וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קשת ורשת שוב ושוב בוחרות בריאליטי על פני המציאות. זה לא אסקפיזם, זו מעילה

עודכן לאחרונה: 5.3.2023 / 11:14

כולם זקוקים לאסקפיזם לפעמים, ובטח במדינה מוכת חדשות כמו ישראל - גם הצופים רוצים לפעמים לברוח אחרי אירועים דרמטיים במיוחד. אבל בקשת ורשת בוחרים הפוך: האקטואליה רועשת ומתקשקשת באולפנים כל היום, אבל בזמן האירוע הדרמטי, החריג, ההיסטורי - היא נעלמת

בווידאו: בתום ההפגנה: מאות פרצו את חסימת המשטרה באיילון/צילום: ראובן קסטרו, קארין שגיא, משטרה

יש כאלה שבטוחים שאין שום דבר חשוב יותר מהמהפכה המשפטית ויש מי שחושב שהיא אסון לאומי רדיקלי, אבל באופן אירוני - גם אלה וגם אלה יכולים להסכים על דבר אחד: אין שום דבר חשוב יותר שקורה כרגע במדינה. והפעם, זה לא ריב שמתמצה בפאנלים ובוועדות, אלא בכל מקום, וכשהאזרחים לוקחים את זכות הדיבור. זה קורה בעיקר מדי מוצאי שבת - בצמתים וברחובות, כשמאות אלפי אזרחים יוצאים שבוע אחרי שבוע כדי למחות בנתיבי איילון בתל אביב ומול בית הנשיא בירושלים, בצפון ובדרום, עיר אחרי עיר אחרי עיר. יש רק מקום אחד שזה לא קורה בו: הטלוויזיה המסחרית.

אתמול, מול אחת ההפגנות הגדולות מתחילת המחאה נגד החקיקה להחלשת מערכת המשפט, שוב בחרו בקשת 12 וברשת 13 לשדר ריאליטי. בזמן שהמוני אזרחים מוחים נגד הממשלה, בקשת שידרו "נינג'ה ישראל". בזמן שהדמוקרטיה הישראלית משתנה באופן שאין לו תקדים, ברשת 13 שידרו "הישרדות". מול אירוע אקטואלי יוצא דופן שכולנו מתנפצים למולו, קשת ורשת בחרו במשדרים ריקים מתוכן - והתעלמו מהמציאות.

הישרדות 26.2.2023. מתוך "הישרדות" רשת 13, צילום מסך
הישרדות/צילום מסך, מתוך "הישרדות" רשת 13

כולם זקוקים לאסקפיזם לפעמים, ובטח במדינה מוכת חדשות כמו ישראל - גם הצופים רוצים לפעמים לברוח אחרי אירועים דרמטיים במיוחד. אבל בקשת ורשת בוחרים הפוך: האקטואליה רועשת ומתקשקשת באולפנים כל היום, אבל בזמן האירוע הדרמטי, החריג, ההיסטורי - היא נעלמת. ההיעלמות הזו היא לא אסקפיזם, היא מעילה באחריות. הרי זה התפקיד המרכזי של התקשורת: להיות שם כשזה קורה, כשדבר באמת חשוב קורה - לא רעשי רקע, לא התבטאויות מגורמים עלומים על סכסוכים קטנים בין פוליטיקאים, לא כשיש סערת טוויטר תורנית, אלא כשמשהו באמת חשוב מתרחש במציאות (גם מול מתקפת המתנחלים האלימה בחווארה, לערוצים לקח זמן להתעשת). בטח עבור מי שחושב על עצמו בתור "הטלוויזיה של ישראל" או מי שהטיף פעם כי "יש דברים חשובים יותר מטלוויזיה". את זה הבינו אפילו בערוצים עם פחות רייטינג. ואגב, גם התעלמות מהפגנות המוניות היא, ככלות הכול, אמירה פוליטית.

עוד בוואלה!

מתי כספי הסתדר גם בלי הפילהרמונית. כשהיא צעדה קדימה - התרחש קסם חד פעמי

לכתבה המלאה
מפגינים נגד המהפכה המשפטית, נתיבי איילון, תל אביב, 4 במרץ 2023. ראובן קסטרו
הפגנת הענק בתל אביב/ראובן קסטרו

זה צורם פי כמה כשמה שכן מגיע למסך הוא לחם ושעשועים מהסוג הציני ביותר - משחקים עלובים, מאבקים חסרי ערך, דרמטיזציה של כלום והיסטריה מטמטמת מאנשים שנופלים למים. זה אולי שווה כסף מפרסומות, אבל זה בעיקר מלמד מה חושבים עלינו הערוצים המסחריים: קהל שבוי ושוטה שיצפה בכל מה שיגישו לו. הם טועים - וזה יחזור אליהם. זה לא רק הציבור שיוצא החוצה בהמוניו וזונח אותם - בכל זאת, יש דברים שהרבה יותר חשובים מטלוויזיה - גם האלטרנטיבות מתחזקות, בערוצים אחרים וברשתות החברתיות. מדורת השבט תדעך לאט לאט, ותישאר מאחור.

המציאות לא מתאימה ללו"ז הריאליטי הצפוף? הגיע הזמן לחשוב עליו שוב. רגע האמת של הדמוקרטיה הישראלית הגיע, ורוב הישראלים כבר הבינו את זה. בוקר טוב לקשת ורשת, הגיע הזמן שגם אתם תתעוררו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully