וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא בכינו בסרט הטורקי שכולם עפים עליו, אבל לא יכולנו להוריד ממנו את העיניים

16.4.2020 / 12:59

"נס בתא מספר 7", הסרט הטורקי שכולם רואים בנטפליקס ובוכים בגללו, הפך לטירוף הכי לא צפוי של הרגע. אפילו שלא בכינו בעצמנו, אפשר להבין את הסיבות להצלחתו. וגם: הממתק שזמין לצפייה חינמית וקלאסיקה נפלאה לכל המשפחה. מדור המלצות הצפייה הביתית

נטפליקס

"נס בתא מספר 7" (נטפליקס)

יחד עם צרפת ורוסיה, טורקיה היא אחת משלוש המדינות היחידות באירופה בהן נתח השוק של הקולנוע המקומי לא פחות גדול מזה של הוליווד. המורשת הקולנועית הטורקית עשירה ומפוארת, והולידה לאורך השנים להיטי פסטיבלים ולהיטים מסחריים. בחודש האחרון, בעיצומו של משבר הקורונה, היא רשמה שיא נוסף - והפעם עם "נס בתא מספר 7" ("7 Kogustaki Mucize").

לכל תקופה יש את הטירוף הבלתי צפוי שלה, ובימי הקורונה מדובר בלהיט הטורקי הזה, המבוסס על סרט קוריאני שלא עורר תהודה בינלאומית מיוחדת. "נס בתא מספר 7", לעומת זאת, טיפס לצמרת דירוגי הצפייה של נטפליקס בשלל מדינות ברחבי העולם, כולל בישראל, ורכש לעצמו שני מעמדות - "הסרט שכולם מדברים עליו" ו"הסרט שכולם בוכים בגללו". אפילו ניימאר, מכוכבי הכדורגל הגדולים בעולם, הזיל דמעות ברשתות החברתיות בעקבות הצפייה בו.

אז על מה כל המהומה? לאותם פתיתי שלג נדירים שלא צפו, נספר כי הסרט מתרחש ב-1983, לאחר ההפיכה הצבאית. העלילה עוסקת בגבר רפה שכל ואב יחידני, המתגורר בכפר אגאי. אין לו דבר בעולם מלבד בתו, ולה אין דבר מלבדו. ההרמוניה ביניהם מופרת כשהוא נקלע לסיטואציה, ומואשם ברצח ילדתו של קצין בכיר וכל-יכול, אף שהיא נפלה למותה בלי מעורבות שלו.

הגיבור החף מפשע נידון למוות, ובהמתנה לחבל התלייה, נשלח לכלא. מאחורי הסורגים, הוא מתיידד עם שותפיו למאסר - פושעים מסוכנים, שמתברר כי מאחורי החזות המחוספסת שלהם מסתתרת נשמה טובה, בטח יותר מזו של אנשי הצבא. בשלב מוקדם, הם מבינים כי לא ייתכן שהשה התמים ביצע את הפשע, ומחליטים לעשות כל מה שאפשר כדי לאחד בינו לילדתו.

נס בתא מספר 7. נטפליקס,
ושוב: הריעו לתעשיית הקולנוע הטורקית! מתוך "נס בתא מספר 7"/נטפליקס

"נס בתא מספר 7" משתמש באלמנטים עלילתיים המזכירים כמה סרטים קודמים, למשל "חומות של תקווה" ו"שיער", אבל יותר מכל הזכיר לי את "פדינגטון 2", שגם בו הדוב החביב הופלל, נשלח לכלא ופתח את לבם של האסירים מזרי האימה.

זה עבד בלהיט הבריטי לכל המשפחה, וזה עובד גם כאן. הדינמיקה בין הגיבור לאסירים סוחפת וכובשת, והסצינות המתרחשות בין כתלי הכלא משכנעות וחזקות. נושבת מהן רוח הומנית, סולידרית ומלאת תקווה - בדיוק מה שאנו זקוקים לו כעת, ומן הסתם זה אחד ההסברים להצלחת הסרט.

לעומת זאת, הרגעים המתארים את הקשר בין הגיבור לבתו חורקים קמעה. הם סובלים מסנכריניות יתר ומבוצעים ביד לא עדינה. כל זה לא גורע לחלוטין מאיכותו של הסרט: לא בכיתי בו, ועדיין מדובר בסך הכל במלודרמה אפקטיבית ומעוררת השראה, שקשה להוריד ממנה את העיניים, ומותירה חותם גם לאחר הצפייה. הבימוי של מהמט אדה אוזטקין מיומן, וכל השחקנים עושים עבודה יוצאת מן הכלל. בולט בהם אראס בולוט יינמלי, שאמין כגיבור המאותגר שכלית, ואילקר אקסום, המצוין כמנהיג האסירים.

עוד בוואלה!

מאה סרטים לראות בנטפליקס

לכתבה המלאה
נס בתא מספר 7. נטפליקס,
נס או אלגוריתם?/נטפליקס

שני אלה, כמו שחקנים אחרים בסרט, הם פנים מוכרות לקהל הטורקי - אבל לא בעולם, מה שלא הפריע ל"נס בתא מספר 7" להפוך להצלחה כה גדולה. זה קרה באופן אורגני לגמרי, בלי קמפיין שיווק נוצץ, בלי יחסי ציבור וגם בלי עזרה מביקורת הקולנוע חסרת ההשפעה, אלא באופן אורגני לגמרי. וגם, כמובן, בזכות השליט האמיתי של ימינו - האלגוריתם.

מי שפיתח אובססיה לסרט מוזמן לצפות במקור הדרום קוריאני, וגם בעיבודים נוספים שהופקו לו בהודו, בפיליפינים ובאינדונזיה, והיד עוד נטויה. כלומר, מדובר ב"זרים מושלמים" החדש: תוצר מקומי עם ממד אוניברסלי, שזוכה לשלל גרסאות בשפות שונות. מעניין אם גם הפעם זה ייגמר בהצגה בתיאטרון הבימה.

"מלכה לב אדום" (צפייה חינם ברשת)

אין הרבה סרטים רומנטיים מוצלחים דוברי עברית. "מלכה לב אדום", שרן טל ואתגר קרת יצרו באמצע שנות התשעים במסגרת הסדרה "סיפורים קצרים על אהבה", הוא שושנה נדירה בין החוחים.

הסרט עבר לאחרונה רסטורציה במסגרת הפרויקט של ארכיון הסרטים הישראלי בסינמטק ירושלים, אבל כמובן שאי אפשר כעת לערוך הקרנה חגיגית לעותק החדש והמשוחזר. תחת זאת, החליטו יוצריו לפרגן ולהעלות אותו לצפייה חינמית ברשת. אותו סיפור בדיוק כמו "משהו טוטאלי", אותו סקרנו כאן לפני כמה שבועות.

למי ששכחו, או לא צפו מעולם, נזכיר את העלילה, שמשתרעת על פני 38 דקות קומפקטיות, בהן אין כמעט שנייה מיותרת. שי אביבי מגלם רתך שלכבוד יום הולדתה של יקירת לבו, מקעקע על כתפו את שמה - מלכה. זה גם היום שהוא מגלה אותה בחיקו של גבר אחר. האהבה נעלמה, הקעקוע נשאר, ובאותו לילה גיבורנו מוצא אהבה חדשה. רצה הגורל, וזו עלמת חן שגם שמה מלכה, בגילומה של דנה מודן, האחת והיחידה.

רגע השיא של "מלכה לב אדום"

צפייה מחודשת מגלה כי הסרט נותר כפי שהיה: חמוד ומצחיק, פועם ומלא אהבה כמו לב אדום. נושבת בו רוח רומנטית קסומה לאורך כל הדרך, וביניהם צצים שלל רגעים אתגר קרתיים, כמו המשפט "אפשר להזמין אותך לטוסט?" שבו משתמש הגיבור כדי לפלרטט עם יקירת לבו החדשה, או הסצינה בה משה פרסטר שובר בקבוקים על מצחו במסגרת ערב כישרונות.

בפרספקטיבה, מעניין לציין כי במהלך אחד הדיאלוגים, מנתצת דנה מודן את פנטזיית ה-Manic Pixie Dream Girl, הרבה לפני שהמושג הזה נכנס לשיח. משעשע גם לראות אותה משחקת בגיים בוי, כיאה לתקופה שבה צולם הסרט. מנגד שובר לב לחזות כאן במיכל ניב וגבי שושן, בשתיים מן ההופעות האחרונות שלהם.

רגע השיא של הסרט מגיע בסצינה בה שי אביבי, לבוש שמלה, מבצע גרסה עברית ל"המנון לאהבה" של אדית פיאף - אחד השירים היפים בכל הזמנים, שראוי לסרט והסרט ראוי גם לו. "מלכה לב אדום" לא יגזול הרבה מזמנכם ולא יעלה לכם גרוש - אבל ייתן כל כך הרבה.


לצפייה: כנסו ללינק הזה.

"רקסי המלך"+"חתולים בצמרת" (yes)

ונסיים בפינת המרתונים, עם המלצה לדאבל פיצ'ר של סרטי אנימציה על חבריהם הטובים ביותר של האדם, הזמינים שניהם ב-VOD של yes.

נתחיל עם החדש ביניהם, "רקסי המלך". גיבורו הוא אחד מכלבי הקורגי האהובים של אליזבת השנייה, שנופל קורבן לתככים בחצר המלוכה ומוצא עצמו מחוץ לארמון, מה שמאלץ אותו להתחיל חיים חדשים בתור כלב רחוב.

"רקסי המלך", שיצא לאקרנים בשנה שעברה, נכנס להיסטוריה כאחד הסרטים העלילתיים הראשונים שהציגו את דמותו של טראמפ כנשיא, ועם ובלי קשר לכך, יש בו כמה רגעים שהופכים את הצפייה בו לגבולית לילדים קטנים או פחדנים מדי.

השיר "כל אחד רוצה להיות חתול"

מכלבים נעבור לאויביהם המושבעים, המככבים ב"חתולים בצמרת", הקלאסיקה של דיסני שיצאה במקור ב-1970, אבל אצלנו זכתה לגרסה עברית רק ב-1994, ועוד איזו גרסה! הקולות כאן שייכים לדני בסן, אניה בוקשטיין, יעל עמית, דב רייזר, חיים צינוביץ', יהודה אפרוני, ליליאן ברטו, שרית סרי ואלברט כהן, המרכיבים יחדיו את אחד מצוותי הדיבוב המדהימים שנשמעו בישראל. זו רק אחת מן המעלות של הסרט הנפלא, שגם בצפייה מחודשת נותר מענג. כל אחד רוצה להיות חתול!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully