וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית המשפט החליט לא להתערב בהחלטה להסיר היצירה ממוזיאון רמת גן

עודכן לאחרונה: 30.12.2021 / 21:52

נדחתה עתירת האמן דוד ריב והאגודה לזכויות האזרח נגד מוזיאון ר"ג וראש העיר כרמל שאמה הכהן, שבה דרשו לבטל את הסרת היצירה "ירושלים". השופט קבע כי "גם אם תחילת התהליך ב'חטא', אין מקום להתערבות בית המשפט". התובעים: "נזק עצום למוזיאון ולחופש האמנות"

אמנים מכסים יצירות במוזיאון רמת גן לאמנות כמחאה על הסרת יצירתו של האמן דוד ריב בהוראת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן/טלי קיים

נדחתה עתירתם של האמן דוד ריב ושל האגודה לזכויות האזרח בישראל כנגד מוזיאון רמת גן, ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן ועיריית רמת גן. בעתירה, שהוגשה ביום שני, דרשו התובעים להורות לראש העיר להודיע למוזיאון רמת גן שאין כל מניעה להציג את היצירה "ירושלים" של דוד ריב, ובעתירה התבקש בית המשפט להורות לראש העיר להימנע מלהתערב בתוכן היצירות במוזיאון.

"לטעמי", כתב השופט, "גם אם אכן תחילתו של התהליך ב'חטא' הרי יש למחול לראש העיר על כך, שכן לאחר שהפנים זאת, המשיך את התהליך באופן הנדרש בהתאם לדין ובסופו של יום, לא הוכח שהוא כפה את עמדתו על חברי הוועד המנהל אלא רק ניסה להשפיע בהתאם לסמכותו ולדין, והתקבלה החלטה של הגוף המקצועי המוסמך על פי הדין לקבל את ההחלטה עקב פגיעה ברגשות הציבור, בנימוקים שהצגת היצירה שמה לקלס את ירושלים כבירת ישראל, את הכותל המערבי הקדוש ואת הציבור החרדי, דבר שיכול לגרום לביזוי ושיסוי ואף ריב, ואין מקום להתערבות בית המשפט בהחלטה זו שלא נפל בה פגם מהותי המצדיק את התערבות בית המשפט".

השופט קובי ורדי ציין שמצד אחד העתירה הייתה מוצדקת במועד שבו הוגשה וכי היא עתירה חשובה, כי בעת הגשתה ראש העיר התערב בצורה פסולה בתוכן האמנותי של המוזיאון. עם זאת, לאחר שהיועמ"ש העמיד אותו במקומו שאין לו זכות להתערב - ראש העיר השאיר את ההחלטה לוועד המנהל של המוזיאון. הוועד המנהל התכנס לאחר מכן והגיע להחלטה להסיר את היצירה.

השופט קיבל את טענת העותרים שראש העירייה השפיע על ההחלטה להסיר את היצירה אבל הוא קובע שלא הוכח שעבר את הגבול הדק של השפעה זרה מצדו, ולכן קבע שזו לא הייתה התערבות שלו בתוכן המקצועי של הוועד המנהל. מבחינתו, בסופו של דבר הוועד המנהל, שמורכב ממגוון אנשים, הגיע להחלטה באופן עצמאי ואין סיבה משפטית להתערבות.

היצירה "ירושלים" של דוד ריב. דוד ריב, אתר רשמי
היצירה "ירושלים" של דוד ריב/אתר רשמי, דוד ריב

השופט אמנם דחה את העתירה, עם זאת, בשולי פסק הדין, השופט המליץ לוועד המנהל לשקול לנקוט בצעדים חריפים פחות כמו הצגת היצירה בחדר סגור, באופן שלא תהיה גלויה וחשופה לציבור ורק מי שירצה יוכל להיכנס לחדר, עם שלט אזהרה בכניסה אליו, שהיצירה שמוצגת בו עלולה לפגוע ברגשות הציבור, כדי להקטין את הפגיעה בחופש הביטוי מצד אחד ולהקטין את הפגיעה ברגשות מצד שני. לעותרים אין כוונה לערער על ההחלטה. את עיריית רמת גן ואת ראש העיר ייצגו עורכי הדין שחר בן עמי ומיכל רומנו ממשרד "שרקון בן-עמי אשר".

עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, מסר בתגובה: "אנו מצטערים על כך שבית המשפט לא השתכנע שהוועד המנהל של המוזיאון קיבל את ההחלטה להסיר את היצירה בשל השפעה פסולה של ראש העירייה. יחד עם זאת השופט הבהיר בפסק הדין באופן חד-משמעי, כי לראש העירייה אין סמכות להורות על הסרת יצירות אמנות או להתערב בתכני התערוכות המוצגות במוזיאון. בית המשפט אף המליץ למוזיאון לשקול את הצגת היצירה בחדר סגור ובכך לתת מענה לחופש הביטוי האמנותי ולפגיעה הקשה האפשרית בשמו של המוזיאון.

"התנהלותו של ראש העירייה והוועד המנהל של המוזיאון גרמו לפגיעה קשה בחופש הביטוי. ההשלכות של פרשה זו מרחיקות לכת ומהוות אפקט מצנן על יכולת הביטוי של האמנים בישראל. כפי שטענו בבית המשפט - זכור רק תקדים אחד לכך שוועד מנהל מתכנס כדי לדון בהסרת יצירה: בפרשת 'מלכת אמבטיה' של חנוך לוין, מועצת תיאטרון הקאמרי החליטה בשנת 1970 להוריד את ההצגה שלא נעמה לשלטונות, וההחלטה היא כתם לדיראון עולם בתרבות הישראלית. טוב יעשה הוועד המנהל של המוזיאון אם יאמץ את המלצת בית המשפט, וימזער, ולו במעט, את הנזק העצום שגרם למוזיאון ולחופש האמנות".

עוד בוואלה!

מהומה במוזיאון רמת גן: אמנים כיסו יצירות במחאה, ראש העיר דרש לחשוף אותן

לכתבה המלאה
אמנים מכסים יצירות במוזיאון רמת גן לאמנות כמחאה על הסרת יצירתו של האמן דוד ריב בהוראת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. טלי קיים, מיכל שמיר, מערכת וואלה!
אמנים מכסים יצירות במוזיאון רמת גן לאמנות כמחאה על הסרת יצירתו של האמן דוד ריב בהוראת ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן/מערכת וואלה!, טלי קיים, מיכל שמיר

ממוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית נמסר בתגובה כי הוא "מצר על הצורך בהכרעה משפטית בסוגיה זו.
הצוות המקצועי של המוזיאון וגורמים בדירקטוריון המוזיאון הביעו את דעתם על החשש מפגיעה חמורה באוטונומיה של המוסד המוזיאלי, בעקרון חופש הביטוי ובמעמד המוזיאון. יחד עם זאת, אנו מכבדים את החלטת בית המשפט ונפעל בהתאם לפסק הדין. כפי שסבר המוזיאון, להחלטה זו, עלולות להיות השלכות קשות לא רק על מוזיאון רמת גן לאמנות ישראלית, אלא על כלל המוסדות המוזיאליים ומוסדות התרבות בישראל. צעד זה עלול להכשיר את הקרקע להטלת מגבלות על הדרגים המקצועיים במוסדות התרבות השונים ולהגבלת חופש הביטוי והיצירה של אמניות ואמנים במגוון תחומי האמנות והתרבות. אנו ערים לאפשרות שיצירתו של דוד ריב עלולה לפגוע ברגשותיהם של קהלים שונים בחברה הישראלית. עם זאת, אנו מקווים שפגיעה בחופש הביטוי של יצירות אמנות והחלטות הדרג המקצועי במוזיאון ובכל מוסד תרבות תימנע, תוך התערבות מידתית ובמקרים קיצוניים בלבד".

הכרזה על ההתמודדותו של כרמל שאמה, לראשות עיריית רמת גן, כיכר אורדע, רמת גן. ראובן קסטרו
ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן/ראובן קסטרו

ביצירתו של דוד ריב שעוררה את הסערה נראה אדם חרדי מתפלל בכותל בירושלים ולצדה מופיעים הכיתובים "ירושלים של זהב" ו"ירושלים של חרא". לאחר פתיחתו מחדש של מוזיאון רמת גן עם תערוכה הכוללת את היצירה, הבחין בה ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן וטען שביצירה יש חציית גבול מביקורת לגיטימית לבוטות משסה כלפי ירושלים והכותל וגזענות כלפי חרדים. בעקבות בקשתו, היצירה הוסרה על ידי האוצר עודד אברמובסקי.

לאחר הסרתה, כ-40 אמנים דרשו מהמוזיאון להסיר את יצירותיהם או לכסות אותן. שלשום (שלישי) הגיעו למקום כ-15 מהם, שלדבריהם מייצגים כמעט את כל האמנים המציגים בתערוכה, וכיסו את רוב היצירות במוזיאון כמחאה בבדים שחורים. בהמשך אותו יום הגיע למוזיאון ראש העיר כרמל שאמה הכהן, והורה לעובדי המוזיאון להוריד באופן מיידי את הבדים. עובדי המוזיאון עשו זאת, תוך עימות עם האמנים.

ריב והאגודה לזכויות האזרח פנו לבית המשפט נגד ההחלטה להסיר את היצירה, ובתחילת השבוע קבע בית המשפט המחוזי כי הוא אוסר בצו מניעה זמני להסיר את היצירה. בנוסף קבע דיון דחוף שהתקיים אתמול. עם זאת, שאמה הכהן פעל להסרת היצירה על אף צו הביניים. היום, כאמור, קבע בית המשפט כי היצירה תוסר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully