וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שם טוב האבי": נבחרת החלומות של הראפ וגיבור מצחיק אחד בסרט שחייבים לראות

6.7.2020 / 8:11

ניתוח דנטלי בהרדמה וגז צחוק הפכו איש רגיל לדודו פארוק הבא במיני-מחזמר היפ הופ שעלה בדיגיטל של התאגיד. ב-24 דקות מזוקקות של פרודיה מוזיקלית מופרעת שמלווה את עלייתו ונפילתו של הגיבור, נרשמת גם תצוגת תכלית של הכשרונות המקומיים הגדולים של הרגע

צילום: דייב שחר עריכה: אמיר קוטיגרו

(בסרטון: שיר בחזרה עם שחקני "העיר הזאת")

איפשהו לקראת אמצע העשור הקודם אנשים התחילו לדבר על מחזמר היפ הופ בתיאטרון. עד כמה שזה נשמע משונה, זה עבר מפה לאוזן עד שהפך לסוד הכי גלוי שיש, מילא אולמות והפך לתופעת קאלט נדירה. מה, עוד פעם מנדנדים לכם על "המילטון"? - לא ולא. אני מתכוון בכלל ל"העיר הזאת" - יצירת המופת של תיאטרון האינקובטור מבית היוצר של חברי המופע של ויקטור ג'קסון, שהוציא מתוכו כמה מהמוזיקאים המרתקים שפועלים כאן בשנים האחרונות: עמית אולמן (פדרו גראס), עומר הברון (ג'ימבו ג'יי) והמפיק עומר מור (איציק פצצתי, שהיה מעורב למשל באלבומי הפריצה של נצ'י נצ').

"העיר הזאת" עלה כמחזמר היפ הופ ("היפ-הופרה") לפני ש"המילטון" הפך לתופעה תרבותית עצומה, שעמית סלונים הגדיר כאן אתמול, בצדק מוחלט ומבלי להגזים אפילו טיפה, כאחד האירועים התרבותיים הגדולים של המאה ה-21. כל זה נאמר לא כדי לטעון שהייתה להצגת הפרינג' הישראלית איזו חשיבות גלובלית או להציג את שתי היצירות על אותו מפלס ביקורתי, אלא להדגיש שאין לנו במה להתבייש: בישראל פועלים כוחות מקוריים ומצוינים, שבימים נטולי קורונה פורחים מעל כל במה.

מתוך "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי". נאור סוקי, תאגיד כאן
דודו פארוק, מאחוריך. תמיר בר כשם טוב האבי/תאגיד כאן, נאור סוקי

ולמה לדבר על זה בכלל? כי בעמודי הדיגיטלי של כאן עלה בימים האחרונים עוד מיני-מחזמר היפ הופ ישראלי-מקורי: "עלייתו ונפילתו של שם-טוב האבי" (משחק מילים על שם טוב לוי, למי שפספסו בטעות, אך בזה מסתכם הדמיון בין השניים). מדובר בסיפורו המטופש להדהים של צעיר שעולה לגדולה כראפר מצליח לאחר שטיפול שיניים עם הרדמה וגז צחוק הופכים אותו בבת אחת לסופרסטאר. לא הגיבור שמגיע לנו, ואם להודות על האמת, גם לא הגיבור שאנחנו צריכים, ובכל זאת בעידן שבו אנחנו חיים הוא לא הדבר הכי מופרך שיכול לצוץ על המסך.

כך אנחנו רואים אותו הופך מאיש אלמוני לטיפוס בסגנון דודו פארוק, רק כזה ששר על החוויות הדנטליות שלו, ואחר כך את רגעי הצלילה - ההתמכרויות לחומרים מרדימים, האשמה בעבירות מס, הכניסה לכלא והבריחה. כל זאת ב-24 דקות מזוקקות ומספקות של פארודיה מופרעת, כמעט כולן מוזיקליות. לא באמת צריך יותר.

לצפייה בסרט המלא:

זה נונסנס פרוע ונטול יומרות, ומוגזם לייחס לו יותר מכך. שם טוב האבי הוא קטנוני, מרוכז בעצמו ומסתבך עם מי שרק אפשר, אבל לפעמים הוא קולע: בשיר "האזרח הקטן", שמופיע במהלך המשפט שלו, הוא מפנה - מתחת לדימוי גס במכוון כמו "משתנה של מדינה" - זעם לטייקונים ולכנסת, על התספורת, על הידלדלות הפנסיות והקצבאות והיחס לקשישים. כן, אפילו שם טוב האבי מבין את זה.

על כל העניין אחראי תמיר בר, מהדמויות המשעשעות במערך הדיגיטל של התאגיד, שמשחק גם בתפקיד הראשי. מעניינת לא פחות היא העובדה שהוא גייס לצידו את נבחרת החלומות של הגל החדש של ההיפ הופ הישראלי: רביד פלוטניק (נצ'י נצ'), סוויסה (שגם הפיק מוזיקלית), שקל, אולמן והברון כמובן, לוקאץ' ואחרים, בתפקידי משנה המלווים את הגיבור. גם מאיר סוויסה, אבא של, מופיע בתפקיד אורח כרופא שיניים. הבמאי של הפרויקט הקצר הוא נאור סוקי.

מתוך "עלייתו ונפילתו של שם טוב האבי". יפעת זילר, תאגיד כאן
קאלט מיידי. מתוך "עלייתו ונפילות של שם טוב האבי"/תאגיד כאן, יפעת זילר

מעבר לשירים המשעשעים ולקאלט המיידי - וכזכור אין לסרט הקצרצר הזה שום יומרה גדולה יותר - שילוב הכוחות עצמו הוא הזדמנות נוספת להצביע על סצנה שעד לפני כמה שנים כמעט לא הייתה קיימת והיום כוללת מאגר מופלא של כשרונות שמשתפים פעולה אחד עם השני ומנסים לעשות דברים מקוריים יותר מאשר את השטאנץ הקבוע. זה לא היו מצליח ככה אם לא היה מדובר בדור כל כך מיוחד. בעוד ההופעות מצטמצמות שוב, הנה הזדמנות לראות קפסולה קטנה כזו של כישרון, מהיוטיוב הקרוב לביתכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully