וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אם אנשי תרבות לא יכולים להביע את דעתם אז נגיד שלום לדמוקרטיה"

24.3.2020 / 0:00

לוסי אהריש אינה אשת התרבות היחידה שחטפה השבוע אש לאחר שביקרה את הפגיעה בדמוקרטיה. אלי גורנשטיין מבהיר: "חשוב לי להיות אהוב, אבל גם להגיד את האמת", ואחינועם ניני קוראת לאמנים: "אל תתקפלו בפני ההפחדה"

אחינועם ניני שרה את "דגל שחור", שיר מחאה נגד הפגיעה בדמוקרטיה/באדיבות אחינועם ניני

(בסרטון מעל: אחינועם ניני שרה את "דגל שחור", שיר מחאה נגד הפגיעה בדמוקרטיה)

אחרי שמגישת הטלוויזיה לוסי אהריש פוטרה מכאן 11 וחטפה אש על החלטתה לקחת חלק בהפגנה נגד הפגיעה בדמוקרטיה ונגד צעדיו של ראש הממשלה, אמנים נוספים מספרים על המתקפות החריפות והתגובות הנבזיות שחטפו ברשת בעקבות החלטתם להביע דעה דומה. אחד הבולטים שבהם הוא השחקן, הזמר והמדובב הוותיק אלי גורנשטיין, שבין השאר דובב את דמותו של סקאר בסרט "מלך האריות" של דיסני. ביום שבת פרסם גורנשטיין סרטון ובו גרסה חדשה וסאטירית לשיר מהסרט וקרא לה "מלך ההנחיות" (צפו מתחת), ברמזו להנחיותיו של נתניהו מדי ערב בעקבות התפשטות הקורונה. בתוך יומיים בלבד שחלפו מאז הוציא את השיר הוא הגיע ל-300 אלף צפיות בעמוד הפייסבוק שלו ולכמעט 90 אלף צפיות ביוטיוב. בין המילים החדשות של השיר, שכתבו בתו רוני גורנשטיין ובעלה אורי סממה: "מדינה מפוחדת בסגר, מוכת מגיפה חמורה, כל ערב בין תשע לעשר, הקשיבו כי יש לי בשורה: הקפידו לרחוץ הידיים, לשמור על מרחק שתי פסיעות, בעוד שבוע או שניים ישכחו שהיו חקירות".

הביקורת שמתח גורנשטיין על נתניהו הובילה לתגובות חריפות מצד גולשים רבים, שהעדינה בהן הייתה "סע לאיטליה, תעשה טובה". בשיחה עם וואלה! תרבות מבהיר גורנשטיין שהוא לא מתחרט: "יצרנו סאטירה פוליטית. אם אתה עושה משהו פשרני אתה מקבל תגובות פשרניות. כשאתה עושה משהו שיש לו אמירה אתה מקבל תגובות מכופלות - גם פנטסטיות כמו 'הוא גאון', וגם נבזיות. אתה לא משאיר אנשים אדישים. זה תמיד ככה באמנות ובסאטירה פוליטית, יש לי ניסיון עם זה. רציתי להגיד משהו על מצב האנשים, שיושבים מפוחדים, מאבדים פרנסות ולא יודעים כמה זמן זה יימשך, ובא המנהיג שלהם ומנחית עליהם הוראות. יש פה סיטואציה של שילוב בין המחלה הזאת עם מצב פוליטי ואישי - מנהיג שמואשם, וגם מנחית עליך הוראות, כשאין בעצם שום ביקורת של הכנסת. הדבר הזה ביחד יוצר מצב מסוכן. יש פה שתי סיטואציות, כשהן מתחברות הן מסוכנות. גם אין פה ממשל תקין".

אלי גורנשטיין. ראובן קסטרו
" אם בנאדם לא יכול להביע את דעתו אז נגיד שלום לדמוקרטיה". אלי גורנשטיין/ראובן קסטרו

"קיבלתי תגובות כמו 'זקנתך מביישת את בחרותך', 'הערצתי אותך כשהייתי ילדה והיום אני חושבת שבזבזתי את הזמן'", אומר גורנשטיין, "אני עונה לטוקבקים והתגובות, ומתבל את הכל באהבה. אני מסביר שזאת רק סאטירה, שאני מעמיד מראה מול פרצופה של החברה הישראלית היום. נכון שחשוב לי להיות אהוב, אבל גם חשוב לי להגיד את האמת. אני חושב שבחברה דמוקרטית אדם שלא מביע את דעתו בעצם משתף פעולה עם השלטון. אשתי מזהירה אותי שאפסיק לעשות דברים כאלה, אבל אני ממשיך".

זה ממש לא מובן מאליו שאתה מתגבר על החשש להביע את דעתך, בשעה שאמנים אחרים חוששים מלעשות זאת.

"אמנים אומרים לי 'איזה אומץ יש לך'. אני חושב שאסור לנו להיכנע. אם נישבר בגלל האיומים האלה מי ישורנו? גם אני פוחד אבל אין ברירה. או שאנחנו חיים במדינה דמוקרטית או שלא. אם בנאדם לא יכול להביע את דעתו אז נגיד שלום לדמוקרטיה, זה מצב ממש לא טוב. אני מקווה שתקום סופסוף ממשלת אחדות, שתיצור אווירה אחרת, חדשה. שתקום ממשלה בלי הפחדות".

עוד בוואלה!

נביא זעם: הריאיון שלנו עם גורנשטיין שבו תקף לראשונה את נתניהו

לכתבה המלאה

השיר הסאטירי "מלך ההנחיות" בביצוע אלי גורנשטיין

אמנית נוספת שספגה - גם הפעם - אש בעקבות ביקורת שהשמיעה נגד השלטון היא הזמרת אחינועם ניני. בשבת העלתה לעמוד הפייסבוק שלה סרטון בו שרה: "דגל שחור, דגל שחור, הנפתי אתמול במרפסת, כי הדמוקרטיה בישראל בדמה מתבוססת, דגל שחור, דגל שחור, גם בימים של פחד, כי את המאבק הזה ננצח רק ביחד" (צפו בראש הכתבה).

"כרגע אני לא רוצה לדבר על כמה זה נורא שהאמנים חוטפים כשהם מביעים את דעתם, אלא לדבר על כמה זה נורא שהמדינה חוטפת עכשיו פגיעה קשה בדמוקרטיה", אמרה אחינועם ניני לוואלה! תרבות בשיחת טלפון מביתה שבו היא שוהה בבידוד מאז שחזרה מארצות הברית. זהו בידוד שני בו היא שוהה לאחר שבחודש שעבר חזרה מהופעה באיטליה ובעקבות הבידוד שנשלחה אליו בוטלה הופעתה באולם צוקר של היכל התרבות. "צריך לדבר על זה שאנחנו בסכנת נפשות. אין לזה קשר לימין ושמאל. זה קשור להליך דמוקרטי - או שאנחנו מקיימים אותו או שלא מקיימים ונופלים לבור שחור. גם ימין וגם שמאל חוטפים מגורמים שאינם מעוניינים בחופש, שיגשוג ודמוקרטיה. זה לא קשור לרגשות אלא לעובדות: נתניהו נאשם בפלילים והוא עושה הליכים מסוכנים לדמוקרטיה הישראלית, לכן צריך להניף דגל שחור. תחת חסות הקורונה מתבצעים פה דברים באישון לילה ואנחנו צריכים להשמיע קול זעקה. אני קוראת לכל חבריי האמנים לא להתקפל בפני ההפחדה הזאת. חבל שהמדינה שלנו מתנהלת ככה. ימי הקורונה האלה הם זמן מדהים לחשבון נפש מעמיק לכולם, שכל אחד יחשוב טוב טוב מה הוא אמר, למי הוא הצביע, מה המשמעות של ההצבעה שלו".

אחינועם ניני. ברנרדו דורל,
"אל תתקפלו בפני ההפחדה". אחינועם ניני/ברנרדו דורל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully