וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית טלוויזיה דנית עוררה סערה כשהציגה מבוגרים עירומים בפני תלמידי בית ספר

23.9.2020 / 0:27

התכנית "החינוכית" של ערוץ הילדים הדני מציגה עירום בפני ילדים בגילאי 11-13 וברשת נרשמו תגובות של הורים מודאגים. מהפקת התכנית נמסר כי היא נועדה לקדם דימוי גוף חיובי בכך שהיא מציגה מבנה גוף "אמיתי" ולא "כזה שהילדים רגילים לראות ברשתות החברתיות"

מבוגרים מתפשטים מול ילדים בתוכנית טלוויזיה דנית/Ultra Strips Down

תכנית טלוויזיה דנית עטורת פרסים מציגה מבוגרים עירומים מול תלמידי בית ספר כדי שאלה ישאלו אותם שאלות - בין היתר גם על איבריהם המוצנעים. התכנית "אולטרה מתפשטים", המשודרת בערוץ הילדים הדני "די.אר אולטרה", היא למעשה תכנית חינוכית המנסה לקדם דימוי גוף חיובי ולצאת נגד הבודי-שיימינג ברשת. מטרתם היא לחשוף בפני ילדים בגילאי 11-13 גופות "לא מושלמים" של מבוגרים כדי שאלה ישאלו שאלות על גוף האדם ויבינו שהדימויים אליהם הם נחשפים ברשתות החברתיות אינם מייצגים את מרבית האוכלוסייה. הורים רבים שצפו בתכונית הזדעזעו משיטת החינוך הקיצונית והביעו את זעמם ברשת, אך מומחים מסבירים שהתוכנית מייצגת את שיטת החינוך הדנית הפחות מגוננת של ההורים.

כך למשל, בפרק האחרון ששודר עד כה בשבוע שעבר, שהתמקד בעור ושיער, הוצגו בפני תלמידים מבית הספר אורסטאד בקופנהגן, חמישה מבוגרים עירומים שנשאלו שאלות אינטימיות כמו "באיזה גיל החל לגדול לך שיער ערווה?", "האם שקלת להסיר את הקעקועים שלך?" ו"האם אתה מרוצה מאיבר המין שלך?". אחד המבוגרים השיב לשאלה האחרונה, שנשאלה ע"י אחד הילדים, ואמר שמעולם לא הייתה לו מחשבה שלילית לגבי איבר המין שלו. אחר הוסיף כי היה מודאג לגבי גודלו כשהיה צעיר, אך "מערכת היחסים שלי עם עצמי השתנתה עם הזמן".

מבוגרים מתפשטים מול ילדים בתוכנית טלוויזיה. Ultra Strips Down, DR Ultra, צילום מסך
מבוגרים נחשפים בעירום מול ילדים בתכנית טלוויזיה דנית/צילום מסך, Ultra Strips Down, DR Ultra
מבוגרים מתפשטים מול ילדים בתוכנית טלוויזיה. Ultra Strips Down, DR Ultra, צילום מסך
והילדים בוחנים אותם ושואלים שאלות/צילום מסך, Ultra Strips Down, DR Ultra

על אף הפופולריות של התכנית בדנמרק - מדינה שבה עירום אינו נחשב לטאבו ואינו נושא רגיש כפי שהוא עשוי להיות באזורים אחרים בעולם - היא עדיין מעוררת ביקורת גם בקרב הורים מקומיים. מפיקי התכנית, שזו כבר עונתה השנייה, יצאו להגנתה - בעוד הורים רבים הביעו את זעזועם, כולל פוליטיקאי מקומי שטען שהתכנית "מבזה את ילדינו". חבר במפלגת העם הדנית הימנית, פיטר סקארופ, טען כי התוכנית "מכילה תכנים שלא נועדו לילדים בגילאים אלו". הוא הוסיף: "ילדים צריכים ללמוד את הדברים האלה בגיל הנכון. זה לא הגיל. זה מידע שהורים או מורים צריכים להעביר להם, לא בצורה וולגרית כזו כפי שעושה הערוץ". הצופים פרקו תסכול בתגובות לקטע מהתכנית שפורסם בעמוד הפייסבוק של "די.אר אולטרה". "לעזאזל, זה דוחה!" כתבה אישה אחת ואילו אחרת כתבה: "אתם יכולים בבקשה להוריד את התכנית המגעילה הזאת מהשידור?". לתגובה האחרונה השיב הערוץ: "זו טלוויזיה חינוכית לילדים ולמשפחות שיכולים לנהל שיחה בריאה על גוף האדם".

מגיש התכנית, ג'ניק צ'ו, שסייע גם בפיתוחה, אמר ל"טיימס" שמדובר בתכנית חינוכית. "יש אנשים שאומרים 'אלוהים ישמור, הם משלבים עירום וילדים בתכנית טלוויזיה', אבל אין לזה שום קשר למין. התכנית מתבוננת על גוף האדם כדבר טבעי, דרך עיניהם של ילדים". הוא הוסיף: "התכנית מתמודדת מול דימויי גוף רווחים במדיה המציגים גוף מושלם ולא מציאותי".

מבוגרים מתפשטים מול ילדים בתוכנית טלוויזיה. Ultra Strips Down, DR Ultra, צילום מסך
התכנית נועדה לקדם דימוי גוף חיובי - אך הורים נותרו מזועזעים/צילום מסך, Ultra Strips Down, DR Ultra

סופי מינסטר, מומחית להורות נורדית, אמרה כי הגישה ההורית של דנים רבים היא אינה להגן על ילדיהם מהמציאות הקשה אלא לחשוף אותם אליה. היא נתנה לדוגמא מקרה מפורסם מ-2014 בו בגן חיות בקופנהגן הוצגה בפני ילדים המתת חסר ונתיחה של ג'ירפה. במדינות אחרות זה נתפס כמחזה מסויט, אך בדנמרק הורים רבים תמכו בו. היא אמרה: "הורים רוצים לתת לילדים שלהם את החופש להתנסות ולגלות את עצמם. כשילד נופל מהעץ ושובר את היד, זה אולי לא אידיאלי, אבל זה עשוי לשרת מטרה גדולה יותר. תכנית ילדים בהשתתפות מבוגרים עירומים עשויה לנקוט בגישה הדנית הקיצונית, אבל זו הדרך הדנית להתמודדות עם חרדות של ילדים בנושאים הקשורים לדימוי גופני, לחשוף אותם לזה. כך הם מחנכים את ילדיהם, מראים להם את המציאות כפי שהיא".

צפו בקטעים מהתכנית:

העונה הראשונה של התוכנית, ששודרה בשנת 2019, זכתה בפרס תכנית הילדים הטובה ביותר בפסטיבל הטלוויזיה הדני. העונה השנייה כוללת חמישה פרקים, כשבכל פרק מתארחים תלמידים מבית ספר אחר במדינה ומודגשים נושאים שונים. ילדים חייבים לקבל את הסכמת ההורים להשתתפותם בתכנית, אין להציג בשוט אחד את התלמידים והמבוגרים, ולעתים קרובות מפיקים מוודאים עם הילדים שהם מרגישים בנוח ומאפשרים להם לצאת מהאולפן אם ירצו בכך. המבוגרים המלוהקים לתכנית הינם בגיל, מוצא, משקל ומין שונים. בין השאר, אחד המתנדבים שנחשף בתכנית הוא ג'ון, אדם הסובל מגמדות שנשאל בידי הילדים על הביריונות שחווה מתלמידים בבית ספרו. בפרק נוסף הוצג גבר שהשתיל תחת עור ראשו הקירח קרניים קטנות. בפרק אחר הוזמן להתארח ריי, טרנסג'נר המזדהה בגוף רבים. ריי סיפר לילדים: "אני לא בן ולא בת, אני קצת מהכל. יש לי עכשיו 7 שערות בזקן". ריי, שהוצג בחזה מכוסה קעקועים וראש מגולח, נשאל האם הוא "הרגיש אחרת" בבית הספר, "לאיזה שירותים היה נכנס?" ו"איזה בגד ים היה לובש כשהלך לים?".

הילדים מתראיינים לאחר כל תכנית ומספרים על החוויה שעברו. לאחר הפרק האחרון, סיפרה אחת הילדות בת ה-11 שהיא "מרגישה עכשיו הרבה יותר בטוחה לגבי הגוף שלה". ילדה נוספת בת 13 סיפרה ל"טיימס": "אני לא רגילה לראות אנשים עירומים ולשאול אותם שאלות, אבל למדתי המון על גוף האדם ועל איך אנשים אחרים מרגישים לגבי עצמם". אחד הילדים, בן 11, הוסיף: "זה היה קצת מצחיק בהתחלה, אבל אהבתי את העצות שהם נתנו לנו".

גם המתנדבים המבוגרים נשאלו על חוויית השתתפותם בתכנית. אולה בת ה-76, אמרה כי הסיבה שעשתה זאת היא כדי להראות לילדים שגוף מושלם הוא דבר נדיר וכי מה שהם רואים ברשתות החברתיות הוא לעיתים קרובות מטעה. היא אמרה בשידור: "בפייסבוק ובאינסטגרם, הרבה אנשים הם דוגמנים. לנו כאן יש גוף רגיל. אני רוצה שתבינו שככה נראה גוף נורמלי", היא הצביעה על עצמה כשהילדים מביטים בה. מגיש התכנית, צ'ו, הוסיף: "90 אחוזים ממה שאתם רואים ברשתות החברתיות זה גוף מושלם, אבל לא ככה נראים 90 אחוזים מהעולם. יש לנו עודף שומן ושיער או חצ'קונים. אנחנו רואים להראות לילדים מגיל קטן שזה בסדר גמור. אם הילד מרגיש לא בנוח, הוא יכול לעזוב ולהצטרף למורה שלו בסטודיו, אבל היו לנו מעל 250 ילדים בקהל וזה מעולם לא קרה. אולי בהתחלה הם חששו לשאול שאלות אבל מהר מאוד הם נפתחו ושאלו שאלות לעניין".

רסמוס אנגלהרדט גונדרסן, אבין של אחד הילדים שהשתתפו בתוכנית אמר: "לא היו לנו שום הסתייגויות לגבי השתתפות הילד שלנו בתכנית. הרעיון שאנשים נראים אחרת ויש להם גוף אחר הוא משהו שהיינו רוצים שהילד שלנו יחווה ויכיר, גם אם מדובר בחשיפתו לעירום בגיל כה צעיר".

עוד מהתוכנית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully