וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטוני "היהודים באים" הוסרו מאתר משרד החינוך; מסתמנת עונה נוספת בכאן 11

20.8.2020 / 11:27

לאחר לחצי פעילי ימין, משרד החינוך הסיר את סרטוני "היהודים באים" מאתר המשרד, בניגוד לעמדת הגורם המקצועי ובנימוק כי השר בוחן תוכן על פי "מקור היוצר והערכים איתם הוא מזוהה". היוצרים לוואלה! תרבות: "צר לנו, ההחלטה פוליטית". חרף המחאה, מסתמנת עונה נוספת לסדרה

באדיבות כאן 11

שיקולים פוליטית גברו על ערכים חינוכיים ומנהל תקין? לאחר לחצים מפעילי ימין, משרד החינוך הסיר היום (חמישי) את סרטוני הסדרה הסאטירית "היהודים באים" מאתר המשרד, זאת בניגוד לעמדה הרשמית והמנומקת של הגורם המקצועי והבכיר במשרד החינוך, וכפי הנראה משיקולים פוליטיים של שר החינוך יואב גלנט. זאת תוך נימוק תמוה: "בראיית השר, ראוי כי כל תוכן המועבר על ידי משרד החינוך ייבחן תחת שני תבחינים מרכזיים, האחד הוא המסר המועבר באמצעותו, והשני הוא המקור היוצר את התוכן והערכים שאיתם הוא מזוהה", כפי שכתב ראש מטה השר למנכ"ל האיחוד הלאומי.

יוצרי "היהודים באים" אמרו בתגובה לוואלה! תרבות: "צר לנו שהתקבלה החלטה פוליטית ושלא הקשיבו לדרג המקצועי. בכל מקרה, מערכוני 'היהודים באים' זמינים לכל דורש באינטרנט, והמורים לתנ"ך, לאזרחות ולהיסטוריה מוזמנים למצוא אותם שם ולעשות בהם שימוש עצמי ומושכל".

בתוך כך, למרות המחאה נגד הסדרה, לוואלה! תרבות נודע כי מסתמנת עונה נוספת וחמישית ל"היהודים באים" בכאן 11. גורם בכיר בתאגיד אמר לוואלה! תרבות: "יש משא ומתן, זה לא סגור הרמטית אבל בסבירות גבוהה שתהיה עונה נוספת".

היהודים באים עונה 3, יעל שרוני, יניב ביטון, עידו מוסרי, יוסי מרשק, מוני מושונוב. ורד אדיר, כאן 11,
השר גלנט פעל בניגוד להחלטת הבכירה במשרדו, שהיא הגורם המקצועי. "היהודים באים"/ורד אדיר, כאן 11

כפי שפורסם אתמול לראשונה בוואלה! תרבות, בכירת משרד החינוך, ד"ר מירי שליסל המכהנת כיו"ר המזכירות הפדגוגית של המשרד, דחתה את פניית מנכ"ל האיחוד הלאומי יהודה ולד שנשלחה בתחילת החודש, ובה דרש כי משרד החינוך יסיר מיידית את סרטוני הסדרה הסאטירית "היהודים באים" של כאן 11 מהאתר "תנ"ך בחינוך הממלכתי" של משרד החינוך. ולד טען: "מדובר בסדרה פרובוקטיבית המבזה בבוטות ובאופן עקבי את היהדות, תורת ישראל ומסורת ישראל (...) לא יעלה על הדעת שילדי ישראל ייפגשו עם ספר קדוש זה דרך סדרה מלאת זוהמה ורפש".

ד"ר שליסל, הגורם המקצועי הבכיר במשרד ובמקרה גם אישה מהציונות הדתית, דחתה את בקשתו במכתב מנומק למנכ"ל האיחוד הלאומי, שנשלח שלשום (שלישי) והגיע לידי וואלה! תרבות. ד"ר שליסל הבהירה שעמדתה הוצגה בפני השר והמנכ"ל "והתקבלה על ידיהם". היא כתבה בין השאר: "סאטירה היא כלי חינוכי המעורר לחשיבה וביקורת ומתחבר לעולמם של התלמידים. עקרונות אלו באים לידי ביטוי באתר תנ"ך ממלכתי, בהתאם לנכתב במבוא לתכנית הלימודים בתנ"ך: 'השאיפה היא שהתלמיד יהיה מעוניין לבחון את ספר התנ"ך ולהעמיק בסיפוריו ובמסריו, ואף ימצא שחלק מלבטיו מקבילים ללבטי הגיבורים בתנ"ך, ולדילמות הקשורות לחיי הפרט והחברה בישראל כיום'. מתוך תפיסה זו נבחרו מספר סרטונים איכותיים, שמאפשרים לתלמיד בחינוך הממלכתי לגלות עניין בסיפורי התנ"ך ולהזדהות ו/או לבקר את גיבוריו".

עוד הוסיפה ד"ר שליסל: "הסרטונים שמופיעים באתר נבחרו בקפידה ונועדו להעלות דיונים חשובים בכיתה (ללא פגיעה או ביזוי של התנ"ך) - כגון הדיון על ההוגנות של האל במעשיו ביחס לאיוב - דיון שעולה הן מתוך מערכון של 'היהודים באים' והן מתוך פרשנים מסורתיים שונים. הנושאים הללו הם לגיטימיים וחיוניים בהוראת התנ"ך בחינוך הממלכתי. סרטונים נוספים מן הסדרה המופיעים באתר עוסקים באליהו, ביונה ובדוד וגולית והם בעינינו ראויים ומתאימים". בסיום המכתב כתבה: "לפיכך אין בכוונתנו להסיר את הסרטונים מן האתר. עמדה זו הוצגה בפני שר החינוך ומנכ"ל המשרד והתקבלה על ידיהם".

עוד בוואלה!

משרד החינוך דוחה את הדרישה להסיר את תכני "היהודים באים"

לכתבה המלאה
היהודים באים. מיכל אפרתי,
למרות המחאה, מסתמנת עונה נוספת. "היהודים באים"/מיכל אפרתי

ממשרד החינוך נמסר אתמול בתגובה: "משרד החינוך מבהיר כי המכתב מטעמה של יו"ר המזכירות הפדגוגית מירי שליסל והתוכן שבו מייצגים את עמדתה בלבד ולא הובאו בפני השר והמנכ"ל, ולפיכך לא קיבלו את אישורם".

לאחר לחצים כבדים על שר החינוך מצד פעילי ימין, ובהם שי גליק, היום (חמישי) הסרטונים הוסרו מאתר משרד החינוך. במכתב ששלח אתמול יואב פרנקל, ראש מטה שר החינוך, למנכ"ל האיחוד הלאומי יהודה ולד, הוא כתב בין השאר "עמדתה של יו"ר המזכירות הפדגוגית לא הוצגה בפני השר ולא התקבלה ולא אושרה על ידו או על ידי מי מטעמו [...] במדינה דמוקרטית, ראוי כי יישמר חופש הביטוי של כל אדם ותהיה לו הבמה להביע את דעתו ועמדתו. באשר למערכת החינוך, נדרש לנקוט משנה זהירות ומחובתנו לוודא כי לא ייעשה שימוש בתכנים בעלי מסר או זיהוי פוגעניים כלפי ציבור כלשהו בישראל. השר ציין כי הוא רואה לנגד עיניו את ערכי האחדות, השותפות והסובלנות כערכים מובילים במערכת החינוך. לאור האמור לעיל, נראה כי הסרטונים המופיעים באתר אינם עומדים בקריטריונים אותם קבע השר. משרד החינוך יפעל בהתאם לרוח זו ויתרגם אותה לפעילות פרטנית בכלל התחומים".

יהודה ולד, מנכ"ל האיחוד הלאומי, מסר בתגובה: "מברך את שר החינוך גלנט על הסרת הסרטונים, בניגוד לעמדת יו"ר הוועדה הפדגוגית במשרדו. השר גלנט לא נכנע לעמדת הפקידות במשרדו ונענה לבקשתי להסיר את תכני הסדרה, שמזהמת את קודשי ישראל ומפלגת את העם היהודי - וטוב שכך. ההחלטה היא מעשה ממלכתי וחינוכי נכון וראוי ואני מברך אותו על כך".

הפגנה מול בניין תאגיד כאן בירושלים נגד תכנית הסאטירה "היהודים באים". משה זמיר,
ההפגנה שהתקיימה השבוע מול בניין תאגיד כאן בירושלים נגד תכנית הסאטירה "היהודים באים"/משה זמיר

ביום שני הפגינו כ-1,500 אנשים מול בניין תאגיד השידור כאן בירושלים נגד תכנית הסאטירה "היהודים באים" בטענה ל"זילזול ופגיעה בערכי היהדות". מכאן נמסר אז בתגובה: "'היהודים באים' היא תכנית סאטירה וכך יש להתייחס אליה. חופש הביטוי וחופש היצירה הם ערך עליון בשידור הציבורי, כך גם הומור עצמי. זכותם של המפגינים למחות חשובה לא פחות".

יוצרי "היהודים באים", אסף בייזר ונטלי מרקוס, הגיבו שלשום (שלישי) למחאה נגד התכנית בפוסט בפייסבוק: "אנחנו מאמינים שהתנ"ך הוא של כולנו: דתיים, חילוניים, אשכנזים, ספרדים, אורתודוקסים, רפורמים, חכמים וטיפשים. לכולנו הזכות לקרוא בו, להגות בו, לאהוב אותו ולכעוס עליו. יותר מזה - התנ"ך הוא מתנת העם היהודי לאנושות כולה. הרשות לקרוא בו ולקיים איתו דיאלוג נתונה לכל אדם".

עוד הוסיפו: "אנחנו מאמינים לאלו שאומרים שהם נפגעים מהתכנית, ומצרים על כך. זו דרכה של סאטירה - לעיתים היא מערבלת את הבטן, דוקרת את העין ומרעידה את הלב. מטרתנו אינה לפגוע. מטרתנו היא להצחיק, לבדר, ומדי פעם גם לעורר מחשבה (...) אנחנו מאמינים ב'אנחנו', ולא ב'אנחנו והם'. אנחנו מרגישים בני משפחה של כל יהודי באשר הוא - חילוני, דתי, אורתודוקסי, רפורמי או קונסרבטיבי. בארץ ובחו"ל. אפילו לשולחי הודעות הנאצה והאיומים לשחקני 'היהודים באים' אנחנו חשים סנטימנט משפחתי, כי ישראל, אף על פי שחטא, ישראל הוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully