וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חבל שלא הקשיבו לנו בזמן": הסיפור מאחורי "הסרט שחזה את הקורונה"

12.3.2020 / 10:46

כמעט עשור לאחר שיצא לראשונה, הסרט "התפשטות" נהיה להיט מטורף בשירותי הסטרימינג. הסיבה לכך: העלילה שלו חוזה די במדויק את התפרצות הקורונה. עכשיו, תסריטאי הסרט והמומחים עמם התייעץ מסבירים איך פגעו בול

טוליפ מדיה

בהלת הקורונה מאיימת להשמיד את עולם הקולנוע, אבל יש כאלה שמרוויחים ממנה. למשל, שירותי הסטרימינג, שמן הסתם נהנים מן העובדה שכל כך הרבה אנשים משועממים ומבודדים בבית, ובעיקר סרט אחד שזמין בהם - "התפשטות" של סטיבן סודרברג, שאצלנו ניתן לצפייה בנטפליקס.

הסרט יצא במקור ב-2011 וזכה לתהודה, אך לא הותיר חותם מיוחד. עכשיו, לעומת זאת, הוא פופלרי מתמיד ומככב במצעדי הפופולריות של אייטיונז, אמזון פריים, גוגל פליי ונטפליקס. הסיבה לכך: הוא מתאר מה קורה כשנגיף המתפרץ בהונג-קונג מתפשט ברחבי העולם באמצעות עיטוש ושיעול. המגיפה משאירה מאחוריה שובל של קורבנות, ומערערת לחלוטין את הסדר הגלובלי. נשמע מוכר?

היו הרבה סרטי נגיפים לפניו, אבל "התפשטות" היה הראשון שהתאים עצמו לעידן הגלובליזציה וחזה כיצד היא תהפוך וירוס שכזה לקטלני עוד יותר, מכל הבחינות. לכן הוא עושה כעת יותר רעש מתוצרים דומים אחרים, למשל "12 הקופים" ו"התפרצות"; לכן כל העת מתפרסמות עליו כתבות בתקשורת הבינלאומית. באחת האחרונות שבהן, התראיין טרייסי מקנמרה, שהיה יועץ מדעי במהלך הצילומים, והצהיר - "חבל שלא לקחו אותנו ברצינות בזמנו ולא הקשיבו לאזהרות שלנו".

התפשטות. טוליפ מדיה,
"כתבו לי שאני באילומינטי וידעתי הכל מראש". מתוך "התפשטות"/טוליפ מדיה

סקוט ברנס, שכתב את התסריט, סיפר בריאיון ל"לוס אנג'לס טיימס" כי קיבל את ההשראה מאבא שלו, שתמיד התריע בפניו מפני אפשרות של מגיפה עולמית. הוא ערך תחקיר נרחב בקרב מומחים לנושא, שהזהירו כי "השאלה היא לא אם תהיה מגיפה, אלא מתי. הם גם אמרו לי שהעולם המודרני לא יודע איך מגיפה אמיתית נראית". ובכן, עכשיו אנחנו יודעים.

ברנס סיפר גם כי במהלך הצילומים, כוכב הסרט מאט דיימון הציע, חצי בצחוק, להוסיף לו אלמנט עלילתי - זומבים, שיעצימו את אפקט הפחד שלו. התסריטאי והבמאי חשבו דווקא שככל ש"התפשטות" יהיה אמין יותר, ככה יהיה מפחיד יותר, ובמקום זומבים, התמקדו בתיאור ריאליסטי של ההתפרצות, שכעת גורם למותחן שלהם להיראות כמו יצירה דוקומנטרית.

עוד בוואלה!

"התפשטות": הביקורת שלנו על הסרט

לכתבה המלאה
התפשטות. נטפליקס,
סרט עלילתי או דוקו? מתוך "התפשטות"/נטפליקס

ויש גם צדדים רעים לתהילה המחודשת של הסרט. בין הפוסטים הרבים שנכתבים עליו ברשתות החברתיות, יש גם כאלה המאשימים את ברנס שהוא חבר באילומינטי וידע מראש על הקורונה. "אני מקווה שהסרט ימחיש איך מיסאינפורמציה ופחד יכולים לגרום לאנשים להתנהג בצורה שרק תחמיר את המצב, או תיצור בעיות חדשות", אמר. "הלוואי שהמגיפה תגרום דווקא לסולידריות, כי אנשים יבינו שהם זקוקים זה לזה כדי לשרוד, אבל אני מניח שאין הרבה סיכויים לכך".

ואחרי כל זה, נותרה השאלה - האם כדאי להצטרף למועדון ולצפות בסרט גם כן, לראשונה או פעם נוספת? התשובה היא כן, בהחלט. גם כי כרגיל אצל סודרברג, מדובר במוצר קולנועי מלוטש, מבריק ומשובח, עם צוות נהדר של שחקנים ושחקניות - דיימון, ג'וד לאו, מריון קוטיאר, גווינת פאלטרו ועוד; וגם, כי יש לו הפי-אנד. הלוואי שגם לנו יהיה.

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully