וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס "הנובל היהודי" יוענק השנה לבמאי הקולנוע סטיבן שפילברג

10.2.2021 / 20:15

פרס בראשית היוקרתי, המוענק מדי שנה לאינדיבידואלים ממוצא יהודי, יינתן השנה לבמאי והמפיק המוערך ("רשימת שינדלר", "לינקולן") עבור "תרומתו יוצאת הדופן לקולנוע, לחירות האדם, ומסירותו לשימור זיכרון השואה". בעבר זכו בו מייקל בלומברג, יצחק פרלמן ונתן שרנסקי

סטיבן שפילברג. פסקל לה סגרטן, GettyImages
"מסירות יוצאת דופן לשימור זכרון השואה". שפילברג/GettyImages, פסקל לה סגרטן

פרס בראשית, המכונה "הנובל היהודי", יוענק השנה לקולנוען סטיבן שפילברג - כך הוכרז הערב (רביעי). זאת, "על תרומתו יוצאת הדופן לקולנוע, לחירות האדם, ומסירותו לשימור זיכרון השואה". הפרס ניתן מדי שנה לאנשים יהודים או ממוצא יהודי, שההישגים והערכים שלאורם הם פועלים מעוררים השראה עבור הדור הבא של בני העם היהודי, ומוענק במשותף על ידי ממשלת ישראל, הסוכנות היהודית וקרן ג'נסיס.

שפילברג הוא מהבמאים המוערכים והמצליחים ביותר בעולם בדורות האחרונים. בין סרטיו ניתן למצוא דרמות היסטוריות מוערכות לצד להיטי קיץ מוערכים, ובין היתר יצירות כמו "רשימת שינדלר", "לינקולן", "פארק היורה", "אי.טי.", "מלתעות", "אינדיאנה ג'ונס", "העיתון", "מינכן" ואחרים. לצד עשייתו הקולנועית, שפילברג ייסד גם את "קרן השואה", לתיעוד עדויות של ניצולי אירועי רצח עם במאה ה-20 ברחבי העולם, לרבות בקמבודיה, רואנדה וארמניה, וכמובן מימי השואה.

לצד שלל פרסי תעשיית הקולנוע, הוא זכה גם לעיטורי כבוד לאומיים שונים ברחבי העולם, לרבות מדליית החירות הנשיאותית של ארצות הברית, אות לגיון הכבוד של צרפת, צלב הכבוד הפדרלי מטעם גרמניה, תואר "אביר כבוד" מטעם המלכה אליזבת השנייה וגם עיטור נשיא מדינת ישראל, שהעניק לו בשנת 2013 הנשיא דאז, שמעון פרס.

הקולנוען המצליח גבר על השחקנים סשה ברון כהן וגל גדות, הזמרת ברברה סטרייסנד, שופטת העליון האמריקנית אלנה קגן, הרב הראשי לשעבר של בריטניה ג'ונתן זקס ומנכ"ל חברת סיילספורס מארק בניוף.

סטיבן שפילברג. mark j. terrill, AP
"כישרון ייחודי". שפילברג/AP, mark j. terrill

הפרס, שמוענק מאז שנת 2014, הוא על סך שני מיליון דולר - סכום הנתרם למטרה פילנתרופית לבחירת חתני וכלות הפרס. הפרס הוענק עד השנה שעברה בטקס חגיגי בירושלים על ידי ראש ממשלת ישראל. ואולם, לפני כשלוש שנים החליטה השחקנית נטלי פורטמן, שנבחרה ככלת הפרס, שלא להגיע לישראל ולקבל אותו מידיו של בנימין נתניהו, כמחאה על מדיניות הממשלה, מה שעורר סערה ציבורית. תחת זאת, הוענק באותה שנה פרס מפעל חיים לשופטת רות ביידר גינסבורג, שהלכה לעולמה השנה. מאז לא הוענק עוד פרס מפעל חיים במסגרת זו, והחל מהשנה שעברה, הוסכם כי ראש הממשלה אינו מעניק יותר את הפרס.

לצד ביידר גינסבורג ופורטמן, עד כה זכו בפרס ראש עיריית ניו יורק לשעבר מייקל בלומברג, השחקן מייקל דאגלס, הכנר יצחק פרלמן, הפסל והאקטיביסט אניש קאפור, בעלי קבוצת הפוטבול "ניו אינגלנד פטריוטס" רוברט קראפט ונתן שרנסקי.

עוד בוואלה!

מפגשים מהסוג האישי: "ספילברג" הוא דוקו מקיף ואינטימי למדי על הקולנוען האגדי

לכתבה המלאה
נטלי פורטמן באוסקר. GettyImages
בחרה שלא לבוא לטקס בישראל. פורטמן/GettyImages

השנה הבחירה בזוכים נפתחה להצבעה ציבורית, כשזכות ההחלטה הסופית ניתנת לחברי הוועדה. ואולם, שפילברג זכה ברוב קולות גם כך וגם כך. קרס הפרס ציינה במיוחד כי היא "מוקירה את מסירותו יוצאת הדופן לשימור והעברת זיכרון השואה לדורות הבאים דרך פרויקטים חדשניים, ופעילותו הציבורית הענפה לשבירת מעגלי שנאה אלימים בעולם ומניעת רצח עם". יו"ר קרן הפרס, סטן פולובץ, ציין כי "פרס בראשית מבקש לחגוג את כישרונו הייחודי של סטיבן ספילברג, את מחויבותו להפוך את העולם למקום טוב יותר, ואת תרומתו חסרת התקדים ללימוד הדורות הצעירים אודות זוועות השואה".

חתן הפרס בשנה שעברה, נתן שרנסקי, בירך אף הוא את שפילברג, וציין כי הוא "שוזר באמנותיות נושאים ואלמנטים מרכזיים ביהדות בתוך יצירותיו: חשיבות הזהות ותחושת השייכות, כבוד וקבלת האחר, שמירה על האנושות בתוך עולם חסר רחמים, וכיבוד החובה המוסרית לעשות את הדבר הנכון. הכישרון שלו הופך אותם לאוניברסליים: כאשר הם מסופרים על ידי ספילברג, סיפורים אלה מתעוררים לחיים בלב ליבם של אנשים בכל רחבי העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully