וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבימה מתחילה חזרות: "נותנים לנו מכה כדי שנזכור כמה אנו חלשים"

17.8.2020 / 13:59

תיאטרון הבימה הציג היום מתווה לחזרה חלקית לשגרה, שכלול חידוש החזרות ל-8 הפקות חדשות. גילה אלמגור סיפרה על געגועיה לבמה, עד כדי כך שכרעה על ברכיה ונישקה אותה. המנכ"ל נעם סמל: "את היצירה לא יצליחו לעצור". גיא מרוז: "בכל מקום מתכנסים חוץ מבתרבות. זה משוגע"

גילה אלמגור מנשקת את הבמה במסיבת עיתונאים של "הבימה", שבה הוצג מתווה החזרה החלקית לשגרה/צילום סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: שגיא בן נון

תיאטרון הבימה הציג היום (שלישי) את מה שהם מכנים "מתווה התיאטרון הלאומי לחזרה חלקית לשגרה", שכולל חזרה לחזרות ושידור באמצעים דיגיטליים. אין בכוונת התיאטרון לפתוח ללא קבלת אישור רשמי מהממשלה.

המנהל האמנותי של הבימה משה קפטן אמר במסיבת עיתונאים: "מ-13 במרץ התיאטרון סגור והשחקנים בבית. כדי לא להשאיר אותם בבית נצא עם 8 הפקות חדשות - חמישה מחזות ישראליים, שתי קלאסיקות ומחזה לשחקן יחיד. את מחזה היחיד בו תשתתף ליא קניג נוכל לפתוח לעשרים איש. כל הפקה בקפסולה, תחת הנחיות התו הסגול. ההפקות תעמודנה מוכנות בעוד בין 6 ל-8 שבועות. נפתח פלטפורמה דיגיטלית וההצגות יצולמו. עם זאת, האלטרנטיבה הדיגיטלית אינה תחליף לחוויה התיאטרונית. אנחנו קוראים לממשלה לאפשר לנו לקיים את התיאטרון. גם נבחנת אפשרות ליצור תיאטרון טיול ברחובות תל אביב. למעלה משבעים שחקני התאטרון חוזרים לעבודה, ליצור ולעשות אמנות".

הצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
על הברכיים. גילה אלמגור/ראובן קסטרו

השחקנית גילה אלמגור דיברה על געגועיה לבמה הקשים מנשוא. "להגיע למקום הזה. בדרך כלל אני מנשקת את הבמה", סיפרה. "אתם לא תבינו את זה". לפתע החליטה לכרוע על ברכיה ולנשק את הבמה. "הרביצה בבית קשה ומחלידה את הכלי", סיפרה לאחר מכן בהתרגשות. "כל ההתכוונות מהבוקר קשורה לתפקיד שאעשה בערב. פתאום אומרים לך עד כאן. קשה בלי הבמה" (צפו למעלה בגילה אלמגור מנשקת את הבמה).

אחרי חצי שנה בבית, גילה אלמגור חזרה אתמול לחזרות ראשונות בהבימה. "אני שחקנית 64 שנים, ונישוק הבמה זה ריטואל שלי כמעט מהיום הראשון לפני כל הצגה. אני צריכה להתחנף לבמה, שתשמור עליי", אמרה אלמגור לוואלה! תרבות, "עשיתי את זה שנים בסתר, ועכשיו אני כבר לא מסתירה, אבל קשה להתכופף".

את כרעת ברך על הבמה אבל האם את מרגישה ששר התרבות טרופר ושר הבריאות אדלשטיין נשכבים מעל הגדר למען האמנים?

"לא, ממש לא. שר התרבות נעים הליכות אבל באין תקציב הוא לא יכול לעזור. עד שיהיה תקציב, מה נעשה? אני מאמינה שעם רצון טוב אפשר לעשות. אבל הנהגת המדינה עסוקה בדברים אחרים. יש ראש ממשלה שצריך להציל את עצמו, הוא עושה את הכל להציל את עצמו מהמשפט שמרחף מעל ראשו. הממשלה מנופחת, בלי סיבה בכלל. זה לא הגיוני, שבזמן שיש כל כך הרבה מובטלים יש כל כך הרבה תתי שרים, לכל מיני תפקידים שלא מובנים לי כמו שר לענייני חרטא. והתרבות לאט לאט נשכחת, אוי לנו ואבוי לנו".

עוד בוואלה!

גיא לרר אולי עוד יקבל את פרס ישראל, אבל הריאיון שלו עם יורם לס היה הכול חוץ מעיתונות

לכתבה המלאה

ריאיון קצר עם גילה אלמגור. צפו:

ריאיון קצר של שגיא בן נון עם גילה אלמגור במסיבת עיתונאים של הבימה/מראיין: שגיא בן נון

חמשת המחזות הישראליים המקוריים שייכנסו לחזרות הם "הקב"ן" שעל כתיבתו חתום נבו זיו, על הדרמטורגיה שחר פנקס ועל הבימוי דפנה זילברג, ויככבו בו בין השאר יעקב דניאל זדה, גילה אלמגור, ריקי בליך ונתי רביץ; "דבר על מקום הימצאם" שכתבה נאווה סמל המנוחה עם איה קפלן שגם תביים - ובה יככבו בין השאר סנדרה שדה, רובי פורת שובל, יגאל שדה ועמי סמולרצ'יק; "אדוני ראש המועצה" שעל כתיבתו חתום גיא מרוז ועל הדרמטורגיה שחר פנקס, ויככבו בו בין השאר נורמן עיסא, רוני דלומי,יעל לבנטל, רבקה גור, שמוליק כהן ושיפי אלוני; "בקשתה האחרונה של רווקה" שכתב נעם גיל ויביים יגאל זקס; ו"מוטל סוף העולם" שכתבה רובי פורת שובל ותביים מירי לזר. הקלאסיקות שיעלו הן "המלט" של שייקספיר שיביים מאור זגורי ויככבו בו בין השאר בן יוסיפוביץ' וגיל פרנק; ו"דרייפוס" שכתב ז'אן קלוד גרימברג, על הנוסח העברי חתום אלי ביז'אווי ויביים עמרי ניצן.

הצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
תיאטרון ברחוב. משה קפטן/ראובן קסטרו

מנכ"ל הבימה נעם סמל אמר: "אנחנו מכריזים על מתווה 'הבימה חוזרת לשיגרה'. קיבלנו אור ירוק מהנאמנים של התאטרון להשקיע ביצירה, לחזור לחזרות ולצלם. נעשה את זה בתנאים מינימליים. המתווה הוא שלנו, את היצירה הם לא יכולים לעצור. הם יכולים לעצור את ההתכנסות. עד עכשיו לא הצלחנו לשכנע את ראש הממשלה ושר הבריאות, הם לא נותנים לנו לפתוח את האולמות. יש מאה תיאטראות פתוחים בעולם. אצלנו - נאדה, אין. אסור לנו להכניס לאולם רובינא שכולל 920 מקומות אפילו 100 איש. אין אישור להכניס קהל. הכל סגור ומסוגר. שחקנים מופיעים בחצרות בתים. מכרו לנו שיש בעיה עם מיזוג האוויר. אין בעיה במיזוג האוויר. הבימה יכבדו את החוק, לא נפתח ללא אישור".

גיא מרוז, שהמחזה הסאטירי שכתב יתחיל בחזרות, אמר במסיבת העיתונאים: "בדרך לכאן שמעתי שמחר ייצא מטוס לבולגריה. זה מאוד חשוב. אין אפילו רווחים במטוס. אני חושב שלמישהו מאוד חשוב לתת מכה לאמנות בישראל כדי שנדע כמה אנחנו חלשים. זה כל כך משוגע שבכל המקומות מתכנסים חוץ מבתרבות".

הצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
ראש הממשלה לא מאפשר. נעם סמל/ראובן קסטרו
גיא מרוז בהצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
גיא מרוז/ראובן קסטרו
עמרי ניצן בהצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
הבמאי עמרי ניצן/ראובן קסטרו
הצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
רובי פורת שובל/ראובן קסטרו
הצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
מנכ"ל הבימה נעם סמל ורובי פורת שובל/ראובן קסטרו
גילה אלמגור בהצגת מתווה חזרה לשגרה של תאטרון הבימה, 17.8.2020. ראובן קסטרו
ריגשה. גילה אלמגור/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully