וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנן יובל: "זה לא עניין פוליטי. תראה לי בן אדם אחד שאומר שהאיש הזה, אלמוג כהן, הוא בסדר"

28.2.2023 / 0:00

בריאיון ראשון מאז הסערה מדבר חנן יובל על ההשלכות של החלטתו לא להופיע בכנסת ביום הזיכרון, התגובות שקיבל לכאן ולכאן ("הרוב המוחלט היה נפלא"), תגובתו לדבריו של השר אמסלם ("ממנו אני אפילו לא מתעלם") ושיתוף הפעולה עם קובי פרץ שנולד בעקבות הפרשה

חנן יובל. ראובן קסטרו
"פעם הייתה לי הדרת כבוד בכנסת". חנן יובל/ראובן קסטרו

יומיים לאחר שפרצה הסערה בעקבות הביטול מצד חנן יובל של הופעתו בכנסת, עבר אתמול (שני) הזמר והמוזיקאי בדיקה רפואית. אני אומר לו שענייני בריאות מכניסים סערות כאלה לפרופורציות. "נכון", הוא אומר לוואלה! תרבות בריאיון ראשון מאז שפרצה הסערה. "אני בריא, חזק ובכושר טוב, אבל עייף נורא מ-48 השעות האחרונות. זה דבר שלא הכרתי כל חיי, קצב כזה, לא באסונות ולא בשמחות. שום דבר לא התקרב למה שאני עובר. הסיפור הזה תפס תאוצה והקיף כבר שלוש פעמים את כדור הארץ. פנו אליי מהחדשות, מהטלוויזיה, מהרדיו, וחוץ מפעמיים שנפלתי בפח וגררו אותי לכמה משפטים, לא התראיינתי לאף אחד - עד לשיחה הזאת איתך. אני לא ממנף את זה. הלוואי שהייתי מקבל עשרה אחוז מתשומת הלב הזאת כשאני משחרר שיר או תקליט או משהו".

ענק התרבות חנן יובל הוזמן על ידי המפיק והבמאי רוני אבירם להופיע בכנסת באירוע ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, שאבירם מפיק עבור הכנסת ומשרד הביטחון. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות ביום שבת, בתגובה השיב יובל כי הוא מסרב להופיע בפני "גסי הרוח הללו" והוסיף כי "זו אינה הכנסת שלי". דבריו הובאו באחת מקבוצות המחאה. עיקר זעמו של יובל יצא נגד סרטון הלייב של ח"כ אלמוג כהן מהמליאה שבו במשך דקות ארוכות גידף והשפיל חברי כנסת רבים, כשלצדו יו"ר ש"ס אריה דרעי הצוחק מדבריו. יובל כתב לאבירם: "לכנסת הזאת - של אלמוג כהן, של דודי אמסלם, של החברה טלי גוטליב, של גלית דיסטל, של אריה דרעי שנהנה מההומור של אלמוג כהן, של יו"ר הכנסת שבמקום לגעור בטינופות הוא אוסר על הצילום שלהם, שלא ידעו בחוץ, ועוד ועוד - שאמשיך? ואין אפילו צדיק אחד שיקום ויזעק. זאת לא הכנסת שלי. לשיר שם בפני גסי הרוח האלה זה לעשות שקר גדול לעצמי. אוכל לא חסר ולא יחסר בבית משפחת יובל. על היושרה עבדתי כל החיים".

חנן, אנשים תהו למה בעצם אתה מחרים את כל הכנסת בגלל כמה ח"כים שמתנהגים באופן לא ראוי ולא יפה.

"השיא היה במופע של אלמוג כהן ושות', כשישבו מסביבו אריה דרעי ואחרים ומאוד נהנו, ומה עשה יו"ר הכנסת? במקום להוציא להם כרטיס אדום, הוא הודיע שמעכשיו אסור לצלם ואסור לשדר. אתה מבין, שלא יראו את החרפה בחוץ. זה הרג אותי. זה היה הקו ששבר אותי לגמרי. אמרתי, אוקיי, אני לא יכול להיכנס לשם. תשמע, אני הופעתי בכנסת המון פעמים. הייתי עשרות פעמים בתור נציג של אמ"י ושל אשכולות (אגודת אמני ישראל והחברה לזכויות מבצעים של אמני ישראל - ש"ב). כל הזמן אני בא לשם. ותמיד כשהייתי עובר בשער, הייתה לי איזו הדרת כבוד לכנסת, מכובדי העם מה שנקרא.

"לאט לאט זה התדרדר. ועדיין באתי לשם. רובי ריבלין בחר בי להיות האמן הראשון שהופיע בתוך משכן בפתיחת הכנסת, הופעתי ליד הדוכן. פעם ראשונה שהופיע זמר שם. הופעתי בכנסת כשמלאו 30 שנה למלחמת יום כיפור, ואריק שרון ישב בשורה הראשונה. כל מה שכתבתי לא היה פוליטי. קושרים את זה לפוליטיקה אבל אין פה שום פוליטיקה, יש פה אסתטיקה בסיסית, תרבות. בשבועות האחרונים ההתנהלות שם היא פשוט דוחה. איך אפשר להופיע בפני האנשים האלה? אני לא יודע מי יהיה שם בשורה הראשונה".

אלמוג כהן וחברי עוצמה יהודית בסבב התייעצויות אצל נשיא המדינה יצחק הרצוג לקראת הטלת המנדט להקמת הממשלה, בית הנשיא, 10 בנובמבר 2022. ראובן קסטרו
"השיא היה במופע שלו". חה"כ אלמוג כהן/ראובן קסטרו

השר דודי אמסלם הפגין בורות תרבותית מפוארת כשכתב עליך - "חנן יובל, מי זה?". מה חשבת על זה?

"אני מאמץ לי את המשפט של אריק איינשטיין, שאמר: 'ממנו אני אפילו לא מתעלם'".

אמסלם כתב גם "הייתי מציע למארגנים להביא את הזמר והיוצר הנפלא קובי פרץ כדי שישיר לנו את השיר 'אנחנו מאמינים בני מאמינים ואין לנו על מי להישען, אלא על אבינו שבשמים'".

"הם מנסים להדליק. תכף זה יהיה חס וחלילה אשכנזים מול ספרדים. אתם השתגעתם, תגידו? השתגעו לגמרי".

יובל פנה אתמול (שני) לקובי פרץ בפייסבוק וכתב לו: "קובי יקר, אני מאוד מעריך אותך כזמר, כיוצר וכקולגה. אני לא מכיר אותך באופן אישי, אבל אני מאמין שאתה בנאדם הגון וחיובי. אני רוצה שתדע, שכל עוד הדבר תלוי בי, אף אחד לא יצליח לסכסך ביני ובינך. אף אחד! מאחל לך ולכל משפחתך בריאות והצלחה".

פרץ, מצדו, הגיב תחילה באמירה: "חנן יובל הוא זמר נפלא ויוצר מהחשובים בישראל. צר לי שבחר לסרב להופיע בכנסת ישראל ביום הקדוש לכולנו - יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל". בהמשך, כתב פרץ בסטורי בחשבון האינסטגרם שלו: "כולנו אחים, לא משנה מה הדעות הפוליטיות של מי מאיתנו או מאיפה הורינו הגיעו. חנן יובל היקר אני מזמין אותך להופיע אצלי בהופעה הקרובה, נשיר יחד ונקרב לבבות".

נענית בחיוב להזמנה לשיר עם קובי פרץ?

"כן, עכשיו סיימתי אתו שיחה. אני הולך להיות אורח שלו בחודש הקרוב. שוחחנו ארוכות, הייתה שיחה טובה, נחמדה, אוהבת וחברית. קבענו שאתארח בהופעתו בגריי מודיעין ב-21 במרץ, בשניים או שלושה שירים. הוא דיבר איתי על החיים. נזכרתי שהוא היה אורח שלי ב-2004 או 2005 כשעשו לי תוכנית מחווה בערוץ הראשון בירושלים".

יוסי צור, אב ששכל את בנו בפיגוע טרור, העביר עליך ביקורת בעמוד הפייסבוק שלו, וכתב: "הטקס בכנסת, מר חנן יובל, אינו טקס לחברי הכנסת, הטקס הוא לכבודם וזכרם של החללים שנפלו למען זכותנו לחיות בארצנו".

"קודם כל, אני אשיר בערב יום הזיכרון במקום אחר. אני ממשפחה שכולה. שלא ילמדו אותי על שכול. אחותי נהרגה, ואמי קברה גם בת וגם שני בעלים. המניפולציה הזאת של שכול, אני לא מקבל אותה. אני יכול לעשות אוסף של שני דיסקים לפחות משירים שהלחנתי לנופלים על פי בקשת משפחות. יותר מזה, אני חושב שההתנהגות הזאת של אלמוג כהן כזה, זה מה שמשפיל את המשפחות השכולות. זה מה שמבזה אותם. הם אומרים: 'העם הוא הריבון'. אם העם הוא הריבון, אז אני העם, אני הריבון, למה אתם לא מכבדים אותי?".

קובי פרץ בהופעה , 1 ביולי 2019. שרון רביבו,
בקרוב בהופעה משותפת עם חנן יובל. קובי פרץ/שרון רביבו

עליית מדרגה נוספת בפרשה התרחשה כשהמועצה האזורית מטה בנימין הודיעה ליובל כי היא מבטלת את הופעתו שתוכננה להתקיים ביקב פסגות ביום העצמאות הקרוב. "רכזת תרבות הודיעה לאמרגנית שלי שקיבלה הוראה מהאחראים במועצה האזורית לבטל", אמר יובל לוואלה! תרבות. דובר מועצה אזורית מטה בנימין, יהודה עמרני, סירב להגיב.

אתה חושש שזה יוביל לגל ביטולים או שנהפוך הוא - להגברת הביקוש של הופעותיך?

"אני לא חושש מכלום. אם יהיו עוד ביטולים - הכל בסדר. מצד שני מתקשרים אליי אנשים ואומרים לי - אנחנו רוצים שתבוא אלינו. תשמע, אני כבר פנסיונר. אני יכול גם לשבת רגל על רגל ולא לעבוד. אף אחד לא יפגע בי. אף אחד. יש לי מספיק. הכל בסדר. המון המון אנשים מהגוש ומהאזור שם כותבים לי שהם כועסים, רוצים שאבוא ומחפשים דרך. על מי הם ירדו? על חנן יובל, האיש שכל חייו עובד על גישור. שמופיע אצל דתיים, אצל מזרחיים, תביא לי עוד אחד כזה. יש לי שיא גינס ישראלי בשיתופי הפעולה שלי. אין עוד אחד כזה. עליי הם ירדו? אז אני אומר להם מה שאמא שלי היתה אומרת: שיהיו בריאים, זה הכל".

אילו ביקורות קשות נוספות קיבלת?

"מישהו הגיב לי 'יא חנטריש, תיתן לי לקנות את הבית שלך לפני שאתה עוזב'. אז חסמתי אותו. אז הוא כתב לי מטלפון אחר 'השמאלנים האלה ישר חוסמים, לך קיבינימט'. אתה מבין איזו רמה? אמרתי לו, כל הכבוד לרמה, וחסמתי גם אותו. אחר כך מישהו אחר כתב לי 'אתה זמר מעפן'. (צוחק). לבריאות שיהיה לו. לזה אני לא עונה, לא מגיב, הכל בסדר. אגב, זכותו לחשוב שאני זמר מעפן, זה בסדר גמור. אני לא אהוב על כולם. הכל טוב. לא נעלבתי".

מול התגובות האלה, רבים תמכו ביובל, ובהם ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד, שכתב בטוויטר: "בתשובה לשאלתו של השר דודי אמסלם 'מי זה?' על חנן יובל. אז התשובה היא שזה האיש שבזכותו מדינת ישראל מכירה את שיריו של הרב קרליבך, ביניהם 'והאר עינינו' ו'ישראל בטח בהשם'. הוא האיש שהמציא את המופע 'הקוסקוס והסרפן' כמחאה על קיפוח המזרחים, שהפיק את ערב שיריו של הרב עוד אבינו חי', הוא זה שהלחין ושר את 'הכל דיבורים' עם חיים משה, ואת 'פסוליה' של האסיר שושי מאגף 7, ואפילו את 'אני וסימון ומואיז הקטן'".

"הרוב המוחלט של התגובות שקיבלתי הן נפלאות. רק אחד מתוך שלושים מלכלך", אומר יובל. "קיבלתי הודעות מחממות לב מנשיאת בית המשפט העליון לשעבר, דורית בייניש, מדויד גרוסמן, מהרב בני לאו, מפרופ' יוסף קלפטר שכיהן כנשיא אוניברסיטת תל אביב. הצמרות שבצמרות. אני לא רוצה להשוויץ בזה. אני בסך הכל כתבתי לרוני אבירם: ככה אי אפשר להיכנס לכנסת. אני גם בפוזיציה כלכלית שבה אני בוחר איפה להופיע. יש מקומות שמזמינים אותי לבוא ואני אומר לא, לא, לא. לא מתאים לי להופיע".

עוד בוואלה!

"חשבתי שאני הולך להיות שלמה ארצי"

לכתבה המלאה
חנן יובל. ראובן קסטרו
"רוב התגובות שקיבלתי נפלאות". חנן יובל/ראובן קסטרו

פורסמה בתקשורת טענה לפיה כביכול סירבת להופיע באירוע בכנסת כבר לפני כשלושה חודשים.

"זה שקר. המכתב שלי לרוני אבירם שהתפרסם - נשלח ביום שישי האחרון. לפני כמה שבועות הוא הציע לי וסירבתי, בלי להתפלפל יותר מדי. אחרי מופעי האימים השבוע בכנסת - כתבתי לו, באישי, את מה שהתפרסם. הוא שאל אם אפשר לקרוא את מה שכתבתי באזני הוועדה ואני עניתי בוודאי, וגם אני אקרא בפני כמה חברים. זה היה ביום שישי האחרון וזה דלף והתפוצץ".

מה דעתך על ההפיכה המשטרית מצד הממשלה?

"לא נערבב את שתי השיחות האלה, אני מצטער. אין ספק שזה ברקע, אין ספק שזה מוסיף את השמן למדורה, אבל אני לא רוצה לדבר על זה עכשיו. כל מה שכתבתי בעניין הזה לא היה פוליטי".

יכול להיות שהעליהום שספגת עכשיו גורם לך לחשוש לדבר בעניינים פוליטיים או כאלה שכרוכים בפוליטיקה?

"האמירה הזאת שלי לא הייתה פוליטית. תראה לי בנאדם אחד שאומר שהאיש הזה, אלמוג כהן, הוא בסדר. תראה לי בן אדם אחד. על מה אנחנו מדברים? על הגועל נפש הזה? הרמה הזאת, הבושה הזאת של הטינוף, במקום לדבר לגופו של עניין מדברים רק לגופם של אנשים. שיח מעליב". ובהקשר לגינוי השיח המעליב מצד ח"כים, יובל רומז גם להתבטאותו של דודי אמסלם, "המפגינים עם הרולקס". "אני יושב פה באוטו שלי, הוא רחוק מלהיות מרצדס, מסתכל על השעון שלי שעלה 150 שקל".

גם בעבר לא חששת להעביר ביקורת על פוליטיקאים. כך, למשל, בריאיון שקיימתי איתך לוואלה! תרבות לפני שלוש שנים הבעת זעם על נתניהו ואמרת בין השאר: "הוא אמר 'הם שכחו מה זה להיות יהודים'. אני יודע באילו מסעדות לא כשרות המנוול אכל על חשבון בן דודי". שואל שוב: תחשוש עכשיו להגיד דברים כאלה בעקבות העליהום הנוכחי?

"מעולם לא חששתי ולעולם לא אחשוש לדבר. אני מדבר אמת. אני לא משמיץ. זה שנתניהו אכל במסעדות לא כשרות בניו יורק, על חשבון בן דודי, זו אמת. גם אני אכלתי שם, במסעדות של מישלן, הכי טובות שיש. אבל אם מישהו אוכל שם, הוא לא יכול להגיד 'הם שכחו מה זה להיות יהודים'. אני לא שכחתי מה זה להיות יהודי. אני תורם כיהודי וכישראלי, ולא רוצה לעשות השוואות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully