וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלתי מספיק: "שיעור מולדת" היא מרק היסטורי טעים אבל לא מזין

17.12.2019 / 8:32

הסדרה של מודי בר-און וענת זלצר על תולדות הסכסוך הישראלי-פלסטיני היא בדרכה סיכום חביב מאוד, מאוזן ונגיש למבחן גדול. אבל במשימה הבלתי אפשרית שלקחה על עצמה היא מקבלת ציון בלתי מספיק. הסיבה העיקרית לכך היא התמצות הבלתי נסבל של נושא כל כך מורכב

פרומו לסדרה "שיעור מולדת" עם מודי בר און/HOT8

הסדרות של מודי בר און וענת זלצר צברו להן מקום מכובד על המדף התיעודי הישראלי, הן בזכות עבודת ארכיון משובחת והתחקיר היסודי, והן בזכות ההגשה הידידותית למשתמש של בר-און, האיש שתמיד יסיים הפניה בקריצה ידענית ומשועשעת וירכך אמיתות כואבות במקום לדפוק לצופה בראש בפטיש של חמישה קילו.

הצוות שמאחורי "במדינת היהודים" על ההומור בישראל ו"הכל אנשים" הקלאסיות, מצא לו חתיכת אגוז לפצח הפעם: תולדות הסכסוך הישראלי פלסטיני. נקודת המוצא: אמצע המאה ה-19, לפני הגלים הציוניים הראשונים. נקודת הסיום: מלחמת 1948-9. לאורך יותר מחצי מאה היהודים הופכים ממיעוט זניח בפריפריה העותמנית, שחיו ביחסי שכנות פחות או יותר טובה עם הערבים החיים לצידם, לשליטי הארץ. בדרך לשם, שתי תנועות לאומיות יזעזעו את מרקם החיים בפלסטינה-א"י, יפתחו פצעים שממשיכים לדמם עד היום, שבתורם יובילו לפצעים חדשים.

שיעור מולדת עם מודי בר און. HOT8,
שיעור ריענון. "שיעור מולדת"/HOT8

איך כל זה קרה בעצם? "שיעור מולדת" של HOT8 מנסה, בתעוזה ראויה לציון, להסביר זאת בתמציתיות. היא עוברת על כל התחנות ההכרחיות, בשילוב ציטוטים וראיונות עם חוקרים ישראלים ופלסטינים, ומשתדלת להציב את שני הנראטיבים זה מול זה, כרכבות המתקרבות זו אל זו, בעוד אנחנו שיודעים את סוף הסיפור מחכים להתנגשות. הסדרה מחולקת לשישה פרקים של כחצי שעה שאמורים לכסות ביחד כמעט מאה שנה. למעשה, לבד משני הפרקים האחרונים שמכסים יחד את מלחמת העצמאות, ארבעת הראשונים מכסים פרקי זמן ארוכים מאוד מאוד.

"שיעור מולדת" היא אכן בגדר שיעור ריענון, ותחדש לצופים בעיקר בנוגע להתפתחות התנועה הלאומית הפלסטינית. בדרכה היא סיכום חביב מאוד, מאוזן ונגיש למבחן הגדול. אבל במשימה הבלתי אפשרית הזאת היא מקבלת ציון בלתי מספיק. הסיבה העיקרית לכך היא התמצות הבלתי נסבל של נושא כל כך מורכב המתפרש על פני תקופה כל כך ארוכה. כשאירועים מרכזיים ודמויות מפתח מסתכמות לדקות ספורות וכמה משפטים, במקום להרחיב את הדעת - התוצאה רק מצמצמת ומצמצמת, כמין ערך ויקיפדי שלא הורחב די הצורך. במקום להבהיר ולהאיר את הגורמים והתוצאות, נוצר רצף יומרני ובלתי אפשרי של מקומות, שמות והתרחשויות, שממנו נוצר מרק היסטורי טעים אמנם, אך לא ממש מזין. מי שירצה להבין קצת יותר לעומק את הסכסוך הישראלי פלסטיני יהיה חייב ללמוד הלאה מכאן.

עוד בוואלה!

"ימי בנימין" של עמית סגל ממש לא אובייקטיבית. וזו הסיבה שהיא מעניינת

לכתבה המלאה
מודי בר און בפרומו לסדרה "שיעור מולדת". ראובן קפוצ'ינסקי,
מסביר פנים וידידותי. מודי בר-און, "שיעור מולדת"/ראובן קפוצ'ינסקי

עניין נוסף, קשור ומפתיע בהתחשב בנפשות הפועלות, "שיעור מולדת" אינה מתוסרטת טוב, וזה מורגש במיוחד במקומות בהן היא מנסה לחרוג ממרוץ הזמן שלה. הרעיון היה נפלא: להזכיר שההתרחשויות המוצגות אינן רק אנקדוטות היסטוריות אלא בעלות השלכות מרחיקות לכת עד לימינו אנו - אבל ברצף המהיר, הקפיצות לעתיד (למשל כשמהסכמי הגבולות בין המעצמות במזרח התיכון קופצים אל דאעש), מבלבלות עוד יותר, והתיאור שלהן נשמע מתחכם, מעין קוריוז, במקום כתובנה משמעותית שהצופה יכול להרוויח ממנה.

הפרקים המסקרנים ביותר - אלו המתארים את אירועי מלחמת העצמאות - לא נמסרו לעיתונאים, אולי מתוך רצון שנושאים טעונים ושנויים במחלוקת כמו הנכבה או טבח דיר יאסין לא יאפילו על הניסיון היצירתי כולו, ואולי מסיבות פרוזאיות הרבה יותר. חבל שכך, כי שם בדיוק תימדד הסדרה: ביכולת להתמודד עם נושאים מורכבים ונראטיבים וסותרים. את המסקנה נגלה כנראה רק לאחר שהסדרה תסתיים.

בסוף, "שיעור מולדת" שייכת, כשמה כן היא, לבתי הספר. היא תסייע למורים בשיעורי היסטוריה, אזרחות וחברה כדי להנגיש לדור ה-Z את עובדות חיינו כאן, ותעשה זאת באופן מסביר פנים, ידידותי ופשוט הרבה יותר אפילו מהמיקודיות. כנראה יש צורך ביצירה שתעשה זאת, ואולי היא באמת נוצרה בדיוק מתוך הצורך החינוכי האמיתי הזה. אבל כשמדובר בנושא כל כך חשוב, מורכב ורחב היקף, שינון של החומר לא יספיק. צריכה להיות כאן, כמו שאומרת הקלישאה, למידה משמעותית יותר.

שיעור מולדת עם מודי בר און. HOT8,
לא מתוסרטת טוב. "שיעור מולדת"/HOT8

"שיעור מולדת" משודרת בימים ב'-ד' ב-21:30 ב-HOT8.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully