וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא תגיד לי מה אסור, אתה לא בעלי": השורה הבעייתית בשיר של נועה קירל ואודיה

עודכן לאחרונה: 20.12.2022 / 19:26

לא רבים שמו לב לשורה "אתה לא תגיד לי מה אסור, אתה עוד לא בעלי" ששרות נועה קירל ואודיה בשיר החדש שלהן. צליל קליפי, אחת מכותבות השיר, לוואלה! תרבות: "אני יכולה להבין איך זה יכול להשתמע אבל זה שיר שהוא כולו הומור, חוצפה וטיזינג. 'אתה לא בעלי' זה ביטוי"

נועה קירל/עומרי סילבר

בתחילת השבוע יצא "מאמי", דואט בין שתיים מכוכבות הפופ הגדולות בישראל - נועה קירל ואודיה. את השיר הן כתבו בצוותא עם כמה מהכותבות והכותבים המוכרים בישראל - צליל קליפי, מאי ספדיה וינון יהל (שגם הפיק אותו מוזיקלית). השיר יצא, זכה להצלחה ברדיו, ביוטיוב וברשתות החברתיות אך נדמה ששורה אחת מתוכו גרמה לחלק מהאנשים שהאזינו לו לנוע באי נוחות: "אתה לא תגיד לי מה אסור, אתה עוד לא בעלי".

צליל קליפי, אחת מכותבות השיר "מאמי" לצד נועה קירל, אודיה, ינון יהל ומאי ספדיה, מי מכן היוצרות אחראית לשורה?

"אני לא זוכרת. בסשן כל אחת זורקת משהו, משפט יורד, משפט עולה, אני באמת לא זוכרת מי מאיתנו כתבה את זה".

למה התכוונתן במשפט הזה?

"אני יכולה להבין איך זה יכול להשתמע. אבל ברגע שכותבים שיר שהוא כולו הומור וטיזינג אני מניחה שזה המשך האווירה. במילים אחרות, 'אתה לא בעלי, אל תגיד לי מה לעשות'. כמו שמישהי שלא כל כך קשורה אליך תבוא אליך ותגיד לך מה לעשות, אתה תגיד לה: 'מה, את אשתי?'. זה ביטוי".

יעניין אתכם גם:

בקהל צעקו "בושה" - ההופעה של "שאולי" (אסי כהן) הופסקה אחרי 20 דקות
קומיקאים בעד שאולי: "אסי כהן גאון. אם אין לכם הומור אל תבואו לסטנד-אפ"

זו שורה טעונה, ומהפשט שלה יכול לעלות ממנה מסר בעייתי, לפיו הבעל רשאי לומר לאשתו מה אסור. לזה התכוונתן?

"תקשיב, אני יכולה להגיד לך שארבעתנו נשים שאף אחד לא אומר לנו מה אסור. אתה יכול ללכת לבדוק את זה. אני לא חושבת שיש פרשנות כזאת. אני חושבת שבשירים לפעמים צריך להקליל את המסר הסמוי והרובד הפילוסופי ולהבין שבסוף, במיוחד בפופ, אנחנו באים להעביר אווירה של חוצפה, כיף, קלילות והומור. אף אחת מהיוצרות בוודאות לא כפופה לאף גבר, ומן הסתם אנחנו לא מעודדות אף אישה להיות כפופה לאף גבר".

הייתן ערות לזה שאפשר להבין מהמילים האלה שזה אולי מסר מדכא הנשים, כאילו הנישואים מכשירים את התלות של האישה בגבר, ומאשרים לו למנוע ממנה זכויות או לפגוע בחופש שלה, וזו פגיעה ענקית במעמד האישה.

"יש משהו בשיר הזה, אם לא נותנים למשפט הזה את המשקל הזה שאתה מדבר עליו. מה שהיה זה שבאו שתי בנות תותחיות שמצליחות כל אחת בזכות עצמה בטירוף והחליטו שהפעם הן לא עובדות עם כותבים שהן רגילות לעבוד איתן ודווקא לפנות לכותבות באופן אישי. יש פה גירל פאוור אמיתי גם מאחורי הקלעים. עפנו אחת על השנייה, פירגנו אחת לשנייה ולא היה אגו. הבאנו את הנשיות ואת החוזק. אני אפילו לא שמתי לב למשמעות של המשפט הזה, אתה מאמין לי?".

את המשפט שרה אודיה. היא הרגישה נוח לשיר את זה?

"אני חושבת שבכלל לא שמנו לב לפרשנות. זה ביטוי, אתה עוד לא בעלי".

יש מילים, ביטויים או סלנג בשפה שגם אם הם נפוצים הם בעייתיים, למשל המילה "כוסית" שהיא די נוראית או המילה המטרידה "בעלי" בפני עצמה, ממנה משתמע שהאישה בבעלות הגבר.

"אני חושבת שאנחנו במקום כל כך מתקדם בעיניי. בתעשיית המוזיקה ובחוויה שלי כאישה אני לא חווה את רגשי הנחיתות האלה של 'רגע, הוא אמר לי מה לעשות? הגבר השתלט עליי?' יכול להיות שבגלל זה לא שמנו על זה דגש. כי באמת הנשים שכתבו את השיר הזה הן מאוד חזקות ולא באנו מרגשי נחיתות וזה לא היה אפילו בראש שלנו. אני לא שוכחת את זה שיש עוד הרבה לנשים להשלים כדי להגיע למעמד שווה, אני חס וחלילה לא מורידה מזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully