וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריאה לקשת: "שלבו אנשים עם מוגבלות ב'חתונה ממבט ראשון'"

27.6.2019 / 0:00

תנועה הפועלת למען אנשים עם מוגבלות פנתה לקשת: "המסר המובלע מהליהוק הוא שחתונה ואהבה אינם דברים שנוגעים לאנשים עם מוגבלות". אישה עם שיתוק מוחין שלא התקבלה: "תראו על המסך את כל מחפשי האהבה". קשת: "מוגבלות פיזית אינה פרמטר הפוסל השתתפות פוטנציאלית בתוכנית"

חתונה ממבט ראשון, פרק אחרון לעונה השנייה. צילום מסך
"המסר המובלע מהליהוק לתוכנית הוא שחתונה ואהבה, אינם דברים שנוגעים לאנשים עם מוגבלות, אנשים שאינם 'נאים' לפי ההגדרות המקובלות". מתוך הריאליטי "חתונה ממבט ראשון"/צילום מסך

תנועת "לינק 20" הפועלת לקידום צעירים עם מוגבלות פנתה השבוע למנכ"ל קשת אבי ניר בקריאה לשלב אנשים עם מוגבלות בעונות הבאות של הריאליטי "חתונה ממבט ראשון". זאת לאחר היעדרות אנשים עם מוגבלות בשתי העונות ששודרו עד כה. במקביל, פנתה למנכ"ל קשת גם צעירה שנולדה עם שיתוק מוחין המתבטא בצליעה, שביקשה להשתתף בריאליטי אך נענתה בשלילה. היא קראה למפיקי התוכנית "להראות את כולנו, את כל מחפשי האהבה שראויים לאהבה ואני בטוחה שפחדים רבים יתמעטו ושכולנו נרוויח מזה". בנוסף, לוואלה! תרבות נודע כי בין העונה הראשונה לשנייה של "חתונה ממבט ראשון" פנתה מלהקת מהתוכנית לאדם ושאלה אם יעניין אותו להשתתף בתוכנית, הוא אמר לה שכן, עדכן אותה שיש לו מוגבלות, ומאותו רגע לא שמע ממנה יותר.

"אנו פונים אליך על מנת להסב את תשומת לבך להדרתן של אוכלוסיות שלמות, ובפרט אנשים עם מוגבלות בתוכנית הפריים טיים 'חתונה ממבט ראשון'", כתבה תנועת "לינק 20" הפועלת למען אנשים עם מוגבלות במכתב למנכ"ל קשת שהגיע לידי וואלה! תרבות. "התוכנית משדרת כבר שתי עונות ועד כה השתתפו בה 24 אנשים. כל משתתפי התוכנית הם בגילאי 29-37, ממעמד סוציו-אקונומי בינוני, כולם אנשים ללא מוגבלות, יהודים בעלי משקל ממוצע ומטה מזאת. התוכנית מאפשרת לצופים הצצה למפגשים רומנטיים בין מחותנים, אולם כל המועמדים למציאת אהבה הם אנשים מאוד מסוימים שאף תכונה אובייקטיבית שלהם אינה חורגת מנורמות חברתיות כלשהן. המסר המובלע מליהוק כזה הוא שחתונה ואהבה אינם דברים שנוגעים לאנשים עם מוגבלות, אנשים שאינם 'נאים' לפי ההגדרות המקובלות או שעברו את הגיל שבו אמורים להתחתן. מסר מובלע נוסף הוא שמקומם של אנשים 'כאלה' אינם בטלוויזיה ובוודאי לא בשעות הפריים טיים". עוד הביעה התנועה למען האנשים עם המוגבלות, שנוסדה על ידי קרן משפחת רודרמן, תחושת "החמצה על כך שהתכניות הללו לא מתמודדת עם פיזור הפחד והרחבת מעגלי הלגיטימיות בחברה".

צ'ט פייסבוק בו מלהקת בתוכנית "חתונה ממבט ראשון" שואלת גבר אם יהיה מעוניין להשתתף בריאליטי, ולא חוזרת אליו לאחר שהוא כותב לה שהוא מוגבל. צילום מסך
צ'אט בפייסבוק בו מלהקת בתוכנית "חתונה ממבט ראשון"/צילום מסך

השתתפותם של אנשים עם מוגבלות בתוכניות ריאליטי ובפריים טיים בכלל הינו נושא שנוי במחלוקת. ישנם כמובן טענות רבות בעד השתתפותם, ובצדק - ייצוג נאות של החברה הרב גונית, העלאת המודעות למוגבלות, העצמת קבלת האחר והפחתת הדעות הקדומות לגביה. עם זאת, עולים לא מעט חששות שדמויות בריאליטי יוצגו באופן סטריאוטיפי או מעורר רחמים על ידי הפקות ציניות שחוטאות לא פעם בחוסר רגישות עבור רייטינג.

לאורך השנים, בתוכניות ריאליטי אחרות דווקא הופיעו אנשים עם מוגבלות, הגם שלא במינון ראוי ולעיתים היתה תחושה שהובאו לתוכנית כגימיק במקום להציג אותם כבני אדם וכדמויות עגולות. בעונה הקודמת של "הכוכב הבא לאירוויזיון" בלטה במיוחד להקת שלוה הנוגעת ללב, שחלק מחבריה בעלי לקויות שונות - ליקוי ראיה, תסמונת דאון ותסמונת ויליאמס. בגלגולה הקודם של התוכנית, "כוכב נולד", הופיעה בה מורן מזוז לקוית הראייה; בתוכנית "האח הגדול" הופיעו לאורך השנים איתם ישראלי לקוי הראיה, אביחי אוחנה לקוי הראיה, ארז דה דרזנר לקוי השמיעה, אלעד צפני נמוך הקומה, בנצי שני בעל תסמונת הטורט ואריאנה מלמד בעלת הנכות; וב"הישרדות" היה את חנוך בודין קטוע היד.

בסקר של מכון דיאלוג שנערך עבור נציבות שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בשנת 2011 נשאלו מרואיינים האם בעקבות השתתפות של אנשים עם מוגבלויות בתוכניות ריאליטי השתנתה דעתם עליהם, ואם כן האם לטובה או לרעה. כ-40 אחוזים לא שינו את דעתם על אנשים עם מוגבלות בעקבות הצפייה בריאליטי, כשליש שינו לטובה וכשליש לא יודעים. רק אחוז אחד מכלל האוכלוסיה שינה את דעתו לרעה.

עוד באותו נושא

ח"כ מש"ס: "הדרישה מנבחני 'הכוכב הבא' - אפליה לא חוקית"

לכתבה המלאה
אופיר דהן. יעל שמידט, באדיבות המצולמים
"קשה מאוד להעביר את תחושת האכזבה שנגרמה לי, כאילו מישהו לקח טיפקס ומחק אותי רק בגלל מוגבלות פיזית שאינה בשליטתי וביטל את האישיות שלי לחלוטין". אופיר דהן/באדיבות המצולמים, יעל שמידט

לוואלה! תרבות נודע על שני מקרים של אנשים עם מוגבלות שרצו להשתתף ב"חתונה ממבט ראשון" - אך לא התקבלו אליה. לפני הכול חשוב להבהיר כי אין שום הוכחה לכך שהשניים לא התקבלו לתוכנית בגלל מוגבלותם או דווקא בגלל שפע של סיבות אחרות, כפי שמאות מועמדים אחרים - רובם המכריע לא מוגבלים - לא מצליחים להתקבל לתוכנית. עם זאת, שני המקרים מעלים סימן שאלה בנושא.

אופיר דהן, בן 37 מקרית אתא, נולד עם ניוון שרירים המתבטא בהליכתו ובחוסר שיווי משקל. בשנה שעברה, בין העונה הראשונה לשנייה של "חתונה ממבט ראשון", קיבל לשמחתו פניה בפייסבוק ממלהקת בריאליטי (שמה שמור במערכת). "היי אופיר, מה קורה?", כתבה, "אני מחפשת רווקים לעונה החדשה של 'חתונה ממבט ראשון'. זה משהו שיכול לעניין אותך?". דהן השיב לה: "כן", והמלהקת כתבה "שלח לי מספר טלפון ואני אתקשר לספר לך קצת יותר". דהן שלח לה את מספר הטלפון והיה כן וגלוי: "השאלה אם תקחו מישהו עם מוגבלות לתוכנית הזו?". מאז דהן לא שמע ממנה - המלהקת לא התקשרה כפי שהבטיחה לעשות לפני שנודע לה שיש לו מוגבלות (ראו את התכתבותם בתמונה בעמוד זה). "קשה מאוד להעביר את תחושת האכזבה שנגרמה לי", אמר דהן לוואלה! תרבות, "כאילו מישהו לקח טיפקס ומחק אותי רק בגלל מוגבלות פיזית שאינה בשליטתי וביטל את האישיות שלי לחלוטין".

במקרה אחר, בחורה בסוף שנות העשרים מתל אביב, שנולדה עם שיתוק מוחין, ביקשה להשתתף בריאליטי אך לא התקבלה. הבחורה, שביקשה להישאר בעילום שם (שמה שמור במערכת) שלחה גם היא מכתב השבוע למנכ"ל קשת לצד המכתב של תנועת "לינק 20" שבה היא פעילה. "נולדתי עם שיתוק מוחין מלידה, שבא לידי ביטוי בצליעה קלה", כתבה לקשת. "אני צעירה תל אביבית וכמו משתתפי התוכנית האחרים, אני מתקשה במציאת בן זוג בתוך השפע של החיים המודרניים. אחרי כמה שבועות של צפייה בתוכנית 'חתונה ממבט ראשון' החלטתי להירשם. ניגשתי לאינטרנט, הכנתי וידאו קצר כפי שמבקשים ומילאתי פרטים אישיים. חשבתי שמדובר בחוויה מסוג שיכול להתאפשר רק בזכות חשיפה טלוויזיונית; חוויה שתהיה שלי אבל גם של צופים רבים אחרים שיזכו לטעימה מחיי. לאחר שבועיים בערך קיבלתי הודעה שאומרת כי 'על פי ניתוח ראשוני של הנתונים האישיים, לא נמצאו במאגר שלנו מספיק אופציות רלוונטיות עבורך'".

"בתוכנית 'חתונה ממבט ראשון' מראים לנו שלא תמיד אנחנו נמשכים - פיזית ונפשית - לבן או בת זוג שיתאימו לנו", הוסיפה. "מתמודדים רבים משודכים לאנשים, שהתכונות הפיזיות והמנטליות שלהם לא דומות לאלו שביקשו בבן זוגם הרצוי. השדכנים מסיקים, על סמך מה שסיפרו להם המתמודדים, שדווקא הימנעות מחלק מהדעות שלנו על מיהו הבן זוג המתאים לי תאפשר לי למצוא את המתאים ביותר. אני לא מומחית אבל ייתכן שזה בגלל מחשבות מוטעות שיש לנו לגבי עצמנו. רוב ההיכרויות מתרחשות היום באפליקציות, אבל דווקא לי זה פחות עובד. אני פוגשת בני זוג בבארים, בחדר כושר או בעמותות בהם אני פעילה. אפליקציות הן יותר לאנשים שטובים ברושם ראשוני, ואני דווקא כובשת ברושם השני בדרך כלל. אני מאוד מפתיעה אנשים בחדות, בגלל שהמגבלה הפיסית איכשהו משפיעה על אנשים להסיק שמדובר גם בעניין נפשי. הרבה שואלים אותי אם זה יעבור בקרוב, ולכן אני תמיד מאוד כנה ומספרת מיד על המגבלה ועל כך שהיא לתמיד. באפליקציות בדרך כלל אני לא מספיקה להגיע לרושם השני המיוחל".

שרונה וליאור. מתוך חתונה ממבט ראשון, ערוץ 12, צילום מסך
"חתונה ממבט ראשון"/צילום מסך, מתוך חתונה ממבט ראשון, ערוץ 12

"אבל אם הייתי ללא מוגבלות והיו משדכים לי באופן עיוור אדם עם מוגבלות? אני מבינה לחלוטין את השאלה, אף על פי שאני מאוד פתוחה ולכן הייתי מסכימה שיפתיעו אותי. אני גם חושבת שיש מקום לשאול על הגבולות ושחלקם מהאנשים יפתיעו ויופתעו. אם כל האנשים לא מוכנים בשום אופן לנסות להיות עם אדם עם מגבלה, שמן, עני או לא יהודי, אז בהחלט יש בעיה בחברה ואני חושבת שגם פה לטלוויזיה יש אחריות. זה כמו שהיו מראים לנו רק ריאליטי 24 שעות ביממה בכל הערוצים כי יש לזה הכי הרבה רייטינג. באותה מידה אפשר להראות לאנשים בתור מועמד ליחסים רומנטיים רק אנשים צעירים, רזים, בריאים ועמידים. זה גלגל שבו לא ברור אם פני החברה הם פני הטלוויזיה או ההפך, אבל אני מאמינה שהטלוויזיה יכולה לשנות. אני גם נרשמתי ל'מרוץ למיליון' לפני חצי שנה אבל גם לשם לא התקבלתי. אני חושבת שנהיו תבניות מאוד ברורות לאיזה מין אנשים אמורים להשתתף בתוכניות מהסוג הזה, ולצערי אני לא ביניהם".

"אבל אני אופטימית סדרתית", כתבה בסיום מכתבה ואמרה שהיא קוראת למפיקי התוכנית "להראות את כולנו, את כל מחפשי האהבה שראויים לאהבה ואני בטוחה שפחדים רבים יתמעטו ושכולנו נרוויח מזה".

seperator

מהפקת התכנית נמסר: "מוגבלות פיזית אינה פרמטר הפוסל השתתפות פוטנציאלית בתכנית. ההרשמה לתכנית פתוחה בפני כל אדם והפקת התכנית מעולם לא פסלה אדם מחמת מוגבלותו. לגופם של הפרטים - הפקת התכנית כלל לא ידעה על מוגבלותה של כותבת המכתב, מקרהו של אופיר דהן לא מוכר להפקה וייבדק לעומק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully