וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"צילמתי סדרה במרוקו בלי טובות מביבי, ולפני שעשה הסכם רק כדי להאדיר את שמו"

24.1.2021 / 0:43

אחרי "בשבילה גיבורים עפים", המפיק איתן מנצורי מציג את הפרויקט השאפתני שלו עד כה - הסדרה הבינלאומית "שטח הפקר" (HOT). בריאיון, הוא מסביר למה האמריקאים כעסו שיצר סדרה על דאעש ועל הלוחמות הכורדיות ואיך התאקל שלו עם מירי רגב חשף את הרקבון של הממשלה כולה

טריילר הסדרה "שטח הפקר"/הולו

איתן מנצורי הוא אדם נחבא אל הכלים, אבל בשקט בשקט ביסס בעשור האחרון את מעמדו כאחד המפיקים הבולטים בתעשייה הישראלית. בין השאר, הרקורד שלו כולל את "פוקסטרוט", שקטף את פרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה ועורר סערה כמעט חסרת תקדים, וגם את "בשבילה גיבורים עפים", סדרה שזכתה להצלחה רבה בישראל וגם לתהודה בינלאומית, והרשימה עוד ארוכה.

כעת, מנצורי חתום על הפרויקט הכי שאפתני שלו עד כה, והפעם לא רק כמפיק אלא גם כיוצר. מדובר בסדרה "שטח הפקר", אותה יצר עם רון לשם ועמית כהן ("שעת נעילה") ומריה פלדמן ("כפולים"). למרות השמות האלה, ואף שביים אותה עודד רסקין הישראלי גם כן, זהו פרויקט בינלאומי לחלוטין שאין בו כמעט עברית או דמויות ישראליות, והוא הופק בידי ענק הסטרימינג האמריקאי הולו וגם שודר אצלו, ונוסף לכך הוקרן בעשרות מדינות אחרות.

בסוף השבוע האחרון עלתה הסדרה גם בישראל - בלעדית ב-HOT. כך, גם הקהל המקומי יוכל לעקוב אחר קורותיו של גיבורה, צעיר צרפתי בגילומו של פליקס מואטי, שהיה משוכנע כי אחותו נהרגה במזרח התיכון, עד שהוא מבחין במישהי דומה לה בדיווח חדשותי מסוריה, ויוצא לאתר אותה בעיצומה של מלחמת האזרחים. המסע שלו יפגיש אותו עם כוחות דעאש, וגם עם המיליציות של הנשים הכורדיות הנלחמות בארגון.

שטח הפקר. באדיבות HOT,
מסע אל לב המאפליה. מתוך "שטח הפקר"/באדיבות HOT
"זה לא מובן מאליו שבעידן כל כך ציני ודיגיטלי, אנשים עוזבים את כל מה שיש להם והולכים להילחם למען אידיאולוגיה"

"מריה ואני עבדנו בעבר כמפיקים בפרויקט אחר, הפכנו לחברים וחיפשנו הרבה זמן משהו שנוכל לעשות ביחד", מספר מנצורי בריאיון לוואלה! תרבות לרגל שידור הסדרה בישראל. "לכל אחד היה רעיון משלו שהוא הביא לפרויקט. אותי עניין הסיפור של חציית הגבולות, ומריה התעניינה בסיפור על בן אדם המשוכנע שראה רוח רפאים. זה בא מכך שהיא עלתה לישראל עם אימא שלה, ואבא שלה נשאר ברוסיה. היא לא השלימה עם זה כי לא ראתה אותו לפני מותו, ומשם והלאה היתה בטוחה שהיא רואה אותו ברחוב ובכל מיני מקומות".

"השפעה נוספת היתה המפגש שלנו עם איתי אנגל, שהראה לנו דברים מטורפים שצילם בסוריה. החשיפה לחומרים הללו עוררה בנו סקרנות לעסוק בשאלה מי זה האנשים שהולכים לדעאש. קל לסמן אותם כמפלצות, אבל הרי אתה צריך לעבור איזשהו תהליך כדי שתגיע למצב שאתה עורף ראשים. אתה לא נולד ככה. התחלנו לפתח את הרעיון הזה, והיה לנו חשוב שהגיבור יהיה מישהו שבא מאירופה השבעה והנינוחה ואז עושה את כל הדרך לסוריה, כדי שיהיה כאן מסע אל לב המאפליה".

אני מניח שמן הסתם עשיתם תחקיר לקראת הצילומים. מה הכי הפתיע אותך לגלות?

"קודם כל, מידת הארגון של דעאש. אולי אנחנו מדמיינים חבורת פראים, אבל הכל אצלם מאוד מודע ומתוכנן. הופתעתי גם מכמות הזרים שהצטרפו למלחמה הזו, משני הצדדים שלה. זה הזכיר לי את הסיפורים של המינגווי על מלחמת האזרחים בספרד, רק שהיום אנחנו בתקופה אחרת, וזה לא מובן מאליו שבעידן כל כך ציני ודיגיטלי, אנשים עוזבים את כל מה שיש להם והולכים להילחם למען אידיאולוגיה.

"גם הסיפור של הלוחמות הכורדיות מאוד מעניין. החברה הכורדית פטריארכלית מאוד, אבל הצבא מאפשר שיוויון מוחלט לנשים. אם הן היו נשארות בבית, הן היו נאלצות להישאר במטבח, אבל ברגע שאת מתגייסת את מקבלת שם חדש ומעמד חדש, ולא רק שלא מצופה ממך להתחתן או להקים משפחה, אלא שאסור לך כל עוד את לוחמת.

"איתי הראה לנו וידאו של לוחמת עם רובה צלפים, ובצידה עומדת אישה אחרת ועושה קולות. הלוחמים של דעאש מאמינים שאם אישה תהרוג אותם, הם לא יגיעו לגן עדן, אז ברגע שהם שומעים את הקול הנשי הזה הם תופסים את הרגליים ובורחים".

עוד בוואלה!

נטפליקס תציג השנה 71 סרטים. זה כנראה יהיה אחד המאכזבים שבהם

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אדם נחבא אל הכלים, אבל נמצא למעשה בלב התעשייה. איתן מנצורי/מערכת וואלה!, צילום מסך
"לא דמיינתי באיזה מקום נמצאת פוליטיקת הזהויות בארצות הברית. מקום שאיבד את עצמו לדעת"

שלא במפתיע, התקשורת האמריקאית לא אהבה את העובדה שיוצרים ישראלים יהודים מרשים לעצמם לספר סיפור על מלחמת אזרחים סורית ועל לוחמות כורדיות, והאשימו את "שטח הפקר" בניכוס תרבותי, פטרונות וכדומה. "לא דמיינתי באיזה מקום נמצאת פוליטיקת הזהויות בארצות הברית", אומר על כך מנצורי. "ניגשנו לסיפור כי הוא ריתק אותנו, ועשינו תחקיר מעמיק ככל האפשר, אבל הביקורות פשוט לא היו מוכנות לקבל את זה. הן היו קיצוניות וחד משמעיות - לא היה מקום לדיון, וכל ההתייחסות היתה ספציפית לגבי הנושא הזה. אני רואה בעצמי אדם ליברלי מאוד, אבל לדעתי הגלגל פה התהפך למקום שאיבד את עצמו לדעת. מה רוצים, שאף אחד לא ידבר על שום דבר שהוא לא הוא עצמו?"

המצחיק הוא שלפי פוליטיקת הזהויות הישראלית אתה דווקא בסדר, כי ההורים שלך איראנים.

"גדלתי ושירתתי בצבא בסביבה אשכנזית לגמרי, ובכלל לא חשבתי על הנושא הזה, עד שהגעתי לבית הספר לקולנוע. רק אז, התחלתי לפרשן אחורה חוויות ילדות, למשל שלא רציתי שאמא שלי תדבר עם דודה שלי בפרסית כי התביישתי מהחברים האשכנזים שלי. כך או כך, זה לא משהו שעצר אותי כיוצר או גרם לי לעשות דברים אחרת. אגב, היום אני מפתח סדרה איראנית עם יוצר איראני".

כמובן שמנצורי עדיין לא יכול לצלם באיראן וגם לא בסוריה, כך שסצינות המלחמה ב"שטח הפקר" צולמו במרוקו. "בחרנו לצלם שם ולא בישראל בגלל התמורה שמקבלים בעד הכסף", אומר המפיק והיוצר. "בישראל אין הטבות מס ושום ניסיון לעודד הפקות, והעלויות מאוד יקרות. במרוקו, המערכת עובדת עבורך".

ובראשית כל פרק מופיעה החותמת "בתמיכת בית המלוכה המרוקאי". תוכל תמיד לספר שהיית המפיק של מלך מרוקו.

"קיבלו אותי בסבר פנים יפות, וכל זה שקרה לפני שביבי מכר את אנשי הסהרה למרוקאים וסגר עוד כמה עסקאות נשק לאמריקאים. לפרגן לו על ההסכם עם מרוקו? לא אפרגן. האם ההסכם הזה הוא הדבר הכי חשוב שאפשר היה לעשות עכשיו? לא. האם זה מהלך ציני שנועד להאדיר את שמו לקראת הבחירות, הרביעיות במספר בארבע השנים האחרונות? כן. האמונה שלי בראש הממשלה ובמערכת הפוליטית שואפת לאפס, ולכן אני שווה נפש מול הדברים האלה. זה מהלכים טקטיים ציניים של אדם במלחמת הישרדות".

שטח הפקר. באדיבות HOT,
מגדל בבל. מתוך "שטח הפקר"/באדיבות HOT

את ההפקה מתאר מנצורי כמגדל בבל - "במאי ישראלי, מפיקים ישראלים וצרפתים, צוות מרוקאי בחלקו, שחקנים צרפתיים ובריטיים ועוד", הוא מספר. "דיברנו על הסט באנגלית, צרפתית, כורדית, עברית וערבית בדיאלקטים שונים. מצאתי את עצמי מתורגמן, לא בהכרח של שפות אלא של פערי תרבויות".

בצד פליקס מואטי, אפשר למצוא בסדרה גם שחקניות צרפתיות מעולות כמו מלאני תיירי וסוהיליה יעקוב. "אני חושב שהשחקנים הצרפתיים, בהיותם צרפתיים, אוהבים לדבר", עונה מנצורי כשאני שואל על פערי התרבויות בין עולם המשחק הישראלי והצרפתי. "בישראל, אנחנו באים מתרבות של רעב. אין זמן לעצור במהלך הצילומים ולחשוב מה הדמות חושבת, אז באים עם התשובות מראש. הצרפתים נוהגים להתפלפל ולהתפלסף, וזה הבדל מאוד בולט".

מעבר לביקורות בארצות הברית, קיבלת תגובות על הסדרה שריגשו אותך?

"אין לי שום נוכחות ברשתות החברתיות אז לא כל כך קל להגיע אליי, ומרגש אותי שמישהו עושה מאמצים כדי לכתוב לי. למשל, אדם שהיה לוחם כורדי ונפצע ואז ברח עם המשפחה בגרמניה, טרח לאתר את המייל שלי וכתב לי שלראשונה הוא מרגיש שקיבל ייצוג ראוי על המסך. זה מרגש אותי יותר מכל ביקורת בלה-מונד או כל עיתון יוקרתי אחר".

יצרת את "שטח הפקר" עם רון לשם ועמית כהן, והיא עולה אצלנו רק כמה שבועות לאחר תום העונה הראשונה והכה מדוברת של "שעת נעילה" פרי עטם. מאיפה יש לרון ועמית זמן להכל? ומה סוד ההצלחה שלהם?

"אני חושב שהם מאוד משוכללים ביכולת לעבוד יחד ולהשלים אחד את השני. אני לא מכיר הרבה אנשים שעושים ביניהם פינג פונג כל כך מוצלח. הם מאוד רחבי אופקים ומאוד סקרנים, ואולי הכי חשוב - הם לא סתם מוכשרים, אלא יודעים לקבל ביקורות. יש המון אנשים מוכשרים שלא מסוגלים לקבל ביקורת בונה, אבל הם אוהבים את זה, הם אוהבים לקרוא הערות ולקחת מהן נקודות לשיפור".

שטח הפקר. באדיבות HOT,
הלוחמות הכורדיות מול דאעש. מתוך "שטח הפקר"/באדיבות HOT
"מבחינה רגשית, אני נמצא איפשהו בין השמחה מכך שהיה לי יותר זמן עם הילדים, לבין זעם בלי נשלט על הממשלה הזו ועל ההתנהלות שלה"

עמית כהן חי בלוס אנג'לס. רון לשם בבוסטון ומריה פלדמן בניו יורק. מנצורי הוא היחיד מיוצרי הסדרה שחי בישראל, ובילה את הסגרים השונים בביתו בתל אביב, עם שלושת ילדיו. "מבחינה רגשית, אני נמצא איפשהו בין השמחה מכך שהיה לי יותר זמן עם הילדים, לבין זעם בלי נשלט על הממשלה הזו ועל ההתנהלות שלה", הוא אומר.

אילולא הקורונה, היינו זוכים לראות כאן על המסכים בשנה האחרונה שלושה סרטים חדשים שהפיק במסגרת החברה המשובחת שלו, סרטי ספירו, אותה הוא מנהל יחד עם יונתן דובק - "נולדתי בירושלים ואני עדיין חי" של יוסי עטיה ודוד אופק, "אחד בלב" של טליה לביא ("אפס ביחסי אנוש") ו"הנה אנחנו" של ניר ברגמן.

בדומה למפיקים אחרים, ובמהלך שעורר ביקורת ואף לעג בתקשורת, מנצורי החליט שלא להוציא את הסרטים הללו בסטרימינג, ותחת זאת לחכות שבתי הקולנוע ייפתחו, בהנחה שזה יקרה אי פעם. "מעבר להשקעה הכלכלית, הסרטים האלה הם כמו ילדים בשבילנו", הוא אומר. "אנחנו לא אולפן אמריקאי שפועל לפי שיקולים כלכליים נטו. בית הקולנוע הוא המקום המושלם לראות את שלושתם ואנחנו מקווים שהתחזיות האופטימיות יתממשו וזה יקרה בהקדם, אבל כמובן שאנחנו גם מאוד חוששים".

איך אתה מסתכל בדיעבד על פרשת "פוקסטרוט"?

"כמו הזיה, אבל כך חשבתי גם בזמן אמת. איך יכול להיות שבמדינה שמגדירה את עצמה דמוקרטית, שרה תצא נגד סרט בלי שתראה אותו? בדיעבד אני רק יכול להוסיף, שכיום יש פרספקטיבה רחבה יותר על השלטון במדינת ישראל, כי הקורונה הציפה את הריקבון של כל המערכות. היום מבינים שהכל רקוב, והסיפור גדול יותר מאשר הסערה סביב הסרט".

"ברמה הפרקטית, הסערה הזו עשתה לנו רק טוב. זה היה היח"צ הכי טוב שאפשר היה לקבל, אבל כמובן שהייתי מעדיף שתרבות תדבר בשם עצמה, ולא כי שרה משתמשת בה בתור כלי פוליטי".

איתן מנצורי. הגר בן אשר,
"רון לשם מצליח כי הוא יודע לקבל ביקורת". איתן מנצורי/הגר בן אשר

ושתי שאלות על "בשבילה גיבורים עפים". קודם כל, אי אפשר להתעלם מהדמיון בין הבסיס העלילתי שלה ושל "שטח הפקר".

"הייתי מודע לכך, אבל זה מקרי לחלוטין, כי אלה דברים שפותחו בנפרד. אגיד רק שמבחינתי, מסע בעקבות מישהו שמת או נחשב מת הוא תמיד מסע מעניין ובסיס עלילתי מוצלח".

יש סיכוי כלשהו לעונה שנייה?

"לא. מאוד רצו שנעשה עונה שנייה וגם ניסינו לפתח אותה, אבל הרגשנו שאנחנו נורא צריכים להתאמץ כדי להמציא לדמויות סיפור שיחזיק אותן, אז זה לא יקרה".


"שטח הפקר" משודרת ב-HOT 3 מדי חמישי ב-21:00, ושמונת פרקיה זמינים כבר כעת ב-HOT VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully