וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם התרבות חושש מקריסה: "עד שקיבלנו קצת אוויר - עורפים לנו את הראש"

13.9.2020 / 20:30

לאחר סימני התאוששות כלשהם, ההחלטה על סגר שוב תשתק את עולם התרבות - והתעשייה זועמת. המפיק גיא בסר לוואלה! תרבות: "זה סכין בגב". מנכ"ל הקאמרי: "אנחנו בחוסר אונים, הרבה שחקנים גמרו חסכונות ונקלעו למצוקות קשות". ציפי פינס: "אנחנו באסון כלכלי, חברתי ותרבותי"

בווידאו: מנכ"ל הבימה ומנכ"לית בית ליסין בדיון בוועדת הקורונה/צילום: ערוץ הכנסת

לאחר שבאחרונה ניכרו סוף-סוף סימני התאוששות ראשונים וחלקיים בעולם התרבות, שוב הוא הולך להשבתה בעקבות הסגר שהוחלט להטילו הערב בממשלה. ההחלטה על הסגר נוחתת על תעשיית התרבות, בין הנפגעות הקשות ביותר ממשבר הקורונה, פחות משבועיים לאחר אישור מתווה אולמות התרבות תחת מגבלות רבות, והוא צפוי להוביל לדחיה נוספת בפתיחתם. כך למשל, התיאטראות הגדולים שהיו אמורים להיפתח בחודש הבא - כמעט בטוח לא יעשו זאת.

המפיק גיא בסר, מבעלי קבוצת בלוסטון, זועם על ההחלטה לנקוט בסגר שיחזיר שוב עולם התרבות להקפאה. "מאוד מאכזב שאחרי מאבק ארוך לפתיחת עולם התרבות הגענו למקום של סגר בהתראה קצרה, בלי מתווה ברור לחזרה לאחר הסגר, בלי שלבי יציאה מסודרים כמו בכל מדינה אירופאית", אומר בסר לוואלה! תרבות. "אנשים נשארו בלי כסף. פתחו מתחם בחדרה, זאפה השקיעו בפארק הירקון, אנחנו היינו אמורים לפעול בגני התערוכה, החזירו עובדים, לקחו התחייבויות מול אמנים ולקוחות לפעילויות קדימה - וכל זה יורד לטמיון בהחלטה בהינף יד. אני מבין שיש רמת תחלואה גבוהה, יש מגפה וצריך לטפל בה, אבל זה שורש הבעיה - איך מטפלים בה? זה מנוהל באופן בלתי מובן, מחורר כמו גבינה שוויצרית, ובחוסר ודאות גם בצד הכלכלי וגם בצד התכנוני של איך חוזרים".

אירוע מחאה של מוסדות התרבות בישראל בעקבות משבר הקורונה, כיכר הבימה. ראובן קסטרו
מתוך אירוע מחאה של מוסדות התרבות בעקבות משבר הקורונה בכיכר הבימה בתל אביב/ראובן קסטרו

"כשעושים סגר צריך להיות הליך ברור מתי הוא מסתיים, איך יוצאים ממנו, מתי חוזרות ההתקהלויות, באיזה סדרי גודל ומה יהיו מתווי פיצויים", מוסיף בסר. "תעשיית התרבות מדממת, וזה לא קש ששבר את גב הגמל, זה סכין בגב הגמל שמפורר אותו עד שנה הבאה. אין לנו ודאות תכנונית, אנחנו לא יודעים איך להיערך לחורף, אף אחד מהגורמים המקצועיים לא מדבר איתנו. זה לא עוזר שאומרים לנו לפתוח ויומיים לאחר מכן סוגרים. עד שהמשק התחיל לקבל אוויר - ערפו את ראשה של התעשייה במכה, בלי להגיד לנו איך להתנהל לקראת החורף ובאירועים עסקיים".

"בנוסף, אף אחד לא עשה בדיקה האם בקפסולות שעשינו עכשיו נוצרו הידבקויות או לא. להערכתי 85 אחוז מהתעשייה עמדו בהנחיות. ביקשנו לעשות קמפיין הנחיות למען הציבור ואף אחד לא נרתם לזה. עכשיו משאירים את כולנו שוב באפלה, בחוסר וודאות ושולחים אותנו לשנות 2021 מדממים וחלקנו גמורים נפשית מזה. אני קורא למקבלי ההחלטות לא לקבל החלטות בפזיזות להקים שולחנות עגולים ולתכנן מה עושים אחרי הסגר, כבר מחר בבוקר".

עוד בוואלה!

"נתניהו מחפש דם ונאבק להרוס את המדינה. הוא זקוק לטיפול במוסד סגור"

לכתבה המלאה
מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, רן גואטה, בהפגנת עולם התרבות בימי משבר הקורונה מחוץ לביתו של שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ בראש העין, ב-9 באוגוסט 2020. ראובן קסטרו
מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, רן גואטה, בהפגנת עולם התרבות בימי משבר הקורונה מחוץ לביתו של שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ בראש העין/ראובן קסטרו

"התחושות הן מאוד קשות, מאוד מבלבלות, תחושות של חוסר אונים מכך שאתה לא יכול לעשות שום דבר על מנת להניע את גלגלי התרבות", אומר לוואלה! תרבות רן גואטה, מנכ"ל תיאטרון הקאמרי, על השבתת התיאטרון. "החזרנו עובדים ביוני כי היינו אמורים לפתוח ביולי, נערכנו לכך וזה לא קרה. המועד הבא לפתיחה היה אמור להיות אוקטובר, שוב החזרנו עובדים, ואחרי כמה ימים נאלצתי להגיד להם לשוב לחל"ת. בימים האלה כל יום אתה בונה תכניות, ויום יומיים אחר כך הן עלולות להשתנות".

"אני מבין את העלייה במצב התחלואה ורואה גם את הקשיים של אנשים בימים אלה לרכוש כרטיסים", מוסיף גואטה, "משתדלים כמה שפחות לקחת את זה באופן אישי, לא להשתגע ולא להתחרפן, ולחשוב רק על הצעד הבא - איך אנחנו מצליחים לפתוח וגם לגרום לאנשים שלנו, לשחקנים ולעובדים שנמצאים מאחורי הקלעים, שיהיה להם מקור תעסוקה. זה אחד הדברים שהכי מטרידים אותי כרגע - החודשים הארוכים שהם נמצאים בחל"ת. סכומי החל"ת כל כך נמוכים, שהרבה מהם כבר גמרו את החסכונות ונקלעו למצוקות קשות בבית, ברמת תשלום שכר הדירה וקניות של אוכל. הקמנו קרן סיוע, שכבר גייסה מעל 500 אלף שקלים, וכל חודש עוזרים לאנשים לגמור את החודש בכבוד. כמה זמן נחזיק מעמד באופן כזה?"

"יש לנו מתווה מצוין והוא יחכה לרגע שבו רמת התחלואה תרד. אני חושב שהתיאטרון הוא בהחלט מקור בילוי בטוח, עם כל ההגבלות והכללים שנקפיד עליהם. לא הוכח בכלל שיש הידבקות במקומות בילוי ובתיאטרון ואני מאמין שזה לא יקרה בעתיד. הסיוע של משרד האוצר למוסדות התרבות היה אמור להגיע כבר מאז שהחזרנו עובדים ביוני, וכרגע הסיוע מותנה בפתיחת האולמות ב-20 באוקטובר והחזרה של 70 אחוז מהעובדים. אנחנו לא רואים איך זה קורה, ואנחנו חוששים שהסיוע הזה ייעלם. הסיוע חייב להגיע לכל מוסדות התרבות על מנת שנוכל להניע את הגלגלים. אם הוא לא יהיה נהיה בבעיה מאוד גדולה".

הפגנת עובדי ענף ומוסדות התרבות והאמנות, מול מעון ראש הממשלה, בלפור ירושלים, 11 באוגוסט 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
מתוך הפגנת עובדי ענף ומוסדות התרבות והאמנות מול מעון ראש הממשלה בירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל

ציפי פינס, מנהלת תיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר, מסרה: "אנחנו באסון כלכלי, חברתי ותרבותי. כבר פעמיים נערכנו לפתוח את התיאטרון, קבענו מועדי הצגות, הודענו לשחקנים ולעובדים. התוכנית התרסקה פעם אחר פעם וחזרנו לנקודת ההתחלה. אין תכנון, אין אופק ואין תקווה. ובכל זאת, אני מאמינה בכוחו של התיאטרון, הוא יחזור בגדול וינצח את הקורונה".

  • עוד באותו נושא:
  • קורונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully