריאיון, הבמאי והמפיק בן סטאסן מסביר איך זה שדווקא בלהיט לכל המשפחה מוצאים מין, אלימות ובדיחות על טראמפ, ולמה טאבו אחד לא נשבר

פורום פילם

אליזבת השנייה התאהבה בכלבי וולש קורגי עוד בילדותה, ומאז שעלתה על כס המלכות, גידלה בארמון כשלושים שכאלה. אהבתה ארוכת השנים לגזע החמוד הולידה כבר שלל תמונות מקסימות שתיעדו אותה עם כלביה, ועכשיו גם העניקה השראה לסרט אנימציה, שעולה כאן בסוף השבוע. במקור הוא נקרא "The Queen's Corgi", אך כאן שינו את שמו ל"רקסי המלך".

כמובן שכל קשר בין הסרט לאירועים שהתרחשו במציאות מקרי וקלוש בהחלט. הבדיה הקולנועית עוסקת באחד מכלביה האהובים של אליזבת, הנופל קורבן לתככים בחצר המלוכה ומוצא עצמו מחוץ לארמון. בשל כך הוא נאלץ להמציא את עצמו מחדש בתור כלב רחוב, ומן האשפתות והביבים לסלול חזרה את דרכו לחיים היפים שהיו לו פעם. התסריט הזה נכתב בידי בעלי מלאכה בריטים, אך הופק בידי אולפן בלגי, ובכל מקרה בארץ מופץ אך ורק בדיבוב לעברית.

האולפן שעומד מאחורי הסרט, nWave Pictures, יצר בעבר שלל תוצרי אנימציה שהוקרנו בארץ וזכו להצלחה מסוימת, למשל "טרמפ לירח" ו"ביגפוט ג'וניור". המייסד והמנהל שלו, בן סטאסן, הפיק את "רקסי המלך" וגם ביים אותו יחד עם ונסן קסטלו. "אני לא בריטי וגם לא חובב של בית המלוכה או של כלבי קורגי, אבל אני תמיד מחפש תסריטים מעניינים, והתסריט הזה התגלגל לידי ונראה לי מעניין", הוא אומר בריאיון לוואלה! תרבות לקראת צאת הסרט. "חשבתי שזה מסוג הסרטים שיכולים לפנות גם לילדים וגם למבוגרים. דבר נוסף: ליותר ויותר אנשים יש היום כלבים, וזו תופעה כללית עולמית, מה שהגדיל את הפוטנציאל המסחרי של הפרויקט. יתרון נוסף: יש המון חומר מצולם על כלבי הקורגי של המלכה, אז היה לנו על מה להתבסס. כשעשינו סרט על מפלצת בדיונית כמו ביגפוט, היינו צריכים לדמיין הכל בעצמנו, אבל כאן היו לנו המון תמונות וקטעי ארכיון לשאוב מהם השראה".

המלכה אליזבט עם כלב מסוג קורגי, 1970. Keystone, GettyImages
המלכה אליזבת השנייה עם חבר/GettyImages, Keystone

משפחת המלוכה הבריטית צפתה בסרט?

"לא שידוע לי. מה שאני יכול לספר לך זה ש-SKY הבריטים התעניינו בסרט, אבל קודם כל ביקשו לבדוק שהוא לא חלילה צוחק על משפחת המלוכה. כן, מתברר שעדיין מדובר בטאבו כל כך גדול בממלכה. בכל מקרה, אני חושב שאנחנו לא צוחקים על אליזבת ומשפחתה, אלא מכבדים אותם".

והאם כלבי קורגי צפו בסרט?

"הייתי לפני שבועיים בליסבון, עשו שם הקרנה מיוחדת בנוכחות כלבים - ולא רק כלבי קורגי. כמובן שהיה מדובר בתרגיל יח"צ, ולא יותר מזה. הכלבים לא באמת צפו בסרט. קשה להם לשבת בשקט, אז היה קצת בלגן בהקרנה, ורוב הכלבים פשוט הלכו לישון. לא יכולתי לשאול מה דעתם על הסרט".

איך היה לביים סרט אנימציה שעוסק בכלבי קורגי? זה הציב אתגרים כלשהם?

"כן, הם כלבים נמוכים עם רגליים קצרות, ואפילו כשהם עומדים על הרגליים, הם עדיין נמוכים. זו בעיה להעמיד אותם באותו מרחב עם בני אדם, שהרבה יותר גבוהים מהם, ככה שהצופים יראו את כולם. זה היה אתגר, בעיקר בהתחשב בעובדה שאחרי הכל, זה סרט על כלבים והם נמצאים בו כמעט בכל דקה. מצד אחר, גם היה כיף לעסוק בקורגי, כי הם כלבים מיוחדים. הם לא סתם מעמידים פנים שהם מלכותיים, הם באמת שונים מכל כלב אחר".

עוד באותו נושא

במאי "מפלצת של מלון 3" על הילדים שגרמו לו להרגיש כמו מפלצת

לכתבה המלאה
רקסי המלך. GettyImages
הקנצלר וילי ברנדט מתרשם ב-1972 מכלב הקורגי של המלכה אליזבת השנייה/GettyImages

חוץ מן העיסוק בקורגי, "רקסי המלך" נכנס להיסטוריה גם מסיבה פחות צפויה - הוא אחד הסרטים העלילתיים הראשונים בהיסטוריה שהציגו את דמותו של טראמפ כנשיא. זאת, כיוון שכבר בתחילתו אנחנו רואים את המנהיג האמריקאי מגיע עם כלבתו (הבדיונית) לארוחה בארמון המלוכה, מה שמתחיל את רצף האירועים המצער בסופו הגיבור נזרק לרחוב.

"רכשתי את הזכויות של התסריט בספטמבר 2016, אז היה כתוב בו פשוט 'הנשיא האמריקאי' בלי לציין שמות", מספר סטאסן. "כשהתחלנו את ההפקה, אמרתי לעצמי שאם אני מציג מפורשות את אליזבת השנייה ואת הנסיך פיליפ, אני לא יכול להציג את הנשיא האמריקאי בתור סתם מנהיג גנרי. מילא אם זה היה ראש ממשלת בלגיה או משהו, אבל כשמדובר בנשיא ארצות הברית, ברור שצריך לקרוא לו בשמו.

"טראמפ הוא לדעתי אחד מן הנשיאים היחידים בעת האחרונה שלא הביאו כלב לבית הלבן, אבל לצורך הסרט המצאנו לו כלבה, ועיצבנו אותה ברוחה - היא מסוגננת וקצת מתלהמת".

והעיצוב שלה, כמו גם של הכלבה האחרת בסרט, מעט סקסיסטי. כך היה גם ב"אי הכלבים" ואני תוהה אם סרטי אנימציה על כלבים הפכו לאחת הזירות הכי שוביניסטיות ומיושנות בעולם הקולנוע.

"אני לא חושב שזה נכון. הכלבה כאן מוצגת כמי שמחזרת אחרי הכלב, אפילו קצת כופה את עצמה עליו. אם זה היה הפוך זה היה בעייתי, אפילו לא מתקבל על הדעת, אבל כאן הכלבה היא מי שלוקחת את המושכות. אני חושב שאם אולפן הוליוודי היה מפיק את הסרט, הוא היה הרבה יותר שמרני. אנחנו לא צינזרנו את עצמנו בכל הקשור לייצוג של טראמפ, שמעוצב כאן בצורה צעקנית למדי. נוסף לכך, יש גם כאן דמות של כלב שהיא בעצם טרנסג'נדרית, זה גם משהו שלא היית רואה בלהיט הוליוודי".

חוץ מרמיזות מיניות די בוטות, יש בסרט גם אזכורים לשלל מעשי אלימות, פסיכוטיים יותר או פחות. מצד אחד, נחמד לראות תוצר לכל המשפחה שיש בו משהו פרוע - מצד אחר, אני תוהה מה גיל היעד שלו.

"תשמע, ראיתי ילד בן שלוש בהקרנה. אני מודה שהייתי לחוץ בהתחלה, אבל הוא לא זז מהכיסא כל הסרט. אני עדיין חושב שזה גיל צעיר מדי, אבל בני ארבע-חמש ומעלה בהחלט יכולים לצפות בסרט. אולי לך הוא נראה מתוחכם מדי, אבל אתה צריך לקחת בחשבון שיש כאן דברים שעוברים לילדים מעל הראש. הם לא מבינים את הרפרנס לכפות הידיים הגדולות של טראמפ, למשל. חוץ מזה, גם שמתי לעצמי גבולות. סצינות האלימות בין הכלבים היו כתובות בתסריט בצורה הרבה יותר אלימה, עם דם וכדומה, ואני חתכתי את זה, כי בסופו של דבר מדובר בסרט לכל המשפחה".

רקסי המלך. פורום פילם,
וגם טראמפ קופץ לבקר. מתוך "רקסי המלך"/פורום פילם

עד כמה קשה לביים בימינו סרט אנימציה לקהל רחב כשאתה לא פיקסאר או דרימוורקס?

"זה מאתגר מאוד. לאולפנים האמריקאים יש מאות מיליוני דולרים, ואנחנו עבדנו עם עשרים מיליון. זה מחייב אותך לצמצם משאבים. אתן לך דוגמה: בתסריט המקורי היה כתוב שטראמפ מגיע לנשף בארמון המלוכה, מה שאמר שהיינו צריכים להתחיל לעצב מאות דמויות שונות, וזה לא אפשרי מבחינתנו. לכן, הפכנו את זה לארוחה פרטית, ככה שיהיה הרבה פחות דמויות להתמודד איתן. לדעתי זה עבד לטובתנו, כי ככה התמקדנו בדינמיקה בין הנשיא למלכה ולא התפזרנו. חוץ מזה, בסצינות הכי חשובות וברגעי השיא של הסרט, לא חסכנו כסף. לכן, יש כאן גם סצינות מסובכות לעשייה, הכוללות אקשן ושריפה וכיוצא בכך. אמרתי לעצמי שאני מעדיף לחתוך בסצינות מסוימות, כדי שאוכל להשקיע ככל האפשר בסצינות אחרות".

מה בעצם מקור האהבה של המלכה אליזבת לכלבי הקורגי?

"אני לא יודע למה היא התאהבה בגזע המסוים הזה, אבל זה קרה בגיל כל כך צעיר, שכולם מסביבה תמיד קיבלו את זה כמובן מאליו. הקורגי הגזעי האחרון שלה כבר מת למרבה הצער, אם כי עוד יש לה כלבי קורגי מעורבים. אני חושב שהיא לא רוצה לאמץ קורגי אחר, בגלל הפחד שאם תעשה זאת עכשיו, היא תמות לפניו. אני לא יודע אם הצאצאים שלה ימשיכו את מורשת הקורגי בארמון המלוכה, אבל בכל מקרה אני מזמין אותם בחום לצפות בסרט".

אתה יודע שבארץ שינו לו את השם ל"רקסי המלך". כנראה חשבו שקורגי זה לא מותג מסחרי מספיק.

"אם זה יעזור להצלחה של הסרט בישראל, לא אכפת לי. מאוד חשוב לי שהסרט יצליח אצלכם. אנחנו אולפן קטן ועצמאי, וזקוקים לכל תמיכה אפשרית".

רקסי המלך. פורום פילם,
מתאים לילדים בני שלוש? מתוך "רקסי המלך"/פורום פילם
רקסי המלך. GettyImages
המלכה אליזבת השנייה עם חבר/GettyImages
רקסי המלך. GettyImages
נאבק באומץ ובצניעות מול אולפני הענק ההוליוודיים. הבמאי-מפיק בן סטאסן/GettyImages
רקסי המלך. פורום פילם,
עכשיו בקולנוע. מתוך "רקסי המלך"/פורום פילם
רקסי המלך. GettyImages
המלכה אליזבת השנייה עם חבר/GettyImages
רקסי המלך. פורום פילם,
רק בדיבוב לעברית. מתוך "רקסי המלך"/פורום פילם
רקסי המלך. פורום פילם,
סרט מיוחד. מתוך "רקסי המלך"/פורום פילם
רקסי המלך. פורום פילם,
"הקורגי של המלכה" הפך למשהו אחר. מתוך "רקסי המלך"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully