וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא משכנעת ולא במקרה: הסדרה של דן אריאלי היא כמו מזון מהיר למחשבה

17.1.2022 / 2:20

"למה ככה?" (כאן 11), בהובלת האינטלקטואל הכריזמטי, מנסה לפרק באופן קומוניקטיבי, נהיר וקצבי את יחס בני האדם למושגים מורכבים כמו שיוויון או החלפת דעה. אלא שמרוב יומרנות ורצון לספק הסברים פשוטים ויפים לשאלות גדולות, היא מחמיצה מורכבויות ונשארת ברובד שטחי למדי

פרומו לתוכנית "למה ככה?" עם דן אריאלי/כאן 11

בזמן שלא שמנו לב, הטלוויזיה התמלאה בפסיכולוגיה, פסיכולוגים ושלל "ניסויים" טלוויזיוניים שבוחנים התנהגות של בני אדם. ייתכן שיש היום יותר מומחים להתנהגות אנושית על המסך מאשר שפים - האובססיה הטלוויזיונית הלאומית הקודמת. ככלות הכל, יש להודות שבעידן כל כך מופרע ומנוכר, מתבקש והגיוני לדבר על מה שמפעיל דינמיקה ותקשורת בין בני אדם.

המצטרף החדש לקלחת הוא דן אריאלי, כלכלן התנהגותי ואינטלקטואל-סלב אהוב ומוערך במיוחד, שהפציע השבוע בתאגיד עם "למה ככה?", סדרה תיעודית שמתמקדת בתגובות אנושיות, על בסיס מחקרים וניסויים בפסיכולוגיה התנהגותית, חלקם משוחזרים כאילוסטרציה על המסך (שקופית בסוף הפרקים מבהירה שאלה אינם ניסויים אמיתיים, שכן הדבר אסור).

פרופ' דן אריאלי, למה ככה. חיים ברגיג,
במקום לנצל את מעמדו להעמקה, מספק דיון שטחי. אריאלי/חיים ברגיג

"למה ככה?" נשענת במובהק על המוניטין של המדען הכריזמטי, המוצג מחדש בכל פרק - מוניטין שנפגע השנה בשל כמה טענות שעלו באשר למתודולוגיה ולנתונים שעליהם התבססו כמה ממחקריו, ועוררו סערה אקדמית. בסדרה שיצרו יואב שמיר וטניה אייזיקוביץ', אריאלי נעזר בניסויים, תיאוריה, אנימציה, מומחים ואפילו במחקרים על עולם החי כדי לפרק באופן קומוניקטיבי, נהיר וקצבי ככל האפשר את יחס בני האדם למושגים מורכבים כמו שיוויון או החלפת דעה. באופן כללי, כדאי לברך בעידן הפייק ניוז על תוכניות שמנגישות מדע ומחקר ומספקות מזון למחשבה. הצרה היא שבמקרה של "למה ככה", מדובר במזון מהיר.

אי-שוויון והחלפת דעה, בטח בישראל, הם עניינים טעונים, שאריאלי מתיימר לתמצת לעקרונות פשוטים. אך הניתוח שהם מקבלים במסגרת הסדרה הוא שטחי, כוללני ויומרני, שכמעט ולא לוקח בחשבון משתנים כמו היסטוריה, מקום, הבדלים תרבותיים ושלל הקשרים אחרים. התנהגות של בעלי חיים בטבע יכולה ללמד מעט מאוד על התנהגות של אדם בעיר בישראל במאה ה-21, עם כל הכבוד, והיחס האנושי לכסף ולערכים פוליטיים או תרבותיים כיום קשור באלף ואחד דברים שניסוי המדמה משחק במונופול לא ממש יכול להסביר.

עוד בוואלה!

מירי מסיקה: "לקח לי 20 שנה לומר על עצמי שאני מוזיקאית"

לכתבה המלאה

אז נכון, כשעושים כל כך הרבה זום אאוט, כולם נראים כמו נמלים, אבל כך מחמיצים את הפרטים הקטנים, שבהם כידוע אלוהים נמצא. בעולם הזה, כל הדעות הן ממילא עניין זהותי וחברתי בלבד ולא מהותי, והפרובוקציות של בני ציפר הופכות למקרה בוחן. כך אולי מקבלים הסברים פשוטים ויפים, אבל החיים כידוע הם מורכבים יותר.

הנגשת ידע ומחקר היא מעשה מסובך, בטח בטלוויזיה היפראקטיבית ובחברה שמוצפת כל הזמן בגירויים ובמידע סותר. אבל דווקא אריאלי יכול היה לנצל את מעמדו ויכולותיו כדי להוביל סדרה הרבה יותר עשירה, מעמיקה ומפורטת מאשר "למה ככה?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully