וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עם כמה שתהיה מקצוען, יכולה לבוא בשלנית ביתית ולהשאיר לך אבק"

בן בירון בראודה

2.9.2020 / 0:10

מפרגנים לישראלים ("מבין באוכל הכי טוב בעולם"), משוכנעים שחיים ורותי שפטו אותם לחומרה ("לאחרים עשו הנחות") ודוחים את טענת השף זכאי חוג'ה שהעתיקו ממנו מנות. רגע לפני גמר "המטבח המנצח" (הערב ומחר, קשת 12), אבי וליאור מדברים על אוכל, שאיפות וריאליטי. ריאיון

אבי וליאור - המטבח המנצח/קשת 12

הערב ומחר, אם ירצו השם ואלוהי השיבוץ, תגיע לסיומה העונה השנייה של "המטבח המנצח MKR" (21:15, קשת 12) וכולנו נגלה איזה זוג זכה במקפצה לקריירה בעולם המסעדנות רווי הסיכונים והתווים הסגולים. ארבעה זוגות שונים מאוד זה מזה הגיעו לגמר: ירדן ואושרי "נערי אייל שני" התל-אביבים, שלומי ועדיאל חסרי הניסיון ומלאי שמחת החיים, נדב ודניאל הדביקים שנתנו זווית מקורית למטבח התאילנדי וגם אבי פרץ וליאור חפצדי - חברים טובים ומסעדנים לשעבר שהפיחו חיים חדשים במטבח הירושלמי האותנטי. הם זכו לביקורות מעולות מחיים ורותי, המתחרים המאוימים פרגנו גם הם, ואפילו כוכי לא מצאה עלבון עסיסי למנות שלהם.

בהתאם לרוח התקופה אנחנו נפגשים לריאיון בזום, שנעשה גם הוא בנסיבות מורכבות, רגע אחרי שאבי סיים לשבת שבעה על אמו ובעוד ליאור, כמו אבות רבים בישראל, עסוק בלהכין ארוחת צהריים לילדיו. "זאת הזדמנות טובה להגיד תודה לכל האנשים על החום, האהבה, הפרגון והתמיכה, זה לא מובן מאליו", אומר אבי לוואלה! תרבות. "אני חייב להגיד שהרשתות החברתיות זה משהו חדש לי. רק לאחרונה גיליתי את האינסטגרם וזה מפתיע אותי. אני מקבל שם אלפי תגובות. כשאתה אנונימי אתה רגיל שהמשפחה שלך עוטפת אותך אבל פתאום לקבל כזאת אהבה מזרים?". ליאור מהנהן בהסכמה: "תראה, הייתה לי מסעדה ואנשים תמיד היו ובאים ומפרגנים אבל פה זה באמת משהו אחר, עוטפים אותך מכל הכיוונים וזה עושה טוב על הלב".

אבי פרץ וליאור חפצדי ,MKR מטבח מנצח. ראובן קסטרו
"לאחרים נתנו הנחות". אבי פרץ וליאור חפצדי/ראובן קסטרו

אתם הגעתם לתכנית עם הכי הרבה ניסיון, ניהלתם מסעדות ועשיתם דברים בעולם הקולינריה. לא מפתיע שהגעתם לגמר.

אבי: "נכון, אנחנו באמת המון שנים במקצוע ובאנו להראות שאפשר להביא לבמה הזאת מקצוענות ואני חושב שבזכות המקצוענות ובעיקר בזכות החברות הטובה שלנו הגענו לגמר. הייתי בהמון תחרויות בחיים שלי וכשראיתי את התכנית בעונה הראשונה אמרי 'וואי, זה נראה קלי-קלות, מה הם נלחצים משעתיים זמן?', כשאתה מגיע לפה אתה מבין כמה שזה קשה, שהמשימות רציניות והמתמודדים מולך הרבה יותר חזקים ממה שנראה לך. לפעמים עם כל המקצוענות שלך, בשלנית ביתית שבאה עם תבשיל שהיא עושה 100 שנה, משאירה לך אבק".

אז לא זכיתם ל'הנחות'?

"אני חושב שדווקא זה שאנחנו מקצוענים הביא לזה ששפטו אותנו לחומרה. אני ראיתי לאורך כל הדרך שלאחרים נתנו קצת יותר הנחות בגלל שהם 'ביתיים' או 'צעירים' ואותנו שפטו לחומרה בכל מנה ובכל פרט. בוא נאמר שאם הייתה אפשרות מלכתחילה להדיח את החזק אני חושב שאנחנו היינו בסיכון הכי גדול בתחרות הזאת".

בכנות, אחרי שכבר הייתם במקומות הגבוהים ביותר, בישלתם לאישים חשובים והאכלתם אלפי אנשים, איך זה מרגיש לבוא פתאום לריאליטי? יש בזה פחיתות כבוד?

ליאור: "ממש לא".

אבי: "אני חושב שזה בדיוק להיפך. אנחנו מביאים אל הבמה את המטבח הירושלמי, המטבח הביתי שלנו, המטבח הכורדי, המטבח המרוקאי. אנחנו, עם כל המקצוענות שלנו בחרנו לקחת את הנוסטלגיה ולשים אותה על הצלחת בשנת 2020, בלי להתבייש להגיד 'ריזוטו כורדי' ובלי להתבייש להגיד 'סיסקה' ובלי להתבייש להגיד 'תבשילים מרוקאיים של לחי'. באמת, הגשנו אני חושב עד עכשיו את המנות האותנטיות ביותר עם הצילחות הגבוה ביותר".

עוד בוואלה!

סערה בחדשות 13: ביקורת על נתניהו הושמטה מכתבה של צופית גרנט - ועוררה את זעמה

לכתבה המלאה
אבי פרץ וליאור חפצדי ,MKR מטבח מנצח. ראובן קסטרו
"הצילחות הגבוה ביותר". אבי פרץ וליאור חפצדי/ראובן קסטרו

המחסור במסכות-פנים לא מקרי. העונה השנייה של "המטבח המנצח" צולמה כבר לפני מספר רב של חודשים, אפילו דניאל (מהצמד 'נדב ודניאל') שמצולמת כשהיא בהריון מתקדם, הספיקה להפוך לאמא. לאלמנט הזמן שחלף יש במקרה הזה משמעות גדולה מהרגיל. נגיף הקורונה ששינה את החיים של כולנו פגע במיוחד בחייהם של המסעדנים. אפילו חיים כהן ורותי ברודו, השופטים הקשוחים של התחרות, נאלצו לערוך צמצומים משמעותיים במסעדות המצליחות שלהם, אז מה זה אומר עבור הדור הבא של המסעדנים?

"עולם הקולינריה היה גם ככה במצב קשה", אומר אבי במבט מפוכח. "הוא היה הראשון להיפגע והוא יחזור אחרון, זאת דעתי. אבל עדיין, בסופו של דבר, בכל המצב הזה אני חושב שכולם מסתכלים רק על הצד השלילי. התפקיד של השף בסופו של דבר, כמו בכל תחום, הוא לבוא ולמצוא את נקודת האור הקרובה. ברור לי שהאוכל שלנו הוא פיין-דיינינג, והוא באמת יפה ומיוחד אבל התפקיד שלנו הוא כן לעשות התאמה למצב של היום".

מה זה אומר התאמה מבחינתך?

"אני כן רואה אותנו, אם מגיע איזה משקיע רציני, עושים מסעדה טובה, עושים איזה סטריט-פוד רציני שהוא גם פיין. לא רק לזרוק איזה משהו על נייר, אלא להביא משהו מיוחד. אתה רואה שבכל העולם גם השפים המובילים הפכו את המסעדות שלהם לאוכל שהוא יותר סטריט-פוד. תמיד יש מה לעשות, לוותר זה הדבר הכי קל, אני לא מאמין בלוותר".

לעומת פרץ, לחפצדי יש דעה קצת יותר מורכבת על המצב. "עולם הקולינריה זה משהו שטבוע בי וזה לא משהו שאני אעזוב אותו היום. אני לא רואה דרך אחרת ואני לא מוצא את עצמי במקום אחר. אני כן הולך יותר לקטע של אירועים פרטיים, כן לייעוץ קולינרי, כן לבנות אולי איזושהי סוג של רשת עם סוג של סטריפ-פוד". בכל מקרה, גם ליאור וגם אבי מאמינים שעדיין אפשר להביא את המטבחים עליהם גדלו - הכורדי, המרוקאי והירושלמי - למקום חדש, "כמה צעדים קדימה", בשפתם.

אבי פרץ וליאור חפצדי ,MKR מטבח מנצח. ראובן קסטרו
"כן לאירועים פרטיים". חפצדי/ראובן קסטרו

"הקהל הישראלי מבין באוכל הכי טוב בעולם"

אז מה מחכה לעולם המסעדנות, אף אחד לא יודע אבל אבי וליאור מביאים איתם כאמור ניסיון של שנים של בישול גם באירועים פרטיים, קייטרינג ואפילו ארוחה מדוברת לראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו. "אם לפתוח מסעדה? אני לא יודע", משתף ליאור בכנות על התוכניות ליום שאחרי. "אני באמת אוהב את העניין הזה של אירועים פרטיים. בדרך כלל אני עובד עם לקוחות מכל העולם, מה שכרגע קצת בעייתי בגלל הקורונה אז אני מכיר עכשיו את הקהל הישראלי ודווקא אני נהנה לעבוד איתו. משהו שבאמת עד היום לא הכרתי, הרוב זה היה קהל אמריקני, אירופאי וכאלה וזה כרגע הולך טוב, כרגע זה הכיוון וזה אחלה". גם אבי מרגיש את האהבה לקהל המקומי: "רוב השנים אנחנו עובדים עם תיירים ולא הייתה לנו את הזכות לעבוד עם הקהל הישראלי והיום יש לנו זכות לעבוד איתם וזה קהל שבאמת מבין באוכל ואוהב אוכל ואני חייב לציין שלדעתי הקהל הישראלי הוא בין אלה שמבינים הכי טוב קולינריה בעולם".

אתה בטוח? הקהל הישראלי לא נחשב לקל במיוחד.

אבי: "אני תמיד שומע את זה מחברים שעובדים במלונות או עובדים במסעדות שמבוססות רק על תיירות פנים ולאחרונה אני מאוד מאוד נהנה לעבוד עם הקהל הישראלי, כיף לי. הוא עוטף אותך בהמון חום ואהבה וכיף לך להחזיר לו אהבה דרך האוכל. בסופו של דבר, אתה רוצה שמישהו גם יבין לאן רצית לקחת אותו בארוחה, להבין את הטעמים הקולינריים שלך, מה זה מטבח ירושלמי. אנשים מבינים את זה, פתאום אתה מגיש להם נתח של בשר ומרגישים את הטעם הזה מהעבר וגם מרגישים את הטעם של העתיד - זה קהל מאוד מאוד איכותי".

ליאור: "לגמרי, לגמרי. זו באמת חוויה, אנחנו כל פעם מכירים משהו חדש וכיף לנו. אני לא אגיד טוב שהקורונה הגיעה, חס וחלילה, אבל יצאו מזה גם דברים טובים".

אבי פרץ וליאור חפצדי ,MKR מטבח מנצח. ראובן קסטרו
"נהנה לעבוד עם הקהל הישראלי". אבי פרץ/ראובן קסטרו

ההרמוניה בין אבי וליאור לא קיימת רק על המסך. השניים נוטים להסכים אחד עם השנים כמעט על כל נושא לפחות עד שזה מגיע לנושא הכשרות. "אני שומר כשרות מובהק", אומר אבי בגאווה. "אצלי בבית הכל כשר כמובן אבל בתור שף אתה חייב לטעום דברים חדשים", מאגף ליאור מימין. "אני חולק על חפצדי בנושא. אני מאמין במטבח הכשר. זה האתגר בסופו של דבר, דווקא בתקופה הזאת שכולם אומרים לך 'אתה חייב חמאה בסטייק'. אני מאמין שלא צריך למצוא תחליפים, צריך להשתמש במה שטוב במטבח הכשר, יש לנו חומרי גלם מדהימים, בטח בישראל", קובע אבי בנחרצות.

אחד הדיונים הכי מעניינים העונה היה על הקינוחים הכשרים של שמעון ודורון. השופטים פחות התחברו.

אבי: "שמע, הדיון הזה יישאר לנצח, אנחנו לא אלה שנפתור אותו. אני באופן אישי מאמין במטבח הכשר אבל אני לא מאמין בתחליפים. שמעון ודורון עשו קינוח פרווה טעים עם קצפות ומוסים, אני מאמין שיש היום אפשרות להשתמש בשקדים, בפירות, בדברים שלא צריך למצוא תחליף".

עוד נושא שמצליח לנער קצת את החיוביות הבאמת מדבקת של השניים הוא תופעת ה"שף סלבס", שמות כמו עומר מילר, טום אביב ושגב משה - שפים מצוינים שהפנים שלהם הפכו יותר מזוהות מהאוכל שהם מכינים. "אני חושב שפרסום הוא טוב ונכון אבל אני לא מחפש פרסום לעצמי", אומר אבי. "אני מחפש פרסום לאוכל שלי, למטבח הירושלמי. אני חושב שהגיע הזמן פה שגם יתחילו לסגוד למקצוענות ושזו לא תהיה מילת גנאי. היום סוגדים לניירות ולכל מיני דברים שמצטלמים יפה".

במהלך העונה הוזכר לא פעם עניין הארוחה לראש הממשלה, קיבלתם הזמנה לבשל שוב בבלפור?

אבי: "קודם כל אנחנו בשאיפה שיזמינו אותנו לבשל את הסכם השלום עם דובאי, זו אחת השאיפות הגדולות שלנו כרגע. אני חושב שאנחנו יכולים להיות שגרירים מדהימים של האוכל הזה, בטח ובטח במעמדים כאלה גבוהים. אני חושב שאני וליאור הכי מתאימים בעולם לייצג את המדינה בהסכם כזה בתחום הקולינריה".

לפני מספר שבועות הייתה דרמה קלה סביב השניים כאשר השף זכאי חוג'ה מירושלים טען כי השניים מעתיקים ממנו את המנות שהציגו בתכנית. "אף שף בעולם לא יכול לשייך לעצמו מנות ממטבח מסוים", מבהיר ליאור. "אנחנו בתור שפים גדלים על המורשת שלנו, ובמורשת שלנו יש המון מנות. אז היום השף הזה בא ושם את המנה הזאת אבל זה דברים שגדלנו עליהם ולבוא ולהגיד ש'גנבנו מנה' שבעצם גדלנו עליה? אני לא מצליח להבין איך זה בדיוק מסתדר. כי לבוא ולהגיד 'גנבנו' סיסקה או 'גנבנו' אורז כורדי? אלו דברים שאבא שלי עכשיו בטח מתהפך בקבר בגלל הדבר הזה".

אז רגע לפני הגמר, מאיזה מהמתחרים שלכם הכי התלהבתם? ואל תגידו כולם.

אבי: "המטבח התאילנדי של נדב ודניאל מאוד מאוד הפתיע אותי. היה שם רצון להביא משהו שהוא לא מתחנף. היה שם רצון להביא מטבח אותנטי, תאילנדי, עם טעמים אמיתיים, חדשים, שלא כולם מכירים".

ליאור: "זה היה מטבח שונה לגמרי מכל שאר המטבחים. שאר המטבחים היו מאוד מאוד דומים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully