וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי ללא קהל, אולי לא יהיה בכלל: כך הקורונה תשפיע על האירוויזיון

8.3.2020 / 0:00

התפשטות הקורונה מעלה חשש לביטול האירוויזיון בהולנד: "אולי התחרות תיערך ללא קהל או שהופעות המתמודדים יועברו בווידאו מארצם", אומר מפיק האירוויזיון לשעבר לוואלה! תרבות. רק דנה אינטרנשיונל לא דואגת: "מעריצי האירוויזיון צלחו את כל הנגיפים אז הם יצלחו גם את זה"

באדיבות כאן 11 ו-EBU, עריכה: ניר חן

(בסרטון: קטעים נבחרים מאירוויזיון 2019 בתל אביב)

"בהחלט יכול להיות שהאירוויזיון השנה יתקיים ללא קהל או שההופעות של המתמודדים יתקיימו בארצותיהם ויועברו בווידאו" - כך מעריך בשיחה עם וואלה! תרבות כריסטר ביורקמן, שהפיק את התחרות במשך שנים, וממשיך להפיק את קדם האירוויזיון השבדי, שהתקיים אמש (מוצאי שבת).

"האירוויזיון בסכנה" הוא ביטוי ששמענו פעמים רבות בתקשורת במהלך החודשים שלפני קיום התחרות בישראל, על רקע האיומים הביטחוניים, החששות מה-BDS, הממשלה שהערימה קשיים תקציביים ועוד. מי היה מאמין שהביטוי הנדוש הזה, "האירוויזיון בסכנה", ישוב לכותרות דווקא לפני שהתחרות מיועדת להתקיים במדינה נינוחה כמו הולנד. הפעם הסכנה היא וירוס הקורונה, שהתפשטותו כבר הובילה לביטולים ודחיות של אירועי תרבות רבים.

בשלב זה ההכנות לתחרות האירוויזיון בהולנד נמשכים כרגיל, אבל בתקשורת העולמית פורסם כי מארגני התחרות בוחנים מספר אופציות למקרה שטלטלת הקורונה תתעצם. נכון לאמש (מוצ"ש) מספר הנדבקים בקורונה בהולנד עמד על 188. מתוכם, 122 נדבקו במחלה מחוץ להולנד, רובם באיטליה. גבר בן 86, שמת ביום שישי כתוצאה מקורונה, הוא תושב רוטרדם - העיר שבה אמור להתקיים האירוויזיון במאי הקרוב (חצאי הגמר ב-12 וב-14 והגמר ב-16).

רשות השידור ההולנדית הודיעה לתקשורת הזרה כי מארגני האירוויזיון יעקבו אחר ההנחיות הרפואיות של השלטונות לפני ההחלטה באיזו מתכונת לקיים את התחרות השנה. נציג איגוד השידור האירופי מסר כי "האיגוד כמובן עוקב מקרוב אחר המצב, מודאג מהתפשטות הקורונה ונוקט בכל אמצעי הבריאות והביטחון בהתאם להוראות השלטון. נמשיך לעקוב אחר ההתפחויות ברחבי אירופה, ואנחנו בודקים כמה אפשרויות לגבי התחרות עם רשות השידור ההולנדית".

איגוד השידור האירופי לא פירט מהן האפשרויות אולם ההערכות הן שמדובר על אופציה לקיים את האירוע ללא קהל, או שהמועמדים יופיעו בווידאו מארצותיהם. בתקשורת הזרה כבר החלו לעסוק בפגיעה הקשה שעשויה לספוג הולנד מביטול התחרות, שתתבטא באובדן תיירים רבים ופגיעה בהכנסות, לאחר שכבר אלפים רכשו כרטיסים לחצאי הגמר ולגמר.

עדן אלנה עידן רייכל דורון מדלי אירוויזיון 2020. רפי דלויה,
תישאר בישראל? עדן אלנה עם יוצרי שירה, עידן רייכל ודורון מדלי/רפי דלויה

סימנים נוספים לבהלת הקורונה באירוויזיון הופיעו כבר בחזיתות שונות. השבוע אמור להתקיים ברוטרדם כנס ראשי המשלחות של האירוויזיון, וכבר כעת ביטלו את בואם המשלחת הישראלית והמשלחת השוודית, וכן המפקח על התחרות ובכירים נוספים באיגוד. מנכ"ל איגוד השידור האירופי הטיל על עובדי האיגוד מגבלות נסיעה, לאחר שעובד האיגוד מז'נבה נמצא חולה בנגיף. במקביל, קדם האירוויזיון של דנמרק התקיים אמש (מוצ"ש) ללא קהל על רקע הנחיה לא לקיים אירועים עם יותר מאלף איש במדינה. לעומת זאת, השכנה שבדיה, שקיימה גם היא אתמול קדם אירוויזיון אפשרה קהל ענק של לא פחות מ-30 אלף איש.

אבל אל תטעו: המגפה העולמית מעלה חששות כבדים אצל כריסטר ביורקמן, מפיק הקדם השבדי ומי שהיה המפיק של האירוויזיון במשך כמה שנים עד השנה שעברה, בה הפיק גם את התחרות בתל אביב. ביום הגמר הוא לקה באירוע מוחי קל, אושפז ונותח באיכלוב, וכעת שוב הוא ניצב בפני מפגש הזוי בין התחרות לתופת רפואית - הפעם עולמית. "אף אחד לא יכול לענות בשלב הזה לשאלה אם האירוויזיון יבוטל", אומר ביורקמן לוואלה! תרבות בשיחת טלפון משבדיה, "אני כבר לא חלק מהתחרות יותר, ולא מעודכן בכל הפרטים, אבל אני יודע שאיגוד השידור האירופי עוקב מקרוב אחר התפתחות הנגיף ברחבי העולם, והוא ינקוט בכל האמצעים הנדרשים אם יהיה צורך".

עוד בוואלה!

בעקבות התפשטות הקורונה בארצות הברית: פסטיבל הענק SXSW בוטל

לכתבה המלאה
הזוכה ההולנדי הולנד גמר אירוויזיון דאנקן לורנס נטע ברזילי. AP
הזוכה ההולנדי, דאנקן לורנס, בגמר האירוויזיון בתל אביב, לצד נטע ברזילי/AP

על פי פרסומים בתקשורת הזרה, מארגני התחרות שוקלים אפשרויות שונות לגבי שידור התחרות למקרה שבו הקורונה תוסיף להתפשט, ובהן לקיים אירוע ללא קהל או שהזמרים והזמרות לא יגיעו להולנד ויופיעו מארצותיהן דרך שידור וידאו. כמפיק התחרות לשעבר, מה דעתך על הריאליות של אפשרויות אלו?

"כן, יכול להיות שהאופציה תהיה לקיים את האירוע ללא קהל. ראינו שבספורט האופציה הזאת כבר מומשה. גם האפשרות שההופעות יתקיימו בארצות המתמודדים ויועברו בווידאו - בהחלט אפשרית. אבל זאת ספקולציה טהורה. אני בטוח שאיגוד השידור האירופי וההולנדים יתמודדו עם הבעיה בדרך המקצועית מאוד".

הפקת אמש (מוצ"ש) את תחרות ה-Melodifestivalen (הקדם אירוויזיון השבדי), ולאירוע אמש נכנס קהל של 30 אלף איש, לא חששת מהתקהלות ענקית כזאת על רקע הקורונה?

"כמובן שאנחנו מודאגים, כמו כל אחד אחד. מילאנו אחר כל ההוראות שניתנו על ידי הממשלה. ההערכה בשבדיה כרגע היא שהסיכון מאוד נמוך. היו אצלנו שלושים מקרים, רובם הגיעו מאיטליה, והם הועברו לבידוד. אבל אנחנו עוקבים מאוד בזהירות אחר ההתפחויות וממלאים אחר כל הוראות הממשלה. ולגבי התחרות עצמה אצלנו - אנחנו מרוצים ממנה. 12 שירים שהתמודדו בתחרות הפכו ללהיטים גדולים ברדיו".

לפני שנה, כשהפקת את האירוויזיון בישראל, בחודשים שקדמו לתחרות היו חששות רבים לביטולה. איפה החששות גדולים יותר מביטול אפשרי - באירוויזיון שהתקיים בסופו של דבר בתל אביב או באירוויזיון שלא ברור מה יעלה בגורלו בהולנד, על רקע הקורונה?

"אי אפשר להשוות בין החששות שהיו לנו בישראל לחששות שיש לקראת התחרות בהולנד, כי וירוס הקורונה הוא בעיה גלובלית שמאיימת על העולם כולו".

דנה אינטרנשיונל באירוויזון 2019. GettyImages
"שבעים שנה מעריצי האירוויזיון צלחו את כל הנגיפים, אז הם יצלחו גם את הנגיף הזה!". דנה אינטרנשיונל/GettyImages

ימים יגידו אם האירוויזיון יושפע מהקורונה בדרך דומה לאירועי מוזיקה רבים אחרים בעולם, שבוטלו או נדחו בימים האחרונים בשל התפשטות הנגיף. כך למשל פסטיבל הקולנוע, המוזיקה והטכנולוגיה הגדול SXSW שנערך מדי שנה באוסטין, טקסס, בוטל בסוף השבוע זו הפעם הראשונה מזה 34 שנים; קודם לכן נודע על ביטולים של פסטיבל המוזיקה האלקטרונית הענק אולטרה במיאמי, ושל מהדורת החורף של פסטיבל המוזיקה האלקטרונית הגדול בצרפת. כמו כן, התבשרנו על דחיית פסטיבל המוזיקה "Korea Times" בלוס אנג'לס. בנוסף, סיבובי הופעות שונים באסיה בוטלו על ידי להקת הרוק האמריקאית גרין דיי, הזמרת הקנדית אבריל לאבין, מוזיקאי האר נ' בי האמריקאי חאלד והראפר הבריטי סטורמזי. בוטלו גם הופעות של הפיקסיז בסין, של א-הא בסינגפור ושל ניו אורדר ביפן.

בתוך כך התברר כי כשבועיים לפני האירוויזיון בהולנד, ביום העצמאות, אמורה להופיע דנה אינטרנשיונל באמסטרדם. היא תככב באירוע יום העצמאות של הקהילה היהודית בבירת ההולנדית שנערכת מדי שנה באולם הרויאל קונצרבאום, לצד זוכה האירוויזיון ההולנדי של השנה האחרונה, דאנקן לורנס. זאת תהיה הפעם הראשונה מזה 24 שנים שדנה לא תופיע בארץ ביום העצמאות. בשיחה עם וואלה! תרבות הדיווה לא נשמעה חוששת בכלל. "ההופעה שלי ביום העצמאות בהולנד תתקיים. ולגבי האירוויזיון, אני בטוחה שאין שום נגיף שיכול על מעריצי האירוויזיון", אמרה דנה, "שבעים שנה הם צלחו את כל הנגיפים, אז הם יצלחו גם את הנגיף הזה".

דנה אינטרנשיונל אינה היחידה שמתייחסת לכל הבהלה בקלילות. בקבוצת חובבי האירוויזיון הגדולה בפייסבוק, הופיעו כמה וכמה התלוצצויות סביב הנושא. הגולש בריאן כתב: "אז ישירו עם מסיכות מה קרה? בשנה שעברה, לאיסלנד לא היה בעיה לשיר עם מסיכות", הגולש ארי הגיב לו: "פינלנד זכתה כך", והגולש שלומי כתב: "דווקא יכול להיות מגניב שבמקום דגלים, כל הקהל יהיה עם מסיכות ממותגות בדגל של המדינה בה הם תומכים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully