וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אנס ופדופיל": שלטי פרסומות של "קצין ומרגל" של פולנסקי הושחתו בתל אביב

מחאה נגד הפצת הסרט "קצין ומרגל" של פולנסקי בארץ: שלטי פרסום הושחתו תוך החלפת שמו ל"אנס ופדופיל". מבצעת המעשה: "לא יכול להיות שלאנשים נאורים בסדר עם במאי שהוא פושע מין נמלט". בנוסף, תהודה בטוויטר בעקבות ציוץ תלמידה נגד הקרנת סרטו "הפסנתרן" בבית ספרה

טריילר הסרט "קצין ומרגל"/פסטיבל ונציה

בסוף השבוע שעבר עלה בישראל "קצין ומרגל" של רומן פולנסקי. למרות העובדה שהבמאי הורשע בעבר בעבירת מין, והתפרסמו נגדו עדויות על תקיפות מיניות אחרות שביצע לכאורה, הסרט נהנה כאן מהפצה רחבה, ביקורות מהללות והצלחה קופתית. לעומת זאת, אתמול הושחתו שלטי פרסומות שלו ברחובות תל אביב, ושם הסרט כוסה בדפים עליהם נכתב "אנס ופדופיל".

על המעשה פורסם לראשונה בעמוד הפייסבוק של "פוליטיקלי קוראת", לו אמרה אחת הפעילות שמאחורי המעשה: "נראה לנו שפשוט אין מספיק מודעות - לא יכול להיות שלאנשים נאורים במדינה הזו, בתקופה הזו, בסדר עם במאי שהוא פושע מין נמלט, לא? אז ניסינו להגיע לתודעה של אלו שאכפת להם".

שלט פרסום לסרט "קצין ומרגל" של רומן פולנסקי בתל אביב שכוסה בדפים שהחליפו את שמו במילים "אנס ופדופיל", במחאה על העלאת סרט של עבריין מין מורשע ועבריין נמלט. תמונות גולשים
אחד משלטי הפרסום לסרט "קצין ומרגל" של רומן פולנסקי בתל אביב שכוסה בדפים שהחליפו את שמו במילים "אנס ופדופיל", במחאה על העלאת סרט של עבריין מין מורשע ועבריין נמלט/תמונות גולשים

בתןך כך, צעירה בשם רותם הציגה את עצמה אמש (חמישי) בטוויטר כ"תלמידה שלא הסכימה לשבת היום בשיעור היסטוריה", ובו כתבה בהתייחס לסרט זוכה האוסקר "הפסנתרן" של פולנסקי: "לכבוד משרד החינוך, יש מספיק סרטי שואה כדי שתוכנית הלימודים בהיסטוריה לא תכלול סרט של עבריין מין". בציוץ נוסף טענה כי "אי אפשר להפריד בין היוצר לתוכן, משרד החינוך עושה לגיטימציה לאדם שהוא עבריין מין מורשע". הפוסט קיבל מעל מאתיים לייקים.

הבמאי והתסריטאי זוכה האוסקר רומן פולנסקי מבוקש בארצות הברית מאז סוף שנות השבעים, לאחר שהורשע בעבירת בעילת קטינה בשם סמנתה גיימר - וזאת במסגרת עסקת טיעון, לאחר שסעיפי האישום המקוריים היו חמורים בהרבה וכללו בין השאר אונס. לפני גזר הדין הוא נמל טמארצות הברית לבריטניה ומשם לצרפת ומאז לא דרך על אדמת אמריקה, אפילו לא כדי לאסוף את פסלון האוסקר שלו. במשך השנים, הצטברו נגדו עדויות נוספות - למשל של אמריקאית שהזדהתה בשם רובין, שטענה כי פולנסקי תקף אותה מינית כשהיתה בת 16. "הסיבה שלא עשיתי שום דבר בנידון בזמן אמת, היתה שפחדתי שאבא שלי יעשה בתגובה משהו שיגרום לו ללכת לכלא", אמרה בזמנו. עדות נוספת היתה של הבריטית שרלוט לואיס, שלפני כשבע שנים סיפרה כי פולנסקי תקף אותה מינית בפריז בשנת 1983, כשהיתה בת 16.

עוד בוואלה!

הביקורת שלנו: "קצין ומרגל" הוא סרט מקומם ומביש

לכתבה המלאה
רומן פולנסקי. GettyImages
"אי אפשר להפריד בין היוצר לתוכן". רומן פולנסקי/GettyImages

בחודש שעבר, לקראת העלאת הסרט בצרפת, נוספה עדות קשה נוספת על הבמאי. ביומון הצרפתי "לה פריזיאן" פורסם כי השחקנית צרפתייה ולנטין מונייהטוענת שהבמאי אנס אותה ב-1975, כשהיתה בת 18 בלבד. השניים נפגשו לאחר שהשחקנית הגיעה עם חברים משותפים לחופשה חורפית בטירה שלו בשוויץ. באחד הערבים, טענה, הבמאי הסתער עליה ואנס אותה. "הוא היה בן 42, אני רק בת 18. שקלתי רק חמישים קילו, והוא אמנם קטן ממדים, אבל שרירי. התנגדתי, אבל הוא הכה אותי באכזריות והכניע אותי באלימות תוך שתי דקות". לטענתה, פולנסקי התנצל מיד לאחר מכן והיא לא הגישה תלונה למשטרה מפחד שתשלם על כך מחיר. בתגובה להאשמות, מסר עורך דינו של פולנסקי כי הבמאי "מכחיש כל האשמה באונס. האירועים לכאורה התרחשו לפני 45 שנה, ולאורך כל השנים הללו, מעולם לא הובאו לידיעת הרשויות המשפטיות או לידיעתו של מר פולנסקי".

"אונס הוא פצצת זמן. השנים שעברו לא מחייבות שכחה. הזיכרון אף פעם לא נחמק. הוא רודף אחריך כמו רוח רפאים, עד השלב שבו את מוכנה לעמוד מול הטראומה אם לפולנסקי מותר להתחבא מאחורי אירוע היסטורי ולזעוק 'אני מאשים', למה שלקורבן שלו אסור יהיה להאשים אותו בעצמו?", אמרה השחקנית בעדותה, כדי להקדים תרופה למכה ולענות מראש לאלה שישאלו "למה את מספרת רק עכשיו?".

שלט פרסום לסרט "קצין ומרגל" של רומן פולנסקי בתל אביב שכוסה בדפים שהחליפו את שמו במילים "אנס ופדופיל", במחאה על העלאת סרט של עבריין מין מורשע ועבריין נמלט. תמונות גולשים
מחאה על פני שלט פירסום נוסף לסרט "קצין ומרגל" של רומן פולנסקי בתל אביב/תמונות גולשים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully