וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרט אימה: הקורונה גורמת לטלטלה חסרת תקדים בשוק הקולנוע המקומי

האולמות מתרוקנים, הצופים מפחדים לבוא ושוברי קופות נדחים. בהלת הקורונה גורמת לירידה דרסטית במכירות כרטיסי הקולנוע בישראלי ולטלטלה חסרת תקדים בשוק המקומי. ובכל זאת, וגם אחרי המגבלות החדשות, בתי הקולנוע נשארים פתוחים והמפיצים לא מרימים ידיים

צילום: רוני כנפו, TPS, עריכה: אסף דרורי

(בסרטון מעל: בעקבות התפשטות הקורונה, נסגרה תחנת הרכבת בנתב"ג לנוחתים בישראל)

בשנים האחרונות, בכל אביב יוצא לאולמות סרט אימה חדש, מבהיל ואפוקליפטי. ב-2020, לסרט האימה הזה קוראים "שוק הקולנוע" והוא מתרחש מחוץ למסכים.

מטבע הדברים, לנוכח בהלת הקורונה וכמו בכל מדינה אחרת, גם שוק הקולנוע המקומי חווה טלטלה קשה. המפיצים המקומיים לא נוהגים לדווח על נתונים בזמן אמת, לטוב ולרע, וכך הם עושים גם הפעם. עם זאת, ברור שיש ירידה דרסטית במכירות הכרטיסים בשבועיים האחרונים, אם כי מסתמן שהיא ניכרת בסרטים לקהל בוגר יותר מאשר בכאלה שפונים לילדים ולנוער. כל זה, כמובן, היה נכון עד להנחיות החדשות, האוסרות התכנסויות של מאה איש ומעלה, ומן הסתם יערערו עוד יותר את המצב בשוק.

שלשום (שלישי), כשעוד לא היו מגבלות כאלה, בדקנו מה מצב המכירות בכמה בתי קולנוע במרכז הארץ. ביום זה מתקיים מזה שנים "שלישי בשלייקס", פרויקט במסגרתו אזרחים ותיקים מרבים ללכת לקולנוע בשל הנחות הניתנות להם. האוכלוסייה הקשישה חשופה יותר לסיכון מקורונה ולכן ממעטת ללכת להקרנות סרטים. ביקור בקולנוע לב בדיזינגוף סנטר גילה כי חלה ירידה משמעותית בכמות הצופים. עובד בית הקולנוע אמר לנו: "היום הגיע פחות קהל באופן משמעותי. הגיע בערך חצי מהקהל שמגיע בדרך כלל. כנראה בגלל שזה היום של הקשישים. הם מפחדים להיכנס לקולנוע. לדעתי בצדק. אולם קולנוע זה לא דבר סטרילי במיוחד. אבל גם אתמול (שני) באולם עם אחד הסרטים החדשים היו לנו רק ארבעה אנשים!"

מבתי קולנוע לב נמסר כי הם "עובדים ופתוחים כרגיל תוך הקפדה מיוחדת על ניקיון וחיטוי, וריווח מקומות הישיבה. לאור המצב קיימת ירידה במספר הצופים, אנו ערוכים לכך ומקווים שנחזור לשגרה בהקדם". לאחר ההנחיות החדשות הוסיפו בלב ומסרו כי יפעלו לפיהן ומספר הצופים בכל הקרנה יוגבל ל-100 איש.

מושבי סינמטק תל אביב מחוטאים על רקע התפשטות נגיף הקורונה. באדיבות סינמטק תל אביב,
מושבי סינמטק תל אביב מחוטאים על רקע התפשטות נגיף הקורונה/באדיבות סינמטק תל אביב

זאת ועוד: רבקה, בת 69, שראתה שלשום (שלישי) סרט בקניון גבעתיים, אומרת לוואלה! תרבות: "תמיד כשאנחנו באים בימי שלישי יש בבית הקולנוע תורים ורואים שם מלא גימלאים. ביום שלישי היה ריק. ממש ריק. נכנסו לקולנוע מעט מאוד אנשים. בסרט שבו היינו היו כעשרים אנשים בלבד".

בדקנו את מצב מכירות הכרטיסים באותו יום שלישי גם באתרים של בתי הקולנוע, סמוך מאוד למועד ההקרנות, כך שסביר שאלה פחות או יותר הכמויות שנמכרו בפועל. להקרנת הסרט "קדימה" בסינמטק תל אביב נמכרו 8 כרטיסים בלבד, להקרנת הסרט "דוליטל" ביס פלאנט איילון נמכרו רק 19 כרטיסים, ולסרט "תנו לפרוש בשקט" בסינמה סיטי גלילות נמכרו 28 כרטיסים - חצי מכמות המושבים באולם.

"באים בכל יום עשרות אנשים פחות ממה שהגיעו לפני בהלת הקורונה", אומר עובד בסינמטק תל אביב לוואלה! תרבות. "זה קשור לכך שהרבה מהקהל של הסינמטק הם אזרחים ותיקים, וההיעדרות של רבים מהם מקצצת הרבה במכירות". מנכ"לית סינמטק תל אביב, דינה פלד, אמרה לנו בטרם התקבלו ההנחיות החדשות: "יש האטה מורגשת בכמות הקהל לאור התפשטות הקורונה. אנחנו חשים בכך שמגיעים פחות מהרגיל. אתמול פתחנו את שבוע הקולנוע האירי והתפוסה היתה של חצי מהאולם. בשבוע הבא יתקיים פסטיבל הקולנוע הצרפתי והיו אמורים להגיע אליו אורחים מצרפת אבל הם לא יוכלו להגיע בגלל התפשטות הקורונה. הבמאי והקומיקאי ניקולא בדוס, שביים את הסרט 'התקופה היפה בחיי', לא יוכל לבוא כמתוכנן. באפריל יש את פסטיבל הקולנוע האיטלקי ומקווים שיוכלו להגיע אורחים".

בהמשך לדבריה של פלד, גם סינמטק תל אביב יצא במהלך לחיטוי אולמות הקולנוע ואף הכריז על מדיניות "הכיסא הריק", הקוראת לצופים לשמור על מרחק של כיסא אחד לפחות זה מזה.

עוד בוואלה!

האולמות ריקים, השחקנים מבודדים, המכירות צונחות: כך הקורונה פגעה בתיאטרון

לכתבה המלאה
טריילר הסרט לא זמן למות. פורום פילם,
הסרט "לא זמן למות" שהפצתו נדחתה בגלל טלטלת הקורונה/פורום פילם

עדות מובהקת נוספת לכך שהשוק אינו כתמול שלשום היא השינויים בלוחות ההפצה. בימים האחרונים, התבשרנו על עוד ועוד דחיות של סרטים. שתיים מן הדחיות הללו הגיעו מן האולפנים הבינלאומיים, שדחו את הפצת בכל העולם - במקרה אחד מדובר ב"לא זמן למות", הפרק החדש בסדרת ג'יימס בונד, שהיה אמור להיות הלהיט הגדול של חודש אפריל, ובמקרה השני בהמשכון לכל המשפחה "פיטר ראביט 2". (עדכון, 18:30): בשורה רעה מצפה גם למעריצי סדרת "מהיר ועצבני" - הפרק התשיעי בסדרת הלהיטים, שהיה אמור לצאת לאקרנים ב-22 במאי הקרוב, נדחה בכמעט בשנה שלמה לאפריל 2021. אלה חדשות רעות לשוק הקולנוע הגוסס גם ככה, שכן הסרט סומן כאחד משוברי הקופות הגדולים של השנה הקרובה. האולפנים ההוליוודיים הודיעו גם על דחיית "מקום שקט 2", ההמשכון של להיט האימה, שהיה אמור להגיע לאקרנים בסוף השבוע הבא. לוח ההפצה הדליל גם כך הופך לשומם עוד יותר.

נוסף לכך, היו גם דחיות מקומיות, למשל של הסרטים "אהבה בוערת", "קולות רקע" ו"התקופה היפה בחיי". סרט נוסף שנדחה הוא "שעתו האחרונה של מר קול" של דורון ערן, שהיה אמור לצאת ב-22 במרץ, אך יציאתו הוקפאה עד למועד לא ידוע. על ההקפאה נודע אתמול עוד בטרם פורסמו ההנחיות החדשות המגבילות התכנסות עד למאה איש. "עשיתי סיבובים בבתי קולנוע בקניונים וראיתי שיש מחצית מהקהל. פשוט חבל להוציא עכשיו סרט ושאף אחד לא יגיע", אמר לנו הבמאי. "השנה הזאת תהיה מכת מוות לקולנוע הישראלי. כמו שמפיקי האירועים קראו למשרד האוצר לסייע להם, אנחנו צריכים לבקש מקרנות הקולנוע לסייע. אני לא אומר שצריך לשנות קריטריונים, אבל מי שקיבל סטירת לחי כלכלית מאוד רצינית, צריך לקבל סיוע".

הבמאי דורון ערן. איתמר כהן, באדיבות המצולמים
"השנה הזאת תהיה מכת מוות לקולנוע הישראלי". הבמאי דורון ערן/באדיבות המצולמים, איתמר כהן

(עדכון, 17:17) אם כל זה לא מספיק, אז לוואלה! תרבות נודע כי מסתמנת דחיית בתחילת הצילומים לסרטו החדש של אבי נשר, "תמונת ניצחון", בשל התפשטות הקורונה. "תכננו להתחיל באמצע מאי ועכשיו כנראה שנדחה לראשית ספטמבר", אומר לנו נשר, "זה בגלל איסור ההתקהלות מעל ל-100 אנשים. יש לנו לא מעט סצינות עם הרבה סטטיסטים". עם זאת, נשר מוסיף כי ההפקה נמשכת ותאריך תחילת הצילומים יכול להיות מוקדם יותר מספטמבר ואולי אף לחזור לתאריך המקורי בהתאם לשינויים במצב.

פסטיבל אפוס לסרטי תרבות ואמנות במוזיאון תל אביב אמנם יצא לדרכו אתמול (רביעי) כמתוכנן, אולם לאחר הוראות הממשלה שהתקבלו אמש הוחלט לדחות אותו.

עם זאת, כמה סרטים אמורים לעלות לאקרנים כמתוכנן בשבועות הקרובים - ושוב נסתייג ונציין שכך הוכרז בטרם ההנחיה החדשה - "רדיואקטיבי", "לילה בספרייה" וגם "מאמי", העיבוד של קרן ידעיה לאופרת הרוק הפולחנית, שיעלה למסכים היום (חמישי).

"היו לי לא מעט התלבטויות, אבל בסופו של דבר החלטתי לצאת עם 'מאמי' כפי שהוחלט", אומרת לוואלה! תרבות לירון אדרי, מנהלת ההפצה של סרטי יונייטד קינג. "אנחנו מקדמים את "מאמי" זמן רב. הקורונה אמנם הולמת בכל חלקה טובה וגם בבתי הקולנוע, אבל חשוב לנו לעמוד בהתחייבות שלנו לצופים. יש קהל באולמות הקולנוע. באופו טבעי, מדובר בפחות אנשים מבדרך כלל, אבל יש קהל ומגיע לו לצפות בסרטים החדשים להם הוא מצפה. אנחנו נערכים לערוך הקרנות באולמות קטנים יותר על מנת למנוע התקהלויות גדולות. יש במתחמי הסינמה סיטי לא מעט אולמות קטנים ואני מאמינה שאנשים ימשיכו להגיע לקולנוע כדי להתנתק במעט מהמציאות שנכפתה עלינו".

מאמי. לורן ברונה,
"היו לא מעט התלבטויות אבל בסוף הוחלט לצאת עם 'מאמי' היום". הסרט "מאמי"/לורן ברונה

גם ההנחיות המעודכנות של משרד הבריאות, המגבילות התכנסויות עד למאה איש, לא גרמו לבתי הקולנוע להרים ידיים - והם יישארו פתוחים, אם כי כמובן במתכונת שונה. רשתות סינמה סיטי, לב, yes planet ו-HOT Cinema הודיעו כי יגבילו את הקרנות הסרטים באולמות עד מאה צופים, ירווחו את ההקרנות כדי למנוע מצב של התקהלות מחוץ לאולמות, ירווחו את המושבים באולמות ויציעו נוזל לחיטוי הידיים לצופים ולצופות.

סרטים שכבר רצים באולמות - יישארו שם. השאלה היא אם לאור הסיטואציה החדשה, יהיה טעם להמשיך להוציא תוצרים טריים, ובהם שוברי קופות פוטנציאלים כמו "מולאן 2". את התשובה לכך נקבל בקרוב, והיא לא בהכרח תלויה רק בהחלטת המפיצים המקומיים, אלא גם בהנחתות בינלאומיות.

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully