וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוד לפני הצל: ציורו מעורר הסערה של יעקב מישורי כבר צונזר בעבר

11.8.2020 / 19:26

ציור של האמן יעקב מישורי, העוסק בליל הבדולח ועליו המילים המהופכות "מוות ליהודים", הוסר מקיר במרכז רפואי בת"א לאחר פוסט של הצל והתעוררה סערה. לוואלה! תרבות נודע שהציור צונזר גם לפני שמונה שנים - ודווקא על ידי אוצרת המזוהה עם השמאל

צילום מסך

סערה בעולם האמנות: ציור של האמן יעקב מישורי, עליו מופיעות במהופך המילים "מוות ליהודים" מכיוון שעסק בליל הבדולח, הוסר מהקיר במרכז הרפואי "מדיקה" שבתל אביב. זאת בעקבות פוסט שכתב בעמוד הפייסבוק שלו הזמר ופעיל הימין יואב אליאסי, המוכר בכינויו הצל. לוואלה! תרבות נודע כי זאת לא הפעם הראשונה שבה הצגת היצירה הזאת צונזרה - ובפעם הקודמת זה קרה דווקא על ידי אוצרת המזוהה עם השמאל.

בשנת 2012, היצירה הייתה אמורה להיות מוצגת בתערוכה במוזיאון פתח תקווה לאמנות, מגלים לוואלה! תרבות גורמים יודעי דבר בעולם התרבות, אולם אוצרת התערוכה נעמי אביב המנוחה הפצירה ביעקב מישורי לא להציג את הציור. לטענת הגורמים, הסיבה לכך הייתה החשש של אביב מהדרך שבה תובן ותתקבל היצירה: "נעמי פחדה שזה יעורר בעיות", הם אמרו - בדומה למה שקורה כעת. זה הוביל את מישורי להגיב לכך בהפתעה ובכעס, אך בסופו של דבר נענה להפצרותיה בחוסר שביעות רצון, אומרים הגורמים, ובמקומה הוצגה עבודה אחרת שלו.

האוצרת נעמי אביב הייתה עיתונאית ומבקרת תרבות ואמנות שכתבה ועבדה בין השאר בידיעות אחרונות ובהארץ, וזכתה בפרס האוצרות לשנת 2011. בניגוד לאליאסי, אביב הייתה מזוהה עם השמאל. כך, למשל, לפני מותה הייתה בעיצומה של בניית אוסף אמנות ישראלי-פלסטיני עבור קרן לוצ'יאנו בנטון.

יעקב מישורי סרב להגיב. דרורית גור אריה, שניהלה בתקופה המדוברת את מוזיאון פתח תקווה לאמנות, אמרה בתגובה: "אני לא זוכרת כזה מקרה".

ציורו מעורר הסערה של יעקב מישורי. ציור: יעקב מישורי, צילום: אלעד שריג,
ציורו מעורר סערה של יעקב מישורי/ציור: יעקב מישורי, צילום: אלעד שריג

מישורי יצר את הציור בעקבות עדות אמו, שראתה את הכתובת "מוות ליהודים" בליל הבדולח ברחובות העיר שבה גדלה בצפון גרמניה. יואב אליאסי שיתף שלשום (ראשון) את הציור בעמוד הפייסבוק שלו וכתב בין השאר: "אדם נתקל בתמונה הזאת במרכז הרפואי 'מדיקה סנטר' ברמת החייל בתל אביב. הוא שפשף את העיניים ולא האמין למה שהוא רואה. האדם המזועזע ניגש לאחת העובדות הבכירות במקום ושאל אותה על התמונה. העובדת ענתה לו בהתרגשות: 'האמנות המדהימה הזאת תלויה כאן כבר שנה. זה של 'אמן' פרובוקטיבי שנשוי לבכירה בעיתון הארץ (כמה מפתיע) בשם יעקב מישורי'. האדם המזועזע שאל: 'את מודעת לכך שרשום עליה מוות ליהודים?' העובדת ענתה לו בכעס: 'כן זה חופש הביטוי, זה אמנות!' מי צריך אויבים מבחוץ שאנחנו האויב הכי גדול של עצמנו?".

לאחר לייקים ושיתופים רבים של הפוסט, בהם קריאות למרכז הרפואי להסיר את הציור, המרכז הרפואי הסיר את היצירה. לאחר מכן כתב אליאסי בפייסבוק: "בעקבות הלחץ החברתי התמונה הביזיונית עם הכיתוב של 'מוות ליהודים' הוסרה מהמרכז הרפואי מדיקה".

עוד בוואלה!

מתי כספי קרא לנתניהו "דיקטטור" בסרטון והסיר אותו: "קיבלתי איומים"

לכתבה המלאה
הפגנת סטודנטים מטעם תנועת אם תרצו בעקבות גל הפיגועים, אוניברסיטת תל אביב. ראובן קסטרו
יואב אליאסי/ראובן קסטרו

הסרת הציור מהמרכז הרפואי עוררה כעסים רבים בעולם התרבות. נעמי גבעון, בעלת גלריה גבעון, אומרת לוואלה! תרבות: "זאת שערורייה שנובעת מחוסר הבנה מה תפקידה של האמנות ומה תפקידו של האמן בחברה. זה גובל בעילה לתביעה בעצם, משום שהאמן יש לו תפקיד חברתי, והוא לא יסבול שום סתימת פיות. אם הציור הזה טוב מבחינה אמנותית לא הייתה שום סיבה בעולם להוריד אותו. מבחינה אמנותית זה ציור יוצא מן הכלל, ללא כל דופי. להוריד ציור כזה מהקיר זה כמו להוריד פיקאסו מהקיר. הוא חובק בתוכו מסרים חשובים ביותר לחברה מבחינה היסטורית, וגם מבחינת המודרניזם של השפה שבה השתמש מישורי. אפשר להגיד שמדובר בחברה פרטית שיש לה את החופש לבחור מאחורי איזו יצירה היא מוכנה לעמוד, אבל עובדה שבחרו בציור בעבר וחיו איתו בשלום, אז מה קרה? הורדת היצירה נבעה מבורות".

מ"מדיקה" נמסר בתגובה לתקשורת: "הציור שהוצג במסדרונות בית החולים צויר לזכר קורבנות השואה ומטרתו אחת — הצגת תקומתו וניצחונו של העם היהודי לאחר מלחמת העולם השנייה. האמן, בן לניצולת שואה, מעביר ביצירתו את עוצמת העם היהודי ותחושותיה של אמו מליל הבדולח. הדרך שבה הוצגה היצירה ברשת היא הפוכה לחלוטין וצר לנו על כך. עם זאת, מדיקה ת"א הוא מרכז רפואי מוביל בישראל הקשוב ללקוחותיו. המרכז מציג יצירות של עשרות אמנים על קירותיו. לאור תגובות ותחושות שהגיעו אלינו, הוחלט על החלפת היצירה באחרת. אנו מתנצלים אם רגשותיו של מישהו נפגעו. זו בטח לא הייתה כוונתנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully