וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי שאוהב: "המפקדת" שרטטה את אחת הדמויות המרגשות ביותר בטלוויזיה

עודכן לאחרונה: 18.5.2021 / 8:13

סדרת הלהיט של כאן לא גוללה סיפור על מישהי שמצליחה כנגד כל הסיכויים, אלא על צעירה עם כישורים חברתיים אפסיים שאיכשהו הצליחה בכל זאת להתמצב בתפקיד פיקודי בצבא ההגנה לישראל. והיא גם סיפור על צעירה אבודה, טובעת, "יצורה", שחייה הן כמיהות בלתי מושגות

המפקדת פרק 10. כאן 11, צילום מסך
מופת לכשל. "המפקדת"/צילום מסך, כאן 11

יש ל"המפקדת" כישרון לתאר מצבים מתעצמים. שילוב של בימוי, עריכה ומוזיקה שמתזמרים הכל לכדי קרשנדו, או אולי קקופוניה מאורגנת. הפרק השמיני הוא הדוגמה האולטימטיבית לכך. הבסיס נרתם למסדר מב"סית, ובו זמנית הכל תקף את נועה (אלונה סער), שנאלצה לדלג מזירה לזירה לזירה: שמרית (ליר כץ) ארבה לה באדיקות מחוץ למשרד כדי להתנצל על הנשיקה, יוגב (נועם אימבר) התקשר אליה בגלל תקרית בש"ג, היא תפסה את הסמלת (מיה לנדסמן) ואת המ"פ שלה (דור הררי) מתנשקים באיזה מחסן, וכמובן ערבה (עלמה קיני) איבדה את זה בחורשת הרמטכ"לים המצחינה מביוב.

גם הפרק החמישי הציג דוגמה מעולה ליכולת הזו של "המפקדת", כשבמהלך המטווח רצף של אירועים קטנים גרם לנועה לאבד את הסבלנות. "כולן להסתובב אלי", היא קראה, ושורה של טירוניות עם נשק טעון סבה על עקביה, זעקה "כן המ"מ" וכיוונה ישירות אל נועה ההמומה, הקפואה, את הקנים. עם האימג' המושלם הזה שיקפה "המפקדת" עד כמה הגיבורה שלה אבודה וטובעת, עד כמה היא - אם להשתמש במילה החביבה עליה עצמה - מופת לכשל.

בשני המקרים האלה, אחרים אבחנו בקלות את מה שנועה שוב ושוב סירבה לראות: עד כמה ערבה שברירית. "עשר עיניים עליה", הורה כפיר לקראת המטווח, אחרי שהמ"כית המחישה באמצעות מהדק שקורא לאמא עד כמה היא משוועת לשלה. "ערבה מתנהגת מוזר", אמרה לה ספיר ביום המסדר. "יותר מוזרה מהרגיל אני מתכוונת. אולי כדאי שתבדקי מה קורה איתה".

נועה אכן בדקה, ובכל זאת לא הבינה עד כמה מצבה של המפקדת שלה חמור, פשוט כי זו הייתה הכחשה בנוגע אליה עצמה. עבור נועה, ערבה הייתה מהרגע הראשון פרויקט, בת דמותה שלה. מישהי שהעובדה שאינה צריכה להיות בתפקידה זועקת לשמיים. המערכת טעתה והציבה אותה שם, אותה מערכת שעכשיו מינתה את נועה לתפקיד מ"מ, ועל כן יש להוכיח שהיא ראויה. "אני חושבת שעם קצת עבודה את תהיי המפקדת הכי טובה פה", אמרה לערבה ולעצמה בימיה הראשונים כמ"מ.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

המפקדת עונה 1. כאן 11, צילום מסך
שכנועים עצמיים. עלמה קינן, "המפקדת"/צילום מסך, כאן 11

אבל "המפקדת" היא לא סיפור על מישהי שמצליחה כנגד כל הסיכויים, לא במקרה של ערבה ולא במקרה של נועה. היא סיפור על צעירה עם כישורים חברתיים אפסיים, קצינה שלא סיימה השלמה בגלל סוציומטרי, שאיכשהו הצליחה בכל זאת להתמצב בתפקיד פיקודי בצבא ההגנה לישראל. והיא גם סיפור על צעירה אבודה, טובעת, "יצורה", מכמירת לב, שחייה הן כמיהות בלתי מושגות. כמו אית'ן מאלבקרקי, שחייך אליה תמיד חיוך כובש ומאז שעזב כתבה את שמו מדי יום על ידה. וכמו שמרית היפה מהתיכון, שנועה הייתה מאוהבת בה. לכן כאשר קצינת החמ"ל האפורה נתקלת בכמיהה שלפתע נמצאת בהישג ידה, אין לה אלא לאחוז בה בכל מחיר.

עכשיו, כשנועה כבר לא בתחתית שרשרת המזון החברתית, אותה שמרית פתאום כאן, תחת פיקודה. מצד אחד עדה לא נוחה למי שנועה הייתה, למי שהיא באמת, ומצד שני מושא אהבה נושן שאף מגדילה ואומרת לה שהיא לסבית. מצד אחד נחשפת ומנשקת את נועה, ומצד שני גם אומרת לה שזה היה לגמרי סתם. מצד אחד הכוח הטכני של המ"מ עליה עצום, והיא אכן מנצלת אותו לרעה שוב ושוב בצורת עונשים, ומצד שני נועה עצמה מתערערת לחלוטין ממכתב אהבה בדוי או מנשיקה אמיתית מאוד. אלונה סער מדהימה באופן שבו היא מציגה בניואנסים את סערות נפשה של נועה. יחד עם המנעדים האלה, שבעצם הם צפופים וקדחתניים כמו אותו מסדר מב"ס, היא חושפת את דמותה המאופקת והקפדנית של המ"מ, שופכת עליה כל כך הרבה אור ומפיחה בה כל כך הרבה נשמה.

עוד בוואלה!

הנשיקה עם אלונה ובכי אינטנסיבי בצילומים: כוכבת "המפקדת" בריאיון

לכתבה המלאה
המפקדת עונה 1. כאן 11, צילום מסך
נשיקה אמיתית מאוד. "המפקדת"/צילום מסך, כאן 11

כל מה שנועה עושה נועד להוכיח שהיא ראויה לתפקיד שמונתה לו, רק שבדרך לשם היא מוכיחה פעם אחר פעם את ההפך. אם בשל יחסי אנוש גרועים ואם בגלל נטייתה למלא את הפקודות היבשות כלשונן, או אפילו לכוון גבוה מדי: המחלקה נאלצה לעשות השלמות מטווח, חורשת הרמטכ"לים נותרה עזובה, המ"כיות שלה הכניסו אזרחים עבריינים לבסיס, ולבסוף היא והמ"כיות שלה איבדו את כל הטירוניות שלהן.

כחלק מהמערכה שלה להוכיח את עצמה ובשל הנוכחות של שמרית - כל אימת שמתאפשר למ"מ היא פועלת נגד האופי האנאלי שלה ומכסת"חת. וזה, באופן אירוני ומבריק, תהליך הצמיחה שעוברת נועה לאורך מחזור הטירונות הראשון בפיקודה. כדי להתאים למערכת עקומה, כזו שכל אחד יכול להיקלע בה לתפקיד פיקודי - אפילו חגית לאה מנדל יעקובי ("תנסחי, אני אחתום ואעביר הלאה"), בגילומה של גל מלכה - נועה מעקמת את עצמה.

מכאן והלאה ספוילר לפרק העשירי והאחרון של "המפקדת", שזמין ביוטיוב ובאפליקציית כאן:

המפקדת עונה 1. כאן 11, צילום מסך
ניואנסים של סערות נפש. אלונה סער, "המפקדת"/צילום מסך, כאן 11

"פעלנו לפי הכללים והנהלים", היא אומרת בדמעות לערבה בבית החולים, אולם בשלב הזה נועה כבר יודעת היטב שזה לא מספיק. הכללים והנהלים יבשים מכדי שיוכלו לשרטט באמת את ההתנהלות שלה, מה שהופך את הטבילה שלה עם הבנות בים בפרק התשיעי לפריצת דרך גם במובן המטאפורי - הגיעה העת להירטב.

כמובן, לשמרית יש תרומה גדולה לתהליך הזה, לטוב ולרע. היה נחמד לקבל סגירת מעגל קצת יותר בשרנית בין השתיים, הכרה של נועה בעוול שהסבה לשמרית כשהשפילה אותה בפני כל המחלקה. אך כדרכה העדינה של "המפקדת", וכדרכה המסוגרת של נועה, זה לא קרה. מאחורי המ"מ מושלכת ערמת שק"שים, משמשת סמל נוסף לאנדרלמוסיה שאצורה בה. בדי עמל מתעקשת שמרית לקבל מחברתה-לשעבר לכיתה משהו שהוא קצת מעבר לקורקטיות, ולבסוף מצליחה. נועה אומרת "תודה", שאפשר להניח כי חלה על יותר מאשר הכפיות בלבד. היא הייתה יכולה גם לבקש סליחה, אבל אולי אין בכך צורך. כמאמר צימר (כרמל בין האדירה): מי שאוהב, בסוף סולח.

seperator

הפרק האחרון של "המפקדת" זמין ביוטיוב, אתר כאן ואפליקציית כאן, וישודר ביום רביעי בכאן 11, אם הנסיבות יאפשרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully