וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הקורונה: צניחה אדירה בכמות הספרים המודפסים שיצאו השנה

עודכן לאחרונה: 8.6.2021 / 8:35

בשנת הקורונה נרשמה צניחה גדולה בכמות הוצאות הספרים - כשהנפגעים העיקריים הם ספרי העיון. עוד נרשמו זינוק דרמטי בהיקף הספרים הדיגיטליים ועלייה חדה בחלקם היחסי של ספרי הפרוזה והשירה - כך עולה מדו"ח הספרייה הלאומית על שנת 2020

בחור עם מסיכה קורא ספר, מאי 2020. Justin Setterfield, GettyImages
בחור עם מסיכה קורא ספר, מאי 2020/GettyImages, Justin Setterfield

הספריה הלאומית מפרסמת את נתוני הוצאת הספרים בשנה שחלפה, כמדי שנה בסמוך לשבוע הספר, והם מבטאים בין השאר את השפעת מגפת הקורונה על שוק הספרים בשנת 2020. מהנתונים עולה כי חלה בשנת הקורונה ירידה של כמעט אלפיים ספרים בכמות הספרים שהתפרסמו ביחס לשנת 2019; כ-70 ספרי ילדים, פרוזה ושירה שיצאו לאור ב-2020 עוסקים במגפת הקורונה; בשנה זו חלה עלייה של 73 אחוזים בהיקף הספרים הדיגיטליים; וחלה עלייה דרמטית בחלקם היחסי של ספרי הפרוזה והשירה.

הפגיעה בענף ההוצאה לאור התבטאה בעיקר בירידה הדרמטית בכמות הספרים שהתפרסמו בשנת 2020. בספרייה הלאומית נרשמו רק 6,487 ספרים בשנה זאת, צניחה חדה מ-8,225 שיצאו לאור שנה קודם. בכל אחת מחמש השנים הקודמות יצאו לאור הרבה יותר ספרים.

נתוני מתוך דו"ח הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים לשנת 2020. הספרייה הלאומית,
ירידה חדה בהוצאות הספרים בשנת הקורונה בהשוואה לחמש השנים הקודמות/הספרייה הלאומית

ז'אנר ספרי העיון נפגע באופן הקשה ביותר בשנת הקורונה, ובמיוחד תחום מדעי היהדות. ירידה משמעותית נרשמה גם במדעי הרוח והחברה ובמדעי הטבע. 80 ספרי משפטים יצאו לאור, וזוהי ירידה משמעותית ביחס ל-130 שיצאו בשנים קודמות.

עם זאת, מתברר מנתוני הספרייה הלאומית כי בשנת הקורונה חלה עלייה דרמטית בחלקם היחסי של ספרי הפרוזה והשירה, ז'אנר המהווה 18 אחוזים ביחס לשאר הז'אנרים. גם ספרי הדרכה, העצמה ופנאי הם ז'אנר שגידולו היחסי נמשך השנה, למרות שבפועל יצאו פחות ספרים.

עוד בוואלה!

בני ציפר: "מתנפלים על שרה נתניהו בלי סיבה, כמו שאנטישמים מתנפלים על יהודים"

לכתבה המלאה
נתוני מתוך דו"ח הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים לשנת 2020. הספרייה הלאומית,
מרבית הספרים שיצאו ב-2020 שעוסקים בנושאי קורונה הם ספרי מדעי היהדות וספרי ילדים ונוער/הספרייה הלאומית

87 אחוזים מכלל הספרים שיצאו לאור ב-2020 הם ספרי מקור, שנכתבו בעיקר בעברית, נתון קצת יותר גבוה משנים קודמות. רוב הספרים המתורגמים בשנה זאת הם מאנגלית (74 אחוזים), אחריה צרפתית (6%), גרמנית וספרדית (3%) ו-26 שפות נוספות.

בניגוד למגמת הפגיעה בהוצאות הספרים בשנת הקורונה, כמות ספרי הפרוזה לא רק שלא ירדה אלא אפילו עלתה מעט ביחס לשנה שעברה -1,813 ספרי פרוזה יצאו בשנה הלועזית האחרונה לעומת 1,750 בשנה שקדמה לה.

נתוני מתוך דו"ח הספרייה הלאומית על הוצאות הספרים לשנת 2020. הספרייה הלאומית,
עלייה דרמטית בכמות הספרים הדיגיטליים בשנת הקורונה/הספרייה הלאומית

הנושא הנפוץ ביותר בספרות השנה היה משפחה. בשליש מהספרים קשרי זוגיים הם הנושא המרכזי, 12 אחוז מספרות הפרוזה היא ז'אנר הרומן הרומנטי, וכשלושה אחוזים מהספרים ניתן להגדיר כארוטיים. 10 אחוזים מהספרים הם ספרי מתח, ריגול ופעולה.

בשנת 2020 יצאו לאור לפחות 69 ספרים מודפסים שהנושא הראשי שלהם הוא משבר הקורונה, ביניהם 25 ספרי ילדים ואחד מהם בערבית, 25 ספרי יהדות והלכה בנושאי המגפה, ו-8 ספרי שירה ופרוזה.

באופן לא מפתיע, בשנת הקורונה שבה כולנו היינו מחוברים הרבה יותר לתקשורת הדיגיטלית, גם הורחבו ההוצאות לאור הדיגיטליות. מנתונים לא סופיים שהצטברו עד כה עולה כי נרשמו 799 ספרים דיגיטליים בספרייה הלאומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully