וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היועמ"ש: ביטול הקרנת "לאה צמל" הוא "פגיעה דרמטית בחופש הביטוי"

8.11.2019 / 11:40

דינה זילבר, המשנה ליועמ"ש, העבירה ביקורת חריפה על החלטת ראש העיר מעלות תרשיחא, ארקדי פומרנץ, לבטל את הקרנת הסרט השנוי במחלוקת. במוצ"ש תתקיים הקרנת מחאה של הסרט במעלות תרשיחא. רגב בתגובה: "קומץ יוצרים תל אביבים מנותקים מתעלמים מהפצע המדמם של מעלות"

דוקאביב

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, העבירה הבוקר (שישי) ביקורת חריפה על החלטתו של ראש העיר מעלות תרשיחא, ארקדי פומרנץ, לבטל את ההקרנה שתוכננה בעיר לסרט "לאה צמל, עורכת דין", וזאת במסגרת פסטיבל דוקאביב גליל. "לא הובאה תשתית המבססת נסיבות כה חריגות וקיצוניות שיאפשרו פגיעה כאמור בחופש הביטוי על דרך ביטול ההקרנה", כתבה זילבר.

"מסר שלטוני, לפיו פעילותם של מוסדות התרבות והיוצרים נבחנת כל העת תחת עיניהן הפקוחות של רשויות השלטון, ונתונה לפיקוח ולניטור באופן המבקש להתאים תוכניהם לטעם השלטוני, פוגע בשורשו של חופש הביטוי", הוסיפה זילבר, "זאת, בשל האפקט המצנן על חופש הביטוי בתחום האומנות והתרבות בו קיימת חשיבות מיוחדת לשימורו של מרחב חופשי המאפשר שיח פלורליסטי והצגה של דעות רבות ומגוונות ומבלי שיש בידי רשויות השלטון סמכות להתאים את התכנים למצב הרוח השלטוני".

זילבר כתבה את הדברים בתשובה לפניית עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי לאגודה לזכויות האזרח, שביקש את התערבותה הדחופה כבר שלשום, לאחר פניית שרת התרבות מירי רגב לראש העיר מעלות תרשיחא בבקשה שיבטל את ההקרנה, דבר המהווה גם לטענתו "פגיעה קשה בחופש הביטוי". לאחר ששהשרה רגב פנתה לראש העיר פומרנץ, בטענה שאין בידיה את הסמכות המשפטית הדרושה לביטול הסרט, שלטענתה "מהלל מחבלים", ראש העיר הודיע אתמול על ביטול הסרט, אמר כי הוא "סולד ממסריו" ו"קשוב לרגשות התושבים", ועל אף שכלל לא צפה בסרט, כפי שהודה.

בתגובה למכתב של זילבר, פנה פורום היוצרים הדוקומנטריים להנהלת הפסטיבל ודרש ממנה לקיים את ההקרנה של הסרט כפי שתוככנה במקור - או להודיע מיידית על סיומו של הפסטיבל ולא להמשיך לערוך את ההקרנות השונות ואת טקס חלוקת הפרסים.

לאה צמל, עורכת דין. פסטיבל סאנדנס,
מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/פסטיבל סאנדנס

דבריה של זילבר לא שינו כמובן את עמדתה של השרה רגב, שהגיבה לכך בצהרי שישי: "עמדתך לעתים מעוררת בי תמיהה. לא שמעתי את קולך כשפעלתי לביטול הקרנתו של הסרט על יגאל עמיר ב-2015. אך כעת את מבקשת לעצור את דרישותיי הלגיטימיות, שלא לתת במה למאדירי מחבלים"

"לצערי, לאורך כל המפגשים בינינו סביב הנושאים הללו, חשת, שאת מובילה סדר יום אישי ולא אחת נאלצתי להגיע ליועץ המשפטי לממשלה כדי להפוך החלטות שלך ואם אצטרך, אעשה זאת פעם נוספת...קומץ יוצרים תל אביביים מנותקים החליטו להקרין את הסרט במעלות תרשיחא על אפם וחמתם של התושבים היהודים והערבים החיים שם יחדיו ובהתעלמות מוחלטת מפיגוע הטרור הנורא משנות השבעים, שנותר כפצע מדמם במעלות תרשיחא ובארץ כולה"

"הגיעה העת לשרטט גבולות ברורים בין חופש הביטוי ובין חופש ההסתה... בדעתי להמשיך ולעסוק בסוגייה עד שהעיוות המשפטי יתוקן ולמערכת יינתנו הכלים למנוע הישנותם של מקרים של מקרים כאלו. 'האפקט המצנן', בו את לעיתים אוחזת, בהתאם לאג'נדה האישית שלך, אינו אלא מילים יפות,
שמאחריהם מסתתרת התעלמות מהמדרון החלקלק, אליו את מובילה בשם חופש ביטוי מוחלט וללא
גבולות".

עוד בוואלה!

למרות התנגדות רגב וראש העיר, "לאה צמל" יוקרן בפסטיבל דוקאביב גליל

לכתבה המלאה
סיעת הליכוד בהתייעצויות בבית הנשיא, 22 בספטמבר 2019. ראובן קסטרו
מירי רגב/ראובן קסטרו

בתגובה לביטול הקרנת "לאה צמל, עורכת דין" במעלות תרשיחא מצד ראש העיר, הפורום הדוקומנטרי בישראל הודיע היום (שישי) כי יקיים הקרנת מחאה לסרט, ללא תשלום, במוצאי שבת ב-20:40 במתחם החניון של היכל התרבות מעלות. "ההקרנה תהיה חינם אין כסף לטובת כל הציבור שלא מסכים עם הצנזורה שנכפתה עליו באופן לא חוקי על ידי ראש העיר", הודיע הפורום הדוקומנטרי, שמארגן גם הסעות מהמרכז למעלות-תרשיחא.

תגובה נוספת לביטול ההקרנה במעלות תרשיחא, המארחת את הפסטיבל, הנהלתו הודיעה אתמול כי תקרינו מחוץ לעיר - מחר (שבת) ב-15:00 בקיבוץ כברי. כמו כן, האתר הרשמי של דוק אביב יפתח ערוץ צפייה ישירה בסרט ל-24 שעות משבת ב-18:00. מהנהלת פסטיבל דוקאביב נמסר כי "הפסטיבל מוחה בכך על ההחלטה השרירותית והחד צדדית מצידו של ראש העיר להתערב בתכני הפסטיבל ולצנזר את הסרט הזוכה במקום הראשון בפסטיבל דוקאביב תל אביב. ההחלטה להקרין את הסרט במקום חלופי נובעת מתוך אחריות שיש לפסטיבל לקהל הצופים הנאמן שלנו, ליוצרים וליצירה דוקומנטרית. הנהלת הפסטיבל לא תיתן יד בשום צורה לצנזורה ולהשתקה של יצירות מתחום התרבות והאמנות ולמהלכים פוליטיים שנועדו לפגוע בשיח המשקף את המציאות בישראל על כל גווניה".

לאה צמל, עורכת דין. HOT 8,
מתוך הסרט "לאה צמל, עורכת דין"/HOT 8

גליה בדור, מנכ"לית עמותת דוקאביב, שלחה היום (שישי) מכתב לראש העיר פומרנץ, ובו כתבה: "עמותת דוקאביב מודיעה לך בזאת כי היא דוחה מכל וכל את ההוראה שהעברת לנו מיום חמישי, 7 בנובמבר, וזאת עקב הסיבות הבאות: א. ההוראה שנתת יש בה משום פגיעה חמורה בחופש הביטוי והיצירה. ב. ההוראה שנתת הנה בלתי חוקית בעליל ויש בה משום הפרת הסכם ביננו לבין עיריית מעלות תרשיחא. בעניין זה הננו מפנים את תשומת לבך לחוו"ד של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר. ג. ההוראה גורמת לנזקים כבדים לעמותת דוקאביב, הן נזקים כספיים והן נזקים תדמיתיים. הננו מבקשים ממך בזאת לבטל באופן מידי את ההוראה בדבר ביטול ההקרנה".

הסרט "לאה צמל, עורכת דין", של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, זכה השנה בפרס הראשון של פסטיבל דוקאביב. פעילי ימין והורים שכולים מפורום "בוחרים בחיים" הביעו את מחאתם על הזכיה, ודרשו ממפעל הפיס לבטל את המענק לדוקאביב והשרה רגב הצטרפה לקריאתם. בעקבות הלחצים, מפעל הפיס החליט תחילה לבטל את המענק, מה שעורר מחאה מצד יוצרים על הפגיעה בחופש הביטוי, לפרישה של שופטים בוועדות פרס של הפיס ולהודעה מצד מועמדים לפרס ספיר שיעבירו חלק מכספי הפרס לדוקאביב. לפני כחודשיים מפעל הפיס הפיס חזר בו, והודיע כי יעביר את המענקים כמתוכנן. הסרט עצמו, ששודר ב-HOT8, נמצא ברשימה המקוצרת של האוסקר האירופאי ובימים הקרובים יתוודע האם יהיה גם ברשימת המועמדים הסופיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully