וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזוכה באירוויזיון 2022: נציגת אוקראינה, קאלוש אורקסטרה

יניב דורנבוש, טורינו

עודכן לאחרונה: 30.5.2022 / 8:50

כצפוי, בגמר אירוויזיון 2022 זכתה להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה. ההרכב האוקראיני זעק בסוף הביצוע: "עיזרו למריופול!". ה-EBU הודיע על חשד לאי סדרים בהצבעות של שש מדינות. לראשונה מאז שנת 2014 הגמר התקיים בלי נציג ישראל. כל הפרטים

להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה, זוכת אירוויזיון 2022. EBU / CORINNE CUMMING,
המנצחת הגדולה: להקת קאלוש אורקסטרה/EBU / CORINNE CUMMING

כצפוי, להקת קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה, זכתה באירוויזיון 2022. בשיקלול הקולות הסופי זכתה הלהקה ב-631 נקודות, בפער גדול ממי שהגיעה למקום השני - בריטניה, עם 466 קולות, ובמקום השלישי ספרד עם 459 נקודות. מי שהעניק את הניצחון ללהקה הוא בעיקר הקהל, שהצבעותיו מהוות מחצית מהקולות הסופיים. אוקראינה למעשה קיבלה הכי הרבה נקודות מהקהל אי פעם, והיא במקום השני במספר הנקודות הכי גבוה אי פעם בשיקלול הסופי.

בעוד שהקהל הכריע לטובת אוקראינה בנוק אאוט, הצבעות השופטים, שמהוות מחצית מהקולות הסופיים, מיקמו את הלהקה האוקראינית במקום הרביעי בלבד. בהצבעות השופטים קיבלה את מירב הנקודות בריטניה, במקום השני הייתה שוודיה ובמקום השלישי ספרד. 28 מדינות נתנו לאוקראינה 12 נקודות בטלווטינג, בהן גם ישראל. 8 מדינות נוספות העניקו 10 נקודות, שתי מדינות 8 נקודות ומדינה אחת נתנה 7 נקודות "בלבד". בניצחונה של אוקראינה לא הייתה שום הפתעה: אוקראינה הובילה את טבלאות ההימורים ונחשבה למנצחת בטוחה. בסוף ביצוע השיר, זעק סולן ההרכב קאלוש אורקסטרה: "אירופה, עזרו לאוקראינה, עזרו למריופול עכשיו!".

קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה באירוויזיון 2022. EBU/SARAH LOUISE BENNETT,
קאלוש אורקסטרה, נציגת אוקראינה באירוויזיון 2022/EBU/SARAH LOUISE BENNETT

האוקראינים זועקים לאירופה: "עזרו למריופול"

לאחר הזכייה, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, כתב באינסטגרם: "האומץ שלנו מרשים את העולם, המוזיקה שלנו כובשת את אירופה! בשנה הבאה אוקראינה תארח את האירוויזיון! בפעם השלישית בהיסטוריה, ואני מאמין - לא בפעם האחרונה. נעשה כמיטב יכולתנו לארח את משתתפי ואורחי האירוויזיון במריופול האוקראינית. חופש, שלום, ובניה מחדש! תודה לקאלוש אורקסטרה על הזכייה ולכל מי שהצביע עבורנו! אני בטוח שאקורד הניצחון שלנו בקרב מול האויב לא רחוק".

בנקודת השיפוט הישראלי הצביעו דפנה ארמוני, דיאנה גולבי, יעל דורון, לירון לב והעיתונאי שי להב, והם העניקו את מירב הנקודות לשוודיה. את הנקודות הגיש השחקן דניאל סטיופין, המגלם את דמותו של אנטולי בסדרה "קופה ראשית".

לראשונה מאז שנת 2014 התקיים הגמר בלי נציג ישראל. מיכאל בן דוד השתתף בחצי הגמר השני, שהתקיים ביום חמישי, אך למרבה הצער לא העפיל לגמר. הלילה התפרסם כי בן דוד סיים את חצי הגמר השני במקום ה-13 עם 61 נקודות, 35 פחות מהמקום העשירי.

התחרות שהתקיימה בטורינו, איטליה, היא התחרות ה-66 של האירוויזיון שמופקת על ידי איגוד השידור האירופי ורשות השידור האיטלקית RAI. איטליה מארחת את התחרות לאחר שנציגתה להקת מונסקין זכתה בשנה שעברה בתחרות שהתקיימה בהולנד. את האירוויזיון מנחים כוכב הפופ מיקה, זוכת הגראמי לאורה פאוזיני והמגיש האיטלקי אלסנדרו קטלן.

מנחי גמר אירוויזיון 2022. ebu,
המנחים/ebu
מחמוד ובלאנקו, נציגי איטליה באירוויזיון 2022. EBU / CORINNE CUMMING,
מחמוד ובלאנקו, נציגי איטליה באירוויזיון 2022/EBU / CORINNE CUMMING
סאם ריידר, נציג בריטניה באירוויזיון 2022. EBU / CORINNE CUMMING,
סאם ריידר, נציג בריטניה באירוויזיון 2022/EBU / CORINNE CUMMING

באופן מסורתי, המדינה שמנצחת באירוויזיון מארחת את התחרות בשנה שלאחר מכן. השנה, בעקבות פלישת רוסיה לאוקראינה, באיגוד השידור האירופאי (EBU) נערכים לאפשרות שמדינה אחרת תארח את התחרות לאור זכיית אוקראינה. בריאיון ראשון בישראל עם להקת קאלוש אורקסטרה, שפורסם בחודש שעבר בוואלה! תרבות, שאלנו את הלהקה אם במקרה של זכייה הם מאמינים שאוקראינה ב-2023 תהיה במצב שבו תוכל לארח את התחרות. "יש לנו תקווה גדולה שנוכל לבנות מחדש את המדינה שלנו באופן מלא, ושנוכל להזמין את כולכם למדינתנו הנפלאה, ושתרצו כולכם להגיע", אמר הרפאר אולה פסיוק, מייסד להקת קאלוש. (לריאיון המלא עם להקת קאלוש מהחודש שעבר - לחצו כאן).

ישנן כמה אפשרויות לאירוח התחרות שנה הבאה. האפשרות הראשונה היא שאוקראינה תקבל את זכות האירוח מתוך נימוס, ותצהיר בהמשך שאין ביכולתה לארח 40 משלחות ולערוב לביטחונן. האפשרות השנייה היא להציע למקום השני לארח את התחרות. אפשרות שלישית היא להציע לאחת המדינות הגדולות שלא זכו כבר עשורים ארוכים, כמו צרפת, ספרד, או בריטניה לארח את אירוויזיון 2023.

משיחות שנערכו במרכז העיתונאים עלתה גם האפשרות שגרמניה תארח את התחרות הבאה, כפי שהאפשרות הזו נסגרה כשאוסטרליה כיכבה בצמרת הטבלאות באירוויזיון 2016 בסטוקהולם. מי שניצחה באותה השנה הייתה בסופו של דבר אוקראינה, שהביאה את כולנו לקייב לאירוויזיון שכבר אז נערך תחת אבטחה כבדה מאוד. כך או כך, אף אחד לא מעוניין באירוויזיון נוסף באיטליה בשנים הקרובות.

עוד בוואלה!

כולם היום יירדו על מיכאל בן דוד. אני רציתי לספר לכם איך התאהבתי בו בטורינו

לכתבה המלאה
Chanel, נציגת ספרד באירוויזיון 2022. EBU/SARAH LOUISE BENNETT,
Chanel, נציגת ספרד באירוויזיון 2022/EBU/SARAH LOUISE BENNETT
קורנליה ג'ייקובס, נציגת שוודיה באירוויזיון 2022. EBU / CORINNE CUMMING,
קורנליה ג'ייקובס, נציגת שוודיה באירוויזיון 2022/EBU / CORINNE CUMMING
מיכאל בן דוד אירוויזיון 2022. כאן 11, צילום מסך
מביכוש. מיכאל/צילום מסך, כאן 11

הפעם האחרונה שבה מדינה זכתה בתחרות ולא אירחה בשנה שלאחר מכן הייתה ישראל שניצחה באירוויזיון הביתי בירושלים ב-1979 עם "הללויה". התחרות התקיימה בשנה שלאחר מכן בהולנד ונקבעה על יום הזיכרון לחללי צה"ל, וכך הפכה ישראל למדינה היחידה שניצחה באירוויזיון ולא השתתפה בשנה העוקבת.

במהלך הערב, איגוד השידור האירופי (EBU) המפיק את התחרות, מסר הודעה "בנוגע לדפוסי ההצבעה במהלך מופעים של 2022". בהודעה נמסר כי "בניתוח הצבעות השופטים, לאחר חצי הגמר השני של תחרות האירוויזיון 2022, זוהו דפוסי הצבעה לא סדירים מסוימים בתוצאות של שש מדינות. ה-EBU מתייחס ברצינות רבה לכל ניסיון חשוד לעשות מניפולציות על ההצבעה באירוויזיון ויש לו את הזכות להסיר הצבעות כאלה ללא קשר לשאלה אם הן עשויות להשפיע על התוצאות של ההצבעה".

כאמור, ישראל לא השתתפה בגמר האירוויזיון, לראשונה מאז שנת 2014, לאחר שמיכאל בן דוד, לא עבר את חצי הגמר השני. במהלכו נרשם רגע מביך במיוחד כשבן דוד הפתיע את המנחים בזמן שהיו לצד כל המתמודדים, נדחף לשידור החי, נעמד לצדם - ונתן להם נשיקות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully