וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שואה וגבורה: "ציידים" היא התכה לא טבעית בין סרטי שואה, טרנטינו וגיבורי על

19.2.2020 / 0:00

על אף שהסדרה של אמזון פריים וידאו מבדרת, הניסיון שלה לרקוח סיפור שמצד אחד שואב בקביעות מהטרגדיה הבלתי-נתפסת של השואה ומצד שני להיות מצועצעת ומוגזמת בכוונה, משאיר אותה מאחור

טריילר לסדרה Hunters של אמזון פריים וידאו, בכיכובו של אל פצ'ינו/אמזון פריים וידאו

כל מה שצריך לדעת על "ציידים" (Hunters), הסדרה החדשה שעולה ביום שישי באמזון פריים וידאו, נמצא בסצנת הפתיחה שלה. לא נפרט דבר כדי לא להרוס, אבל היא כוללת מראית עין של שלווה פסטורלית ושמשית, ואז מתוכה פורצת בעתה מצמררת, אמיתית ומרגשת שרגליה ונפשה נטועים בשואת יהודי אירופה, רק כדי להפוך מיד אחר כך לסצנה אלימה מצועצעת ומוגזמת שאמורה להבהיר לנו עם אילו נבלים אנחנו מתמודדים בסדרה הזו.

עלילת "ציידים", שג'ורדן פיל ("תברח") נמנה על מפיקיה, מתרחשת ב-1977 בניו יורק ועוקבת אחר קבוצת ציידים נאצים שהעומד בראשה הוא מאייר אופרמן, ניצול שואה בגילומו של אל פצ'ינו עם מבטא יידישאי. החבורה המגוונת הזו מונה שחקן לשעבר (ג'וש רדנור, "איך פגשתי את אמא"), זוג מבוגרים ניצולי שואה שכעת הם מומחים לכלי נשק (קרול קיין מ"קימי שמידט" וסול רובינק מ"פרייז'ר"), נזירה בריטית צעירה וקשוחה (קייט מולווני), חייל לשעבר ממוצא אסיאתי (לואיס אוזווה צ'נגצ'ין) ואקטיביסטית שחורה (טיפני בון, "שיי טאון"). בשיטתיות הם מאתרים נאצים שנמצאים על אדמת ארצות הברית (את אלה מגלמים בין היתר לינה אולין מ"הקלות הבלתי נסבלת של הקיום" ודילן בייקר מ"האישה הטובה") מתוך מטרה לנקום את מותם של ששת מיליוני היהודים בשואה. במקביל סוכנת FBI (ג'ריקה הינטון, "האנטומיה של גריי"), החוקרת את מותה המשונה של קשישה, עולה על מסלול התנגשות איתם.

הסדרה Hunters, ציידים. אמזון פריים וידאו,
מעין סיפור מקור של גיבור-על. לוגן לרמן ואל פצ'ינו, "ציידים"/אמזון פריים וידאו

מאחר שתמיד מזכך לראות נרמסים שקמים להכות בחזרה בצורריהם - בפרט יהודים, במקרה שלנו - רוב הזמן "ציידים" מבדרת למדי, זאת למרות שהיא סובלת מכשלים מהותיים רבים. היא לא שנונה כמו שהיא חושבת, הדמויות בה מדברות אותו דבר, הניסיון שלה להעלות שאלות על מוסר בענייני נקמה גובל בצדקנות, הפרקים שלה הרבה יותר מדי ארוכים (הראשון מונה 90 דקות תמימות, ואחריו ארבעת הפרקים הנוספים שנשלחו לביקורת - מתוך עשרה סך הכל - נמשכים שעה כל אחד). ומעל הכל, כפי שממחישה סצנת הפתיחה, "ציידים" מנסה להיות המון דברים בבת אחת, מה שגורע מכל אחד מהדברים שהיא מנסה להיות.

הגיבור שדרך עיניו אנחנו מתוודעים לסיפור הוא ג'ונה היידלבאום (לוגן לרמן, "פרסי ג'קסון"), גיק תם וחביב שלא מודע למעורבות של סבתו במצוד אחר נאצים, עד שהנסיבות מאלצות אותו להישאב לזה בעצמו. ההיסטוריה האיומה של סבתו, ניצולת אושוויץ, מהווה עבורו זרז, כשם שהשואה היא הרוח במפרשי "ציידים" כולה. לא מדובר כאן רק בניסיון השתלטות חדש של הנאצים, אלא בעניין אישי עבור מרבית גיבורי הסדרה, עבור כל יהודי באשר הוא - נקמה על הטבח בבני עמנו (אף שהחבורה מונה גם לא יהודים). וכדי שהצופה מן השורה יישר קו עם עומקי הבלהות, "ציידים" משופעת פלאשבקים להוצאות להורג בגטו, המחשות לאכזריות האגבית של הנאצים במחנות הריכוז וגם כאן ועכשיו (כלומר שם ואז, ארה"ב 1977). לשימוש שלהם בבני אדם ככלי משחק. זה בדיוק מה שמשקף הפתיח היפה של הסדרה - משחק שחמט שכליו הם דמויות הסדרה, ומולם הנבלים, נאצים שמבקשים לכונן רייך רביעי.

עוד בוואלה!

"מסע אגדי: סעודת העורב" היא ההפתעה הטלוויזיונית הראשונה של 2020

לכתבה המלאה
הסדרה Hunters, ציידים, ג'וש רדנור. אמזון פריים וידאו,
הסדרה לא מתבייתת על נימה אחת. ג'וש רדנור, "ציידים"/אמזון פריים וידאו

אלא שבמקום שהזיכרון והאימה ישמשו מנוע לעלילה, הם הופכים להסחות דעת. במקום שיטענו את הסיפור בכובד-ראש, הם גורמים לשעשועים של הסדרה להיראות לא פעם סרי טעם. "ציידים" שוב ושוב מרקדת בין הזוועות לבין מסע נקמה קאמפי א-לה טרנטינו. רגע אחד היא יכולה להראות לנו סצנת בלהות מאושוויץ או בוכנוואלד, ואז מיד אחריה מין תשדיר שירות מבודח בנוגע לנאצים או סצנת הזיה של שירים וריקודים בטיילת לצלילי "Staying Alive" (כן כן, הסמליות של מילות השיר כאן ברורה). מחוות על גבי מחוות לתרבות הפופ של התקופה, כמו איזה טייק מקאברי על "מופע שנות השבעים".

החלקים השונים של "ציידים" נראים כמו מספר יצירות נפרדות שהותכו בצורה לא טבעית. הברוטליות בפלאשבקים לשואה מזעזעת אך עדיין מאופקת ומכובדת כנדרש. לעומת זאת האלימות של הסבנטיז מפורשת ומדממת, משופעת ברפליקות מתחכמות ומזכירה את סרטי האקספלויטיישן שפרחו בעשור הזה. בנוסף, "ציידים" מאזכרת בקביעות קלאסיקות קומיקס. ג'ונה עובד בחנות עלילונים, הוא וחבריו מתדיינים אם עדיף להיות באטמן או רובין, את מאייר הוא מכנה "פרופסור אקס". כולם כל הזמן אומרים לו שהוא מזכיר את סבתא שלו, על כל מעלותיה יוצאות הדופן, והסדרה גם מבהירה שיש לו מתת יוצאת דופן לפיצוח קודים. הכל כדי שלא נפספס את הפואנטה: אנחנו חוזים במעין סיפור מקור של גיבור-על.

הניסיון לשלב בקביעות בין השואה לבין היתר לא מאפשר לסדרה להתביית על נימה אחת, ובכך מנטרל אצלה את האפשרות להיות משהו מעבר לסך ההשפעות שלה. נקמה יהודית בנאצים על מצע של אלימות עולצת? "ממזרים חסרי כבוד" עשה את זה טוב בהרבה. נאצים כסיפור מקור קומיקסי? מגנטו מ"אקס מן" הפך לדמות המרתקת שהוא מפאת הרקע הטראגי שלו כילד יהודי גרמני במלחמת העולם השנייה. סרטי שואה? רק תבחרו. כפי שהיא כרגע, הפיזור של "ציידים" רק מדגיש עד כמה היא לא משתווה ליצירות של כתפיהן היא עומדת.

הסדרה Hunters, ציידים. אמזון פריים וידאו,
קבוצה מגוונת. קרול קיין וסול רובינק, "ציידים"/אמזון פריים וידאו
הסדרה Hunters, ציידים. אמזון פריים וידאו,
ג'ריקה הינטון, "ציידים"/אמזון פריים וידאו
הסדרה Hunters, ציידים, לנה אולין. אמזון פריים וידאו,
לנה אולין, "ציידים"/אמזון פריים וידאו

"ציידים" עולה באמזון פריים וידאו ביום שישי, 21 בפברואר 2020.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully