וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המוזיקה היא הנשק שלנו": ריאיון עם נציגת אוקראינה לאירוויזיון

עודכן לאחרונה: 6.4.2022 / 9:04

החברים שמתו בקרב ("זה חייב להיפסק"), האכזבה מה-EBU ("לקח זמן עד שהחרימו את רוסיה"), הביקורת על ישראל ("צריכה לעזור") והמאבק דרך אמנות ("הנשק זאת המוזיקה"). ריאיון ראשון מאז המלחמה עם קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון שתופיע ב-"Israel Calling"

להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022, בחזרה בתל אביב לקראת השתתפותה באירוע "Israel Calling", אפריל 2022/גיא יחיאלי

"התנדבתי במלחמה על הגנת פרברי קייב, הותקפנו על ידי נשק האויב הרוסי, הרכב נהרס ואנשים מתו", אומר לוואלה! תרבות מיקולה קוצ'ריאבי, מנהל להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון, בריאיון ראשון של הלהקה לכלי תקשורת ישראלי מאז הגעתם לישראל. "עדיין לא ברור כמה מתו בקרב הזה כי הרשימה לא סופית. חשוב לעצור את זה ולמנוע מזה לקרות שוב באוקראינה ובשאר העולם. המין האנושי חייב להגן עלינו ועל ילדינו מדברים כאלה".

מה התפקיד החשוב יותר של מוזיקאים בזמן מלחמה: לשיר או להילחם?

נגן הקונטרבס של קאלוש אורקסטרה, איהור דידנצ'וק: "אנחנו יכולים להילחם דרך מוזיקה. אנחנו לא נלחמים עם רובים. הנשק שלנו הוא המוזיקה. אני עושה את מה שאני יכול לעשות. אמנם אני לא עומד עם נשק בחזית, אבל המשימה שלי היא לעשות מוזיקה ולדבר על אוקראינה, זה מה שאני יכול לעשות".

איוון קלימנקו, המפיק המוזיקלי של הלהקה: "אם מישהו מחברי הלהקה היה מחזיק עכשיו נשק ונלחם במלחמה, כמה זמן הוא יכול היה להחזיק מעמד? אבל המוזיקה שהם יעשו תחזיק מעמד הרבה יותר זמן ויוכלו לעשות הרבה יותר. זה דבר רציני, ההופעה על הבמה, לעודד את רוחם של אנשים ולתמוך בהם דרך המוזיקה. אם נילחם דרך מוזיקה זה יהיה יותר יעיל ויביא יותר תוצאות. ובכל אופן היו בצוות של הלהקה כאלה שנלחמו בשטח".

להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022, בצילומי הגלוייה שלה לתחרות, בירושלים, לפני השתתפותה באירוע "Israel Calling", אפריל 2022. גיא יחיאלי,
המוזיקה תחזיק מעמד יותר זמן. קאלוש אורקסטרה/גיא יחיאלי

חברי להקת הראפ האוקראינית קאלוש אורקסטרה (Kalush Orchestra) נפגשו אחד עם השני לראשונה מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה - כאן בישראל, מאחר שלא יכלו לעשות זאת קודם במדינתם מוכת המלחמה. קצת לפני שייצגו את מדינתם בתחרות בחודש הבא בטורינו, איטליה, עם השיר "Stefania", הם הגיעו לישראלי להופיע באירוע "Israel Calling". אירוע המיני אירוויזיון, ביוזמת והפקת טלי אשכולי, יתקיים מחרתיים (7 באפריל) בהיכל מנורה מבטחים תל אביב, לצד 23 נציגי מדינות מכל רחבי אירופה המשתתפות באירוויזיון.

נפגשתי עם חברי הלהקה אמש בבית מלון בתל אביב, לאחר שקיימו בעיר חזרה ראשונה מאז בחירתם כנציגי אוקראינה לאירוויזיון. היום (שלישי) צילמו בבניין הסוכנות בירושלים את הגלויה המסורתית לתחרות (בגלל הקורונה החלק הזה, שפעם צולם על רקע נופים, עבר למסך ירוק), וצילום גיבוי לחלק של מצעד הדגלים בתחרות, שמצולם למקרה שהאמנים לא יוכלו להגיע פיזית. הסיבה שכל זה צולם בארץ ולא באוקראינה היא שבמדינתם חברי הלהקה, הגרים במרוחק זה מזה, לא יכלו להיפגש במשך החודש וחצי האחרון בגלל המלחמה. לאחר הצילומים האלה נפגשה הלהקה עם צעירים אוקראינים שעלו או נפלטו מאוקראינה ומתגוררים במרכז הקליטה של הסוכנות היהודית, כדי לחזק את המורל שלהם בימים לא קלים אלו.

"הפעם הראשונה שנפגשנו מאז שהתחילה המלחמה הייתה בטיסה לישראל, לפני זה קיימנו חזרות און ליין, כשלא היינו אחד ליד השני פיזית", אומר לוואלה! תרבות הרפאר אולה פסיוק, מייסד להקת קאלוש, בריאיון ראשון שקיימנו עם הלהקה אמש בבית המלון בתל אביב בו הם שוהים. "התרגשנו לפגוש אחד את השני שוב אחרי שלא נפגשנו זמן כה ארוך, ולהתחיל בחזרות. לא היה קל להביא אותנו לישראל אבל קיבלנו אישור לטוס ולחזור לזמן מה".

העולם כולו זועזע לראות את הטבח שביצעו הרוסים בעיר בוצ'ה, פרבר של קייב, במדינתכם. על פי השלטונות באוקראינה, מתו יותר מ-300 תושבים במהלך, רוסיה הואשמה בהוצאה להורג של אזרחים, וגופות הוטלו ברחוב. מה התחושה שלכם בעקבות זה?

"אנחנו מרגישים הכי גרוע בעולם. זה הגיע מאוד קרוב אלינו. כשאתה דואג לקרובים אליך, כשאתה לא יכול להיות בטוח אם בבוקר הם עדיין יחיו, זה ממש נורא. בעיר שלי (העיר קאלוש, על שמה קרויה הלהקה - ש"ב) יש ארבע פעמים ביום אזעקות. הרבה אנשים קרובים אליי נמצאים בצבא או עסוקים בהגנה. אף אחד לא נמצא בהגנה מלאה כרגע. אנחנו מאוד רוצים לקרוא לכל מי שמכיר את המצב וגם לכל מי שלא מכיר להתחיל לעזור לנו. אנחנו באמת זקוקים לעזרה הזאת. אנחנו צריכים שאנשים ישמיעו את קולם, ושיהיו מאמצים מאוחדים להביא את המלחמה הזאת לסיומה כמה שיותר מהר".

עוד בוואלה!

מיכאל בן דוד: "אני פוחד שיסלקו אותנו מהאירוויזיון אם תפרוץ אצלנו מלחמה"

לכתבה המלאה
להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022, לאחר נחיתתה בנתב"ג לקראת השתתפותה באירוע "Israel Calling", אפריל 2022. גיא יחיאלי,
להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022, לאחר נחיתתה בנתב"ג לקראת השתתפותה באירוע "Israel Calling"/גיא יחיאלי

לאיגוד השידור האירופי לקח זמן עד שנענה לקריאות וללחצים להחרים את רוסיה מהאירוויזיון. בתחילה, כפי שהוא נוהג מתחילת דרכו, האיגוד המפיק את התחרות הכריז שזוהי תחרות מוזיקה שאינה קשורה לפוליטיקה. הם חיכו יותר מדי זמן בגירוש רוסיה לדעתכם? באמת אפשר להפריד בין מוזיקה לפוליטיקה במקרים כאלה?

"אולי באמת לקח יותר מדי זמן עד שאיגוד השידור האירופי החרים את רוסיה מהאירוויזיון, אבל אני שמח שזה קרה. לדעתי, אמנות ופוליטיקה קשורות. ואני קורא לארגונים בינלאומיים שונים להחרים את רוסיה כי זה יכול להראות לאזרחים הרוסים שמה שקורה הוא טעות, ואם יש רוסים שלא מסכימים עם מה שעושה מדינתם - הם יושפעו מסנקציות כאלה".

בעקבות המלחמה באוקראינה, זכיתם מן ההפקר במידה מסוימת ושירכם הגיע למקום הראשון בסיכויים הזכייה בדירוגי סוכנויות ההימורים. אתה אוהב את זה שחלק מהקהל יצביע לכם רק בגלל תקיפת רוסיה או שמעדיף שיצביעו רק לשיר שהם הכי אוהבים ללא שיקולים אחרים?

"אני לא יכול להגיד בוודאות מה השפיע על סוכנויות ההימורים. נכון, כרגע אנחנו בפסגה. אבל עוד לפני המלחמה היינו בטופ 5, מה שאומר שהשיר שלנו טוב גם בלי קשר למלחמה. כרגע אנחנו עובדים על זה שיהיה שיר טוב ותהיה הופעה טובה בתחרות. אנחנו בטוחים במוזיקה שלנו, ורוצים שמוזיקה אוקראינית מהסוג הזה תישמע באירוויזיון".

האחות סבטלנה שבצ'נקו ליד בית מגוריה ההרוס במריופול, 30 במרץ 2022. רויטרס
"אנחנו זקוקים לעזרה". ההרס מפלישת רוסיה לאוקראינה/רויטרס

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, הביע לפני כשבועיים בנאום מקוון בפני חברי הכנסת בישראל את חוסר שביעות רצונו מתגובת ממשלת ישראל למלחמה באוקראינה, ואמר בין השאר: "מדוע אנחנו לא יכולים לקבל מכם נשק? מדוע ישראל לא הטילה סנקציות רציניות על רוסיה? מדוע לא מפעילים לחץ?".

"אני מסכים עם זה. ישראל יכולה לעזור לנו כדי לגרום למלחמה הזאת להגיע לסופה. מה שקורה עכשיו באוקראינה לא צריך לקרות ב-2022. אם ישראלים ידברו ויכתבו, למשל ברשתות החברתיות, דברים שישפיעו על מקבלי ההחלטות, המלחמה תיפסק".

יהיה לכם קשה לעמוד על במת האירוויזיון ולהופיע באירוע נוצץ, קליל ומלא בשמחה, בזמן שבמדינה שלכם יש מלחמה והרבה מאוד עצב?

פסיוק: "השיר שלנו הוא לא שיר שמח. אנחנו באים לתחרות כדי להעביר את המסר שלנו. ולכן אנחנו חושבים שזה הדבר הנכון לעשות".

אם תזכו באירוויזיון, כפי שחוזים כרגע ההימורים, אתם מאמינים שב-2023 אוקראינה תהיה במצב שבו תוכל לארח את התחרות?

"יש לנו תקווה גדולה שנוכל לבנות מחדש את המדינה שלנו באופן מלא, ושנוכל להזמין את כולכם למדינתנו הנפלאה, ושתרצו כולכם להגיע".

כמוזיקאים ואמנים, איך זה מרגיש כשאתם מתבקשים לדבר על פוליטיקה ועל מלחמה יותר מאשר על המוזיקה שלכם, לאור המצב?

דידנצ'וק: "אני רוצה לספר לעולם על מה שקורה באוקראינה. אנחנו חייבים לעשות את זה. כי אנשים נהרגים, ויש הרס רב, הכל נורא ואיום. אנחנו צריכים לדבר".

הדרך של להקת קאלוש אורקסטרה לאירוויזיון לא הייתה קלה מהרגע הראשון, ונקשרה לפוליטיקה עוד לפני המלחמה. בקדם אירוויזיון האוקראיני הם ניצחו בגדול בהצבעת הקהל עם כמעט 45 אחוזים מההצבעות, כשהם מקדימים את אלינה פאש שקיבלה קצת פחות מ-28 אחוזים. למרות הפער המשמעותי הלהקה הגיעה רק למקום השני ופאש הוכרזה כזוכה בגלל הצבעות השופטים. לאחר מכן נשמעו באוקראינה טענות שלפיהן פאש תומכת ברוסיה וביקרה בחצי האי קרים ב-2015, בטיסה ממוסקבה לאחר הסיפוח ובניגוד לחוק האוקראיני. פאש טענה שהגיעה לשם באוטובוס דרך הגבול היבשתי והציגה לטלוויזיה האוקראינית מסמכים שכביכול מאשרים את זה. אלא שהוטל ספק באמינות המסמכים, ובסופו של דבר פאש נאלצה לפרוש מהתחרות. "אני חושב שהתוצאות הסופיות היו הוגנות אחרי כל מה שקרה עם אלינה וטענות הפייק שלה. היא הציגה מסמך מזויף", אומר אולה פסיוק. "אנחנו, כזוכים בהצבעות הקהל, הפכנו לנציגי המדינה, ולכן זו החלטה הוגנת".

האירוע "Israel Calling", שבו תופיע הלהקה בארץ לצד 23 משלחות אחרות לאירוויזיון השנה, מתקיים ביוזמתה ובהפקתה של טלי אשכולי, ולזכותה נזקפת בין השאר גם הבאת המשלחת האוקראינית לארץ. "כשהתחלנו להזמין את המשלחות ל'Israel Calling' היה נראה שאין סיכוי שהמשלחת האוקראינית תגיע לאור המלחמה", אומרת אשכולי לוואלה! תרבות. "זו משימה לא פשוטה כי חברי הלהקה נמצאים בטווח הגילאים שהשלטונות האוקראיניים לא מאפשרים להם לצאת מאוקראינה משום שעליהם להישאר ולתת יד למאמץ ההגנתי. אבל אמרנו ששווה לנסות. פנינו לגוף השידור האוקראיני, שבהתייעצות עם חברי הלהקה נתנו אור ירוק להתחיל במסע החילוץ שלהם. פנינו רשמית גם לשלטונות האוקראינים, הסברנו את החשיבות שבדבר. אני שמחה שקיבלנו את האישור להביא אותם לפה, ושמחה גם שאיפשרנו להם לצאת מאזור המלחמה. הם גרים בכפרים שונים באוקראינה ולא התאחדו מאז פרוץ המלחמה עד להגעתם לישראל. הגעתם לארץ נתנה להם גם את האפשרות להתכונן לאירוויזיון כמו שצריך, בחזרות ובצילומים הנדרשים, ואנחנו מפיקים עבורם כל מה שדרוש לאיגוד השידור האירופי".

"אנחנו רוצים להודות לכל מי שסייע לנו לצאת מאוקראינה ולהגיע לישראל, עזר לנו להתאחד לראשונה מאז שפרצה המלחמה, הפגיש אותנו עם פליטים אחרים ואיפשר לנו לדבר ולהעביר את המסרים שלנו באמצעות מוזיקה"', אומר זמר ורקדן ההרכב אולכסנדר סלובודייניק, "זה חשוב להתאחד נגד הרשע".

"Israel Calling" מתקיים בשיתוף משרד החוץ, משרד התיירות, משרד ירושלים ומורשת ועיריית תל אביב-יפו - המחלקה למופעים. הגעת המשלחת האוקראינית התאפשרה גם בגלל סיוע הסוכנות היהודית. יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית ויו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל, מסר: "מחויבותו ההדדית של העם היהודי עוברת גם דרך המוזיקה. קולות התופת של המלחמה הקשה התחלפו היום בקולות של שירה, העיניים הדומעות התחלפו היום בחיוכים של שמחה". מנכ"לית הסוכנות היהודית, אמירה אהרונוביץ, מסרה: "מוזיקה פותחת לבבות ונשמות. הסוכנות היהודית שמחה לאפשר לכם, למרות המלחמה והמצב הקשה, להביא את הקול הגאה של המוזיקה מאוקראינה לבמה העולמית של הארוויזיון, ובדרך לעצור כאן בישראל, ולשמח את אלפי העולים שלנו שהגיעו מאזורי הקרבות במבצע החילוץ של הסוכנות היהודית מאוקראינה".

להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022, בצילומי הגלוייה שלה לתחרות, בירושלים, לפני השתתפותה באירוע "Israel Calling", אפריל 2022. גיא יחיאלי,
להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה לאירוויזיון 2022/גיא יחיאלי

עבור נגן הקונטרבס של קאלוש אורקסטרה, המוזיקאי איהור דידנצ'וק, זוהי תהיה השתתפות שנייה ברציפות שלו באירוויזיון כנציג אוקראינה, מאחר שהוא גם חבר בלהקת האלקטרו פולק האוקראינית "Go_A" שנשלחה לתחרות בהולנד בשנה שעברה, עם השיר "Solovey" שהגיע למקום החמישי המכובד.

איזו עצה או טיפ לקראת האירוויזיון קיבלתם מאיהור, בעקבות השתתפותו בתחרות בשנה שעברה?

אולה פסיוק: "איהור מבחינתנו הוא סוג של מומחה כי הוא יודע הרבה על התחרות. אנחנו מקווים שהשנה נוכל להגיע למקום אפילו יותר גבוה. העצה שהוא נתן לנו לקראת התחרות: להתייחס להכל בצורה רצינית".

איהור דידנצ'וק: "מלבד המלחמה שמתקיימת עכשיו, דבר נוסף שגורם להשתתפות השנה שלי באירוויזיון להיות שונה באופן משמעותי מהשנה שעברה, היא העובדה שהשנה ישובו להתקיים כל המסיבות שלפני האירוויזיון. בשנה שעברה בוטלו כל המסיבות שלפני התחרות - בגלל הקורונה. והתחושה שלי שהשנה זה יהיה אפילו יותר מעניין משנה שעברה".

seperator

השתתף בהכנת הכתבה: יניב דורנבוש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully