וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם משבר הקורונה יימשך, הוליווד תתקשה להתאושש ממנו

16.3.2020 / 8:00

כבר עכשיו מוערך כי הנזק הצפוי להוליווד עלול להגיע עד ל-20 מיליארד דולר, פי 10 מנזקי שביתת התסריטאים ב-2008. המספר הזה כמובן יתפח ככל שהמשבר יימשך. נכון לעכשיו גם חברות ענק כמו נטפליקס ודיסני מפסידות בענק, והפקתן של עשרות סדרות אהובות הושעתה

טריילר "אופוריה" של HBO/HBO

(בסרטון: טריילר ל"אופוריה" של HBO, אחת מהסדרות הרבות שהפקתן מושעית)


"זה נגמר", הכריז פטריק מ' ורון, נשיא גילדת התסריטאים בהצהרה לעיתונות, "חוזרים לעבודה". כך, בשני משפטים קצרים, הסתיים לו המשבר הגדול האחרון בהוליווד. שביתת התסריטאים שנכנסה לתוקפה ב-5 בנובמבר 2007 והסתיימה באמצע פברואר 2008, נמשכה מאה ימים בדיוק. על פניו, פרק זמן שנראה לא דרמטי במיוחד. אבל המשמעות של עצירת ההפקות הדהדה ברחבי התעשייה עוד חודשים ואף שנים לאחר מכן.

נזקי השביתה ההיא, במהלכה הפסיקו 12,000 תסריטאי טלוויזיה וקולנוע את מלאכתם, הוערכו בסכום כולל של למעלה מ-2 מיליארד דולר. 377 אלף בני אדם איבדו בעקבותיה את עבודתם, סדרות חדשות בוטלו וקיימות נדחו. בייאושן בחרו הרשתות למלא את המסכים בתוכניות ריאליטי ושעשועונים. אבל גם אחרי שהתסריטאים חזרו לעבוד, נדרשה להוליווד לפחות שנה שלמה להתניע מחדש.

המציאות של 2008 לא מזכירה במאום את זו של 2020. מספר הסדרות הכולל בטלוויזיה האמריקאית עמד אז על כ-150 בסך הכל, רובן המכריע ברשתות הברודקאסט הגדולות. קצת יותר מעשור לאחר מכן, פוגשת טלטלת הקורונה תעשייה שאותה מובילים שירותי סטרימינג יוקרתיים. מספר הסדרות המתוסרטות בארה"ב בלבד השנה צפוי לגרד את רף ה-600, עם שלושה שירותים חדשים (Peacock של NBC, שירות התכנים הקצרים Quibi ו-HBO Max) שהשקתם מתוכננת לחודשיים הקרובים. פגיעה קשה בתעשייה הפעם תגמד את ההפסדים, הביטולים ומספר המפוטרים של שביתת התסריטאים.

בשוק רווי וצפוף עם השקעות ענק וחברות שממנפות הפסדים כדי לממן אותן, נוצרו גם כך סימני שאלה גדולים באשר ליכולתם של כל השחקנים לשרוד את התחרות העזה. השלכות המשבר הכלכלי שהולכות ומתעצמות מדי יום, עלולות לשנות לחלוטין את הנוף של התעשייה ביום שאחרי. מכיוון שאנחנו נמצאים בעיצומה של הסופה כעת, קשה לחזות את תוצאותיה הסופית, ובכל זאת ישנם כבר סימנים מוקדמים וחדשות שמרמזות על העתיד לבוא.

שובר שורות. yes
נפגעה בתחילתה בגלל שביתת התסריטאים. "שובר שורות"/yes

מה גורם למשבר?

על פניו התשובה אמורה להיות פשוטה: מגפה עולמית שמייצרת מספרי ענק של מאושפזים ומבודדים, פוגעת בחופש התנועה ובפיריון העבודה ומייצרת מעגלים הולכים וגדלים של הפסדים ומפוטרים. אבל הבורסות בארה"ב ובאירופה קורסות גם בגלל חוסר שביעות הרצון של משקיעים מהמהלכים שמבצעים הממשלים כדי להתמודד עם המשבר. כתוצאה מכך, גם המניות של נטפליקס, דיסני, אמזון אפל ויתר חברות התוכן הגדולות נחתכו בחריפות, וגרעו מיליארדי דולרים מהמאזנים.

ביום שישי הכריז נשיא ארה"ב על מצב חירום לאומי, שמאפשר לו לעשות שימוש ב-50 מיליארד דולר של כספים פדרליים כדי להיאבק בהשלכות המגפה. בנוסף, הסנאט האמריקאי צפוי להצביע ביום שני על חבילת הטבות והקלות בשווי יותר מ-8 מיליארד דולר לטובת נפגעי המשבר, ומימון בדיקות חינם לתושבי ארה"ב. גם צרפת וגרמניה הודיעו על הזרמת מיליארדי דולרים בניסיון לעצור את המפולת. הבורסה בארה"ב הגיבה לצעדים בעליות שערים חדשות ביום שישי, אך בעקבות הודעת הבנק הפדרלי ביום ראשון על הורדת הריבית במשק לרמה אפסית - נוצר חשש כבד מפגיעה חמורה בכלכלה האמריקאית והצפי הוא לירידות חדות נוספות בימים הקרובים.

החשש הגדול הוא מכניסה למיתון עולמי. בפעם האחרונה שזה קרה תקציבי התוכן קוצצו משמעותית, גרמו לביטולים רבים והובילו אולפנים ורשתות לחפש פרויקטים קומפקטיים וצנועי משאבים להשקיע בהם. הפעם החשש גדול אפילו יותר, שכן חברות כמו נטפליקס נסמכות על דמי המנוי של מיליוני המנויים ברחבי העולם כערובה להשקעות בתוכן. אנליסטים מעריכים שמנויים רבים באירופה ובארה"ב שנפגעו מהמשבר, יבחרו לקצץ מותרות ולהקפיא או לבטל כליל את המנוי. ומכיוון שנטפליקס כבר מחוייבת להשקעות ענק עתידיות (18 מיליארד דולר בשנה הבאה), ביטולים המוניים עלולים להגדיל את חובותיה העצומים גם כך. זהו הדין גם לגבי דיסני, שמתכננת להתרחב בהדרגה לכל רחבי העולם במהלך השנה הקרובה, ובוודאי לגבי שירותים חדשים שיתקשו עוד יותר לשכנע מנויים לפתוח את הכיס עבורם דווקא בתקופה כזאת.

גם אפל שהשקיעה מיליארד דולר בהשקת שירות הסטרימינג שלה צפויה להיפגע כתוצאה מהשבתת מפעליה בסין. החברה כבר הודיעה כי על דחייה של מספר חודשים בהשקת האייפון 9, ואי ודאות שוררת בנוגע ליכולתה לעמוד בלוח הזמנים להשקת טלפון הדגל שלה, האייפון 12. ההפסדים הללו ישפיעו ישירות על בחירות התוכן של החברה (שכבר מתחילות להתממש, כפי שיצויין בהמשך). גם דיסני נפגעה משמעותית מסגירת פארקי השעשועים שלה, ומהמשבר האדיר שנוצר בתעשיית הקולנוע.

עוד בוואלה!

שקט, קורונה

לכתבה המלאה
דברים מוזרים - עונה 3. נטפליקס,
הפקת העונה הרביעית נעצרה, כמו שאר ההפקות של נטפליקס בארה"ב וקנדה. "דברים מוזרים"/נטפליקס

מה הם הקשיים הנוספים שמכבידים על התעשייה מלבד הכלכלה?

קליפורניה, מרכז העצבים של תעשיית הבידור האמריקאית, היא אחד ממוקדי התפרצות הקורונה הגדולים ביותר בארה"ב. יותר מ-300 חולים כבר התגלו במדינה, 4 מהם מתו. מושל קליפורניה הכריז ביום חמישי על איסור התקהלות של יותר מ-250 איש, כשגם בהן מחויבים הנוכחים לשמור על מרחק ביטחון של שני מטרים לפחות זה מזה. המשמעות היא שצילומים של הפקות גדולות יתקשו מאוד להתקיים, וכלל לא בטוח שמגבלת האיסור לא תוחמר בקרוב - לנוכח העובדה שמספר החולים החדשים גדל ברחבי ארה"ב בקצב מסחרר.

ומטבע הדברים, הווירוס לא מדלג על כוכבי קולנוע. אחרי כוכבי ספורט, פוליטיקאים ואנשי מוזיקה, ביום רביעי שעבר הודיעו טום הנקס וזוגתו ריטה ווילסון שגם הם נדבקו בנגיף במהלך צילומי סרט באוסטרליה. ככל שהמקרים הללו של שחקנים, במאים, תסריטאים ובעלי מקצועות אחרים על הסט, ילכו ויתרבו - כך גם עלולה להתגבר הדרישה להקפיא את כל ההפקות עד יעבור זעם.

לכל אלה צריך להוסיף את סוגיית הגבולות ההולכת ומחריפה. מדינות רבות סגרו את גבולותיהן לכניסת זרים, כך שהפקות שהיו מתוכננות להצטלם מחוץ לארה"ב לא ייצאו לפועל. ואם להתבסס על התפתחות המחלה במקומות אחרים בעולם בהם התרחשה התפרצות המונית באוכלוסיה (איטליה, סין), ארה"ב עצמה עשויה להטיל מגבלות תנועה בתוך גבולותיה ככל שמספרי הנדבקים יעלו - ולהקטין בכך עוד יותר את האפשרויות לצלם באחת המדינות.

ג'ניפר אניסטון מתוך הסדרה "תוכנית הבוקר" של אפל TV פלוס. אפל טיוי פלוס, צילום מסך
אפל טיוי הפסיקה את צילומי כל הסדרות שלה. "תוכנית הבוקר"/צילום מסך, אפל טיוי פלוס

סדרות שכבר הודיעו על הפסקת צילומים

אמזון פריים: "Carnival Row", "מחזור כישור הזמן", "שר הטבעות".

אפל טי וי פלוס: "תוכנית הבוקר", "אמריקה הקטנה", "Foundation", "משרתת", "For All Mankind", "Lisey's Story", "Mankind", "מסע אגדי", "See".

נטפליקס: כל הפקות השירות (סרטים וסדרות) בארה"ב וקנדה נעצרו בשל המגבלות הממשלתיות והרפואיות, כך על פי הודעה רשמית מטעם החברה. בשלב ראשון העצירה הוגדרה לשבועיים. סדרות שהוציאו הודעות פרטניות על עצירה: "גרייס ופרנקי", "דברים מוזרים", "Sex/LIfe", "לוציפר", "בובה רוסית". כמו כן הופסקו צילומי הסרט של גל גדות וריאן ריינולדס.

דיסני פלוס: "הפלקון וחייל החורף", "לוקי", "Wandavision", "BIg Shots".

HBO: "השבוע שעבר עם ג'ון אוליבר" (התוכנית האחרונה שודרה הלילה, בין ראשון לשני, והייתה קצרה מהרגיל), "זמן אמיתי עם ביל מאהר", "אופוריה", "משפחת ג'מסטון".

HBO מקס: "The Flight Stewardess".

הולו: "סיפורה של שפחה", "האורוויל", "Pen15".

FX: "אטלנטה", "פארגו" (שהעונה הרביעית שלה אמורה לעלות ב-19 באפריל, ולנוכח העיכוב אולי תידחה), "Snowfall", "Y", "American Crime Story: Impeachment", "פוזה".

AMC: "המתים המהלכים", "אימת המתים המהלכים".

פיקוק: "Angelyne", "Rutherford Falls".

NBC: "תוכנית הלילה עם ג'ימי פאלון", "New Amsterdam", "הלייט שואו עם סת' מאיירס", "Chicago Fire", "Chicago P.D", "Chicago Med", "אמריקה גוט טאלנט", "American Ninja Warriors", "הרשימה השחורה", "Superstore", "חוק וסדר: SVU".

CBS: "המירוץ למיליון", "הישרדות", "בול" ,"FBI: Most Wanted", "FBI", "הלייט לייט שואו עם ג'יימס קורדן", "הלייט שואו עם סטיבן קולבר", "NCIS", "NCIS: לוס אנג'לס", "NCIS: ניו אורלינס", "בית המשפט", "Bob Hearts Abishola", "God Friended Me", "שלדון הצעיר", "אריות הים", "חדשים בשכונה".

ABC: "האנטומיה של גריי", "הרווקה", "ג'ימי קימל", "עושה בית ספר", "הגולדברגים", "אמא אמריקאית".

FOX: "אימפריה", "המתמחה", "NexT".

ה-CW: "שושלת", "ריברדייל", "הפלאש", "באטוומן", "סופרגירל", "על טבעי", "מכושפות", "ננסי דרו", "סופרמן ולויס". עונת הסיום של "ה-100" נמצאת בשבוע הצילומים האחרון שלה, וברשת מקווים להצליח להספיק לסיים אותם לפני השבתת הצילומים.

קומדי סנטרל: "הדיילי שואו עם טרבור נואה".

נשיונל גיאוגרפיק: "גאון".

TNT: "רכבת הקרח".

השבוע שעבר עם ג'ון אוליבר. HBO,
הלילה שודרה התוכנית האחרונה לפני הפסקה כפויה. "השבוע שעבר עם ג'ון אוליבר"/HBO

ומה לגבי סדרות בפיתוח?

חודשי האביב הם באופן מסורתי עונת הפיילוטים בארה"ב, בה נחשפות סדרות חדשות שהוזמנו על ידי גופי התוכן השונים - בין אם לפרק פיילוט או לעונה מלאה. אלא שבעקבות המגבלות הקשות שמכתיב משבר הקורונה, נוצר מבול של הכרזות על ביטולים והקפאות. מבין 55 פרקי פיילוט שהוזמנו על ידי רשתות הברודקאסט, רק אחד - "B Positive" (קומדיה של CBS) - סיים את צילומיו לפני ההשבתה. אם המשבר יימשך, יצטרכו בכירי הרשתות להחליט עצמאית איזה מהסדרות תוזמן ואילו ייגנזו. אתר "דדליין" מדווח שאם המשבר יימשך לאורך זמן, סדרות חדשות עשויות שלא להיות מוזמנות בכלל השנה - ותחתן סדרות שהיו בסכנת ביטול יקבלו צ'אנס נוסף.

סדרות אחרות, כמו "סופרמן ולויס" או "The Big Sky" (דרמה מבית היוצר של דיוויד אי. קלי, המבוססת על הספר "The Highway" שבמרכזו חקירת היעלמותן של שתי אחיות במונטנה), היו אמורות לשדר פרק פיילוט מוקדם שיאפשר לבדוק את המים ולקבל חוות דעת לקראת המשך צילומי הסדרה. בהיעדר אפשרות לעשות זו, העונה המלאה תוזמן ללא בדיקה - הימור כלכלי גדול מצדן של הרשתות הגדולות.

המתים המהלכים עונה 8. יח"צ,
הם גם חזו את כל זה. "המתים המהלכים"/יח"צ

מה קורה בבריטניה?

הממלכה המאוחדת החליטה להיאבק בקורונה בכך שלא תיאבק בה כלל, והשאירה את ההחלטות איך לפעול לפתחם של האזרחים. הרשתות הגדולות - ITV, BBC וערוץ 4 - עומדות בפני דילמה לגבי גורל הפקות הדגל שלהן. "One's Celebrity Race Across The World", מעין גרסת סלבס של "המירוץ למיליון", נמצאות בסכנה אמיתית בשל הגבולות הסגורים. סדרת הדוקו-ריאליטי הפופולרית "ענתיקות בדרכים" (במסגרתה יוצאים מומחים לעתיקות ואספנים להעריך פריטים נדירים ברחבי בריטניה), עשויה אף היא להתבטל בשל החשש מגודל ההפקה וכמות האנשים שהיא כוללת. הריאליטי הרפואי "Twenty Four Hours In A&E" נקלעה למבוי סתום, שכן בתי החולים ברחבי בריטניה הוצפו בחולי קורונה.

בכירים בתעשיית הטלוויזיה מעריכים כי בקרוב עשויות להשתלט על לוחות השידורים תוכניות בידור עם קהל חי באולפן, אך בכיר אחר מסר ל"דדליין" תחזית קודרת הרבה יותר. לנוכח ביטולן הצפוי של סדרות רבות, עשויות הרשתות הגדולות להישאר עם לוחות שידורים ריקים שיתמלאו בשידורים חוזרים אינסופיים.

האנטומיה של גריי עונה 14, אלן פומפאו, שונדה ריימס. yes,
רפואה שלמה. "האנטומיה של גריי"/yes

לאן כל זה הולך?

אין לאף אחד תשובה טובה לשאלה הזאת בשלב זה, אבל הערכות לנזקים כבר יש. ההוליווד ריפורטר העריך שהנזק הצפוי להוליווד אם השבתת ההפקות תימשך עד מאי, יגיע ל-20 מיליארד דולר (פי 10 מנזקי שביתת התסריטאים). הסכום הזה כולל את הנזקים לקולנוע ולטלוויזיה. אם גם בחודש מאי המצלמות לא יתחילו לפעול - תוכלו להפליג במחוזות הדמיון לסכומים אסטרונומיים הרבה יותר.

אבל המשמעות היא כמובן לא רק כלכלית. הפקות מטבען הן פרויקטים שקל לעצור אבל הרבה יותר קשה להתניע מחדש. הן נבנות סביב לוחות הזמנים העמוסים של הכוכבים, מכוונות להשלים את העבודה לפי לוח השנה של הגוף המשדר וכל עיכוב בהן הוא בעל השלכות דרמטיות. במילים אחרות, ככל שהמשבר יימשך כך יתארך גם משך הזמן שיידרש להוליווד להתאושש ממנו. כלומר, במקרה של הפסקה ארוכה, ייתכן שנראה מעט מאוד עונות וסדרות חדשות בעתיד הקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully