וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במלחמה ברצח נשים, ללבוש שחור באולפנים זה לא מספיק. אפילו לא קרוב

8.2.2021 / 9:16

למרות המחווה הסמלית של עיתונאי קשת 12, קשה להגיד שהם עשו די כדי להציב את המאבק בתופעה האיומה הזאת במקום מרכזי בסדר היום. אם באמת רוצים לעשות זאת, הגיע הזמן להתחיל לדרוש תשובות ממקבלי ההחלטות בכל ריאיון ופאנל, על חשבון עיסוק שווא בספינים וקמפיינים

בווידאו: הוארך מעצר אמיר רז החשוד ברצח אשתו; השכנים ערכו טקס לזכרה/צילום: שי מכלוף ורוני כנפו

עיתונאי חדשות 12 לבשו אתמול שחור באולפנים, מתוך כוונה להביע הזדהות עם המאבק לאלימות נגד נשים ברקע רצח דיאנה רז ביריות על ידי בן זוגה השוטר ביום שישי האחרון. לאורך משדרי האקטואליה עלו בזה אחר זה כתבות וכתבים, מגישות ומגישים, בבגדים שחורים. ברור לחלוטין ומוסכם לכל הדעות שמדובר בצעד ראוי וחשוב, אבל האם הוא מספיק? האם חדשות 12 אכן העבירו אתמול מסר משמעותי למען המאבק באלימות נגד נשים? לא ממש. רחוק מכך.

קודם כל, ברובד הסמלי לפחות, המחווה הזאת לא הייתה מפורשת. משש בערב ועד סוף המהדורה - איש כמעט לא ציין שיש כאן עניין בכלל, למעט קרן מרציאנו שהסבירה זאת, בתגובה לאורחות שהעלו את הנושא.

אבל אלה, נניח, באמת זוטות. הרי הדבר המשמעותי אינו המחווה הסמלית אלא הנכחה של התופעה האיומה הזאת והצבתה במקום מרכזי בסדר היום. הרי אחרת מראש אין טעם בכל הצעד הזה. ובכל זאת, גם אם נניח שהייתה כוונה להנכיח יותר את הנושא, קשה להגיד שהדבר הורגש במשדרי האקטואליה בערב.

אדווה דדון לובשת שחור. חדשות 12, צילום מסך
מחווה קטנה. אדווה דדון לובשת שחור/צילום מסך, חדשות 12

אמנם, עודד בן עמי שוחח עם בן דודה של רז, משה נוסבאום עדכן במהדורה בעוד כמה פרטים ולי נעים הביאה בהמשך פולו-אפ לסיפור, ששודר יותר כ-40 דקות לתוך המהדורה - לא בדיוק מיקום מרכזי. כן, זה סיקור לגיטימי והאייטמים היו הגונים, אבל זה הרי המינימום המתבקש מבחינת סדר היום. אם רצו קברניטי המערכת להמחיש לצופים את חשיבות הנושא, כפי שהביעו הבגדים השחורים, הרי שהם לא התאמצו במיוחד. וכך, למרות כל הכוונות הטובות שבעולם, המחווה של חדשות 12 הייתה שווה מעט מאוד.

את ההתייחסות המשמעותית ביותר בנושא אתמול לא הביא דווקא איש מערכת החדשות, אלא האורחות ב"תכנית חיסכון" - מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דוד ויו"ר נעמת חגית פאר. השתיים הוזמנו לדבר אמנם בכלל על מתווה החינוך - אבל לעומת חדשות 12, דווקא הן הציבו את הנושא לפני הכול. בן-דוד פתחה בזה את דבריה, ואילו פאר הזכירה שלאולפנים מגיעים עכשיו כל ראשי המפלגות, ושכדאי לשאול אותם גם על הנושא הזה ולא רק על כן-ביבי-לא-ביבי.

וזה בדיוק מה שצריך לעשות. התקשורת יכולה לעשות הרבה יותר ממה שהיא עושה בשגרה כדי להציף את הנושא לכותרות ולגרום לכך שדברים יזוזו. העיתונאים צריכים לדרוש תשובות ממקבלי ההחלטות, ולהכריח אותם לעסוק בזה בפאנלים ובראיונות הפוליטיים, על חשבון עיסוק שווא בספינים וקמפיינים: לשאול בכל ריאיון ערב כל שר כיצד הוא מתכוון לקדם את המאבק בתופעה, ולהתעמת איתו בשאלה למה התכנית הלאומית למאבק באלימות נגד נשים לא קיבלה את כל התקצוב שאושר לה בממשלה כבר ב-2017. עם כל הכבוד למחוות סמליות, בטווח הארוך - זה גם הרבה יותר חשוב ויעיל.

עוד בוואלה!

"פאתטי" או "מדהים"? צפו בהופעה של הוויקנד במחצית הסופרבול 2021

לכתבה המלאה
קרן מרציאנו לובשת שחור. חדשות 12, צילום מסך
תדרשו תשובות. קרן מרציאנו/צילום מסך, חדשות 12

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully