וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוזיקה ישראלית ברדיו בקורונה: זינוק ל-60% בגלגלצ, צלילה ל-27% בכאן 88

21.8.2020 / 0:00

בימי הקורונה השמעת מוזיקה ישראלית בגלגלצ זינקה ב-12.5% ל-60%, לעומת התרסקות ל-27% בלבד בכאן 88, כך עולה מבדיקת וואלה! תרבות. ירדנה ארזי, מובילת קמפיין האמנים: "תנו יד למוזיקה הישראלית". ומי הרוויח בהשמעות מנקיטת עמדה פוליטית, אמדורסקי או מוקי?

בווידאו: הפגנת עולם אנשי התרבות מול ביתו של גנץ/צילום: יותם רונן, עריכה: אסף דרורי

החודש מציינים חצי שנה להתפרצות הקורונה בישראל, ואין סיבה לחגוג את מחצית היומולדת בהרמת כוסית של אלכוג'ל. בימים אלה, בהם מוזיקאים ישראלים רבים נאבקים בקשיים כלכליים לא פשוטים בשל הקפאת ההופעות, הגיע הזמן לבדוק - איך השפיעה התפשטות המגפה על השמעות המוזיקה הישראלית בתחנות הרדיו? האם קמפיין האמנים המהדהד, שהובילה ירדנה ארזי וקרא להגדיל את כמות ההשמעות של מוזיקה ישראלית ל-75 אחוזים, הצליח? ואיך השפיעה נקיטת העמדה הפוליטית של אסף אמדורסקי ומוקי על השמעותיהם?

מבדיקת חברת מדיה פורסט לבקשת וואלה! תרבות, עולה כי חלה עליה של 4 אחוזים בהשמעות המוזיקה הישראלית בכלל תחנות הרדיו (הארציות וגם האזוריות) בחמישה שבועות של הקיץ הנוכחי מוכה הקורונה, בהשוואה לתקופה מקבילה בקיץ 2019 נטול המסיכות. מדובר בעלייה מ-62.5% של מוזיקה ישראלית מסך ההשמעות בכלל התחנות בקיץ הקודם, ל-65.5% בקיץ הנוכחי. העליה מבורכת אבל מתונה יחסית למצופה.

בגלגלצ לבדה חל בימי הקורונה זינוק דרמטי של 12.5 אחוזים בהשמעות מוזיקה ישראלית. במשך קצת יותר מחמישה שבועות בקיץ 2019 הושמעו בגלגלצ 46.9% שירים ישראליים, כלומר הרוב היה מוזיקה לועזית, ואילו בתקופה המקבילה בקיץ 2020 נרשמה עלייה משמעותית לכמעט שישים אחוזים (59.4% אם לדייק) של מוזיקה ישראלית שנעים איתה. גבירותיי ורבותיי, מהפך - הישראלי מוביל בגלגלגלגלצ.

עוד בוואלה!

אמני ישראל מבקשים: "השמיעו שירים ישראלים כדי שנתפרנס"

לכתבה המלאה

לעומת המהלך הראוי לשבחים של גלגלצ, בכאן 88 של התאגיד הנתונים עגומים מאוד. בתחנה הציבורית הזאת אחוז המוזיקה הישראלית גם ככה היה נמוך באופן מקומם בתקופה שנדגמה בקיץ 2019 ועמד על 30.4% מכלל ההשמעות, מול כמעט 70 אחוזים של מוזיקה לועזית. בתקופה המקבילה בקיץ הנוכחי לא רק שלא הייתה עלייה כמתבקש, אלא שבאופן בלתי ייאמן אפילו נרשמה ירידה ל-27% בלבד. דווקא בשעה שהזמרים, היוצרים והמוזיקאים במצוקה כלכלית קשה, השידור הציבורי לא מסייע להם מספיק. נכון שיש את כאן ג' שמשדרת רק מוזיקה ישראלית, אבל קשה למצוא בזה צידוק לכך שכמעט שלושת רבעי מהשירים בכאן 88 - לועזיים.

על אף העלייה הדרמטית והמבורכת של 12.5% בגלגלצ בהשמעות המוזיקה הישראלית, והעלייה הקלה בהשמעות מוזיקה ישראלית בכלל תחנות הרדיו ל-65.5%, ההשמעות בתחנות הישראליות עדיין רחוקות מאוד מהיעד שדרשו האמנים מתחנות הרדיו בקמפיין שלהם - 75% מוזיקה ישראלית בימי הקורונה. כזכור, ב-8 ביולי שלחו כמאתיים אמני במה ומוזיקה ישראליים מכתב לשר התרבות חילי טרופר ולשר התקשורת יועז הנדל, בבקשה לפעול לעידוד שידור יצירה ישראלית בטלוויזיה וברדיו. זאת במטרה להגדיל את אחוז התמלוגים השנתי שמועבר ליוצרים, אמנים מבצעים, נגנים ושחקנים.

המכתב הוא פרי יוזמתה של הזמרת ירדנה ארזי וחתמו עליו בין השאר שלום חנוך, שלמה ארצי, חוה אלברשטיין, יהודה פוליקר, ברי סחרוף, אהוד בנאי, גידי גוב, ריטה, עדן בן זקן, אביב גפן, יוסי גיספן, שולי רנד ורבים אחרים. האמנים ביקשו בין השאר לעודד - ובמידת האפשר להנחות את תחנות הרדיו והטלוויזיה - להתמקד בתקופה זו ביצירה ישראלית, מוזיקה ישראלית ותכנים מקוריים המקנים תמלוגי מבצעים למשתתפיהם, וכן להקצות מענקי מדינה לתחנות הרדיו המבוססים על השמעה של למעלה מ-75% יצירה ישראלית מכל הז'אנרים, לאורך כל שעות היום.

איך השפיע הקמפיין על ההשמעות של מוזיקה ישראלית בתחנות הרדיו? מבדיקת וואלה! תרבות עם מדיה פורסט עולה כי בהשמעות כלל תחנות הרדיו הקמפיין כמעט ולא השפיע - מאז החל הקמפיין ועד תחילת השבוע הזה חלה עלייה מאוד מינורית של פחות מאחוז אחד בכמות ההשמעות בהשוואה לזמן מקביל של השמעות, המסתיים ביום שבו יצא מכתב האמנים. על תחנת כאן 88 לקמפיין לא הייתה השפעה בכלל - סך ההשמעות בתחנה ציבורית זו היה ונשאר 27 אחוזים לפני ואחרי הקמפיין. לעומת זאת, בגלגלצ נראה שהעורכים המוזיקליים דווקא התחשבו בזעקת המוזיקאים - שם נרשמה עלייה של 3% אחרי שיצא הקמפיין.

ירדנה ארזי. ראובן קסטרו
מברכת על הנתונים. ירדנה ארזי/ראובן קסטרו

ירדנה ארזי, מובילת קמפיין האמנים, שעוד חודשים לפניו קראה עצמאית להעלות את אחוז ההשמעות של המוזיקה הישראלית ברדיו, אומרת לוואלה! תרבות בתגובה לממצאים: "הנתונים שאתם חושפים פשוט מחממים את הלב ומשמחים אותי. אני מאמינה בכל לבי בסולידריות. כשתחנה כמו גלגלצ, אחת התחנות המובילות והחשובות בישראל, מגדילה את הנוכחות של מוזיקה ישראלית עד כדי 60% מההשמעות, היא מחבקת תעשייה שלמה של זמרים, יוצרים, נגנים, מפיקים, עשרות אלפי אנשים שפרנסתם נשמטה בחצי השנה האחרונה. היא מצטרפת בכך לכאן ג' שמשדרת רק מוזיקה ישראלית כבר הרבה שנים.

"במספרים מוחלטים ניכרת עלייה מרשימה בכמות השירים הישראליים, וכמובן שאני מברכת עליה, אבל באותה נשימה אני קוראת למנהלות ומנהלי התחנות האזוריות, שבהן אחוז המוזיקה הישראלית הוא עדיין שליש מסך כל ההשמעות, תמשיכו במגמה הזו. תנו יד למוזיקה הישראלית ולפרנסתם של אמני ישראל. אנחנו עוד רגע באווירת החגים והשנה החדשה, זה בדיוק הזמן לרוח המפקד בכל התחנות, ולתת במה ליצירה הישראלית על כל גווניה וסגנונותיה כי אנחנו, בדיוק כמוכם, כחול-לבן".

מוקי ואסף אמדורסקי. ראובן קסטרו
יורדים או עולים? מוקי ואסף אמדורסקי/ראובן קסטרו

אף אחד לא מדבר על צדק

אמנים רבים חוששים להביע דעות פוליטיות מפחד שהדבר יפגע בהצלחתם. בהקשר זה, מעניין לבדוק איך השפיעה נקיטת העמדה הפוליטית של אסף אמדורסקי ומוקי על השמעותיהם ברדיו. נזכיר שב-11 ביולי הגיע אמדורסקי לכותרות לאחר שהשתתף בהפגנת העצמאיים בכיכר רבין ותקף בחריפות את ראש הממשלה נתניהו. בהמשך השתתף אמדורסקי גם בהפנות מול בית ראש הממשלה והוסיף לבקר אותו במילים קשות. מצד אחר, כשבוע לאחר מכן, ב-17 ביולי, הגיע הזמר מוקי לקבלת השבת במאהל המחאה הסמוך למעון ראש הממשלה, שהתקיים תחת הכותרת "אין מצב שנאשם בפלילים יהיה ראש ממשלה", אלא שהוא החליט לנטוש בכעס לאחר שנדהם לגלות כי ההפגנה מול ביתו של ראש הממשלה יוצאת נגד, ובכן, ראש הממשלה. או כמילותיו: "עזבתי את המחאה בבלפור אחרי שנתקלתי במפגן שנאה כלפי נתניהו".

מבדיקת וואלה! תרבות באמצעות חברת מדיה פורסט עולה כי לאחר התבטאויותיו הקשות של אמדורסקי נגד נתניהו חל זינוק דרמטי בהשמעותיו גם בכלל תחנות הרדיו וגם בגלגלצ לבדה. מהשוואה בין החודש שמסתיים ביום הופעתו המתוקשרת הראשונה בהפגנות לחודש שמתחיל לאחר יום ההפגנה, עולה כי השמעותיו בכלל תחנות הרדיו זינקו מ-240 ל-298, והשמעותיו נסקו בגלגלצ מ-32 ל-41.

באשר למוקי, שספג ביקורות קשות ונחשב למי שבגלגולו הנוכחי קורץ לקהל הימני, חל שינוי קטן יותר בכמות השמעותיו לפני ואחר סיבוב היח"צ של נטישת ההפגנה בבלפור בזעם. בחודש שמסתיים ביום נטישת ההפגנה הושמע בכלל תחנות הרדיו 294 פעמים, ובחודש שמתחיל לאחר הנטישה הזועמת עלה מעט ל-315 השמעות. בבדיקת השמעותיו של המורד לשעבר בגלגלצ לבדה, חלה דווקא ירידה קלה במספר השמעותיו בהשוואת אותם זמנים -מ-25 ל-23. שינוי קטן שלא בהכרח מרמז על משהו.

נראה אם כן, שלפחות בכל הקשור להשמעות ברדיו, נקיטת העמדה הפוליטית לפחות לא הזיקה ואולי אפילו הועילה. יצוין שבנוסף להשמעות ברדיו יש פרמטרים נוספים לבדיקת הצלחה, כמו הופעות (שלא התקיימו בחצי השנה האחרונה), הורדות דיגיטליות, קמפיינים וכו'. מעניין לציין עוד כי למרות שאמדורסקי המזוהה עם השמאל זינק הרבה יותר ממוקי בהשמעותיו, בשורה התחתונה את מוקי - הנתפס כמי שקורץ לימין - משמיעים קצת יותר בכלל תחנות הרדיו.

הנתונים נמסרו לבקשת וואלה! תרבות מחברת Media Forest, המספקת פתרונות ושירותי ניטור שידורים, דיווחי השמעות בזמן אמת ומחקרי מדיה לתעשיית המוזיקה והפרסום

מכאן 88 נמסר בתגובה: "תחנות הרדיו של כאן מחויבות לקידום הזמר הישראלי ויוצריו, וניצבות לצדם גם בימים קשים אלו. כאן 88, שהיא תחנת מוזיקה איכותית, מתחייבת לשדר בממוצע 30% מוזיקה ישראלית בחודש וככל שהייתה חריגה מממוצע זה הדבר ייבחן. כאן 88 היא התחנה הישראלית היחידה המקדמת את היצירה האלטרנטיבית הישראלית ושמה דגש על קידום יוצרים ישראלים צעירים, במיוחד בסוגות אשר אינן מקבלות מקום כלל בתחנות אחרות. לצדה של כאן 88, פועלת כאן גימל שהיא תחנת הרדיו היחידה בישראל המשדרת 100% מוזיקה ישראלית, בכל ימות השנה. החל מהלהיטים העכשוויים ועד לרצועת "סופשבוע געגוע" המעניקה במה רציפה ומענגת של נכסי צאן ברזל עבריים. יצירה ישראלית משודרת גם בתחנות כאן קול המוזיקה, כאן מורשת וברצועות ייעודיות בתחנות המלל כאן רשת ב, כאן תרבות, וכאן רקע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully