וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדשות 13 ציטטו "גורמים" שתקפו את בר-לב. יש לנו תחושה שאנחנו יודעים למה

עודכן לאחרונה: 12.9.2021 / 13:39

שידורי החדשות שסיקרו את המרדף העבירו בעיקר תחושה קשה של בלבול וחוסר נוחות, מצד אחד - ישראל נחשפה כאן במערומיה בצורה שצריכה לעורר בכל אחד מאיתנו חשש אמיתי מתנאי הכליאה של האנשים המסוכנים ביותר, מצד שני - איזה כיף שיש לנו מטרה משותפת להתאחד סביבה

זכריא זביידי במהלך הארכת מעצרו/פלאש 90, דוד כהן

משדרי החדשות של סוף השבוע הוקדשו ברובם לסיקור המצוד אחר ששת האסירים הביטחוניים שנמלטו לפני כשבוע מכלא גלבוע. שיאם הגיע עם הדיווח על תפיסתם של ארבעה מהם, בהם - כפי שהקפידו לציין על המסך - גם זכריא זביידי, מי שמוכר בצד הפלסטיני כגיבור עממי, נחשב גם כאן למעין "טרוריסט-סלב" שהתראיין לא פעם לכלי התקשורת ואף זכה לחיקוי ב"ארץ נהדרת". זביידי הואשם בביצוע פיגועי ירי באזור בית אל.

כמו באירועים חדשותיים רבים בשנים האחרונות, רצף השידורים המתמשך בחדשות 12 ו-13 היה ברובו מריחה בלתי נסבלת של הזמן, פאנל הכתבים והפרשנים הגיע בנוכחות מלאה למה שהרגיש כמו מפגש של "הנוקמים" מבית מארוול. אם חברה מסחרית הייתה לוקחת חסות על ימי השידורים האלה, היה ראוי שתהיה זאת אחת מחברות התרופות לאיזון מצב הרוח, אחרת קשה להסביר את המהירות בה עברו השידורים מדיכאון הבריחה לתחושת האופוריה של המעצר. בשלב מסוים במרדף המוזר הזה נזכרתי בשידורי מרדף הברונקו - שידור המרדף אחרי או. ג'יי. סימפסון שנמלט מכוחות המשטרה בטנדר הברונקו שלו לאחר שנחשד ברצח של גרושתו ובן זוגה, סוג של בידור עממי ומאוד אקסטרימי שקשה להוריד ממנו את העיניים ולכן גרר גם צפייה של עשרות מיליוני אמריקאים לפני כמעט שלושים שנה.

תפיסת זכריה זביידי, 11 בספטמבר 2021. ללא, מערכת וואלה!
כמו או-ג'יי. מעצר זביידי/מערכת וואלה!, ללא

כאשר הגיע המידע על המעצר המיוחל של ארבעה מהמחבלים הנמלטים, כתבי המשטרה, בהם משה נוסבאום מחדשות 12 ומאור צור מחדשות 13, העבירו פרטים מלאים על פעולות המעצר ההירואיות ונראה שמישהו שם קיווה שנשכח שרק לפני מספר ימים ברחו השישה מאחד מבתי הכלא השמורים ביותר (לכאורה) בצורה שהייתה מבישה גם מדינת עולם שלישי. לא בפעם הראשונה רצף השידורים הארוך גרם לכך שהדיון באולפנים נפתח לשיחות על תיאוריות לא מבוססות, חלק הגיעו ככל הנראה מתדרוכים של גורמים בעלי אינטרסים. כך למשל דנו בשיתוף הפעולה שקיבלו הנמלטים מערבים בישראל, עובדה שהתבררה ככל הנראה לא רק כלא נכונה אלא כמופרכת, שכן לפחות שניים מהמחבלים נתפסו לאחר מידע שהגיע ממשפחה ערבית מהעיר נצרת.

הצורך הברור של חברות החדשות להתחרות במידע שרץ במהירות ובלי בקרה ברשתות החברתיות, גורם לכתבים להעביר מידע לא מבוסס ולא מדויק ולא בפעם הראשונה. כאשר הודעות כאלה מועברות בקבוצות הווטסאפ לא עומד מאחוריהן עורכ/ת עם שיקול דעת שיכול לסנן פייק ניוז, לכן אפשר רק לצפות מכלי התקשורת שינצלו את היתרונות שיש להם ולא יצטרפו לשיח שרק יוצר יותר פילוג ומתח במדינה טעונה ממילא. לצד זאת נחשפו גם יתרונות בולטים של כתבי השטח, כמו פוראת נסאר שנראה שעבר לגור למספר ימים ביישובים שבאזור הגלבוע והצליח להביא כמה קולות מעניינים של ערביי ישראל שגרים באזור.

כחלק מהשינוי שחל ביחסי מדינת ישראל ואזרחיה הערבים ובעיקר ביצוג שלהם בתקשורת המיינסטרים, שידור המרדף אחר האסירים הזכיר שוב כמה טוב עשו בחדשות 12 כאשר צירפו לשירותם את מוחמד מג'אדלה שיושב באופן קבוע בפאנל הפרשנים שכבר התרגלנו אליו - רובו ככולו גברים לבנים ואשכנזים. מג'אדלה מיטיב להביא קולות אחרים מתוך החברה הערבית, כאלה שבמקום ליצור פאניקה אצל הציבור היהודי יכולים לפתוח מקום לדיאלוג.

עוד בוואלה!

השחקן אלון דהן הלך לעולמו בגיל 49

לכתבה המלאה
עמר בר-לב. קשת 12, צילום מסך
הלך לחדשות 12. בר-לב/צילום מסך, קשת 12

ויסלבה שימבורסקה, המשוררת הפולנייה זוכת פרס הנובל, כתבה בשירה המפורסם ש"הכל פוליטי" וכמובן שגם סיקור המרדף בערוצי החדשות היה טעון באג'נדות שונות בהתאם לגוף המשדר. צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13, פצח במונולוג טעון על הפעם בה יחסיו עם זביידי התדרדרו עד שהוא רצה לחסל אותו. בנוסף, הוצגה שם ידיעה בלעדית על כך שגורמים במשטרה מותחים ביקורת חריפה על התנהלות השר לביטחון פנים עמר בר-לב מבלי שצוין שאותו שר קרא להקמת ועדת חקירה בלתי תלויה של מחדל הבריחה. האם הדבר קשור לכך שבר-לב בחר להעניק ריאיון בלעדי למתחרים מחדשות 12? האם הדברים קשורים לכך שבחדשות 13 יש גורמים שקשורים יותר לממשלה הקודמת ולמי שעמד בראשה מאשר לממשלה הנוכחית? לא יודע, אך שווה לחשוב על זה.

נכון לכתיבת שורות אלה, שניים מהמחבלים שנמלטו עדיין חופשיים וכולי תקווה שיתפסו בהקדם ויוחזרו למקום אליו הם שייכים. עם זאת, שידורי החדשות שסיקרו את המרדף העבירו בעיקר תחושה קשה של בלבול וחוסר נוחות, מצד אחד - המדינה הכי חזקה במזרח התיכון נחשפה כאן במערומיה בצורה שצריכה לעורר בכל אחד מאיתנו חשש אמיתי מתנאי הכליאה של האנשים המסוכנים ביותר, מצד שני - איזה כיף שיש לנו מטרה משותפת ואויבים משותפים להתאחד סביבם. ואולי במקום לתת לכל אנשי החדשות להיכנס לדיונים בלתי נגמרים סביב חדשות הקורות בזמן אמת, אפשר גם להסתפק בדיווח חדשותי קר ונקי בו מובאות העובדות - כן, ממש כמו פעם. מה לעשות עם זמן המסך שהתפנה? לא יודע, נראה לי שאפילו שידורים חוזרים של "חתונמי" הם אפשרות לא רעה בכלל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully