וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות התנגדות רגב וראש העיר, "לאה צמל" יוקרן בפסטיבל דוקאביב גליל

7.11.2019 / 9:22

בעקבות פניית רגב, ואף שהודה כי לא צפה בו, ראש עיריית מעלות-תרשיחא הודיע על ביטול הקרנת הסרט התיעודי על לאה צמל שהיתה אמורה להתקיים בשבת בפסטיבל דוקאביב גליל. בתגובה, הנהלת הפסטיבל תקרינו מחוץ לעיר, בקיבוץ כברי: "הפסטיבל מוחה בכך על הצינזור של ראש העיר"

דוקאביב

הסרט התיעודי "לאה צמל, עורכת דין" של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, העוסק בעורכת דין המייצגת פלסטינים הנאשמים בטרור, שוב מעורר סערה: ארקדי פומרנץ, ראש עיריית מעלות-תרשיחא, הורה הבוקר (חמישי) על ביטול הקרנת המסמך הדוקומנטרי, שנקבעה בפסטיבל דוקאביב גליל לשבת הקרובה. הביטול הגיע לאחר ששרת התרבות מירי רגב הפצירה בו לפעול בעצמו למניעת הקרנת הסרט, בטענה שאין בידיה את הסמכות המשפטית הדרושה כדי למנוע הקרנה כזאת בעצמה, ולחצים שהפעיל על השרה פעיל הימין שמאי גליק.

(עדכון, 17:20) בתגובה לביטול הקרנת הסרט במעלות תרשיחא, הנהלת פסטיבל דוקאביב גליל החליטה להקרין את הסרט שבת בשעה 15:00 מחוץ לעיר המארחת את הפסטיבל, והוא יוקרן בקיבוץ כברי, באולם המופעים. כמו כן אתר דוקאביב יפתח ערוץ צפייה ישירה בסרט ל-24 שעות החל משבת ב-18:00. מהנהלת פסטיבל דוקאביב נמסר כי "הפסטיבל מוחה בכך על ההחלטה השרירותית והחד צדדית מצידו של ראש העיר להתערב בתכני הפסטיבל ולצנזר את הסרט הזוכה במקום הראשון בפסטיבל דוקאביב תל אביב. ההחלטה להקרין את הסרט במקום חלופי נובעת מתוך אחריות שיש לפסטיבל לקהל הצופים הנאמן שלנו, ליוצרים וליצירה דוקומנטרית. הנהלת הפסטיבל לא תיתן יד בשום צורה לצנזורה ולהשתקה של יצירות מתחום התרבות והאמנות ולמהלכים פוליטיים שנועדו לפגוע בשיח המשקף את המציאות בישראל על כל גווניה".

מוקדם יותר, במכתבו של ראש עיריית מעלות תרשיחא לשרת התרבות, הודה ראש העיר פומרנץ כי למעשה כלל לא צפה בסרט וכי אין בכוונתו לצפות בו, אך עם זאת הוא "סולד ממסריו". "כמי ששכל את דודו ורבים מחבריו הטובים כתוצאה מאירוע לחימה אני מודע לרגשות העזים שהנושא מעורר", כתב פומרנץ לרגב, "עיריית מעלות תרשיחא לא היתה שותפה לבחירת הסרטים בשום צורה ומאחר והתכנים האמנותיים של פסטיבל דוקאביב נבדקו, אושרו ונתמכו על ידי משרד התרבות והספורט, שולב גם סרט זה בתכנייה על ידי הנהלת הפסטיבל. אני כראש עיר הקשוב לרגשות התושבים, ולאור העובדה שנושא הסרט עלול להפר את המרקם המיוחד שקיים בעיר, הוריתי על ביטול הקרנת הסרט וזאת למרות ההכשר שניתן על ידי משרד התרבות והספורט".

השרה רגב מסרה: "פרקליטת המחבלים, צמל: יש דין! אין מקום להקרין סרטים חתרניים במוסדות ציבור נתמכים. אני מברכת את ראש עיריית מעלות תרשיחא, שנענה לפנייתי ולקול רחשיו של הציבור והחליט לבטל את הקרנתו של הסרט 'לאה צמל עורכת דין' במסגרת דוקאביב גליל בעירו. אני קוראת לראשי ערים נוספים לגלות רגישות ומחוייבות ציבורית ולהיות מעורבים בוועדות ההיגוי של פסטיבלים ואירועי תרבות, המתקיימים במתקנים העירוניים ובמרחב הציבורי העירוני, עליהם הם מופקדים. ראשי הערים הם האחראים לכל המתרחש ברמה הציבורית בעריהם. מדובר בניצחון נוסף במאבק ארוך נגד מהללי מחבלים ומעלות תרשיחא היא עוד סמן חיובי בדרך הנכונה".

לאה צמל, עורכת דין. HOT 8,
מתוך "לאה צמל, עורכת דין"/HOT 8

בסופו של דבר, כאמור, הוחלט בפסטיבל דוקאביב להקרין את הסרט מחוץ לעיר. לפני החלטה זאת מהפסטיבל נמסר: "פסטיבל דוקאביב גליל מתקיים זו השנה ה-11 במעלות-תרשיחא, וגם השנה פוקד אותו קהל נאמן של אלפי אנשים הנהנה מתכני הפסטיבל ולוקח חלק באירועים השונים. אנו מצרים על התחושות הקשות שעולות בקרב חלקים מהציבור סביב נושא הסרט 'לאה צמל: עורכת דין', וליבנו יוצא אל המשפחות השכולות. יחד עם זאת דוקאביב חייב להמשיך ולפעול באופן עצמאי עם חופש פעולה אמנותי, כפי שהיה לו מאז ומתמיד, וזאת כדי להמשיך ולהקרין קולנוע איכותי ומגוון המציג גם מציאות חיים מורכבת ומאתגרת. זהו תפקידנו ורק כך נוכל להמשיך ולקיים את פעילותנו במעלות תרשיחא גם בעתיד. אנו קוראים לראש עיריית מעלות תרשיחא ארקדי פומרנץ, לחזור בו מהחלטתו לבטל את הקרנת הסרט 'לאה צמל: עורכת דין' כדי לתת לקהל את הזכות והכבוד לבחור באופן חופשי".

האגודה לזכויות האזרח בישראל פנתה כבר אתמול לדינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, בעקבות פניית רגב לראש העיר בבקשה שיבטל את ההקרנה. עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה, כתב בין השאר: "נבקש את התערבותך הדחופה הן כדי להבהיר לשרת התרבות בשנית כי היא פעלה בניגוד לדין והטעתה את ראש העירייה לסבור כי הוא מוסמך לפגוע בחופש הביטוי, והן כדי להבהיר לראש העירייה כי אין הוא מוסמך להתערב בתוכן האמנותי של פסטיבל דוקאביב". הבוקר מוסיף עו"ד יקיר לוואלה! תרבות: "זו פגיעה קשה בחופש הביטוי האמנותי. מצער מאד שראש העירייה נכנע להסתה של שרת התרבות נגד הסרט והוטעה על ידה לחשוב שמתפקידו לצנזר את התרבות במעלות-תרשיחא".

עו"ד יקיר הזכיר במכתבו ליועמ"ש כי בעבר האגודה לזכויות האזרח ביקשה את התערבות היועמ"ש בעקבות סידרה של פניות של רגב לראשי ערים לדאוג לביטול אירועי תרבות בתחומם בשל תוכנם או למנוע תקציבים מאירועים אלה, וציין כי זילבר הבהירה שאסור לראשי רשויות מקומיות להתערב בתכנים האמנותיים ושאסור לשרת התרבות לפנות אליהם ולשדל אותם לפעול בניגוד לדין. "בשולי הדברים אך לא בשולי חשיבותם", הוסיף עו"ד יקיר, "עורכת דין לאה צמל עוסקת מזה למעלה מ-45 שנים בהגנה על זכויות האדם של פלסטינים בשטחים הכבושים, וכידוע כל נאשם זכאי לייצוג. אך כל זה כלל אינו רלבנטי להקרנת הסרט. הוא נקבע להקרנה בשל היותו יצירה קולנועית משובחת ובשל ערכו האמנותי. לא בכדי הוא זכה בפרס בפסטיבל דוקאביב שהתקיים באביב האחרון בסינמטק תל אביב".

רינת קליין, מנכ"לית HOT8, מסרה: "בעוד שהסרט 'לאה צמל, עורכת דין' זוכה להצלחה עצומה בעולם כולו אחרי הזכייה בדוקאביב ומועמד לפרסים בפסטיבלים המובילים בעולם, פוליטיקאים שלא טרחו לראות אותו ובזים לחופש הביטוי בוחרים לבטל הקרנה בדוקאביב גליל בגלל לחצים של שרת התרבות הפופוליסטית. אנחנו עומדים מאחורי הסרט וגאים בו וביוצרים הנפלאים רייצ'ל ג'ונס ופיליפ בלאיש ותומכים בפסטיבל דוקאביב שמנסה להביא את בשורת הדוקו לפריפריה. בעקבות ביטול הקרנת הסרט בפסטיבל, נקיים שידור מיוחד שלו בערוץ HOT8 בסוף השבוע הקרוב, לטובת מירי רגב ומי שטרם הספיק לצפות בו".

"הסרט "לאה צמל, עורכת דין", של רחל לאה ג'ונס ופיליפ בלאיש, זכה השנה בפרס הראשון של פסטיבל דוקאביב. פעילי ימין והורים שכולים מפורום "בוחרים בחיים" הביעו את מחאתם על הזכיה, ודרשו ממפעל הפיס לבטל את המענק לדוקאביב והשרה רגב הצטרפה לקריאתם. בעקבות הלחצים, מפעל הפיס החליט תחילה לבטל את המענק, מה שעורר מחאה מצד יוצרים על הפגיעה בחופש הביטוי, לפרישה של שופטים בוועדות פרס של הפיס ולהודעה מצד מועמדים לפרס ספיר שיעבירו חלק מכספי הפרס לדוקאביב. לפני כחודשיים מפעל הפיס הפיס חזר בו, והודיע כי יעביר את המענקים כמתוכנן. הסרט עצמו, ששודר ב-HOT8, נמצא ברשימה המקוצרת של האוסקר האירופאי ובימים הקרובים יתוודע האם יהיה גם ברשימת המועמדים הסופיים.

עוד באותו נושא:
"לאה צמל, עורכת דין" ברשימה המקוצרת לאוסקר האירופאי
נאומו של יו"ר מפעל הפיס הופרע במחאה על פרשת "לאה צמל, עורכת דין"
סערת "לאה צמל" והמענק שבוטל: 3 שופטים מוועדות הפיס התפטרו
עשרות מפגינים נגד מפעל הפיס: "ביטול המענק לדוקאביב הוא חוצפה"
משתגעים עליה: הסערה סביב "לאה צמל, עורכת דין" מוגזמת מכל הכיווונים
הפגנת יוצרים ואיום בהתפטרות מהמועצה: מחאה נגד מפעל הפיס
בוטל או לא בוטל? ההתפתלות של מפעל הפיס סביב המענק ל"סרט הדוקו שתומך במחבלים"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully