וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטפליקס, איך הצלחתם להרוס את הסדרה הזאת עוד לפני שהתחילה?

עודכן לאחרונה: 8.3.2021 / 11:44

סדרה של פיצוצים מסתוריים הסעירו את יוטה ב-1985, והציבו את הכנסייה המורמונית במבוכה. סדרת הדוקו החדשה "הזייפן" מנסה לשחזר את הימים האלה, אבל בנטפליקס עשו עוול לסיפור המרתק והמורכב הזה עם כמה החלטות תמוהות במיוחד. התוצאה שטחית ודי מיותרת

טריילר לסדרה "הזייפן" ("Murder Among the Mormons")/נטפליקס

כותב שורות אלה התלונן לא פעם על רמת התרגום בנטפליקס, שנעה על הספקטרום שבין "מספקת" ל"מביכה ממש". ראוי לציין שלא מדובר בסתם ביקורת קטנונית או ניסיון שיימינג למתרגמים בשירות, חלקם מעולים. הזוי שדווקא חברת תוכן גדולה כל כך, שמשליכה כספים לכל עבר במטרה להיות הגדולה ביותר ולמתג את עצמה כרשת הסטרימינג המובילה בעולם מסוגלת לזרוק דווקא במקום כל כך קריטי לצופה כמו תרגום. זכורה לי חווית צפייה קשה במיוחד בספיישל הסטנד אפ של ג'ון מולייני מ-2018, שבו התרגום נותן פייט טוב להומור של הקומיקאי על הבמה. כך למשל, כשהוא מספר שהיה לו בחדר המעונות בקולג' פוסטר של הסרט הראשון של טרנטינו, בתרגום כתוב ש"היה לו פוסטר של אסופת כלבים". זה אפילו לא התרגום הכי מוזר באותו מופע. אלא שנראה שעם סדרת הדוקו החדשה שעלתה בשירות, בנטפליקס החליטו לקפוץ שלב אחד קדימה, ולהרוס את חווית הצפיה כבר עם תרגום שם הסדרה.

הסדרה, שנקראת באנגלית, Murder Among the Mormons (מילולית: "רצח בקרב המורמונים") מגוללת את הסיפור שהסעיר את מדינת יוטה בארה"ב ב-1985, אז שלוש פצצות הוטמנו ברחבי סולט לייק סיטי והביאו למותם של שני בני אדם. הסדרה תורגמה לעברית דווקא בשם: "הזייפן". בכך, חושפים בפנינו אנשי נטפליקס ישראל את הטוויסט של הסיפור, שמתגלה רק לקראת סוף הפרק השני. בסדרה בת שלושה חלקים, מדובר בחתיכת ספוילר, בטח כשהשם העברי פונה לקהל שברובו לא מכיר את המקרה. זה כמו - אם לעשות ספוילר לשני סרטים ידועים - שהיו מתרגמים את "החוש השישי" ל"איש מת מדבר עם ילד" או את "מועדון קרב" ל"פיצול אישיות אלים".

ולא שזה משנה יותר מדי, בעיקר מכיוון שמדובר באחת מסדרות הדוקו-פשע הפחות מוצלחות שעלו בשירות של נטפליקס בשנים האחרונות. הסדרה מספרת כאמור על סדרת הפיצוצים שהרעידו את סולט לייק סיטי, ואת התקופה שקדמה להם. באותם ימים התגלו מסמכים מסתוריים מהמאה ה-19, אז הוקמה הכנסייה המורמונית. הסדרה בונה את המתח לקראת הגילוי לגבי מי הטמין את הפצצות, כאשר בשלב מסוים נראה שבכירי הדת בעיר הם אלו שניסו להרוג את כל מי שקשור במציאת המסמכים. השם העברי, כאמור, כבר חושף בפנינו שמדובר בזיוף, דבר שלא מתגלה עד שלב מאוחר יותר בסדרה.

הזייפן, Murder Among the Mormons. נטפליקס,
מארק הופמן היה רוצח קר דם, אבל הוא לא האיש הכי מסוכן בסדרה הזאת/נטפליקס

הסיפור עולה שלב כשאנחנו מגלים שמי שאחראי לפיצוצים המסתוריים, הוא לא אחר מאשר האיש שנפצע קשה מהפצצה השלישית. מארק הופמן, מי שנחשב כיום לאחד הזייפנים המתוחכמים והמוצלחים בהיסטוריה, הצליח לעבוד גם על מלאך המוות כשניצל מהפיצוץ, אך לבסוף נתפס על ידי הרשויות. בסוף הסדרה אנחנו מגלים מה עלה בגורלו של הופמן.

הסדרה מבוימת על ידי טיילור מיסום וג'ארד הס ("נפוליאון דינמיט", "נאצ'ו ליברה"), הראשון הוא מורמוני לשעבר והשני מורמוני בהווה, דבר שבדיעבד קצת מסרס את כל היצירה. ההתייחסות להופמן כ"מייקל ג'ורדן של הזייפנים" היא מגוחכת כשמדובר בסדרה על אחת הדתות המצחיקות בעולם. בכל הדתות יש כמה אלמנטים מופרכים שצריך ממש להאמין בהם כדי להתעלם מחוסר ההיגיון שלהם. ביהדות יש את קריעת ים סוף, בנצרות יש את ישו שהולך על המים, באיסלאם יש את עליית מוחמד לשמיים - אבל אין הרבה דתות עם מאפיינים כל כך משעשעים בבסיס היומיומי שלהם כמו אצל המורמונים.

עוד בוואלה!

זאת הסדרה הכי מלאת לב של נטפליקס. זו הסדרה הכי צבועה של נטפליקס

לכתבה המלאה
הזייפן, Murder Among the Mormons. נטפליקס,
במקום להציג את הצד המבדר בקהילה המורמונית, ראינו בעיקר שחזורים של זיופי מסמכים/נטפליקס

ממש על קצה המזלג: המורמונים מאמינים שאלוהים התגלה בפני נער אמריקאי בשם ג'וזף סמית' בניו יורק במאה ה-19 והטיל עליו לכתוב את החלק השלישי של התנ"ך הנוצרי (אחרי הברית הישנה והחדשה). לפי האמונה המורמונית, ג'ו חפר בחצר שלו ומצא שם לוחות זהב ועליהם חקוקים סימנים בשפה בלתי ידועה. ג'ו השתמש באורים ותומים כדי לתרגם את הכתוב מלוחות הזהב לאנגלית, ופרסם את התוצאה כ"ספר מורמון". הספר הקדוש למורמונים מספר את סיפור מסעם של השבט ה-13 של בני ישראל לאמריקה בתקופת בית ראשון, ואת מסעו של ישו לפגוש אותם. ראוי לציין שאף אחד מלבד ג'ו לא ראה את לוחות הזהב, וכל האמונה המורמונית מתבססת על כך שג'וזף סמית' הוא נביא האל. אלפי אנשים האמינו לו במאה ה-19, כיום הם כבר מונים כמה מיליונים.

והאמונה הזאת חסרת כל היגיון היסטורי או מדעי. מעטים "כתבי הקודש" כמו ספר מורמון שעברו הפרכה מדעית מדוקדקת כל כך. מורמונים מאמינים כי האינדיאנים באמריקה הצפונים הם צאצאים של בני ישראל. הם לובשים "תחתונים קדושים" מתחת לבגדים כדי לשמור על טוהר הגוף. הם מאמינים שכל גבר צריך להתחתן עם מספר רב של נשים (לג'וזף סמית' עצמו היו 49 נשים) אך הם הפסיקו לעשות את זה בגלל התנגשויות עם השלטונות האמריקאיים. זו גם הסיבה שבשנת 1978 הם התירו לאפרו-אמריקאים להצטרף לכנסייה, למרות שבספר מורמון כתוב שאנשים שחורים קיבלו עונש מאלוהים שצבע אותם בצבע החטא. ברגע שהממשל האמריקני הודיע שהכנסייה המורמונית תפסיק לזכות להקלות מס, אלוהים פנה לנשיא הכנסייה (!) ואמר לו שהוא שינה את דעתו לגבי אנשים שחורים.

כן, המורמונים לחלוטין מאמינים שנשיא הכנסייה מדבר באופן ישיר עם אלוהים. כך למשל, ההוראה האחרונה של נשיא הכנסייה הנוכחי הייתה להפסיק להשתמש במילים "הכנסייה המורמונית" אלא לקרוא לגוף בשם הרשמי שלו: "הכנסייה של ישו וקדושי אחרית הימים". כך גם מתייחסים לכנסייה לאורך הסדרה. למען הסר ספק, ג'וזף סמית', מייסד הדת, היה "זייפן" הרבה יותר גדול מגיבור הסדרה של נטפליקס, שבסך הכל ניסה לעשות רווח קל על חשבון האמונה הדתית שהוא הכיר כל כך טוב.

הזייפן, Murder Among the Mormons. נטפליקס,
הפיל בפח את המומחים הגדולים בעולם לזיהוי מסמכים מזוייפים/נטפליקס

סיפורו של הזייפן מארק הופמן מרתק על הנייר. מדובר בבנאדם שהצליח להתל במומחים הכי גדולים של ה-FBI ולגרום להם להאמין שמסמכים שהוא יצר בחדר העבודה הקטן שלו נכתבו בכתב יד על ידי משפחתו של ג'וזף סמית', 150 שנה לפני שנולד. אלא שהזיוף שלו לא נעצר רק במסמכים. הוא הצליח לעבוד על חבריו הקרובים ביותר, על משפחתו ואפילו על מכונת הפוליגרף. לפי הסדרה, הוא "ניצח" את הפוליגרף עם הציון הכי טוב אי פעם למה שהתברר אחר כך כשקר מוחלט. הזיופים שלו לא היו תחומים רק לעניינים של הכנסיה המורמונית, והוא זייף מסמכים וחתימות "מקוריים" של גדולי האומה האמריקנית, מג'ורג' וושינגטון ועד מארק טוויין, ואפילו "מצא" שיר גנוז פרי עטה של המשוררת אמילי דיקינסון, אותו הוא כמובן כתב בעצמו. כל אלה זוכים להיות הערת שוליים בסדרה של נטפליקס, מכיוון שהיוצרים עושים הכל כדי לא להאדיר את שמו של הופמן, שבסופו של דבר ידיו מגואלות בדם.

אלא שההחלטה לא לעשות את ההשוואה בין הזיופים בעבור בצע כסף של הופמן, לאלה שנעשים מדי יום על ידי בכירי הכנסייה המורמונית, פוגעת בסופו של דבר באמינות של הסדרה. במקום לנתח את עצם המשמעות של הקלות בה ניתן לערער את כל יסודות האמונה של כנסייה שלמה על ידי דף נייר, הסדרה מתעסקת בצורה קרה ומיושנת בסיפור פשיעה שאפשר היה באותו קלות לקרוא את העובדות לגביו בויקיפדיה.

ובעיקר, זה לא כיף. אחרי המחזמר זוכה הפרסים "בוק אוף מורמון" מבית היוצר של "סאות' פארק" ו"לשבור את הקרח", קשה לראות יצירה שבמרכזה עומדת הכנסייה המורמונית שמתעלמת מכל הדברים ההזויים שקרו בשם האמונה (ציינתי כבר שמורמונים מאמינים שאלוהים וישו חיים על כוכבי לכת והם הטבילו לנצרות את אנה פרנק לאחר מותה?), ומצד שני גם לא מציגה ביקורת מינימלית על היחס של הכנסייה לזרים, על המיסיונריות הבוטה שלהם או על חוסר האמפתיה שלהם לקהילה הגאה, שלא לומר הומופוביה מובנית, שגרמה למגפה של התאבדויות בקרב מורמונים. מארק הופמן אמנם רצח שני אנשים בדם קר ומקומו בכלא, אבל בסיכומו של דבר הוא פגע בהרבה פחות אנשים מאשר אנשי הדת שמקבלים פס בדוקו של נטפליקס, כמו בחיים האמיתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully