וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניגשים אליי מבוגרים שאומרים לי 'גדלתי עלייך'. אני עונה להם 'הלו, התבלבלת'"

עודכן לאחרונה: 6.12.2021 / 17:52

דנה ברגר כבר לא נפגעת מכך שברדיו כבר לא משדרים שירים חדשים שלה כמו פעם ובריאיון לוואלה! תרבות לרגל צאת שיר חדש, היא מספרת על העבודה עם תלמידתה, למה היא מתחרטת על ההשתתפות ב"הישרדות" ("סיוט, לא שווה את הכסף") ולמה היא דווקא לא מתחרטת על העבודה עם יובל מסנר

דנה ברגר בקליפ לשירה "בגלל ש"/במאי: נמרוד פלד, צלם הקליפ: אור אזולאי

"בגלל שאתה פוגע/ בגלל שאתה חזק/ אתה הרי יודע/ בגלל שאתה בוכה/ בגלל שאתה שורד/ בגלל שאתה נסגר/ בגלל שאתה בודד/ בגלל שנכנס בך שד/ בגלל שאתה שוקע/ בגלל שאתה מביך/ בגלל שאתה משתגע/ איך שאתה משתולל/ כמה אתה נלחם/ כמה אתה נופל/ ואיך שאתה קם/ כבר לא זוכרת איך היה פעם/ לא זוכרת אם היה טעם/ כבר לא זוכרת איך היה"

כך נפתח השיר "בגלל ש" בביצוע דנה ברגר, סינגל ראשון מאלבום חדש שלה שיראה אור בתחילת 2022. על מילות השיר חתומה מיכל דגן, על הלחן ברגר ועל ההפקה המוזיקלית עמרי אמדו (צפו בקליפ לשיר - מעל). בשיר, שנוצר במהלך ימי הקורונה, יש משהו מאוד אמביוולנטי. מצד אחד, השיר כולל מילים מאוד טעונות, ומתאר אדם במילים "פוגע", "נכנס בו שד", "משתגע" ו"משתולל". מצד שני, המנגינה שלו משדרת משהו הפוך לחלוטין: היא נעימה, קצבית וקליטה.

"זו אבחנה מדויקת", אומרת ברגר בריאיון לוואלה! תרבות. "מיכל דגן המופלאה כתבה טקסט כבד וטעון סביב פרידה והתחלה חדשה בחיים שלה. אבל הלחן וההפקה המוזיקלית הכיפית הזאת לוקחים את השיר למקום שמעט ממתיק, מתיקות שמאזנת את המרירות של הטקסט. זה טריק שעושים אותו הרבה. זה משהו שעוזר לנו אולי להקליל במעט את הקושי והכובד. יש לי שירים שהם גם דיכאון בלחן וגם במילים. אבל לפעמים יש מתיקות שמתגנבת. במקרה הזה אפשר לשיר את זה בכיף".

יוצרות השיר הכירו בסדנת כתיבה שמעבירה ברגר כבר מעל לעשור, ודגן השתתפה בה כתלמידה. התלמידה הפכה לשותפה, ואחר כך גם לחברה. הן עבדו יחד במשך שנה, עד שנוצר האלבום שעל כל מילותיו חתומה דגן (למעט שיר אחד אותו כתבו יחד) ועל הלחנים והשירה ברגר. "מיכל הגיעה אליי לסדנת כתיבה", מספרת ברגר. "אני מלמדת הרבה שנים, ואני מתה על זה. אלו סדנאות שעיקרן מסעות תרפויתים פנימה, והרבה יותר מסתם לכתוב. זה קשור לחלום שלי להיות פסיכולוגית. לאחר שהקורונה השתלטה על החיים הסדנה עברה לזום. היה משהו בכל הסדנאות של התקופה ההיא, שהיו בריבועים הקטנים. כשנגמרה הסדנה מיכל ביקשה להמשיך לעבוד איתי באופן פרטני. הזמן הפנוי שנוצר בגל הקורונה אפשר לי להמשיך לעבוד איתה, להכיר אותה לעומק, להתחבר לטקסטים שלה, להכניס את עצמי למילים. זו באמת אחת ממתנות הקורונה".

דנה ברגר. זהר שטרית,
התלמידים מקנאים. דנה ברגר/זהר שטרית

גם בת המחזור המוזיקלי שלך, טל גורדון, מעבירה סדנאות כתיבה, וגם היא שיתפה פעולה מוזיקלית באלבום שלה עם תלמיד שלה, במקרה שלה הוא גם הפך לבן זוגה. מדובר בתופעה שניתן לכנות "לו רק היית קצת פחות המורה שלי"?

"זה משמח אותי. גם כשחמי רודנר מלמד הוא משתף פעולה עם תלמידים שלו. באיזשהו מקום זה טבעי. אמנם זו פעם ראשונה שאני עושה אלבום עם תלמידה שלי, אחרי עשרות סדנאות. מצד שני זה טבעי ועובד".

שאר התלמידים והתלמידות בסדנה לא קינאו?

"הם בטוח מקנאים, גם מיכל בעצמה, מתוך המקום הצנוע שלה, אני לא חושבת שבכלל העזה לחלום שדבר כזה יכול לקרות. התלמידים מקווים שאולי יהיה להם חיבור לאמן, אבל אני לא חושבת שמיכל אפילו דמיינה שיהיה לנו כזה תינוק משותף".

איך עוד עברו עלייך כמעט שנתיים של קורונה, תקופה שבחלק גדול ממנה "חוצלארץ" נשאר רק שם של להיטך ולא אופציה תיירותית?

"בן הזוג שלי ב-21 השנים האחרונות ואני הוצאנו אלבום על ההתחלה של הקורונה, מרץ 2020. זה שיבש את כל התכנון, היתה אמורה להיות הופעה חגיגית בהיכל התרבות. מה שכן קרה זה אלבום נוסף שיצרתי עם בן זוגי, שכמעט מוכן לגמרי. מבחינתי הקורונה הייתה זמן להיפתח לדברים חדשים. כשהקפיאו את ההופעות, בהתחלה לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. זה היה מבהיל בהתחלה ואחר כך נרגעתי והחלטתי להרחיב את התחומים בהם אני עוסקת. כך הגעתי לעולם מטורף של תרפיה בנשימה, וסיימתי עכשיו שנת לימודים. יש לי תעודת מטפלת דרך הנשימה בתהליך שנקרא ריברסינג. זהו עולם שלם של לפגוש את עצמנו דרך הנשימה שלנו".

עוד בוואלה!

בראש התורן: ספר הזכרונות של דן תורן מלא בהתרגשות ממוזיקה

לכתבה המלאה
דנה ברגר. זהר שטרית,
לפגוש את עצמנו דרך הנשימה. ברגר/זהר שטרית

המוזיקאית דנה ברגר כבר בת 51. היא פרצה לחיינו בצעירותה, בתחילת שנות התשעים, עם להקת בלאגן. מאז הוציאה 10 אלבומים, בהם "עד הקצה", אחד מאלבומי הרוק הישראליים הבולטים והמצליחים ביותר, וחתומה על להיטים רבים כמו "מלך", "חמימות חולפת", "מחכה לו", "לומדת לעוף", "אהבה", "עד הקצה" "יש בזה טעם", "תוך כדי תנועה" ו"אתה בא והולך".

יש לך קריירה מפוארת, היית אחת הכוכבות הכי גדולות של הרוק הישראלי, זמרת השנה עם להיטים גדולים רבים. עם זאת, כבר הרבה זמן לא היה לך להיט גדול, מאז "הנה באתי הביתה" שביצעת עם איתי פרל. זה מבאס אותך?

"אני עושה מוזיקה כמעט 30 שנה, ובקרוב מוציאה את האלבום ה-11 שלי. זה באמת מרגש. אני מופיעה הרבה, עם הלהקה ובשיתופים פעולה. אני מתה על מה שאני עושה וזה ענק, לא פחות. אני מניחה שזאת תופעה שהיא כלל עולמית, לא רק אצלנו בארץ, שבאיזשהו שלב הרדיו או תחנות מסוימות משקפות איזה הלך רוח של צעירים או ילדים. אני לא שם כרגע וזה בסדר גמור. כי הקהל שלי זה אנשים שגדלו אותי. אגב, כל מיני סבאים אומרים לי 'גדלתי עלייך' ואני אומרת, 'התבלבלת'. בהתחלה זה היה יותר מעליב. המעברים הם החלקים היותר קשים בחיים".

לפני קצת פחות מחודשיים הלך לעולמו יובל מסנר, שותפך ללהקת בלאגן. הלהקה הוקמה זמן קצר לאחר שמסנר השתחרר מהכלא בעקבות הרשעתו באונס קטינה. ערן צור אמר שהוא מתחרט על איחוד להקת טאטו עם מסנר. את חשה חרטה על הקמת בלאגן אחרי שיצא מהכלא ו/או על מיני האיחוד של הלהקה ביולי 2016?

"אני לא חשה שום חרטה. מאוד אהבתי את יובל, הוא היה חבר. עשינו מוזיקה ביחד. אי הנוחות שאני חשה היא בעיקר כלפי ההייטריות ומפלצת ההתלהמות, שיוצאת מכל פרופורציות בכל נושא, ונשארת גם אחרי שבן אדם הולך לעולמו, מבלי להתחשב במשפחה ובילדים שהותיר אחריו".

דנה ברגר. זהר שטרית,
מתה על מה שאני עושה. ברגר/זהר שטרית

באפריל 2018 ביטלת את השתתפותך בטקס יום הזיכרון הישראלי פלסטיני, שבו היית אמורה לשיר עם אמנים נוספים, יהודים וערבים, שיר שקורא לפיוס בין הישראלים לפלסטינים. מסרת שהסיבה לכך היא פניית משפחות שכולות אלייך. זו באמת הסיבה היחידה?

"זה היה סיפור עצוב מאוד מאוד אצלי, בקריירה ובחיים. בגדול אני מאוד מעריכה את פורום המשפחות השכולות, שאיבדו את היקרים שלהם משני צדי הקונפליקט. יש בזה משהו כל כך מעורר הערכה בעיני, שהזמינו אותי. מאוד רציתי לעשות את זה. הם מתעקשים לקיים את הטקס על תאריך יום הזיכרון, מבחינתם זה הדבר הכי נכון לעשות. קיבלתי פניות קורעות לב, תעשי מה שאתה רוצה אבל לא ביום הזה. ואחרי התלבטות מאוד עמוקה, עד שנהייתי חולה מהדבר הזה, ביטלתי את השתתפותי בכאב".

חברך הטוב, הזמר והמוזיקאי דן תורן, שהיה אמור להיות אחד ממבצעי השיר, צוטט ב"הארץ" בטענה שכמה מהאמנים שהתחייבו להשתתף בטקס האלטרנטיבי ספגו איומים מצד מועצות מקומיות, ונאמר להם כי אם יופיעו בטקס לא יורשו להופיע מעל במות טקסי יום העצמאות.

"הייתה המולה. אני ירושלמית עצבנית. בדרך כלל כשמאיימים עליי יוצא לי להפך. לא ביטלתי בגלל זה".

הביטול הפתיע גם בגלל שבמקרים אחרים לא פחדת לנקוט בעמדה ולבטא דעה, למשל כשהשתתפת והופעת בהפגנות בבלפור. את מרוצה מממשלת השינוי?

"האמת היא שאני די לא יודעת מה קורה מסביבי. יש לי מופע משותף עם ליהיא לפיד אז היא מספרת לי מה קורה. החלטנו מין החלטה מודעת שלא בא לנו יותר לקבל את המנות הבלתי נדלות של החדשות הרעות של ההתלהמויות והאנרגיה הכל כך קשה, ואנחנו פשוט לא רואים טלוויזיה. תראה, אני מרוצה מזה שהשלטון מתחלף, כי שלטון שלא מתחלף מועד לפורענות. אני מרוצה שהממשלה הזאת מייצגת את הגורמים השונים, למרות שזה גם הופך אותה לכזאת שקשה לקבל בה החלטות".

דנה ברגר. ראובן קסטרו
מרוצה מהממשלה. דנה ברגר/ראובן קסטרו

בקרוב ימלאו שלושים שנה ללהיט "נפלת חזק", שכתב והלחין חמי רודנר ובוצע על ידי להקתו איפה הילד. האגדה מספרת שהשיר נכתב על ירמי קפלן לאחר שאת, זוגתו לשעבר, הודעת על כוונתך להפרד ממנו. לטובת הדור שלא ידע - הנכונה האגדה?

"אני לפעמים מופיעה עם חמי ועם ירמי ועומדת ביניהם ואנחנו מדברים על זה. האגדה נכונה. כשאדם כותב שיר הוא תמיד מערבב משהו שהוא קיבל מדנה שעזבה את ירמי ושברה לו את הלב, אבל הוא מכניס מאקסיות נוספות".

איך את מסתכלת על חוויית הישרדות ממרחק השנים?

"זה היה סיוט. אימא שלי לימדה אותי ששום דבר הוא לא טעות אבל זה היה סיוט, לא שווה את הכסף. ממליצה לכל מי שמתלבט אם לעשות את זה - לא לעשות את זה".

במדינה עם כל כך הרבה חדשות, סערות, בעיות, מחלות - יצא לך בבלאק פריידי האחרון לקנות לעצמך שקט בקופסא מארץ רחוקה?

(צוחקת). "השיר 'שקט' יהיה אקטואלי תמיד. שיר מאוד אהוב. אין הופעה, מקטנה ועד גדולה, שאני לא מבצעת את השיר הזה, שמחבר אותי לישראליות שלי. שרתי את השיר הזה חמש דקות לפני רצח רבין. תמיד מתאים, תמיד רלוונטי, תמיד מפלח את הלב, ונותן גם קצת תקווה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully