וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"יש משהו מסוכן בריאליטי מוזיקלי. זמרים זוכים לחשיפה בלי שהם יודעים מי הם"

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 10:06

אחרי שזכה ב"כוכב הבא" ושטף את המדינה בהופעות סולדאאוט, תמיר גרינברג מוציא סופסוף סינגל ראשון. בריאיון הוא מדבר על הסיכונים לזמר מתחיל שהולך לריאליטי, על הזוגיות עם זמרת הליווי שלו, על הרגע הקסום שבו כל האורות נפלו במהלך מופע ועל הסיכוי שישיר גם בעברית

תמיר גרינברג. דניאל קמינסקי,
השיר נודע לשחרר אותי. תמיר גרינברג/דניאל קמינסקי

28 בספטמבר, פארק הירקון, הופעה שלישית ברצף של זוכה "הכוכב הבא" תמיר גרינברג. מסביב רק קהל ואנרגיות. לפתע, במהלך גרסת הכיסוי של גרינברג לשיר "Fix You" של להקת קולדפליי, נפל הגנרטור או שסיפק חשמל - וכל התאורה קרסה. באופן מקרי, האורות מסביב כבו בדיוק כשגרינברג הגיע לשורה "Lights will guide you home".

"ברגע שאני שר על LIGHTS אני רואה הבזק, וכל ה-LIGHTS נפל", נזכר גרינברג בריאיון לוואלה! תרבות. "כל האורות כבו שניה אחרי שניה. המשכנו לשיר, חשבנו שזה יחזור עוד רגע. ואז קרה הדבר הכי קסום שיכול היה לקרות. כל הקהל פשוט הוציא את הטלפונים והדליק את האור. וראיתי מולי שדה. לא שדה של פרחים אלא שדה של אורות סלולריים מצד 1,500 אנשים שהאירו אותנו. זה היה רגע שלא אשכח בחיים. אחרי שהקהל האיר אותנו החלטנו להמשיך עם אורות עבודה, וכל הקהל התכנס והתקרב אלינו כי גם לא היו מסכים. ובסוף השיר השלישי שעשינו, אחרי שהאורות נכבו, ברגע שההופעה מעלה הילוך וזה ממש נהיה מסיבה, האורות פתאום התחילו לחזור. זה היה קסום כל כך, אחת ההופעה המרגשות ביותר".

והנה עוד חשמל באוויר: תמיר גרינברג מוציא את "Better", סינגל ראשון מאז שזכה בעונה השמינית של "הכוכב הבא" לפני חצי שנה. קשה להימנע מלומר: Better מאוחר מלעולם לא. גרינברג חתום על השיר כמבצע, כותב, מלחין וגם שותף בעיבוד ובהפקה המוזיקלית עם סתיו בגר (שזכור בין השאר מהשירים "Toy" ו"שני משוגעים" שיצר עם דורון מדלי). את הקליפ לשיר ביים רועי רז. היצירה מתארת את המעגליות והשגרה של החיים, המעברים מבוקר ללילה, מחושך לאור והמסר החיובי שמביע תקווה שיהיה יותר טוב.

תמיר, אתה כותב ושר: "אנחנו לא יודעים מה מזג האוויר, בייב, גם לא החזאי". זה מזכיר לי שבוב דילן אמר פעם בתכנית רדיו שלו: "סקרנים לדעת מה מזג האוויר? אתם צריכים רק להציץ מבעד לחלון, או לצאת החוצה".

"מאוד יפה מה שדילן אמר. כנראה שהוא צודק. הוא תמיד צודק. במקום להקשיב לחזאי - תקשיבו לדילן. בשיר הזה אני אומר שאני מקווה שיהיה יותר טוב. אבל המילים של השיר עצמו זה בעצם על הסרטים שאנחנו מאכילים את עצמנו כל יום, על מה יהיה ואיך יהיה. זה דבר שלא הגיוני לעשות, אין בו שום תועלת. במקום לצאת אנחנו יושבים בבית, ואומרים - בטח יש גשם בחוץ. במקום לצאת החוצה, כמו שדילן אומר, אנחנו נשארים בבית. השיר הזה נועד לשחרר אותי, ובתקווה לשחרר עוד אנשים, מהסרטים האלה, מהבעיות האלה, מחשיבת היתר הזאת שלנו, פשוט להשתחרר מהדברים האלה. ולקוות שיהיה יותר טוב. ולהיות אופטימיים, זה העניין".

בסינגל אתה ממשיך לשיר באנגלית, ובצירוף הצבע המוזיקלי המתכתב עם ג'ון לג'נד ודה וויקנד, והעבודה עם סתיו בגר - כל אלה מחדדים את התחושה שאתה בעצם קורץ לחו"ל.

"אני אגיד לך את האמת, אני פשוט לא מתעסק בזה. אני יודע שזה נשמע קצת היפי להגיד את זה. אבל אני באמת מנסה בכל הכוח שלי להתרכז ולהתמקד במה שחשוב. אתה יודע, אני באמת הרבה שנים בדבר הזה, ואני יודע מה זה להיות לא מרוכז. הייתי בארצות הברית. פגשתי את המנהל של ההוא ואת הלייבל של ההוא. גם לפני חודשיים, כשהייתי בהופעה בניו יורק, גם שם היה את מנהל הלייבל הזה ואת ההוא שעשה את ההוא, ומישהו שעשה את השיר הכי מפורסם השנה. זה לא עושה לי כלום. אם הם יאהבו את המוזיקה שלי וירצו לקדם אותה, בשמחה. אבל אני לא אפעל בגלל זה בצורה אחרת, זה יהיה ממש מסוכן".

במהלך חצי השנה שעברה מאז זכייתו, גרינברג, עוד לפני שהוציא סינגל חדש אחד, קיים הופעות מצליחות במיוחד, שהגיעו לסולד אאוט במהירות, בין היתר בהיכל התרבות בתל אביב, במשכן לאומנויות הבמה בתל אביב, בזאפה בפארק גני יהושע, בהאנגר 11 בתל אביב ובאמפי שוני.

בתקשורת לא הפסיקו להתפעל מכך שזמר שלא שחרר סינגל אחד לרדיו מאז שהתוכנית נגמרה, הצליח לפתוח קופות רבות בסולד אאוט. לי זה גרם לחשוב שבספר תולדות המוזיקה הישראלית השם שלך יוזכר בפרק שכותרתו "הסטרימינג הרג את כוכב הרדיו". אולי הרדיו כבר פחות רלוונטי?

"אני לא יודע לענות לך על השאלה הזאת. אני לא מכיר את עולם הדיגיטל כל כך לעומק. לגבי ההופעות, אני נדהם בעצמי ממה שקורה. אני מרגיש כאילו הוצאתי אלבום בתכנית. אנשים באים להופעות, שומעים את השירים, הם יודעים לשיר הכול. יש גם כאלה שבאים להופעות שלוש, ארבע וחמש פעמים ויודעים את השירים החדשים שלי בעל פה. שזה גם מטורף. זה כאילו הוצאתי אלבום ואנשים באו לראות את ההופעה של האלבום, אפילו שחלק מהשירים הם קאברים. יותר מחצי מההופעה זה שירים שאני יצרתי, והקבלה שלהם בהופעה היא דבר בכלל לא מובן מאליו. זה מוטרף לגמרי".

מה הרגע שאתה הכי אוהב בהופעה?

"שני רגעים: הרגע ששרים איתי. והרגע של סוף ההופעה, שאני מודה לקהל, ומרגיש איך עבר עליהם כל הדבר הזה. אתה ממש מרגיש אם הקהל נהנה, אם הוא רוצה עוד. יש רגע כזה קסום שאני תמיד מנסה להשהות אותו".

בת זוגך היא זמרת הליווי שלך, כרמל זורע, שהתמודדה גם היא ב"הכוכב הבא". וכך, בולנטיין דיי, במקום לצאת לבילוי רומנטי אינטימי בחג האהבה, שניכם עובדים בהופעה על הבמה בגבעת ברנר. לעבוד עם בת הזוג זה יותר מעיק או יותר כיף?

"אני אגיד לך את האמת, להופיע מבחינתי זה לא עבודה. העבודה זה כל מה שמסביב. להתראיין עכשיו אליך - זאת עבודה (צוחק). לעבוד עם בת הזוג זה נוח מאוד. נוסעים ביחד להופעות, חוזרים מהן ביחד הביתה. יש לי שעון דוד שמש אוטומטי בית, אז אין מה לדאוג. הקשר בינינו התחיל ב'הכוכב הבא', נפגשנו ממש בהתחלה של הדבר הזה, וזה קיבל חיים יותר בהופעות".

יש אנשים שהקורונה זה הדבר הכי טוב שקרה להם - מנכ"ל פייזר, חברת זום, חברי "זהו זה" - ואתה, שחזרת לארץ מארצות הברית בעקבות הקורונה, ואחרת לא היית נבחן ל"הכוכב הבא" שבה זכית.

"אני לא אגיד שהקורונה זה הדבר הכי טוב שקרה לי, יש מהו לא בסדר להגיד את זה, כי אנשים מתו. אבל אין ספק שמה שהביא אותי לארץ זה הקורונה, ואין יותר מודה ממני על הדבר הזה. זה מרגיש לי שזה היה צריך לקרות ככה. אני מבין יותר ויותר למה זה היה צריך לקרות".

עוד בוואלה!

"רבים מחבריי האמנים חוסנו בלית ברירה כדי שיוכלו לעבוד. אני לא כועס עליהם"

לכתבה המלאה
הכוכב הבא תמיר גרינברג. אורטל דהן,
הקורונה הביאה אותי לארץ. תמיר גרינברג/אורטל דהן

בריאיון לוואלה! תרבות בשבוע שעבר, המוזיקאי הענק מתי כספי חזר והביע את הסתייגותו מבוגרי הריאליטי המוזיקלי. הוא אמר: "חבל לי על כל אלה שנמצאים במצב של סינדרלה, שבשעת חצות חוזרת למציאות. אמן אמיתי לא יכול לדלג על כל כך הרבה שלבים, ושיקפיצו אותו למעמד שיא. זה לא הגיוני. הוא חייב לעבור על בשרו את תלאות ההתקדמות והאמנות, לטעות הרבה טעויות, ללמוד ולהפיק לקחים". מה דעתך?

"מצד אחד, אני מסכים לגמרי עם כל הדברים האלה שמתי כספי אמר. אני חושב שיש משהו מאוד מסוכן בריאליטי מוזיקלי, גם בחלק מהגילאים שאנשים באים לתכנית. זה בעייתי שאנשים מקבלים המון המון חשיפה והם לא יודעים מי הם. וכל הרעיון של תחרות מוזיקה הוא בעייתי. מצד שני, יש בריאליטי המוזיקלי גם הרבה יתרונות, קסם ואפשרות אם אתה בא לזה מהמקום הנכון ומקבל את זה בתור מה שזה. אין לזה חוקים. יש גם סיפורים על אנשים שבאו, לא ידעו כלום על מוזיקה, וזה פתח להם עולם. ולא כל סיפור תמיד חייב להיות סיפור הצלחה. אני מכיר אדם שהיה בתכנית, הוא לא הגיע לסוף, אבל זה פתח לו עולם של מוזיקה, הוא הכיר מלא אנשים והתחיל לעשות מוזיקה. זה גם שווה משהו. אתה לא חייב להפוך למגה סטאר".

נציין שאתה באת ל"הכוכב הבא" אחרי שנים רבות של נסיון ועיסוק במוזיקה ובאמנות. היו אפילו כאלה שטענו שאתה "מבושל" מדי לתכנית.

"שמע, אני מבין מה הם אומרים. בסופו של דבר זו תחרות. יש אנשים שיבואו עם ניסיון של 20 שנה, ובסוף תבוא מישהי כמו אלה לי ותצליח יותר, כי היא נורא מוכשרת ויש בה איזה משהו. אין לזה חוקים בסוף".

הריאליטי הקפיץ אותך הרבה מדרגות למעלה. זה לא קצת מסחרר? ולמרות שכבר הוכחת את עצמך בהופעות מצליחות מאוד אחרי התכנית, יש חשש משלב של התרסקות?

"אני לא מתעסק בזה. כמו שלא התעסקתי בזמן התכנית ולפני התכנית אני גם אחרי התכנית לא מתעסק בשום דבר חוץ מאשר במוזיקה, בלעשות את ההופעה הכי טובה ואת השיר הכי יפה. כל מה שמסביב לזה הוא כבר לא עניין שלי".

כולם בטח רוצים לדעת מה עשית עם המיליון שבו זכית. אותי מעניין גם איזה אופציות למימוש הכסף - שקלת ופסלת.

"הלוואי והייתה מגיעה מזוודה עם מזומנים. הגיע צ'ק ומדינת ישראל לקחה את האחוזים שלה. יש איזשהו מס פרס. איזה אופציות פסלתי? שקלתי לקנות חמש טסלות ופסלתי את זה. אני צוחק. אני יכול להגיד לך שאני מייעד את הכסף ומשתמש בו בשביל כל הדברים שאני צריך לעשות בשביל המוזיקה. אני יודע מה זה להילחם על היצירה, וכשיש לך את החופש האמנותי הזה פתאום זה דבר מאוד גדול. אני מקווה שאני משתמש בו בחכמה".

אתה מצטער שלא זכית בעונות קודמות של "הכוכב הבא", ובעצם הפסדת את הזכות לייצג את ישראל באירוויזיון?

"אני חושב שאני האחרון שיצטער. לא בגלל האירוויזיון אלא בגלל שאני חווה כל כך הרבה דברים מדהימים וכיפיים. אני מרגיש שהכי הרווחתי בעולם והכי טוב לי".

האירוויזיון בכלל מעניין אותך או שאתה יותר מתחבר ל"הללויה" בגרסת ג'ף באקלי מאשר ל"הללויה" של חלב ודבש?

"תתפלא לשמוע שאני אוהב את שני השירים. תשמע, אם האירוויזיון היה בא בדרך שלי, לא נראה לי שהייתי אומר לו לא. גם כשנכנסתי ל'הכוכב הבא' לא זזתי מהדרישה: 'אם אתם רוצים אותי פה - אני עושה מה שבא לי'. למזלי, הם ממש נתנו לי לעשות מה שבא לי. לא האמנתי כשזה קרה. האירוויזיון זאת הזדמנות להופיע בפני מלא אנשים. למדתי ב'הכוכב הבא' שזה לא באמת משנה הפלטפורמה שאתה נמצא בה. זה יכול להיות גם לייבל שמוציא את המוזיקה שלך, פה או באמריקה, מישהו ששם המון כסף עליך. כל עוד אתה מצליח להעביר את עצמך - ניצחת. לא משנה אם זה באירוויזיון, בכוכב הבא או באחים וורנר".

מה חשבת על מיכאל בן דוד, שזכה ב"אקס פקטור" וייצג את ישראל באירוויזיון?

"אני מאחל לו את כל ההצלחה בעולם, שיביא את האירוויזיון לישראל".

איחולי הצלחה זה נחמד, אבל חמקת מהשאלה מה דעתך עליו.

"אני לא ראיתי את התכנית, אני חייב להגיד, התקופה האחרונה די עמוסה כמו שאתה יכול לדמיין. ממה שקצת שמעתי - נשמע שהוא עשה עבודה טובה".

בחודש שעבר זכה בפרס השירה העברית ע"ש יהודה עמיחי משורר הנושא את אותו שם כמוך - תמיר גרינברג המשורר, והוא מתעסק הרבה ביצירתו במוות. מכיר את יצירתו?

"שמעתי עליו. לא יצא לי לקרוא שירים שלו. עדיין לא הזמינו אותי לכתוב פרוזה במחשבה שאני הוא. ולגבי העיסוק במוות - נראה לי שכולנו מתעסקים במוות, כך או אחרת. אבל אני מעדיף לא להתעסק ממש במוות, כפי ששומעים בשיר החדש שלי".

תמיר גרינברג. לירן בר,
מעדיף לא להתעסק במוות. תמיר גרינברג/לירן בר

מה הסיכוי שתוצא שירים גם בשפת הקודש?

"אני לא יודע. יכול להיות. תלוי לאן הרוח תנשב. אני לא שולל שאשיר בעברית. אני מחובר לאנגלית כי מאז שאני מכיר את עצמי אני שר באנגלית. אני חייב להגיש שאני כן מרגיש חיבור גדול לישראל פתאום. אין מה לעשות, מה שקורה זה מטורף, הקהלים האלה. אני פתאום מרגיש קשר מסוים, אז זה מחלחל לתוכי. אבל אני יודע להגיד לך מתי אשיר בעברית. אני אצטרך להתבשל עם זה קצת".

ואלרי, הפיינליסטית שהפסידה לך ב"הכוכב הבא", התחילה לככב בהבימה במחזמר "עוד חוזר הניגון". יעניין אותך גם לשחק בתיאטרון?

"לא כרגע. זה בטוח. אני ממש מרוכז במוזיקה, בהופעה ובהוצאה של עוד המון שירים. יש עוד דרך ארוכה. אני אישית מאוד אוהב תיאטרון. יכול להיות שאני איכנס לתיאטרון לאו דווקא מכיוון השחקן".

אחרי זכייתך ב"הכוכב הבא", איתי שטרן כתב בהארץ: "אולי נינט טייב וגרינברג נועדו זה לזה ויצליחו לכתוב שירים ממש טובים, שיהפכו אותה לזמרת ששוב אפשר לזמזם את שיריה ואותו לזמר שאפשר להטיס ללוס אנג'לס עם המלצה חמה". קיבלת את ההצעה?

"תשמע, נינט מדהימה ואדירה. כשהיא התארחה אצלי בהופעה בהיכל התרבות זה היה רגע מדהים. גם היה לנו קשר כל כך טוב וכיפי. נפגשנו אחרי זה כמה פעמים. חייתי בלוס אנג'לס שנתיים, אני יודע מה זה הקושי, אני מכיר חלק מהאנשים שהיא עובדת איתם. אני מבין מה זה להיות שם. היא עשתה את מה שהיא עשתה, ואני כל כך אוהב אותה, מאמין בה ותומך במה שהיא רוצה לעשות. זה החיים שלה. אם ייצא לנו לעשות משהו ביחד זה יכול להיות אדיר. לגבי השירים, כל אחד צריך לעשות את מה שעושה לו טוב, בלי קשר להצלחה ולכל דבר אחר. אם היא עושה משהו שעושה לה טוב אז אף אחד לא יכול להגיד לה כלום".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully