וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וולבק, רושדי או גרוסמן: מי יזכה בפרס נובל לספרות לשנת 2022?

3.10.2022 / 0:00

ביום חמישי יוענק שוב הפרס היוקרתי ביותר בעולם הספרות, וסוכנויות ההימורים רוחשות כמדי שנה. בין המועמדים המובילים: נגוגי וה ת'יונגו הקנייתי, אנני ארנו הצרפתייה והרוקי מורקמי היפני. הרשימה מתבססת על ניחושים והערכות בלבד, שכן שמות המועמדים חסויים

בווידאו: הסופר סלמן רושדי, מחבר הספר "פסוקי השטן", נדקר על במה בכנס בניו יורק/רויטרס

השבוע יוכרזו הזוכים בפרס נובל לשנת 2022, וגם הפרס בתחום הספרות יוענק ביום חמישי, 121 שנה לאחר שהוענק לראשונה. פרס נובל לספרות מוענק על ידי האקדמיה השוודית (כמעט) בכל שנה, החל משנת 1901, לסופר שיצר את "היצירה יוצאת הדופן ביותר, בעלת נטייה אידיאליסטית".

כמדי שנה, גם הפעם הדיונים על זהות הזוכים הפוטנציאליים מעוררים עניין רב, ואתרי ההימורים רוחשים. באתר Nicerodds מעריכים כי המועמד המוביל לזכייה השנה הוא לא אחר מאשר הסופר הצרפתי מעורר המחלוקות מישל וולבק ("החלקיקים האלמנטריים", "כניעה", "המפה והטריטוריה"), שזכה בעבר בפרס גונקור. אחריו ברשימה מופיע הסופר והמחזאי הקנייתי נגוגי וה ת'יונגו ("מטיגארי"), הנחשב לאחד מגדולי הסופרים האפריקנים בני זמננו, ובשנים האחרונות נחשב למועמד מוביל לפרס.

מסיבת עיתונאים עם הסופר מישל וולבק. נמרוד סונדרס
מוביל השנה את ההימורים. מישל וולבק, 2011/נמרוד סונדרס
הסופר נגוגי ווא תיונגו ואשתו. GettyImages
נחשב כמועמד מוביל בשנים האחרונות. הסופר והמחזאי הקנייתי נגוגי וה ת'יונגו ואשתו/GettyImages

במקום השלישי ברשימה נמצא הסופר ההודי-בריטי סלמאן רושדי, אף הוא מועמד ותיק לפרס. רושדי, שספרו "פסוקי השטן" משנת 1988 עורר זעם גדול בעולם המוסלמי עד כדי פתווה של מנהיג איראן דאז האייתוללה חומייני ואיומים ברצח מצד גורמים קיצוניים בשל האופן שבו הציג את הנביא מוחמד, נדקר בחודש שעבר בניו יורק. בעקבות זאת קמו קולות בקהילה הספרותית שקראו להעניק לו השנה את הפרס, כהצהרה על חשיבות חופש הביטוי. זו לא ההתארגנות היחידה השנה מסוגה: האקדמיה הפולנית למדעים קראה להעניק השנה את הפרס ליוצר האוקראיני סרגיי ז'אדאן, ברקע הפלישה הרוסית לארצו.

אחרי רושדי, הרשימה ממשיכה עם הסופרת הצרפתיה אנני ארנו; המשוררת, המסאית והמתרגמת הקנדית פרופ' אן קרסון; הסופרת האמריקנית גאריאל לוץ, שנקראה בעבר גארי לוץ; הסופר הצרפתי פייר מישון; ואת העשירייה סוגרים הסופר היפני הפופולרי הרוקי מורקמי ("יער נורווגי", "קפקא על החוף"), שרק בשנה שעברה הוביל בטבלאות ההימורים, והסופרת הקנדית המוערכת מרגרט אטווד ("סיפורה של שפחה"). שמות מוכרים נוספים שמופיעים ברשימת ההימורים, עם סיכויים נמוכים יותר, הם סטיבן קינג, ג'מייקה קינקייד, הלן סיקסו, דון דלילו, קארל אובה קנאוסגורד, ועוד.

עוד בוואלה!

"החטיפה של מישל וולבק": ראיון בלעדי עם מישל וולבק

לכתבה המלאה
הסופר סלמאן רושדי בריאיון עם רויטרס בלונדון, 15 באפריל 2008. רויטרס
אנשי רוח קוראים להעניק לו את הפרס אחרי התקיפה. רושדי/רויטרס

על פי ויקיפדיה, בסוכנות הימורים Ladbrokes אפשר למצוא ברשימה גם את צ'יממנדה נגוזי אדיצ'יה הניגרית, מילאן קונדרה הצ'כי, המשורר הסורי אדוניס וגם הסופר דוד גרוסמן, הנציג הישראלי היחיד. הישראלי היחיד שזכה בפרס הוא ש"י עגנון. הוא הוענק לו ב-1966 לצד המשוררת הגרמנייה נלי זק"ש.

יודגש כי ההימורים הללו מתבססים על ניחושים והערכות בלבד, שכן דיוני האקדמיה השוודית ואפילו רשימת המועמדים שהוגשו חסויים למשך 50 שנה - כך שאין לציבור למעשה שום דרך לדעת מי באמת מועמד השנה או על מי גברו הזוכים בשנים הקודמות.

דוד גרוסמן. GettyImages
הנציג הישראלי היחיד בטבלאות ההימורים. דוד גרוסמן/GettyImages

בשנה שעברה זכה במפתיע הסופר הטנזני פרופ' עבדולרזאק גורנה, "על ההחדרה החומלת ונטולת הפשרות של השפעות הקולוניאליזם, וגורלו של הפליט במפרץ שבין תרבויות ליבשות", כפי שנימקו השופטים. בשנת 2020 זכתה בפרס המשוררת הקנדית-יהודיה לואיז גליק. בשנה שלפני כן זכו שני סופרים בבת אחת על השנים 2018 ו-2019: הסופרת הפולניה אולגה טוקרצ'וק והסופר והמחזאי האוסטרי פטר הנדקה, בהתאמה. הסיבה לפרס הכפול היא שב-2018 בוטל הפרס היוקרתי לראשונה מאז 1943, בעקבות משבר שפרץ באקדמיה השוודית ונגע בין השאר לתקיפות מיניות והתפטרות חברי אקדמיה. בשנת 2017 זכה בפרס הסופר הבריטי קזואו אישיגורו, ולפניו הוענק הפרס במפתיע למוזיקאי האמריקני בוב דילן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully