וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במשך 12 דקות אמנון לוי ואבישי בן חיים צרחו זה על זה. דווקא שתי המילים האחרונות נתנו לי תקווה

עודכן לאחרונה: 21.6.2021 / 8:54

המפגש הטעון בין אמנון לוי וד"ר אבישי בן חיים היה שיח חירשים בווליום גבוה. הוא גרם לי להבין (שוב) כמה הטענות של בן חיים משוללות ביסוס, אבל דווקא מילות הפרידה של בן חיים הצליחו להפיח קצת תקווה

אבישי בן חיים ואמנון לוי/מתוך "חדשות 13"

"זה דו שיח של חרשים" סיכם אמנון לוי את הראיון עם דוקטור אבישי בן חיים ששודר אמש בתוכניתו "שש" (רשת 13), ובכך תיאר בצורה מדויקת 12 דקות מתישות לצפייה. המפגש בין השניים שהיה כל כך טעון עד שאני, הצופה מן הצד, הייתי צריך כוס מים, הגיע בעקבות הטור "בשירות הוד בלפוריותו" שפרסם אמש לוי ב"ידיעות אחרונות" ובו טען שאבישי בן חיים "עושה שמות בשיח המזרחי" בגלל אהבתו העיוורת לבנימין נתניהו. הטקסט של לוי, בעצמו דמות בולטת בשיח המזרחי בעשורים האחרונים, לא היה פשוט, אך הוא לא הראשון (או האחרון) שטוען שבן חיים משתמש במאבק המזרחי כדי לנסות להיטיב עם משפחת נתניהו. שעות ספורות לאחר פרסום הטור צייץ בן חיים שהוא יגיע לאולפן של לוי כדי להגיב לדברים אך נראה שהמשקעים האישיים בין מי שהגדירו אחד את השני כ"חברים לדרך", היו כבדים מכדי שהאירוע הזה יהפוך למשהו מלבד דו קרב של צעקות.

נראה שמה שהכי הפריע לאבישי בן חיים בטור שנכתב עליו, הוא הניסיון לערער על האמינות המחקרית של הטענות שלו. לוי כתב שבן חיים - דוקטור למחשבת ישראל, למי ששכח - "נמנע מלתת עובדות" לגבי תיאוריית "ישראל השנייה ובנימין נתניהו", ובדיוק בנקודה זו התחיל המפגש בין השניים, כאשר האחרון אומר שמדובר ב"קלאסיקה של דיכוי שמזלזלת בכאב המזרחי". במשך הדקות הבאות הוא ניסה לספק נתונים התומכים בכך שבישראל קיימת מערכת הגמונית שמנסה למנוע מישראל השנייה - אם אתם לא בקיאים בתיאוריה: אוכלוסיה ממוצא מזרחי שמזדהה עם הליכוד ומפלגות ימין - לקחת חלק במשחק הדמוקרטי.

השיחה בין השניים לא התפתחה מספיק בשביל להעמיק בטענות של אף אחד מהצדדים, לוי עצר את בן חיים בכל כמה שניות כדי שישיב לשאלות ויפסיק להרצות, והאורח הפגוע ממילא זעם וחזר על כך שזה לא מה שסוכם איתו על ידי עורך התוכנית. גם אחרי ששמעתי את תאוריית ישראל השנייה של אבישי בן חיים עשרות פעמים וצפיתי בסדרת הכתבות באותו השם שהכין יחד עם ברוך קרא לערוץ עשר המנוח, אני עדיין מתקשה להבין איך היא מתחברת לסיפורו של נתניהו ומאבקו במערכת המשפט. מתוך רצון אמיתי ללמוד משהו חדש, הקשבתי לנתונים של בן חיים, לדבריו לפני שנת 1977, אז חל המהפך השלטוני בישראל עם עליית הליכוד ומנחם בגין ז"ל, בתי המשפט העמידו לדין רק שלושה שרים - כולם אשכנזים. משנת 77' ועד ימינו, הואשמו כבר 20 שרים ובכירים אחרים, כולם חברים במפלגות של ישראל השנייה (ע"ע לא מפלגת העבודה ומרצ) וחלקם הגדול יוצאי עדות המזרח.

יש לי תחושה שבן חיים יודע שהסטטיסטיקה הזאת היא לא "נתונים" המספקים הסבר מניח את הדעת לטענה שלו שההגמוניה ומערכת המשפט מונעות שלטון מישראל השנייה. מבלי שאני מחזיק בשום תואר דוקטור אני יכול לחשוב על כמה הסברים אחרים והגיוניים לא פחות לטענה זו, למשל: מאז המהפך של שנת 1977 מפלגות ישראל הראשונה כמעט ולא היו בשלטון. כתוצאה מכך נציגיהם היו רחוקים ממוקדי הכוח והשררה וגם אם היו רוצים למעול באמון הציבור ולבצע עבירות כמו שוחד והפרת אמונים, כמעט ולא היו להם הזדמנויות לכך. מפלגת מרצ עליה מדבר בן חיים הגיעה לאחרונה לקואליציה אחרי יותר מ-21 שנים באופוזיציה. כל זה לא שולל או פוסל את המאבק של אבישי בן חיים למען הציבור המזרחי והעוול שנעשה לו במהלך עשרות שנים, מדובר במאבק מוצדק, רק שהוא נלקח בשבי למען אג'נדה שאינה נוגעת לו.

עוד בוואלה!

"נמאס שמדברים על פער הגילאים בינינו. הרי 90 אחוז מהגברים יוצאים עם צעירות"

לכתבה המלאה
מליאת הכנסת | השבעת ממשלה 13 ביוני 2021. ראובן קסטרו
אחד משלנו? נתניהו/ראובן קסטרו

זה אולי הזמן לגילוי נאות נוסף: אני מגיע לדיון על ישראל השנייה ובנימין נתניהו עם משקעים משלי. אבישי בן חיים מרבה לדבר על כך שנתניהו מייצג את אותן משפחות מרוקאיות, מהפריפריה, כאלה שהצביעו מאז ומעולם למח"ל ולש"ס ובבתיהם היו תלויות תמונות של המר"ן וצדיקים נוספים. וואלה, הוא מתאר את הבית של סבא וסבתא שלי זכרם לברכה. גם בלי תואר אני מכיר את האנשים האלה, צפיתי איתם ב"טיפת מזל", שמעתי על הייצוג המורכב של העולה המזרחי ב"סאלח שבתי" ושמעתי על חוסר הצדק של מפא"י ההיסטורית. למעשה, נולדתי לשם משפחה מעוברת (כן, בירון זה ביטון) כי בחיפה של שנות השמונים היה ברור שיש שמות שווים ויש שווים פחות. בדיוק מהסיבות האלה אני לא מצליח להבין איך בן חיים קושר עשרות שנים של מאבק למשפט שמתנהל על בקבוקי שמפניה ורודים וסיגרים יוקרתיים.

בנימין נתניהו אהוב על ידי חלקים רבים בציבור המזרחי. לא ערכתי שום סקר בנושא אבל יש סיכוי יותר מסביר שיש לו יותר מצביעים יוצאי צפון אפריקה מאשר מערב אירופה. האם זה הופך אותו לאחד משלנו? בפעם האחרונה שבדקתי שורשיו לא בהרי האטלס, הוריו לא שוכנו במעברה והוא מעולם לא נדרש לשנות את שם משפחתו מחשש שלא יתקבל למקום עבודה. להיפך, הוא זה שאימץ לעצמו שם וגינונים אמריקאים כאשר עזב את ישראל ועבר לחיות בארה"ב במשך מספר שנים.

אחרי שלקחתי אוויר ושתיתי כוס מים (אותה אחת שהייתה צריכה להיות אתמול באולפן), צריך להודות שהדיון על ישראל השנייה ונתניהו, ממש כמו שיחות על אמונה דתית, לא יכול להסתיים ברוח טובה. מדובר בשיח שנוגע בנימי נפשם של יותר מדי אנשים שמוכנים לעשות הכל מלבד לשמוע באמת את הצד השני. יחד עם זאת, אם בן חיים סיים אתמול את הריאיון עם לוי במילים "אוהב אותך" אולי יש כאן עוד מקום לתקווה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully