וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס ישראל לאמנות הבמה לשנת תשפ"ב יוענק לשחקן עודד קוטלר

עודכן לאחרונה: 24.3.2022 / 18:21

מאחורי קוטלר בן ה-84 עשרות שנים של פעילות בתיאטרון הישראלי. בין היתר, הוא יזם את פסטיבל עכו לתיאטרון אחר וניהל אמנותית את פסטיבל ישראל. לפי חברי הוועדה, הפרס הוענק לו "על פועלו והישגיו פורצי הדרך כשחקן, במאי ומנהל אומנותי במשך יותר מ-60 שנה"

השחקן והבמאי עודד קוטלר נואם באירוע מחאה נגד הקפאת התרבות בימי הקורונה שהתקיים ברחבה שליד התיאטרון הערבי עברי ביפו, 29 באוקטובר 2020/סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: וואלה! NEWS

פרס ישראל לאמנות הבמה לשנת תשפ"ב יוענק לשחקן עודד קוטלר - כך מסרה היום (חמישי) ועדת הפרס. קוטלר שיחק וביים בעשרות הצגות - בהן "חפץ", "פופקורן", "מלאכת החיים", "משחקים בחצר האחורית", "סינית אני מדברת אליך" ואחרות - והיה שותף להקמת תיאטראות ופסטיבלים חשובים.

בראש ועדת הפרס עמד אבי נשר, והיו חברים בה גם יונה אליאן, טליה פז ורוני קובן. לפי חברי הוועדה, הפרס הוענק לקוטלר בן ה-84 "על פועלו והישגיו פורצי הדרך בתחום התיאטרון הישראלי כשחקן, במאי ומנהל אומנותי. קוטלר ייסד וניהל ויצר מסגרות חלוציות, שנתנו מקום למגוון קולות, הרחיבו את גבולות הרוח הישראלית, ואפשרו את התפתחותה ושגשוגה של המחזאות הישראלית המקורית".

"קוטלר, שמופיע, בהצלחה ובכישרון מרובים, על הבימות שלנו כבר יותר מ-60 שנה, ממשיך לחדש, לרענן ולהעשיר עד היום את הסיפור הישראלי", הוסיפו השופטים.

עודד קוטלר. ראובן קסטרו
"הישגים פורצי דרך". עודד קוטלר/ראובן קסטרו

קוטלר שיחק כבר כנער בתיאטרון הנוער "קלעים" ואף בתיאטרון אהל, ובהמשך התגייס ללהקת פיקוד המרכז, משם המשיך לבצל ירוק ולתיאטרון הקאמרי. אחרי שיצא ללימודים בניו יורק בשנות ה-60, הוא שב לקאמרי ואף ביים בתיאטרון.

בשנת 1964 פרש מהתיאטרון כדי להקים את "במת השחקנים", קבוצה שכעבור כמה שנים הצטרפה לתיאטרון חיפה - אותו גם ניהל אמנותית. "תחת ניהולו, נתגלו מחזאים כיהושוע סובול, יוסף בר-יוסף, הלל מיטלפונקט, דני הורוביץ, יעקב שבתאי, חנוך לוין, ואחרים, שהפכו לעמוד השדרה של המחזאות בישראל ובכך שינו למעשה את פני התיאטרון ממסגרות של רפרטואר אקלקטי, לבחירה של יצירה מקורית", נכתב במסמך קורות החיים שצורף להחלטת הוועדה.

עוד בוואלה!

עודד קוטלר: "לאומנות קיצונית היא קללה איומה, שאין לה מרפא אלא בחילופי שלטון"

לכתבה המלאה

במקביל לעבודתו בתיאטרון חיפה, הוא היה אחד ממקימי מחלקת הדרמה ברשות השידור, וב-1980 יזם את הקמת פסטיבל עכו לתיאטרון אחר. בהמשך הקים גם את המרכז התיאטרוני נווה צדק, שם אף הוביל את המאבק לביטול הצנזורה הממשלתית על מחזות. באמצע שנות ה-80 קוטלר גם שימש כמנהל האמנותי של פסטיבל ישראל. עוד שימש כמנהל האמנותי של אנסמבל הרצליה.

עודד קוטלר. מגד גוזני
עשרות שנים של פעילות. עודד קוטלר/מגד גוזני

בנוסף לפעילותו בתיאטרון, הוא שיחק בכמה סרטי קולנוע, ביניהם "כל ממזר מלך", "שלושה ימים וילד" - שעליו זכה בפרס השחקן הטוב ביותר בפסטיבל קאן בשנת 1968 - ו"מיכאל שלי" בבימויו של דן וולמן על פי ספרו של עמוס עוז. בטלוויזיה שיחק בין היתר בסדרה "אסתי המכוערת" ובסדרת ההמשך שלה, "אלביס, רוזנטל והאישה המסתורית", וב-2010 שיחק בסדרה "חסמבה דור 3" בתפקיד ירון זהבי, מפקד "חסמבה".

קוטלר היה נשוי למשוררת תרצה אתר ולשחקנית לאורה ריבלין, ובעשורים האחרונים הוא נשוי לאורדית עצמון. יש לו שלושה ילדים, בהם גם השחקנית נינה קוטלר.

ביוני 2015 נקשר שמו של קוטלר למה שכונה "נאום הבהמות". בעת שנאם בכנס של פורום מוסדות התרבות, אמר קוטלר בעודו פונה לשרת התרבות, מירי רגב: "תארי לך, גברת רגב, את עולמנו-עולמך שוקט, ללא ספר, ללא מוזיקה, ללא פואמה, עולם שאין מפריע בו, אין מפריע ללאום לחגוג 30 מנדטים שאחריהם צועד עדר של בהמות מלחכות קש וגבב".

קוטלר ספג גינויים רבים על הדברים. "השימוש בדברים שאמרתי בכנס האמנים ביפו, כאילו מצביעי הליכוד הם בהמות, הוא ציטוט מסולף ושקרי, שהומצא על ידי מי מהם שרוצה לנגח", אמר בריאיון לוואלה!, "מה שאמרתי בקצרה הוא שבמדינה בה מצנזרים אמנות תתקבל אמנות מיובשת בבחינת קש וגבבה, שכמו בהמות נאלץ לאכול".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully