וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנני ארנו היא זוכת פרס נובל לספרות לשנת 2022

עודכן לאחרונה: 6.10.2022 / 15:38

הסופרת הצרפתיה אנני ארנו היא זוכת פרס נובל לספרות לשנת 2022 בשל "האומץ והחדות הקלינית שבהם היא חושפת את השורשים, הניכור והמעצורים הקולקטיביים של הזיכרון האישי". ב-2019 קראה למשלחת הצרפתית לא להופיע באירוויזיון בישראל: "מדינת אפרטהייד"

הסופרת הצרפתייה אנני ארנו. Leonardo Cendamo/Getty Images, GettyImages
"אומץ וחדות". אנני ארנו/GettyImages, Leonardo Cendamo/Getty Images

הסופרת הצרפתיה אנני ארנו היא זוכת פרס נובל לספרות לשנת 2022, כך הכריזה היום (חמישי) האקדמיה השבדית. עם זאת, מהוועדה נמסר כי היא עדיין לא קיבלה את ההודעה, לאחר שלא הצליחו לאתר אותה. עם זאת, לאחר כחצי שעה היא הגיבה באמרה: "זה כבוד גדול אך גם אחריות גדולה".

"כלת פרס נובל לשנת 2022 לספרות אנני ארנו מאמינה בכוחה המשחרר של הכתיבה. עבודתה בלתי מתפשרת וכתובה בשפה פשוטה ונקייה למשעי", נכתב בנימוקי הוועדה. "באומץ רב ובחדות קלינית, אנני ארנו חושפת את הייסורים של חווית המעמד, בתיאוריה של ​​בושה, השפלה, קנאה או חוסר יכולת לראות מי אתה, היא השיגה משהו ראוי להערצה ובר-קיימא".

ארנו, ילידת 1940 היא אחת הסופרות הידועות ופורצות הדרך בצרפת כיום. היא כתבה מעל 20 ספרים המתאפיינים בסיפורת אוטוביוגרפית שכתובה בצורה ייחודית. בעברית יצאו ספריה "לא קמתי מהלילה שלי" ו"האירוע", שניהם בהוצאת רסלינג.

"האירוע" עוסק בהפלה שהסופרת עברה בעצמה, בתקופה שבה הפלות היו לא חוקיות בצרפת. הספר הפך השנה לרלוונטי מתמיד בגלל ההחלטה של בית המשפט העליון בארצות הברית. בשנה שעברה יצא לו עיבוד קולנועי, שבעצמו זכה בפרס חשוב - אריה הזהב בפסטיבל ונציה.

מתוך הסרט "האירוע". באדיבות פסטיבל סאנדנס/סרטי IFC,
מתוך העיבוד הקולנועי ל"האירוע"/באדיבות פסטיבל סאנדנס/סרטי IFC

ספרה האחרונה של ארנו, "הבחור הצעיר", עוסק כמשתמע משמו ברומן שהיה לה. כרגיל אצלה, הוא משלב בין תשוקה לפרספקטיבה, ומשתמש בסיפור האישי כדי לדבר על החברה הצרפתית המעמדית ועל סוגיות אוניברסליות.

ארנו מזוהה עם השמאל הרדיקלי בצרפת ועם עמדותיו, כולל בנוגע לחרם התרבותי על ישראל. ב-2018 חתמה על עצומה שקראה להחרמת עונת התרבות ישראל-צרפת, במסגרתה התקיימו מאות אירועי תרבות צרפתיים בישראל ומאות אירועי תרבות ישראליים בצרפת, ביוזמת ובמימון הממשלות של שתי המדינות. ב-2019 חתמה על עצומה שגינתה את האירוויזיון בתל אביב וקראה לטלוויזיה הציבורית בצרפת לא לשדר אותו.

בעצומה שעליה חתמה ב-2019 נכתב: "אנו קוראים לטלוויזיה הצרפתית ולמשלחת הצרפתית לאירוויזיון לא לשמש כיסוי למשטר ששולח מדי יום שישי צלפים לעזה לירות על ילדים לא חמושים במצעד השיבה. תרבות שמכבדת את עצמה לא מופיעה במדינת אפרטהייד. לא היינו מקבלים את זה לו זה היה בדרום אפריקה, אין סיבה שנקבל את זה כשזה בישראל".

זו הפעם ה-16 שהפרס מוענק לסופר או לסופרת מצרפת. הצרפתי האחרון שזכה בפרס היה פטריק מודיאנו לפני שמונה שנים.

זוהי השנה ה-121 שבה מוענק הפרס, וכמעט בכל שנה הוא הוענק לסופר שיצר את "היצירה יוצאת הדופן ביותר, בעלת נטייה אידיאליסטית". מעמד ההכרזה הועבר באתר פרס הנובל וביוטיוב בשידור חי. ב-2021 זכה הסופר הטנזני עבדולרזאק גורנה. לפניו קיבלה את הפרס המשוררת הקנדית-יהודיה לואיז גליק, וב-2020 זכו שני סופרים בבת אחת על השנים 2018 ו-2019: הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, בהתאמה. הסיבה לפרס הכפול היא שב-2018 בוטל הפרס היוקרתי לראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה.

עוד בוואלה!

וולבק, רושדי או גרוסמן: מי יזכה בפרס נובל לספרות לשנת 2022?

לכתבה המלאה

בשנת 2017 זכה בפרס הסופר הבריטי קזואו אישוגורו, ולפני הוענק הפרס במפתיע לזמר והיוצר האמריקני בוב דילן. הישראלי היחיד שזכה בפרס הוא ש"י עגנון. הוא הוענק לו ב-1966 לצד המשוררת הגרמנייה נלי זק"ש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully