וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד ממעשי השוד הנועזים שנעשו בישראל זכה לגרסת דוקו מהממת ביופיה

עודכן לאחרונה: 7.3.2023 / 9:13

"אהובתו של שודד השעונים", דוקו פשע עם שם של רומן רומנטי זול, הוא סרט מרתק, ייחודי וסוחף שאם רק תתנו לו את הצ'אנס - יגנוב לכם את הזמן

אהובתו של שודד השעונים. באדיבות yes דוקו,
אהובתו של שודד השעונים/באדיבות yes דוקו

באפריל 1983 בוצע אחד ממעשי השוד הגדולים והנועזים שידעה המדינה - 106 שעונים עתיקים נגנבו ממוזיאון האיסלאם בירושלים. האוסף יקר הערך שהיה האטרקציה הגדולה ביותר של המוזיאון באותם ימים ובין האוספים המדוברים ביותר בישראל, מנה יותר מ-200 פריטים יחודיים מרחבי העולם. השודד, שככל הנראה עשה עבודת מחקר מעמיקה, גנב רק את השעונים היקרים ביותר, כולל שעון שהיה שייך למלכת צרפת מארי אנטואנט. שוויים הכולל של השעונים שנגנבו הוערך בכ-200 מיליון דולרים. כמו שאתם יכולים לנחש, חקירת השוד הפכה לאחד היעדים המרכזיים של משטרת ישראל והוקצו לה משאבים רבים. עם זאת, היא הגיעה במהרה למבוי סתום, שכן האוסף ומי שגנב אותו נעלמו בלי להותיר כל סימן. 23 שנים מאוחר יותר, בשנת 2006, ישראלית לשעבר שחיה בלוס אנג'לס בשם נילי שמרת, צצה ובידיה השעונים.

כאן פחות או יותר מתחילה העלילה של "אהובתו של שודד השעונים", סרטה החדש של נילי טל שזמין לצפייה ב-yes דוקו וסטינג טיוי. כבר עשרות שנים שטל, שזכתה לאחרונה בפרס מפעל חיים של הפורום הדוקומנטרי, מפיקה ויוצרת סרטים וסדרות שהנושאים של רבים מהם לקוחים ממדורי החדשות. מ"עלייתה ונפילתה של ענבל אור", דרך "רצח ללא מניע" על פרשת הרצח של אסף שטיירמן ז"ל ועד "חרוט בגופי" על נשות הכת של גואל רצון - כולם הביאו זווית אנושית לסיפורים שהכרנו ככותרות בלבד. טל היא יוצרת תיעודית אולד סקול - בסרטים שלה יש רק כוכב אחד והוא הסיפור. אין כמעט פעלולי עריכה או תוספות 'קוסמטיות'. כשהסרטים של טל מוצאים גיבורה כמו נילי שמרת, ע"ע האהובה של שודד השעונים (שכבר אתייחס לזהותו), החוזקה שלהם מתגלה במלואה ואתם תתקשו להפסיק לצפות לפני שתשמעו את הסיפור במלואו.

אהובתו של שודד השעונים. ארכיב עין החורש, באדיבות yes דוקו,
השודד נעמן דילר. "אהובתו של שודד השעונים"/ארכיב עין החורש, באדיבות yes דוקו

נילי שמרת, אשה שברירית למראה וכבר לא כל כך צעירה, נושאת את "אהובתו של שודד השעונים" על כתפיה. בקולה העדין היא מספרת למצלמתה של טל איך הכירה לפני עשרות שנים את נעמן דילר, חבר קיבוץ כריזמטי והתאהבה עד מעל הראש. התחביב של דילר, גניבת רכוש יקר ערך, היה ידוע לה בשלב מוקדם יחסית של הקשר אבל שמרת, שמעולם לא הייתה לה שום הסתבכות עם החוק, נשארה איתו בקשר. אהבה, אתם יודעים. נילי טל מצליחה לטוות את סיפור האהבה של שמרת ודילר לסיפור חקירת הגניבה בצורה אלגנטית, כך שגם כשסוף הסיפור מובן לצופה פחות או יתר מתחילתו - הסרט עדיין שומר על מתח. שמרת היא לא הגיבורה היחידה בסרט, לצידה יש עוד שורה של 'ראשים מדברים', מרחל חסון שהייתה אוצרת המוזיאון באותם הימים ועד לחוקרי המשטרה שניסו להתחקות אחר האוסף במשך שנים. בסופו של דבר סיפור האהבה הוא זה שגונב את הפוקוס.

הרומן בין שמרת ודילר (שנפטר בשנת 2004) לא היה רציף. הם היו ביחד, נפרדו ואז חזרו. בין לבין הוא נכנס ויצא מבתי כלא והיא הקימה משפחה עם גבר אחר בלוס אנג'לס. עם זאת, אין צל של ספק שהוא היה הגבר של חייה. ניתן להבחין בהתרגשות בה היא מדברת עליו עד היום. אז האם תאמינו לשמרת שהיא שמרה במשך רבע מאה על רכוש גנוב בשווי מאות מיליוני דולרים מבלי שידעה מה יש לה ביד? ממש לא בטוח. מה שכן, בדיבורה הרך ועיניה הקטנות, שמרת מצליחה לקחת גם אותנו, הצופים, למסע הרגשי שהיא עברה עם דילר ופתאום אנחנו מצליחים לחוש כמוה את ההתרגשות מהאיש המסתורי הזה שהצליח להסיט את הפוקוס שלה ממה נכון לעשות ומה פחות.

גם כמעט עשרים שנה אחרי מותו, נעמן דילר הוא גיבור המשנה של הסרט. הוא לא מציג את הגרסה שלו לאירועים (וממה שניתן להבין הוא כנראה לא היה אומר את כל האמת) אבל העובדה שכל כך הרבה אנשים מדברים עליו - מחבריו לקיבוץ, דרך חברתה הטובה של שמרת, "קולגות" לעולם הפשע ועד לחוקרים שניסו לשים עליו יד - מחזקת את המעמד המיתי שלו עד שתמצאו את עצמכם תוהים איך הפך דווקא האופנובנק לגנב המפורסם בישראל. "אהובתו של שודד השעונים", דוקו פשע עם שם של רומן רומנטי זול, הוא סרט מרתק, ייחודי וסוחף שאם רק תתנו לו את הצ'אנס - יגנוב לכם את הזמן.

עוד בוואלה!

עידו רוזנבלום: "חופש הביטוי לא עובד בצד אחד. אתה לא יכול באמת לסתום לאנשים את הפה"

לכתבה המלאה
אהובתו של שודד השעונים. באדיבות yes דוקו,
אהובתו של שודד השעונים/באדיבות yes דוקו

בקטנה

בגבול שבין הדוקו ובין הריאליטי עלתה השבוע בכאן 11 עונה חדשה ל"טיול לחמישה", ריאליטי טיולים קומי ששודר בערוץ הטיולים (כן, יש כזה) לפני כשנתיים והפך לקאלט. "טיול לחמישה" המקורית סבלה מכל המזל הרע שבעולם, היא הוציאה אנשים לטייל בעולם בדיוק כשהוא נכנס לסגר מוחלט ואם זה לא מספיק גם קיבלה את האכסנייה היתומה של ערוץ הטיולים, אבל אם צפיתם בה אתם יודעים שהיא הייתה קרובה לשלמות. חנית, כרמית, רחל, ג'אבר ועמית - חמישה ישראלים מלאי מוטיביציה להתפרסם וקצת פחות מודעות עצמית נשלחו לנאפולי בה התבקשו להעביר אחד לשני טיולים מאורגנים ואז לנקד אחד את השני (מאחורי הגב כמובן). זאת הייתה הגרסה של "בואו לאכול איתי" שלא ידענו שהיינו צריכים ולמרות שלא הייתה לה את הקריינות הנפלאה של שי אביבי ודיקלה קידר זה עדיין עבד.

בכאן כאמור זיהו את הפוטנציאל (כל כתבות ה"הקאלט בהתהוות" בוודאי לא הזיקו) והביאו את "טיול לחמישה" אליהם עם אותם היוצרים ואותה האריזה הגרפית. אממה, הפעם המתמודדים נשארים בארץ להעביר אחד לשני סיורים בארץ היפה שלנו. והתוצאה? עצובה כמו המצב במדינה. הליהוקים כאן מנסים להיות מדויקים אבל מפספסים בענק, כן, יש את קטרינה שאבא שלה היה אוליגרך אבל היא לא אוהבת כסף ואת אסתי שאבא שלה לא היה אוליגרך אבל דווקא אוהבת כסף וזוג יוטיוברים שלא פתחו ספר מימיהם אבל חוסר הכימיה בולט למרחקים. בשורה התחתונה, אחרי צפייה בשלושה פרקים של "טיול לחמישה" החיוך היחיד שעלה הוא ברגע שנגמר הפרק וזה אומר דרשני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully