וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדורבנים מתאחדים אחרי 14 שנים: "קיבלנו אהבה בלי סוף, ועכשיו זה הבשיל"

עודכן לאחרונה: 14.11.2022 / 8:04

על רקע גל איחודים במוזיקה, גם להקת הדורבנים מתאחדת להופעה. כעת, חבריה מודים שהשיר "רציתי רק לבדוק לך ת'מנוע" לא היה עובר היום, מגלים מי בכירי התעשייה שפספסו אותם, חושפים מה עלה בגורל הסולן איתי גלוסקא שנעלם, ומפריכים שמועה שכתבו שיר על אביב גפן. ריאיון

הקליפ לשיר "שוב הדיסקו כאן" של להקת הדורבנים/באדיבות הד ארצי

שנת 2022 במוזיקה הישראלית עומדת בסימן מבול איחודים של להקות והרכבים ישראליים. אחרי הקאמבקים של שבק ס', סאבלימינל והצל, זאב נחמה ותמיר קליסקי, להקת מנגו, טרי פויזן ואיחוד לא מלא של נוער שוליים (עם מיכאל בן דוד במקום מיקיאגי) - הבשורה המרגשת והחדשה היא שגם להקת הדורבנים מתאחדת. כ-14 שנה לאחר שהתפרקה, הלהקה - איתי גלוסקא, אייל מזיג, גיא מזיג, עידו "זיגו" אופק ורון אלמוג - תופיע בהרכב מלא ב-23 בפברואר בהאנגר 11 תל אביב.

"באמת יש הרבה דברים שעושים עכשיו קאמבק", אומר לוואלה! תרבות עידו "זיגו" אופק בריאיון משותף עם גיא מזיג. "אין לי הסבר למה יש גל כזה עכשיו. האיחוד שלנו לא קשור לשאר האיחודים. כשהתחלנו לדבר על איחוד לא ידענו בכלל על שום איחוד אחר. היו דיבורים לאורך השנים, וזה הבשיל עכשיו".

מזיג: "אנחנו כבר חצי שנה משתעשעים עם הרעיון. השטח גועש, אנחנו מרגישים את זה כל הזמן. 20 אחוז מההודעות שאני מקבל ברשתות החברתיות הן 'ואולי יהיה גם איחוד של הדורבנים יום אחד?'. ברמה כזאת שאנחנו יושבים במסעדה, וילדה בת 16 ממלצרת ושואלת אותנו: מתי הדורבנים חוזרים? אנחנו מקבלים תגובות כאלה מכל מקום, זה מדהים ובלתי צפוי לחלוטין. זו פיסת דבר שעשינו, והרגע הבשיל עם כל האהבה הזאת שאנחנו חווים. יכול להיות שבתת מודע התאחדנו כי אנחנו קרובים ל-20 שנה לאלבום הבכורה".

אופק: "יצא שזה בדיוק 20 שנה. אבל זה לא שחיכינו לאיזה תאריך עגול. פתאום הדברים הסתדרו כזה לכולם. זה תמיד שמר על איזושהי בעירה של 'מה קורה? מתי זה קורה?'. דור חדש גדל וחיכה לזה".

מזיג: "לאורך הזמן, היו כל מיני תחנות רדיו שאמרו - אולי תתאחדו ותתארחו רק פה? אמרנו, 'נראה לכם שאם נתאחד זה יהיה רק בשביל הדבר הקטן הזה? אם נתאחד אז כמו שצריך'. ומתישהו נפגשנו ודיברנו. אנחנו נפגשים בלי קשר, זה לא שהקשר נותק לחלוטין, ולאט לאט אתה מרגיש שיש איזשהו ווייב שכל העולם רוצה, אז אולי אפשר לחשוב על זה. ולאט לאט זה נהיה רציני, עם ניהול ומשרד וזה, ואתה רואה שהיקום איתך. אז יאללה, תעשו את זה".

ראשיתה של "הדורבנים" בהיכרות בין איתי גלוסקא ועידו (זיגו) אופק בזמן שירותם כפקחי טיסה. בהמשך צורף גיא מזיג, שלמד עם אופק בתיכון רמלה-לוד, אחיו אייל ואיש הסאונד יוסי חסון. בשנת 1999, לאחר הופעות במועדונים בהם ביצעו גם משירי כוורת, הוציאו את סינגל הבכורה בהפקת אחד מבוגרי כוורת, אפרים שמיר, "שוב הדיסקו כאן", שהפך ללהיט ענק.

להקת הדורבנים. גלעד לנגר,
טוב שחזרתם. הדורבנים, לפני הפירוק/גלעד לנגר

למה חלפו כארבע שנים ארוכות מאז שהוצאתם את השיר הראשון, "שוב הדיסקו כאן" שנהיה להיט ענק, ועד שיצא השיר הבא ב-2003, "יצאנו לרקוד", שהפך גם הוא לשלאגר היסטרי?

אופק: "אני זוכר שהד ארצי אימצו אותנו כי הם מאוד אהבו את 'שוב הדיסקו כאן' הזה, שיצרנו כבר בשנת 1998. אבל בהתחלה לחברות התקליטים היה קצת קשה לטפח אותנו. הן לא ידעו איך לארוז את זה. זה די הסתבך בהד ארצי. הוצאנו את השיר הזה במסגרת אלבום אוסף של שירים ישראליים, ואז הם קצת התבלבלו שם ובסוף החלטנו שאנחנו הולכים למקום אחר, ולכן עברו כמה שנים".

מזיג: "עשינו את האלבום לבד, עצמאית, בלי חברת תקליטים. ויש לי אנקדוטה ג'וסית ויפה בשבילך: יהודה עדר, שהיה אז מנכ"ל הד ארצי, שמע את 'שוב הדיסקו כאן' וחשב שאנחנו נערי טראש-דיסקו ורודים שעושים פופ, ובהיותו קיבוצניק ורוקנרולר הוא אמר: זה לא מעניין אותי, אני לא רוצה לשמוע את זה. לימים כשנפגשתי איתו הוא הודה בפניי: 'לא יכולתי לקבל את הדבר הזה, ואני מתחרט על זה. רק אחר כך הבנתי מי זה הדורבנים, שזה לא רק דיסקו, שאתם מוזיקאים מעולים והיום אני מעריץ'".

וזה לא היה המקרה היחיד שבו בכיר בחברת תקליטים פספס בענק את הדורבנים, שהפכו אחר כך לשם חם בתעשייה. "יש לנו אוסף ששמור לנו עד היום עם כל התשובות השליליות שקיבלנו מחברות תקליטים", אומר אופק. מזיג מוסיף: "גדי גידור מהליקון, שחתום על ניהול עילי בוטנר ורן דנקר וידו בכל, אמר לי בזמנו: 'עזבו את הדיסקו, זה לא יילך. יש לכם בלדות סבבה, אבל זה לא יילך פשוט'. בהליקון רק העובדים שמעו את הגיוון וחשבו שיש פה משהו. אבל מנהלי חברות התקליטים לא ידעו איך להכיל את זה. באותו זמן אלבום היה צריך להישמע כמו שיר אחד כל האלבום, פחות או יותר. והם לא ידעו להכיל את הגיוון יותר מדי".

בתחילת דרכה, בתקשורת השוו את הלהקה לכוורת על רקע ריבוי הזמרים, השפעתם מהסבנטיז וההומור. בהופעותיהם גם ביצעו גרסאות כיסוי לכוורת, והחיבור התחזק כשבוגר כוורת אפרים שמיר הפיק את שיר הבכורה שלהם, ובהמשך גם התארח במופע חגיגי שלהם. אולם מי שדווקא שפך מים קרים על ההשוואה המפרגנת של הדורבנים לכוורת הוא שמיר עצמו, שבריאיון לכותב שורות אלה בהארץ ב-2003 עקץ את הדורבנים ופסק: "אין שום דמיון בין הלהקות. הכיוון והסגנון שונים בתכלית".

נעלבתם ממה שאמר לי אפרים?

מזיג: "אפרים הוא חבר קרוב. הוא הפיק לנו רק את השיר 'דיסקו'. הוא לא ידע בכלל שיש לנו עוד שירים. אמרו לו תפיק את השיר הזה שלהם. למעשה לא ממש היינו צריכים הפקה. לימים הוא דיבר אחרת לדעתי".

אופק: "מה שבטוח הוא שכוורת היא משהו שכל חברי הלהקה גדל עליו, בטוח יש השראה".

נזכיר ששנים לאחר מכן - ב-2013, גיא ניגן בסיבוב הופעות האיחוד של כוורת בבריכת הסולטן ובפארק הירקון.

מזיג: "נכון, התמזל מזלי ואני בין היחידים שהיה איתם בחדר חזרות חצי שנה לפני המופעים, והופעתי איתם והייתי איתם בוואן. ואני יכול להגיד לך שכן מצאתי דימיון. הדינמיקה אצלנו היא כמו אצל כוורת. החיה הזאת של הרבה אנשים מוכשרים בחדר אחד מתנהגת דומה על שלל האינטריגות, היחסים והמעמדות. אבל כל זה לא משנה, אם בסוף זה נגמר ביצירה טובה ואיכותית שנשארת. זה מה שחשוב".

לאחר המעבר מהד ארצי להליקון, ב-2003 הוציאו את הלהיט השני "יצאנו לרקוד" ובאותה שנה את אלבום הבכורה שנקרא "קובי", שכלל גם את הלהיט "אחלה בחלה" שהקליטו עם שלישיית מה קשור ושיר אהבה לאלפקה. לצד הלהיטים האפריים נכלל בו גם השיר השקט והמרגש "לא בא לי לשמוע", ששימש גם כשיר הנושא לריאליטי "המופע של סטיב".

עוד בוואלה!

דויד ברוזה: "עד היום בהופעה מול דתיים אני מטשטש את המילה הגסה"

לכתבה המלאה
להקת הדורבנים בהופעה. באדיבות להקת הדורבנים,
קיבלו השראה מכוורת. גיא מזיג ואיתי גלוסקא בהופעת הדורבנים/באדיבות להקת הדורבנים

הסתובבה שמועה שאת השיר "לא בא לי לשמוע" כתבתם על אביב גפן. מאיפה היא נבעה? זה קשור למציאות?

מזיג: "אין לנו קשר לאביב גפן בשום צורה. מישהו רכב על זה ואין שום קשר".

אופק: "לדעתי זה משהו שאביב אמר, כי כה הוא חשב, אבל באמת אין לזה שום קשר אליו".

מזיג: "זה משהו שמאוד מתאים לו. מבחינתנו אביב אף פעם לא היה מודל למשהו. אף פעם לא נשאנו אליו את עינינו. שנכתוב עליו שיר? זה רחוק מהמציאות".

אופק: "כשכתבנו את השיר דמיינו בכלל את דייויד בואי".

מזיג: "ואנשים שלא קיבלו אותם בהתחלה ובסוף הוכיחו את עצמם".

השיר "רציתי רק לבדוק לך ת'מנוע" היה עובר בעידן מי-טו?

מזיג: "יכול להיות שהיום זה לא היה עובר מרוב הפוליטיקלי קורקט שהרג את כל הקומדיה. אבל אין משהו מפורש שנאמר בשיר, זה לא שאמרו 'הבנות חמות כמו עוגיות'. זה יכול להתפרש גם כשיר תמים. גם בשיר אומרים 'בדרך כלל מתחיל יותר גבוה', כלומר זה יוצא הדופן. אבל אני מבין אותך, בכל הופעה אני צריך לעצור ולהסביר מה שהיה: מדובר בהטרלה חביבה. אני זוכר את היום שישבנו והבאנו את המשפט הזה. המשפט הזה בא בצורה מאוד פשוטה. היה לי אז אוטו טרנטה, הגעתי כל יומיים למוסך, ואני זוכר את הפרצוף של אותו מוסכניק שאומר לי: 'חכה שנייה, אני הולך לבדוק לה ת'מנוע'. ישר שמעתי את מה ששמעתי, ואמרתי יו, איזה משפט שמשתמע ליותר מדי פנים. בשיר הזה, בלחן שנוצר, חשבתי שזה יהיה סופר מצחיק לכתוב את הדבר הזה".

אופק: "הזמנים השתנו, וזה בסדר. היום זה מסוג הדברים שהם קצת פחות… אבל זו בדיחה, ואם זה פוגע במישהו אז אנחנו מתנצלים מראש, זאת לא היתה הכוונה. איטס אול אבאווט פאן אנד צחוקים".

בשנת 2006 הלהקה הוציאה את אלבומה השני, "לוי", שבו התרחבו מהדיסקו לצבעים מוזיקליים נוספים, שכלל את הלהיטים "עוד לילה" ו"כל מה שרצית". הלהקה זכתה בתואר הרכב השנה במצעד השנתי של גלגלצ. במאי באותה שנה, לרגל צאת אחד מהסינגלים כותב שורות אלה ראיין את הסולן איתי גלוסקא ל"ידיעות אחרונות", ובתשובה לשאלתי האם קיימים מאבקי אגו כתוצאה מריבוי הזמרים בלהקה, השיב: "אני לא אשקר ואגיד שהדורבנים מתנהגים כמו יונים, לפעמים זה היה קן צרעות. היו מאבקי אגו וכל אחד נלחם על המקום שלו". עם או בלי קשר, בשנת 2008 גלוסקא פרש מהלהקה. הסיבה המכובסת שנמסדרה לתקשורת היתה "חילוקי דעות".

למה גלוסקא עזב באמת?

מזיג: "בהתחלה, באלבום הראשון, היינו עסוקים בלעשות את האלבום הכי טוב. אחר כך כל אחד רוצה לבטא את עצמו בשירה. זיגו זמר מצוין, אני שר, זה שאיתי הוא זמר זה סבבה אבל גם בביטלס וגם בכוורת כולם שרו. זה המודל שראינו כבר בהקמת הלהקה. איתי מתישהו ראה שאולי הוא לא מוצא את עצמו ואולי הוא לא רוצה להיות באופן מלא במוזיקה בתור עבודה, שזה לגמרי סבבה. אני חושב שזה בא מפה".

להקת הדורבנים בהופעה בתל אביב. באדיבות להקת הדורבנים,
בכירי הליקון והד ארצי פספסו אותם. להקת הדורבנים בהופעה בתל אביב/באדיבות להקת הדורבנים

עם עזיבתו, גלוסקא אמר שהוא מתכוון לפנות לקריירת סולו. זה לא קרה. ברמה התקשורתית והמוזיקלית הוא נעלם לחלוטין בשנים האחרונות.

לאן הוא נעלם? איפה הוא היום?

אופק: "שמע, הבנאדם מאוד מוכשר. אני יודע שהוא הלך ללמוד תסריטאות, כתב תסריטים, התעסק קצת יותר באיזור הזה של קולנוע. האמת שלא היינו בקשר קרוב. הייתי נפגש איתו לפעמים לאיזה בירה. הוא קצת פחות התעסק במוזיקה".

מזיג: "והוא עדיין פקח טיסה, נכון זיגו?"

אופק: "כן. זה תמיד היה. הרי כל הדורבנים התחילו במגדל הפיקוח, כשאני ואיתי היינו יחד פקחי טיסה בצבא. איתי המשיך את זה גם באזרחי וזו עבודה נהדרת לפי הבנתי".

מזיג: "איתי לא עזב את עבודתו כפקח טיסה מעולם, גם בשיא ימי הדורבנים כשהיינו מופיעים פעמיים ביום הוא עדיין היה עובד בבוקר במגדל".

אופק: "פעם ישבנו אצלו במגדל הפיקוח, וכתבנו שם את התסריט לקליפ של 'שוב הדיסקו כאן'!" (צפו בקליפ של השיר בראש העמוד - ש"ב).

ואחרי עשור וחצי שבהם הופיע עם הדורבנים, התרחק מהמוזיקה והתבגר - איתי יוכל לחזור שוב לקולות הגבוהים הצלולים בשירתו?

אופק: "כשהייתי בהופעת איחוד של פוליס שאלתי את עצמי: סטינג יגיע לגבהים אליהם הוא הגיע בפוליס? הייתי בשוק שהוא והלהקה עמדו בכל הפרמטרים פי שניים יותר טוב ממה שהם היו. גם במקרה של איתי, חשבתי: מה יהיה? והוא פיקס, כמו דג במים, שר אש".

מזיג: "כאילו הפסקנו רק אתמול".

אופק: "ולא רק איתי. התיישבנו בחזרה הראשונה, וזה היה כמו לרכב על אופניים. ביצענו את השירים וזה נשמע כמו פעם".

כשנה לאחר שגלוסקא עזב, הלהקה הוציאה ב-2009 אלבום שלישי בלעדיו, "אחד אחרי השני", ובמפתיע זמן קצרצר אחרי הוצאתו הודיעה על פירוקה - ושוב תחת ההסבר המכובס "חילוקי דעות".

מה בדיוק היו חילוקי הדעות שפירקו את הלהקה? תנו לי איזו סנסציה מהפירוק.

מזיג: "מה זה 'חילוקי הדעות'? לא היינו מסונכרנים לגבי המקום שרוצים ללכת אליו".

אופק: "מאז ומעולם זה מה שפירק להקות. אין פה במה להתבייש. מתישהו אנשים רוצים קצת יותר לשיר את השירים שלהם, או רוצים סגנון קצת יותר כזה וכזה. זה משהו שקורה לכל להקה. לא צריך להתבייש בריבים. אנשים רוצים לנסות לעשות את הדבר שלהם לבד".

מזיג: "אני זוכר רגעים בחדר חזרות, בהם כל אחד הביא איזה שיר, וכבר היינו ברווייה. אתה רוצה ללכת לשם, וחבר להקה חושב שצריך לעשות את זה ככה, ואתה אומר - רגע, אבל זה שיר שלי. אם תלך לסרט על הביטלס, 'גט באק', זה מזכיר את מה שקרה לנו. מצטערים שאין לנו סנסציה".

להקת הדורבנים. גלעד לנגר,
השיר "רציתי רק לבדוק לך ת'מנוע" לא היה עובר את עידן מי-טו. הדורבנים/גלעד לנגר

מי קהל היעד שלכם היום? אם בעשור הראשון של שנות האלפיים משכתם קהל שמתגעגע לסבנטיז, היום אתם תמשכו יותר קהל שמתגעגע לסבנטיז או קהל שמתגעגע לעשור הראשון של שנות האלפיים?

מזיג: "מה שיפה שזה גם וגם לדעתי".

אופק: "הילד שלי, בן שבע, שהתחיל לשמוע את זה, הוא לא יכול להתייחס לזה כאל סבנטיז ודיסקו - ואגב, הדורבנים זה לא רק סבנטיז ודיסקו - הוא בעיקר מבסוט כי זה שירים מאוד קליטים ופופיים. הבנתי דרכו שאם ילד בן שש-שבע מתחבר לזה אז בטח כל אלה שמעליו, שההורים שלהם מכירים את הדורבנים, יתחברו. ואגב הדורבנים זה לא רק סבנטיז ודיסקו".

בהופעות שלכם לפני כ-20 שנה חבשתם כובעי בוקרים, ניגנתם על צעצועים, עשיתם קריוקי על בריסטולים, ואתה זיגו נכנסת בסוף לבוש כסופרמן ושרת את "לחיי האהבה". עכשיו, כשאתם מבוגרים יותר, עדיין אתם רוצים ויכולים להיות אינפנטיליים על הבמה או שתהיו סולידיים ומאופקים יותר?

אופק: "כולנו מפגרים באותה מידה ואוהבים לעשות צחוקים, זה הטבע שלנו. אבל יכול להיות שנהיה פחות מצועצעים, עם בגדים קצת יותר פיין מבחינת סטיילינג. אבל צחוקים ושטויות זה משהו שאי אפשר לקחת מאיתנו".

ומה אחרי הופעת האיחוד - הופעות נוספות? תכתבו שירים חדשים? תחזרו להיות להקה פעילה?

מזיג: "אנחנו מתחילים בהופעה אחת, ונראה איך תהיה תגובת הקהל. זה אמור להיות סיבוב של כמה מופעים. אין כרגע דיבור על לכתוב שירים חדשים".

אופק: "בוא קודם נעשה את השירים של האלבום השלישי שלא הספקנו להופיע איתם לעולם. שירים חדשים אין. אנחנו באים לחגוג את מה שהיה".

לקינוח, על רקע צונאמי האיחודים במוזיקה הישראלית בתקופה זאת, שהדורבנים הם רק האחרונים ברשימה: איזו להקה או הרכב עוד לא התאחדו והייתם מתים שיתאחדו?

אופק: "האמת היא שאיחוד של 'דודה' או של 'גזוז' היה יכול להיות מגניב. היה כיף לראות את החבר'ה האלה, עם כל העושר הזה. וכמובן, בראש ובראשונה - איחוד של גילי וגלית".

מזיג: "הייתי שמח לאיחוד של נירה רבינוביץ' וקישקשתא. זה הזמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully