וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדר ארכיון מעופש למרכז תרבות מרהיב: המהפך הגדול של "בית אריאלה"

עודכן לאחרונה: 25.11.2021 / 21:20

ספריית בית אריאלה בת"א הפכה למרכז תרבות הודות לשיפוץ גדול, עם חללי עבודה חינמיים לקהל, עיצוב שהכניס יותר אור למבנה ומגוון אירועי תרבות. מנהל הספרייה: "אנשים זוכרים את בית אריאלה כמקום מיושן, אבל היא עכשיו הרבה יותר מספרייה"

ספריית בית אריאלה מושקת כמרכז תרבות לאחר שיפוץ נרחב, נובמבר 2021. אמנון חורש,
ספריית בית אריאלה מושקת כמרכז תרבות לאחר שיפוץ נרחב, נובמבר 2021/אמנון חורש

בקומיקס של באטמן הופיעה בשנות השישים לראשונה דמות המשנה של ברברה גורדון. בחייה הכפולים היא הייתה מצד אחד ספרנית שחיה חיים סולידיים ופרטיים, ומצד שני החליפה את בגדי הספרנית למדים של באטגירל, ולחמה בצוות עם באטמן ורובין. ועכשיו, קבלו את הגרסה הישראלית לבאטגירל: בית-אריאלה-גירל, הספרייה שמשנה את פניה באופן קיצוני. בימים אלה מתרחש המהפך המרתק, במהלכו ספריית בית אריאלה המיתולוגית של תל אביב הופכת למרכז תרבות, או כמו שאומר הסלוגן החדש שלה: "בית אריאלה - סיפור אחר לגמרי".

הספרייה שהייתה עד כה מוקדשת כולה לספרים ולרכישת ידע השיקה את עצמה השבוע בחגיגיות כמרכז תרבות עירוני, שיאפשר לתושבים להשתמש בחלליו גם ליצירה והצגה בפני קהל. המבנה, המשתרע על פני כעשרת אלפים מ"ר, עבר בחמש השנים האחרונות שדרוג ושיפוץ מקיף בעלות כוללת של כ-72 מיליון שקלים. הספרייה המחודשת כוללת שלל חללי יצירה ועבודה, "סלון עירוני" המאפשר קיום מופעי תרבות מגוונים וסדרת אירועי תרבות. התשתיות הפיזיות והטכנולוגיות של המוסד הוותיק שודרגו. לספריות העיון וההשאלה הוותיקות נוספה ספריית קומיקס, מרחבי ישיבה נוחים ובקרוב גם בית קפה. רוב השירותים ניתנים ללא תשלום, במשך שבעה ימים בשבוע.

"בית אריאלה היום היא הרבה יותר מספרייה", אומר ד"ר אורי אליס, מנהל בית אריאלה ומחלקת הספריות בעיריית תל אביב-יפו. "אנשים זוכרים את הספרייה כמקום מיושן, מדברים כמו ארכיון העיתונות, שחיפשו בו עיתונים מתאריך הלידה שלהם לכתבת שורשים, כמקום של מיקרופילמים וריח מעופש של פעם. היום הספרייה נראית אחרת לגמרי היום. בשנים האחרונות נעשה שיפוץ ארוך של הספרייה. ואחרי שסיימנו את שנת ההרצה, הגענו לחניכה הרשמית. בשלישי היה אירוע ההשקה הראשון בסדרת אירועי ההשקה כדי לחשוף את הקהלים לטרנספורמציה שעברה הספרייה ולדברים החדשים שהיא מציעה. הרבה אנשים לא יודעים שהספרייה נראית כמו שהיא נראית. בבית אריאלה יש היום חללי עבודה מאוד מבוקשים, גם אישיים וגם קבוצתיים, מקומות נהדרים לשבת ולעבוד בהם בחינם. יש הרבה אירועים שמתקיימים מדי ערב. יש מרכז תרבות, שעושה את עונת התרבות, בנינו פה אולפן וידאו מקצועי ואנחנו משדרים באופן מקוון, יש גם אולפן פודקאסטים. חלק מהדברים האלה אנחנו מציעים לשימוש בחינם".

ספריית בית אריאלה מושקת כמרכז תרבות לאחר שיפוץ נרחב, נובמבר 2021. אמנון חורש,
ספריית בית אריאלה מושקת כמרכז תרבות/אמנון חורש

חלק מהקונספט של השיפוץ היה להכניס יותר אור למבנה.

"אדריכליות השיפוץ, רוני סלע וגנית מייזליץ-כסיף, עשו פה עבודה מדהימה והפכו את הבניין לפנינה וליצירה בפני עצמה. הן פתחו את הבניין כלפי חוץ. האידיאולוגיה של האדריכלות המקורית של המבנה הייתה לבודד את הקורא מהחוץ כדי שיוכל להתבודד עם ספרו. לכן הספרייה הייתה בנויה כמו איזה בונקר שאטום כלפי חוץ. השיפוץ פה פתח את המקום החוצה. בחלק של 'הסלון העירוני' יש עכשיו ויטרינה פתוחה שצופה אל שדרות שאול המלך, אפשר לראות את הרחוב והרחוב יכול לראות את הספרייה. כשעוברים בשעת לילה מאוחרת ורואים את האורות בוקעים מהספרייה - זה משהו אחר. מאז סוף השיפוץ הספרייה פתוחה עד עשר בערב, והחזון שלי הוא שהספרייה תהיה פתוחה 24/7, ואפשר יהיה להגיע אליה בכל שעה".

כלומר, אם למירי רגב יש מאנצ'יז לצ'כוב בשתיים בלילה - ייתכן שתוכל להשביע את הרעב ולבוא לספרייה בשעה זאת?

(צוחק) "בדיוק ככה. המטרה היא שזה יהיה משאב ציבורי. הציבור בתל אביב השקיע פה הרבה כסף ואני מחוייב להחזיר לו את ההשקעה הזאת. אם זה בשירותים של הספרייה, אם זה בפעולות תרבות שהספרייה מספקת, וזה יכול להיות גם סרטים מצוירים בשבת בבוקר בסלון העירוני וגם מופע מחול בלילה למבוגרים. וסדנאות וקייטנות וכל מה שמחזיר את ההשקעה לציבור".

כשספרייה הופכת למרכז תרבות - איפה זה מעורר דילמות? ואיפה מציבים גבול כדי לא לזלוג למקומות בידוריים מדי ולשמור על איכות המקום בכלל ועל ליבת הספרות בפרט?

"דבר ראשון, ברור שהספרות שלנו היא המרכז. בית אריאלה זה מרכז תרבות שהמוקד שלו הוא הספרות וזה כמובן מה שחשוב לנו. ואנחנו מציעים גם פעולות בתחום האדריכלות, הקולנוע, ההיסטוריה, קורסים בתחומים האלה עם טובי המרצים. מבחינת המופעים, אנחנו באמת פתוחים להכל ומוכנים לקבל הצעות מהציבור לדברים שהם רוצים לעשות בעצמם או לראות פה, כל עוד זה חינמי, אנחנו לא מארחים פה פעילות מסחרית ואם אנחנו חושבים שזה מספיק איכותי ועם מספיק עניין לציבור".

עוד בוואלה!

מאז "הארי פוטר" ג'יי קיי רולינג לא כתבה כזה ספר ילדים מהפנט

לכתבה המלאה
ספריית בית אריאלה. אמנון חורש,
ספריית בית אריאלה/אמנון חורש

לא רבים יודעים שיש יותר ספרים מתחת לאדמה מאשר ספרים גלויים מעל האדמה בבית אריאלה, ושיש שם לא מעט אוצרות.

"רוב הספרייה היא מתחת לאדמה, במחסנים, רובם לא על מדף פתוח בתצוגה. השיפוץ פינה מקום בספרייה כדי שתהפוך ממקום של ספרים למקום של אנשים. שיהיו יותר שולחנות, מקומות לשבת, חללים להעלות בהם מופעים ואירועים. רוב הספרים במחסנים, בהם הדברים שהם פחות בביקוש, יש שם גם ממש אוצרות בכספות - מכתבים וספרות קודש עתיקה. היו פה בעבר מעשי שוד מאוד מתוחכמים. יש פה את הכספת של הספרות העברית, יומני לאה גולדברג, טיוטות השירים של אבות ישורון ועוד. הכל פה במחסנים שלנו. ואגב, במסגרת אירועי ההשקה עולה פה בשיתוף פעולה עם אנסמבל עתים מופע תיאטרלי, מין סיור לילי, שהבכורה שלו תהיה בסוף החודש הזה. יוצאים לסיור לקומה מינוס שתיים, לארכיון של גנזים, עם החומרים של הארכיון, הקרנות על הקירות ושחקנית שמציגה את הדברים. קבוצות של 15 אנשים יורדים לסיור לילי".

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, הוסיף: "סיום שיפוץ ספריית בית אריאלה והשקתה הוא הדובדבן שבקצפת החזון העירוני לחידוש ושדרוג כל מוסדות התרבות בעיר. בית אריאלה המחודש, הוא לא רק שדרוג של בניין, אלא בעיקר הגדרה מעודכנת של 'ספרייה עירונית', שהפכה למרכז תרבות. לצד אולמות קלאסיים לקריאה והשאלה - ישנם גם חדרים לחזרות, ליצירה, לעבודה, או להתכנסות. כמעט כל השירותים המוצעים זמינים בחינם או בתשלום סמלי ביותר. והכל קורה במרחב נוח, מזמין, שפתוח לכל הציבור שבעה ימים בשבוע. בית אריאלה שאחרי השיפוץ הוא מנוע רב עוצמה ליצירתם של אינספור סיפורים עירוניים ואנושיים".

ספריית בית אריאלה. אמנון חורש,
ספריית בית אריאלה/אמנון חורש

בימים אלה נחנכת הספרייה כמרכז תרבות בסדרת אירועי ספרות, תרבות ופרפורמנס הפתוחים לקהל הרחב. אירוע הפתיחה התקיים שלשום (שלישי) עם פסטיבל "רגע אחד, המילה הכתובה" ובתקופה הקרובה יתקיימו עוד לא מעט אירועי תרבות מעניינים בחללי הספרייה:

29 בנובמבר: ערב הפתיחה של פסטיבל תל אביב ת"א לשירה, בניהולם האמנותי של עודד כרמלי ודוד ניאו בוחבוט, ובהשתתפות מאיר ויזלטיר, רבקה מרים, שני פוקר, ירון לונדון וחמי רודנר.

2 בדצמבר: הפנינג להשקת ספריית הקומיקס החדשה בבית אריאלה. הרצאות וסדנאות בהשתתפות תמר בלומנפלד, אנשי הוצאת "ברחש", זאב אנגלמאייר, מאיה ויהודה דביר.

9-11 בדצמבר: יריד הספר העצמאי בעריכה אמנותית של שירה חפר ויובל אביבי, במסגרתו יציגו מיטב ההוצאות לאור העצמאיות ספרים וכתבי עת למכירה בהנחות גדולות. במקביל יתקיימו אירועים ספרותיים למבוגרים ולילדים, בהשתתפות ולדימיר סורוקין (רוסיה), ג'ושוע כהן (ארה"ב), קלי לינק (ארה"ב), אליקס הארו (ארה"ב) ג'ובנה ג'ורדנו (איטליה), נורית זרחי, נעה מנהיים ושאנן סטריט.

12-18 בדצמבר: "זמן שקיעה" בעריכתו האמנותית של אור מגל: ליין אירועים שבמסגרתו הספרייה תעבור טרנספורמציה מדי ערב. האולמות יטופלו באמצעות מיצגי תאורה וסאונד של אמנים צעירים, והקהל יוזמן לחוויה יוצאת דופן של קריאה, כתיבה או לימוד בחללי הספרייה ובגלריה. בין המוזיקאים המשתתפים זואי פולנסקי, יחזקאל רז, זיו בראשי, תאי רונה, אביעד סימנס, ובין האמנים המשתתפים רוני קרני, עופר לאופר, נעמה בר-אור, יוסף משיח, רותי דה פרייס, שיר טרקו, אורן פישר, איציק אביזוהר וקארין קימל.

12 ו-16 בדצמבר: יונתן קרת ישוב לגלם את דמותה של פנינה גרוברמן, במופע מוזיקלי מצחיק, שנכתב במיוחד לבית אריאלה.

22 בדצמבר: בית אריאלה מארח את הסופרת ניקול קראוס, בשיתוף אוניברסיטת תל אביב.

23 בדצמבר: כנס משותף לבית אריאלה ולעיתון "הארץ", עם מפגשים בין היוצרים, הפעילים וההוגים המרכזיים בישראל. מטלוויזיה ועד אקלים, מהיפ-הופ ועד צדק חברתי, מהורות ועד הנכבה.

30 בדצמבר: בכורה של מופע שהוכן במיוחד לספרייה על ידי אנסמבל "עתים": מסע תיאטרלי לילי אל ארכיון מכון "גנזים" שבמרתפי בית אריאלה, הכספת הגדולה של הספרות העברית.

31 בדצמבר: מסיבה מיוחדת שאוצר אנסמבל "ציפורלה" לכבוד ערב השנה האזרחית החדשה. האירוע יכלול מערכונים ומופעים מיניאטוריים, אשר נכתבו במיוחד בהשראת החללים השונים של הבניין וכמחווה לעולם הספרות.

תכנית להמשך אירועי ההשקה בשנת 2022 טרם פורסמה, אך היא צפויה לכלול את כנס העיתונות העצמאית, אירוע בשיתוף אוניברסיטת תל אביב לציון אלף שנים לאבן גבירול ועוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully