וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"זה הסרט הכי מושלם שאי פעם נעשה": ריאיון עם במאי הדוקו על "מכסחי השדים"

22.10.2019 / 0:34

"מכסחי השדים", אחד הלהיטים הגדולים ופורצי הדרך של האייטיז, מקבל את הכבוד המגיע לו בסרט תיעודי חדש ומקיף. לרגל הקרנתו ב-yes דוקו, הבמאי שלו מסביר למה זה הסרט הכי טוב שאי פעם נעשה ומה אפשר ללמוד ממנו

מכסחי השדים. מתוך הסרט "מכסחי השדים", צילום מסך
למי תתקשרו? מתוך "מכסחי השדים"/צילום מסך, מתוך הסרט "מכסחי השדים"

כשאנתוני בואנו למד קולנוע, הוא תמיד היסס רגע לפני שענה על השאלה "מה הסרט האהוב עליך?". תלמידים אחרים היו עונים "2001: אודיסיאה בחלל", "הסנדק", "שמונה וחצי" וחשודים מיידים שכאלה, והוא היה מתגבר על הבושה הרגעית ואומר את האמת - "מכסחי השדים".

בואנו מספר שצפה בסרט יותר מאלף פעמים, חלקן במהלך העשור האחרון, אותו הקדיש להפקת דוקו על עשייתו של להיט האייטיז. התוצאה, "מכסחי השדים: הסיפור האמיתי", תוקרן בשלישי 22.10 ב-yes דוקו ותהיה זמינה גם ב-VOD של הלוויין.

לפנטזיה הקומית על המדענים הניו יורקים המתמחים בכיסוח שדים אולי אין מעמד מיתולוגי כמו לכמה סרטי אייטיז אחרים, אך למעשה מדובר באחד משוברי הקופות הגדולים של אותו עשור. אם מתבוננים במצעד הבלוקבסטרים של התקופה, מוצאים אותו במקום השישי, לפני "בחזרה לעתיד" ו"השוטר מבברלי הילס".

מכסחי השדים. בואנו הפקות,
אנתוני בואנו/בואנו הפקות

"כשהסרט יצא ב-1984, כולם חשבו ש'אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור' יהיה הלהיט הגדול באותה שנה, אבל 'מכסחי השדים' עקף אותו בסיבוב", מספר בואנו, בריטי שזה הדוקו הארוך הראשון שלו. "באותם ימים, השוק היה שונה. אם סרט היה מצליח, הוא היה ממשיך לרוץ בבתי הקולנוע במשך חודשים ומגיע לספריות הווידאו רק לאחר זמן רב".

ואתה זוכר מתי היתה הפעם הראשונה שראית אותו?

"כן, זה היה כשהייתי בן עשר. אחותי קלייר, שכתבה והפיקה את הדוקו יחד עמי, ראתה אותו לפניי. אני חששתי ללכת גם כן, כי לא אהבתי סרטים מפחידים, אבל היא שיכנעה אותי שהוא לא זוועתון ותו לא, אלא משלב בתוך זה גם קומדיה, מה שהיה קונספט חדשני לזמנו, אז הלכתי איתה - והתאהבתי".

ובבגרותך החלטת לפתח את הרומן עם הסרט ולעשות את הדוקו.

"כן, כי אף אחד אחר לא עשה את זה, ומגיע ל'מכסחי השדים' שמישהו יספר את הסיפור שלו. אמרתי לעצמי - 'ננסה, מה הכי גרוע שיכול להיות?' לא נמות משלוח מיילים לכמה אנשים".

עוד בוואלה!

הרולד ראמיס ("מכסחי השדים") הלך לעולמו

לכתבה המלאה
מכסחי השדים. בואנו הפקות,
אנתוני וקלייר בואנו עם הרולד ראמיס המנוח/בואנו הפקות

אז בואנו התחיל לעשות זאת, ויצר קשר עם המוחות שמאחורי "מכסחי השדים". אף אחד מהם לא שמע על הבריטי האלמוני קודם לכן, אבל רבים מהם ענו לו בשמחה: הבמאי איוון רייטמן; התסריטאי-שחקן דן אקרויד; התסריטאי-שחקן הרולד ראמיס, שמת לאחר תום צילומי הדוקו; ארני הדסון וסיגורני וויבר, שכיכבו בסרט גם כן, ועוד שלל אנשי צוות, בראשם מי שאחראים לאפקטים פורצי הדרך.

"הרולד ראמיס הדהים אותנו באדיבות שלו", מספר בואנו. "טסתי לשיקגו למפגש עימו בחיל ורעדה, אני הרי מעריץ אותו, אבל כשנכנסתי לחדר עם אחותי הוא צעק 'הנה מכסחי השדים' ולא הפסיק לחייך. הוא ישב איתנו במשך שעה ו-45 דקות והיה הכי מסביר פנים ואינפורמטיבי שאפשר. עצוב לי מאוד שהוא לא זכה לראות את הסרט שלי. הייתי שמח לפגוש אותו שוב".

הופתעתי שארני הדסון הסכים לשתף אתכם פעולה. הרי ידוע שחתכו ברגע האחרון את הנפח העלילתי של הדמות שלו, מה שיצר אצלו תסכולים.

"אני חושב שבזמן אמת זה היה לו מאוד קשה, אבל היום הוא מאוד שמח בחלקו. הוא אדם מאוד נחמד ונהיינו חברים טובים".

לעומת זאת, לא הופתעתי שביל מוריי לא הסכים לשתף פעולה. הוא הרי לא בהכרח האדם הכי נחמד.

"גם אני לא הופתעתי. מראש אמרנו - 'אם הוא יסכים זה מצוין, ואם לא - נסתדר'. הרי 'מכסחי השדים' הוא עבודת צוות וראיינו 45 אנשים, אז זה לא שמרואיין אחד יכול להפיל את כל העסק, חוץ אולי מדן אקרויד שהיה חשוב במיוחד, כי הוא מי שהגה מלכתחילה את הקונספט של הסרט והיחיד שיכול לספר איך הכל התחיל. גם לא הופתענו שריק מוראניס, שגם כן שיחק בסרט, לא שיתף פעולה. הרי הוא מזמן פרש מהוליווד. אני חושב שהדוקו מחזיק גם בלעדיהם, אבל כמובן שהם מוזמנים ליצור קשר ואז נעשה גרסה מיוחדת ומורחבת בהשתתפותם".

מה הכי הפתיע אותך בתחקיר שעשית על הסרט?

"הזמן המועט שעבר מהיגוי הקונספט ועד הביצוע שלו. לאשפי האפקטים היתה שנה בלבד לבנות עולם שלם מאפס, והם הצליחו לעשות את זה. הם הרימו בתריסר חודשים סרט שאמור לקחת שלוש שנים. הם האנשים הכי מלאי תושייה, אנרגטיים, נחמדים וצנועים שפגשתי. לא היה להם זמן, אבל היתה להם נחישות, התדמה ועבודת צוות. מה שלמדתי מהתחקיר על 'מכסחי השדים' זה שאם יש לך רעיונות טובים ואתה אוסף סביבם את האנשים הנכונים עם אנרגיה יצירתית, אז אפשר להוציא אותם לפועל. אני חושב שהסרט הצליח, כי הוא פגש את כל מי שהיו מעורבים בו בנקודה הכי נכונה בקריירה שלהם".

סצינת איש המרשמלו המפורסמת מהסרט

ואיך הסרט היה מתקבל לו יצא היום?

"זו שאלה טובה. 'מכסחי השדים' פתח את הדלת ל'גברים בשחור' והרבה להיטים מודרניים אחרים שלא היו קיימים בלעדיו. אני באמת מאמין שהיה מצליח גם אם היה יוצא בימינו, כל עוד היו עושים אותו באותן אנרגיות. אני מעולם לא פגשתי מישהו שלא אוהב את הסרט הזה, אם זה אנשים בגילי ואם זה כאלה שלא נולדו כשהוא יצא. כפי שגם 'דברים מוזרים' המחיש, יש פשוט משהו מיוחד בווייב של האייטיז, ועם כל הכבוד לטכנולוגיה המודרנית, יש באפקטים לא ממוחשבים קסם שאי אפשר לשחזר".

למה בעצם אתה כל כך אוהב את הסרט?

"כי יש בו את כל מה שאני רוצה כשאני הולך לקולנוע. זה אסקפיזם מושלם".

ויש לו את אחד משירי הנושא הטובים בתולדות הקולנוע.

"נכון, זה גם לא סתם שיר שצירפו לסרט, אלא שיר שכתבו במיוחד בשבילו. זה עוד אחד מסיפורי ההצלחה המופלאים סביב 'מכסחי השדים'".

השיר המדהים

מה חשבת על העיבוד המחודש והכל-נשי שיצא לפני כמה שנים?

"כמובן שהוא לא השתווה למקור, אבל באמת שזה בלתי אפשרי. אנשים לא מבינים עד כמה גבוה הרף שהציב 'מכסחי השדים' המקורי. הגרסה הנשית הצחיקה אותי, וכמובן שהתרגשתי ממנה כמעריץ. בזכותה גם קיבלנו את הגלגול המחודש של 'מכסחי השדים' שעומד לצאת בקרוב, מבית היוצר של ג'ייסון רייטמן, הבן של איוון שביים את הקלאסיקה המקורית. הוא במאי שיודע לבנות דמויות, וזה בדיוק מה שהסרט הזה צריך, אז יש לי ציפיות. הטיזר טריילר נראה מבטיח".

ומה הפרויקט הבא שלך?

"אחותי ואני משלימים סרט תיעודי על 'מכסחי השדים 2'. בהתחלה, חשבנו להתייחס אליו כבר בסרט זה, אבל היו לנו כל כך הרבה חומרים, שהחלטנו שחבל לחתוך אותם ולהשאיר בחוץ סיפורים מרתקים שראוי להכיר".

ובתזמן מושלם, בדיוק הסתיימו הצילומים של "מכסחי השדים" החדש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully